Siirry suoraan sisältöön

Käyttäjälähtöinen hyvinvointiteknologiaLaajuus (3 op)

Tunnus: 7S00EM57

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelijalla on käsitys hyvinvointi- ja terveysteknologian mahdollisuuksista hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä.
Opiskelija osaa selvittää erilaisten käyttäjäryhmien tarpeita ja käyttökokemuksia erilaisista hyvinvointi- ja terveysteknologisista ratkaisuista.
Osaa soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun menetelmiä hyvinvointi- ja terveysteknologian suunnittelussa.
Tiedostaa eettisten näkökulmien tarpeellisuuden suunniteltaessa hyvinvointi- ja terveysteknologian ratkaisuja.

Sisältö

Hyvinvoinnin ylläpitäminen ja terveyden edistäminen käsitteinä.
Hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeiset käsitteet ja sisällöt.
Teknologioiden hyödyntämisen mahdollisuudet hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä.
Käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset sisällöt ja käsitteet.
Menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi.
Menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn.
Eettisyys ja tietosuoja hyvinvointi- ja terveysteknologian käyttäjäkontekstissa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Osaa selittää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeiset käsitteet ja sisällöt.
Osaa selittää käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset käsitteet ja menetelmät.
Osaa kuvailla menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn ja on kokeillut joitakin niistä.
Pystyy osallistumaan keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Osaa käyttää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeisiä käsitteitä oikeassa kontekstissa.
Osaa käyttää käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeisiä käsitteitä oikein ja perustellusti valita menetelmiä tilanteen huomioiden.
Osaa käyttää menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä.
Osaa rakentavasti osallistua keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi
Osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä.
Osaa analysoida ja dokumentoida tutkimustuloksia.
Osaa kriittisesti arvioida saatuja tuloksia.

Ilmoittautumisaika

03.01.2025 - 10.03.2025

Ajoitus

03.03.2025 - 31.05.2025

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sanna Keskikuru
Vastuuhenkilö

Vesa Joutsen

Ryhmät
  • 23ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelijalla on käsitys hyvinvointi- ja terveysteknologian mahdollisuuksista hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä.
Opiskelija osaa selvittää erilaisten käyttäjäryhmien tarpeita ja käyttökokemuksia erilaisista hyvinvointi- ja terveysteknologisista ratkaisuista.
Osaa soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun menetelmiä hyvinvointi- ja terveysteknologian suunnittelussa.
Tiedostaa eettisten näkökulmien tarpeellisuuden suunniteltaessa hyvinvointi- ja terveysteknologian ratkaisuja.

Sisältö (OJ)

Hyvinvoinnin ylläpitäminen ja terveyden edistäminen käsitteinä.
Hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeiset käsitteet ja sisällöt.
Teknologioiden hyödyntämisen mahdollisuudet hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä.
Käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset sisällöt ja käsitteet.
Menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi.
Menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn.
Eettisyys ja tietosuoja hyvinvointi- ja terveysteknologian käyttäjäkontekstissa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa selittää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeiset käsitteet ja sisällöt.
Osaa selittää käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset käsitteet ja menetelmät.
Osaa kuvailla menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn ja on kokeillut joitakin niistä.
Pystyy osallistumaan keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Osaa käyttää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeisiä käsitteitä oikeassa kontekstissa.
Osaa käyttää käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeisiä käsitteitä oikein ja perustellusti valita menetelmiä tilanteen huomioiden.
Osaa käyttää menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä.
Osaa rakentavasti osallistua keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi
Osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä.
Osaa analysoida ja dokumentoida tutkimustuloksia.
Osaa kriittisesti arvioida saatuja tuloksia.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 05.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 23.05.2025

Laajuus

3 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sanna Keskikuru
Vastuuhenkilö

Sanna Keskikuru

Ryhmät
  • 22SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelijalla on käsitys hyvinvointi- ja terveysteknologian mahdollisuuksista hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä.
Opiskelija osaa selvittää erilaisten käyttäjäryhmien tarpeita ja käyttökokemuksia erilaisista hyvinvointi- ja terveysteknologisista ratkaisuista.
Osaa soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun menetelmiä hyvinvointi- ja terveysteknologian suunnittelussa.
Tiedostaa eettisten näkökulmien tarpeellisuuden suunniteltaessa hyvinvointi- ja terveysteknologian ratkaisuja.

Sisältö (OJ)

Hyvinvoinnin ylläpitäminen ja terveyden edistäminen käsitteinä.
Hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeiset käsitteet ja sisällöt.
Teknologioiden hyödyntämisen mahdollisuudet hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä.
Käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset sisällöt ja käsitteet.
Menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi.
Menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn.
Eettisyys ja tietosuoja hyvinvointi- ja terveysteknologian käyttäjäkontekstissa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa selittää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeiset käsitteet ja sisällöt.
Osaa selittää käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset käsitteet ja menetelmät.
Osaa kuvailla menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn ja on kokeillut joitakin niistä.
Pystyy osallistumaan keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Osaa käyttää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeisiä käsitteitä oikeassa kontekstissa.
Osaa käyttää käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeisiä käsitteitä oikein ja perustellusti valita menetelmiä tilanteen huomioiden.
Osaa käyttää menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä.
Osaa rakentavasti osallistua keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi
Osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä.
Osaa analysoida ja dokumentoida tutkimustuloksia.
Osaa kriittisesti arvioida saatuja tuloksia.

Aika ja paikka

22SOB: Orientaatio, Sote Virtual Lab -vierailu, pienryhmätyöskentely ja esitysseminaari Kevään 2024 lukujärjestyksessä. Nämä tapahtumat läsnäolovelvoitteisia.

Itsenäiset tehtävät osoitetulla moodlealustalla

22SOA, 22SOC, 22SOD
Orientaatio, Sote Virtual Lab -vierailu, pienryhmätyöskentely ja esitysseminaari Kevään 2024 lukujärjestyksessä. Nämä tapahtumat läsnäolovelvoitteisia.

Itsenäiset tehtävät kurssin moodlealustalla

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

22SOB
Kurssilla ei ole tenttiä, arvosana muodostuu itsenäisten tehtävien ja pienryhmätehtävän yhteisarvosanasta.

Arvioitava pienryhmätehtävä 0-5: palautusaikataulu tarkentuu tehtävänannon yhteydessä.

Itsenäiset tehtävät: Palautus to 30.1.25 klo 23:59 mennessä.

22SOA, 22SOC, 22SOD
Suomeksi
Kurssilla ei ole tenttiä, arvosana muodostuu itsenäisten tehtävien ja pienryhmätehtävän yhteisarvosanasta.

Arvioitava pienryhmätehtävä 0-5: palautusaikataulu tarkentuu tehtävänannon yhteydessä.

Itsenäiset tehtävät: Palautus 30.4.25 klo 23:59 mennessä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

22SOB
Arvioitava pienryhmätehtävä 0-5, suoritusohjeet kurssin moodlealustalla.
Pienryhmätehtävä tulee olla palautettuna aikataulun mukaisesti.. Pienryhmätehtävät esitelllään seminaarissa, joka pidetään pe 7.2.25.

Itsenäiset tehtävät: suoritusohjeet kurssin moodlealustalla. Tehtävät tulee olla palautettuna to 30.1 klo 23:59 mennessä.

Puolet arvosanasta muodostuu tehtyjen itsenäisten tehtävien määrän perusteella ja puolet pienryhmätehtävän arvosanan perusteella.

22SOA; 22SOC, 22SOD
Arvioitava pienryhmätehtävä 0-5, suoritusohjeet kurssin moodlealustalla.
Pienryhmätehtävä tulee olla palautettuna aikataulun mukaisesti.. Pienryhmätehtävät esitelllään seminaarissa, joka pidetään 28.4.25.

Itsenäiset tehtävät: suoritusohjeet kurssin moodlealustalla. Tehtävät tulee olla palautettuna to 30.1 klo 23:59 mennessä.

Puolet arvosanasta muodostuu tehtyjen itsenäisten tehtävien määrän perusteella ja puolet pienryhmätehtävän arvosanan perusteella.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Toteutussuunnitelma tarkentuu orientaatioon mennessä. Siihen asti muutokset mahdollisia.

Orientaatio, luento, itsenäiset- ja ryhmätehtävät, esitysseminaari, Sote Virtual Lab -vierailu.

Oppimateriaalit

Luentomateriaalit, lisämateriaalit Moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työtä 3 x 27 h eli 81h.

Sisällön jaksotus

22SOB
10.1 klo 10-11 Orientaatio etänä
13.1 klo 12.30-15.45 Luento ja vierailu Sote Virtual Labissa
3.2 klo 8.30- 18 SOTEKONE Hackathon päivä 1 konetekniikan ja sairaanhoitaja koulusten kanssa
6.2 klo 8.30-15.45 SOTEKONE Hackathon päivä 2 konetekniikan ja sairaanhoitaja koulusten kanssa
7.2 klo 8.30- 11.45 SOTEKONE Hackathon päivä 3 , loppusemnaari konetekniikan ja sairaanhoitaja koulusten kanssa

22SOA, 22SOB, 22SOC
10.3 klo 9-10 orientaatio etänä
27.3 klo 8.30-11.45 Luento ja vierailu Sote Virtual Labissa, 22SOD
31.3 klo 8.30-11.45 Luento ja vierailu Sote Virtual Labissa, 22SOA
3.4. klo 12.30- 15.45 Luento ja vierailu Sote Virtual Labissa, 22SOC
28.4 klo 12.30 -15.45 Loppuseminaari

Lisätietoja opiskelijoille

22SOB:
Orientaatiossa, Sote Virtual Lab -vierailulla, pienryhmätyöskentelyssä ja seminaarissa pakollinen läsnäolo.

Toteutussuunnitelma tarkentuu orientaatioon mennessä. Siihen asti muutokset mahdollisia.

Toteutuksella pienryhmätehtävä tehdään yhdessä sosionomi- ja koneautomaatio-opiskelijoiden kanssa.

22SOA; 22SOC, 22SOD
Orientaatiossa, Sote Virtual Lab -vierailulla, pienryhmätyöskentelyssä ja seminaarissa pakollinen läsnäolo.

Toteutussuunnitelma tarkentuu orientaatioon mennessä. Siihen asti muutokset mahdollisia.

.

Ilmoittautumisaika

22.11.2023 - 12.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

34 % Lähiopetus, 66 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sanna Keskikuru
Vastuuhenkilö

Sanna Keskikuru

Ryhmät
  • 21SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelijalla on käsitys hyvinvointi- ja terveysteknologian mahdollisuuksista hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä.
Opiskelija osaa selvittää erilaisten käyttäjäryhmien tarpeita ja käyttökokemuksia erilaisista hyvinvointi- ja terveysteknologisista ratkaisuista.
Osaa soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun menetelmiä hyvinvointi- ja terveysteknologian suunnittelussa.
Tiedostaa eettisten näkökulmien tarpeellisuuden suunniteltaessa hyvinvointi- ja terveysteknologian ratkaisuja.

Sisältö (OJ)

Hyvinvoinnin ylläpitäminen ja terveyden edistäminen käsitteinä.
Hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeiset käsitteet ja sisällöt.
Teknologioiden hyödyntämisen mahdollisuudet hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä.
Käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset sisällöt ja käsitteet.
Menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi.
Menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn.
Eettisyys ja tietosuoja hyvinvointi- ja terveysteknologian käyttäjäkontekstissa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa selittää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeiset käsitteet ja sisällöt.
Osaa selittää käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset käsitteet ja menetelmät.
Osaa kuvailla menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn ja on kokeillut joitakin niistä.
Pystyy osallistumaan keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Osaa käyttää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeisiä käsitteitä oikeassa kontekstissa.
Osaa käyttää käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeisiä käsitteitä oikein ja perustellusti valita menetelmiä tilanteen huomioiden.
Osaa käyttää menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä.
Osaa rakentavasti osallistua keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi
Osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä.
Osaa analysoida ja dokumentoida tutkimustuloksia.
Osaa kriittisesti arvioida saatuja tuloksia.

Aika ja paikka

Orientaatio 8.1 klo 14.15-15.45 etänä

Sote Virtual Lab käynnit
- A-ryhmä 12.3 klo 8.30- 11.45
- B- ryhmä 12.3 klo 12.30-15.45
- C- ryhmä 13.3 klo 8.30- 11.45
- D- ryhmä 13.3 klo 12.30-15.45

Loppuseminaari 18.4 klo 8.30-15.45

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kurssilla ei ole tenttiä, arvosana muodostuu itsenäisten tehtävien ja pienryhmätehtävien yhteisarvosanan keskiarvosta.

Arvioitava pienryhmätehtävä 0 - 5, palautus 18.4.2024 mennessä. Lähdeviitteet ja lähdeluettelo pakolliset, ilman niitä työ on hylätty.

Itsenäiset tehtävät: Palautus 30.4.2024 mennessä. Arvosanan muodostumisen perusteet moodlessa.

Uusintakoe 1 ja 2 täydentävä essee.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitava pienryhmätehtävä 0-5, suoritusohjeet kurssin moodlealustalla.
Pienryhmätehtävä tulee olla palautettuna 18.4.2024 mennessä. Pienryhmätehtävät esitelllään seminaarissa, joka pidetään 18.4.2024

Itsenäiset tehtävät: suoritusohjeet kurssin moodlealustalla.Tehtävät tulee olla palautettuna 30.4.2023 mennessä.

Kurssin arvosana muodostuu itsenäisten tehtävien ja pienryhmätehtävien yhteisarvosanan keskiarvosta.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

-Kurssin orientaatio
-Sosiaalialan osuuden itsenäiset tehtävät
-Kahden MOOC kurssin suorittaminen: RoboSote 1op ja Kuiluista digiosallisuuteen 1op.
-Opintokäynti, luento ja pienryhmätehtävät Sote virtual labissä
-Kurssin pienryhmätehtävä ja sen esittäminen loppuseminaarissa.

Oppimateriaalit

-Luentomateriaalit ja tehtävät,
- Materiaalit ja artikkelit verkkokurssien sisällöissä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työtä 3 x 27h eli 81h, josta kontaktiopetusta n. 12h

Sisällön jaksotus

1. Sosiaalialan osuuden suorittaminen, 1 op
- Orientaatio
- itsenäiset tehtävät
- Sote Virtual Lab oppimiskäynti ja luento
- Arvioitava pienryhmätehtävä ja sen esittäminen loppuseminaarissa
2. RoboSote MOOC, 1 op suorittaminen
3. Kuiluista digiosallisuuteen MOOC, 1op suorittaminen
Tehtävien palautus 30.4.2023

Kansainvälisyys

Seminaariesitystä varten kootaan tietoa myös kansainvälisistä julkaisuista.

Lisätietoja opiskelijoille

- Orientaatioon osallistuminen pakollista
- Sote virtual lab vierailussa ja loppuseminaarissa pakollinen läsnäolo.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole osallistunut orientaatioon, SVL- käyntiin eikä loppuseminaariin. Opiskelija ei ole suorittanut kurssin tehtäviä määräaikaan mennessä. Opiskelija ei ole osallistunut seminaariesityksen valmisteluun ja toteutukseen.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa kuvata ja selittää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun
keskeiset käsitteet, sisällöt ja menetelmät
- osaa kuvailla menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja käyttäjälähtöisten
teknologioiden yhteiskehittelyyn ja on kokeillut joitakin näistä
- ei ole aktiivinen keskustelija eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian
kontekstissa

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa käyttää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeisiä
käsitteitä oikein ja valita menetelmiä kehitysprosessin tilanteisiin
- osaa käyttää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämisessä ja teknologioiden yhteiskehittelyssä
- osallistuu keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian
kontekstissa

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja
käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä
- osaa analysoida ja dokumentoida sekä arvioida kriittisesti tutkimustuloksia
- osaa rakentavasti osallistua keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja
terveysteknologian kontekstissa ja perustella esittämänsä näkökulmat

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.05.2024

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

34 % Lähiopetus, 66 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sanna Keskikuru
Vastuuhenkilö

Sanna Keskikuru

Ryhmät
  • 22ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelijalla on käsitys hyvinvointi- ja terveysteknologian mahdollisuuksista hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä.
Opiskelija osaa selvittää erilaisten käyttäjäryhmien tarpeita ja käyttökokemuksia erilaisista hyvinvointi- ja terveysteknologisista ratkaisuista.
Osaa soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun menetelmiä hyvinvointi- ja terveysteknologian suunnittelussa.
Tiedostaa eettisten näkökulmien tarpeellisuuden suunniteltaessa hyvinvointi- ja terveysteknologian ratkaisuja.

Sisältö (OJ)

Hyvinvoinnin ylläpitäminen ja terveyden edistäminen käsitteinä.
Hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeiset käsitteet ja sisällöt.
Teknologioiden hyödyntämisen mahdollisuudet hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä.
Käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset sisällöt ja käsitteet.
Menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi.
Menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn.
Eettisyys ja tietosuoja hyvinvointi- ja terveysteknologian käyttäjäkontekstissa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa selittää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeiset käsitteet ja sisällöt.
Osaa selittää käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset käsitteet ja menetelmät.
Osaa kuvailla menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn ja on kokeillut joitakin niistä.
Pystyy osallistumaan keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Osaa käyttää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeisiä käsitteitä oikeassa kontekstissa.
Osaa käyttää käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeisiä käsitteitä oikein ja perustellusti valita menetelmiä tilanteen huomioiden.
Osaa käyttää menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä.
Osaa rakentavasti osallistua keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi
Osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä.
Osaa analysoida ja dokumentoida tutkimustuloksia.
Osaa kriittisesti arvioida saatuja tuloksia.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kurssilla ei ole tenttiä, arvosana muodostuu itsenäisten tehtävien ja pienryhmätehtävien yhteisarvosanan keskiarvosta.

Arvioitava pienryhmätehtävä 0 - 5, palautus 2.5.2024 mennessä. Lähdeviitteet ja lähdeluettelo pakolliset, ilman niitä työ on hylätty.

Itsenäiset tehtävät: Palautus 17.5.2024 mennessä. Arvosanan muodostumisen perusteet moodlessa.

Uusintakoe 1 ja 2 täydentävä essee.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitava pienryhmätehtävä 0-5, suoritusohjeet kurssin moodlealustalla.
Pienryhmätehtävä tulee olla palautettuna 2.5.2024 mennessä. Pienryhmätehtävät esitelllään seminaarissa, joka pidetään 2.5.2024

Itsenäiset tehtävät: suoritusohjeet kurssin moodlealustalla.Tehtävät tulee olla palautettuna 17.5.2023 mennessä.

Kurssin arvosana muodostuu itsenäisten tehtävien ja pienryhmätehtävien yhteisarvosanan keskiarvosta.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

-Opetus ja tutustumiskäynti Sote Virtual Labiin, Pienryhmätehtävät Sote virtual labissä sekä asiantuntijaluento 6.3.2024
-Sosiaalialan osuuden itsenäiset tehtävät
-Kahden MOOC kurssin suorittaminen :RoboSote 1op ja Kuiluista digiosallisuuteen 1op.
-Kurssin pienryhmätehtävä ja sen esittäminen loppuseminaarissa 2.5.2024

Oppimateriaalit

Luentomateriaali, materiaalit ja artikkelit verkkokurssien sisällöissä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työtä 3 x 27h eli 81h, josta kontaktiopetusta 6 h.
Kaikkien tehtävien palautus 17.5.2024 mennessä.

Sisällön jaksotus

1. Sosiaalialan osuuden suorittaminen, 1 op
- Orientaatio
- itsenäiset tehtävät
- Sote Virtual Lab oppimiskäynti ja luento
- Arvioitava pienryhmätehtävä ja sen esittäminen loppuseminaarissa
2. RoboSote MOOC, 1 op suorittaminen
3. Kuiluista digiosallisuuteen MOOC, 1op suorittaminen

Tehtävien palautus 17.5.2024

Kansainvälisyys

Seminaariesitystä varten kootaan tietoa myös kansainvälisistä julkaisuista.

Lisätietoja opiskelijoille

- Orientaatioon osallistuminen pakollista
- Sote virtual lab vierailussa ja loppuseminaarissa pakollinen läsnäolo.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole osallistunut opetuskertoihin. Opiskelija ei ole suorittanut kurssin tehtäviä määräaikaan mennessä. Opiskelija ei ole osallistunut seminaariesityksen valmisteluun.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa kuvata ja selittää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun
keskeiset käsitteet, sisällöt ja menetelmät
- osaa kuvailla menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja käyttäjälähtöisten
teknologioiden yhteiskehittelyyn ja on kokeillut joitakin näistä
- ei ole aktiivinen keskustelija eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian
kontekstissa

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa käyttää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeisiä
käsitteitä oikein ja valita menetelmiä kehitysprosessin tilanteisiin
- osaa käyttää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämisessä ja teknologioiden yhteiskehittelyssä
- osallistuu keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian
kontekstissa

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja
käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä
- osaa analysoida ja dokumentoida sekä arvioida kriittisesti tutkimustuloksia
- osaa rakentavasti osallistua keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja
terveysteknologian kontekstissa ja perustella esittämänsä näkökulmat

Ilmoittautumisaika

01.01.2023 - 15.03.2023

Ajoitus

01.03.2023 - 31.05.2023

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

34 % Lähiopetus, 66 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sanna Keskikuru
Vastuuhenkilö

Sanna Keskikuru

Ryhmät
  • 21ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelijalla on käsitys hyvinvointi- ja terveysteknologian mahdollisuuksista hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä.
Opiskelija osaa selvittää erilaisten käyttäjäryhmien tarpeita ja käyttökokemuksia erilaisista hyvinvointi- ja terveysteknologisista ratkaisuista.
Osaa soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun menetelmiä hyvinvointi- ja terveysteknologian suunnittelussa.
Tiedostaa eettisten näkökulmien tarpeellisuuden suunniteltaessa hyvinvointi- ja terveysteknologian ratkaisuja.

Sisältö (OJ)

Hyvinvoinnin ylläpitäminen ja terveyden edistäminen käsitteinä.
Hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeiset käsitteet ja sisällöt.
Teknologioiden hyödyntämisen mahdollisuudet hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä.
Käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset sisällöt ja käsitteet.
Menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi.
Menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn.
Eettisyys ja tietosuoja hyvinvointi- ja terveysteknologian käyttäjäkontekstissa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa selittää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeiset käsitteet ja sisällöt.
Osaa selittää käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset käsitteet ja menetelmät.
Osaa kuvailla menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn ja on kokeillut joitakin niistä.
Pystyy osallistumaan keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Osaa käyttää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeisiä käsitteitä oikeassa kontekstissa.
Osaa käyttää käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeisiä käsitteitä oikein ja perustellusti valita menetelmiä tilanteen huomioiden.
Osaa käyttää menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä.
Osaa rakentavasti osallistua keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi
Osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä.
Osaa analysoida ja dokumentoida tutkimustuloksia.
Osaa kriittisesti arvioida saatuja tuloksia.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Arvioita pienryhmätehtävä 0 - 5, palautus 9.5.2023 mennessä.

Uusintakoe 1 ja 2 käsittää täydentävän esseen erillisohjeen mukaan. Sovitaan vastuuopettajan kanssa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitava pienryhmätehtävä (0-5), jonka arviointiin esitys seminaarissa vaikuttaa.

Seminaari pidetään 9.5.2023

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

-Kurssin Orientaatioluento
-Sosiaalialan osuuden itsenäiset tehtävät
-Kaksi MOOC kurssin suorittaminen DigiCampuksessa RoboSote 1op ja Kuiluista digiosallisuuteen 1op.
-Pienryhmätehtävät Sote virtual labissä sekä asiantuntijaluento
-Kurssin pienryhmätehtävä ja sen esittäminen loppuseminaarissa.

Oppimateriaalit

Luentomateriaali, materiaalit ja artikkelit verkkokurssien sisällöissä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työtä 3 x 27h eli 81h, josta kontaktiopetusta 6 h.

Sisällön jaksotus

1. Kurssimateriaaleihin perehtyminen ja keskustelutehtävien suoritus
2. RoboSote MOOC, 1 op suorittaminen DigiCampuksella
3. Kuiluista digiosallisuuteen MOOC, 1op suorittaminen Digicampuksella
4. Sote virtual lab oppimiskäynti
5. Kurssin pienryhmätehtävä ja sen esittäminen loppuseminaarissa

Kansainvälisyys

Seminaariesitystä varten kootaan tietoa myös kansainvälisistä julkaisuista.

Lisätietoja opiskelijoille

Orientaation tallenteen pakollinen katsominen, Sote virtual lab vierailuun osallistuminen ja loppuseminaarissa pakollinen läsnäolo.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole osallistunut orientaatioon, SVL- käyntiin eikä loppuseminaariin. Opiskelija ei ole suorittanut kurssin tehtäviä määräaikaan mennessä. Opiskelija ei ole osallistunut seminaariesityksen valmisteluun.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa kuvata ja selittää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun
keskeiset käsitteet, sisällöt ja menetelmät
- osaa kuvailla menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja käyttäjälähtöisten
teknologioiden yhteiskehittelyyn ja on kokeillut joitakin näistä
- ei ole aktiivinen keskustelija eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian
kontekstissa

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa käyttää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeisiä
käsitteitä oikein ja valita menetelmiä kehitysprosessin tilanteisiin
- osaa käyttää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämisessä ja teknologioiden yhteiskehittelyssä
- osallistuu keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian
kontekstissa

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja
käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä
- osaa analysoida ja dokumentoida sekä arvioida kriittisesti tutkimustuloksia
- osaa rakentavasti osallistua keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja
terveysteknologian kontekstissa ja perustella esittämänsä näkökulmat

Ilmoittautumisaika

23.11.2022 - 09.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.05.2023

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

34 % Lähiopetus, 66 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sanna Keskikuru
Vastuuhenkilö

Sanna Keskikuru

Ryhmät
  • 20SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelijalla on käsitys hyvinvointi- ja terveysteknologian mahdollisuuksista hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä.
Opiskelija osaa selvittää erilaisten käyttäjäryhmien tarpeita ja käyttökokemuksia erilaisista hyvinvointi- ja terveysteknologisista ratkaisuista.
Osaa soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun menetelmiä hyvinvointi- ja terveysteknologian suunnittelussa.
Tiedostaa eettisten näkökulmien tarpeellisuuden suunniteltaessa hyvinvointi- ja terveysteknologian ratkaisuja.

Sisältö (OJ)

Hyvinvoinnin ylläpitäminen ja terveyden edistäminen käsitteinä.
Hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeiset käsitteet ja sisällöt.
Teknologioiden hyödyntämisen mahdollisuudet hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä.
Käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset sisällöt ja käsitteet.
Menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi.
Menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn.
Eettisyys ja tietosuoja hyvinvointi- ja terveysteknologian käyttäjäkontekstissa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa selittää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeiset käsitteet ja sisällöt.
Osaa selittää käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset käsitteet ja menetelmät.
Osaa kuvailla menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn ja on kokeillut joitakin niistä.
Pystyy osallistumaan keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Osaa käyttää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeisiä käsitteitä oikeassa kontekstissa.
Osaa käyttää käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeisiä käsitteitä oikein ja perustellusti valita menetelmiä tilanteen huomioiden.
Osaa käyttää menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä.
Osaa rakentavasti osallistua keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi
Osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä.
Osaa analysoida ja dokumentoida tutkimustuloksia.
Osaa kriittisesti arvioida saatuja tuloksia.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Arvioita pienryhmätehtävä 0 - 5, palautus 16.3.2022 mennessä.

Uusintakoe 1 ja 2 käsittää täydentävän esseen erillisohjeen mukaan. Sovitaan vastuuopettajan kanssa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitava pienryhmätehtävä (0-5), jonka arviointiin esitys seminaarissa vaikuttaa.

Seminaari pidetään 16.3.2022.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

-Kurssin Orientaatioluento
-Sosiaalialan osuuden itsenäiset tehtävät
-Kaksi MOOC kurssin suorittaminen DigiCampuksessa RoboSote 1op ja Kuiluista digiosallisuuteen 1op.
-Pienryhmätehtävät Sote virtual labissä sekä asiantuntijaluento
-Kurssin pienryhmätehtävä ja sen esittäminen loppuseminaarissa.

Oppimateriaalit

Luentomateriaali, materiaalit ja artikkelit verkkokurssien sisällöissä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työtä 3 x 27h eli 81h, josta kontaktiopetusta 6 h.

Sisällön jaksotus

1. Kurssimateriaaleihin perehtyminen ja keskustelutehtävien suoritus
2. RoboSote MOOC, 1 op suorittaminen DigiCampuksella
3. Kuiluista digiosallisuuteen MOOC, 1op suorittaminen Digicampuksella
4. Sote virtual lab oppimiskäynti
5. Kurssin pienryhmätehtävä ja sen esittäminen loppuseminaarissa

Kansainvälisyys

Seminaariesitystä varten kootaan tietoa myös kansainvälisistä julkaisuista.

Lisätietoja opiskelijoille

Orientaation tallenteen pakollinen katsominen, Sote virtual lab vierailuun osallistuminen ja loppuseminaarissa pakollinen läsnäolo.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole osallistunut orientaatioon, SVL- käyntiin eikä loppuseminaariin. Opiskelija ei ole suorittanut kurssin tehtäviä määräaikaan mennessä. Opiskelija ei ole osallistunut seminaariesityksen valmisteluun.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa kuvata ja selittää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun
keskeiset käsitteet, sisällöt ja menetelmät
- osaa kuvailla menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja käyttäjälähtöisten
teknologioiden yhteiskehittelyyn ja on kokeillut joitakin näistä
- ei ole aktiivinen keskustelija eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian
kontekstissa

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa käyttää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeisiä
käsitteitä oikein ja valita menetelmiä kehitysprosessin tilanteisiin
- osaa käyttää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämisessä ja teknologioiden yhteiskehittelyssä
- osallistuu keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian
kontekstissa

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja
käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä
- osaa analysoida ja dokumentoida sekä arvioida kriittisesti tutkimustuloksia
- osaa rakentavasti osallistua keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja
terveysteknologian kontekstissa ja perustella esittämänsä näkökulmat

Ilmoittautumisaika

03.01.2022 - 05.08.2022

Ajoitus

01.02.2022 - 31.12.2022

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

34 % Lähiopetus, 66 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sanna Keskikuru
Vastuuhenkilö

Sanna Keskikuru

Ryhmät
  • 20ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelijalla on käsitys hyvinvointi- ja terveysteknologian mahdollisuuksista hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä.
Opiskelija osaa selvittää erilaisten käyttäjäryhmien tarpeita ja käyttökokemuksia erilaisista hyvinvointi- ja terveysteknologisista ratkaisuista.
Osaa soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun menetelmiä hyvinvointi- ja terveysteknologian suunnittelussa.
Tiedostaa eettisten näkökulmien tarpeellisuuden suunniteltaessa hyvinvointi- ja terveysteknologian ratkaisuja.

Sisältö (OJ)

Hyvinvoinnin ylläpitäminen ja terveyden edistäminen käsitteinä.
Hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeiset käsitteet ja sisällöt.
Teknologioiden hyödyntämisen mahdollisuudet hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä.
Käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset sisällöt ja käsitteet.
Menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi.
Menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn.
Eettisyys ja tietosuoja hyvinvointi- ja terveysteknologian käyttäjäkontekstissa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa selittää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeiset käsitteet ja sisällöt.
Osaa selittää käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset käsitteet ja menetelmät.
Osaa kuvailla menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn ja on kokeillut joitakin niistä.
Pystyy osallistumaan keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Osaa käyttää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeisiä käsitteitä oikeassa kontekstissa.
Osaa käyttää käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeisiä käsitteitä oikein ja perustellusti valita menetelmiä tilanteen huomioiden.
Osaa käyttää menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä.
Osaa rakentavasti osallistua keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi
Osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä.
Osaa analysoida ja dokumentoida tutkimustuloksia.
Osaa kriittisesti arvioida saatuja tuloksia.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Arvioitava pienryhmätehtävä 0 - 5, palautus 9.5.2022 mennessä.

Uusintakoe 1 ja 2 käsittää täydentävän esseen erillisohjeen mukaan. Sovitaan vastuuopettajan kanssa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitava pienryhmätehtävä (0-5), jonka arviointiin esitys seminaarissa vaikuttaa.

Seminaari pidetään 9.5.2022.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Orientaatioluento, itsenäiset tehtävät, asiantuntijaluento.
Kaksi MOOC kurssia DigiCampuksessa RoboSote 1op ja Kuiluista digiosallisuuteen 1op.
Pienryhmätehtävät Sote virtual labissa.
Kurssin pienryhmätehtävä ja seminaariesitys.

Oppimateriaalit

Luentomateriaali, materiaalit ja artikkelit verkkokurssien sisällöissä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työtä 3 x 27h eli 81h, josta kontaktiopetusta 10h.

Sisällön jaksotus

1. Kurssimateriaaleihin perehtyminen ja keskustelutehtävien suoritus
2. RoboSote MOOC
3. Kuiluista digiosallisuuteen MOOC
4. Sote virtual lab oppimiskäynti
5. Pienryhmätehtävä ja esitysseminaari

Kansainvälisyys

Seminaariesitystä varten kootaan tietoa myös kansainvälisistä julkaisuista.

Lisätietoja opiskelijoille

Orientaatio ja luento-osioon pakollinen osallistuminen, Sote virtual lab vierailuun osallistuminen ja loppuseminaarissa pakollinen läsnäolo.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole osallistunut orienaatioon ja/tai seminaariin. Opiskelija ei ole suorittanut kurssin tehtäviä määräaikaan mennessä. Opiskelija ei ole osallistunut seminaariesityksen valmisteluun.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa kuvata ja selittää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun
keskeiset käsitteet, sisällöt ja menetelmät
- osaa kuvailla menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja käyttäjälähtöisten
teknologioiden yhteiskehittelyyn ja on kokeillut joitakin näistä
- ei ole aktiivinen keskustelija eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian
kontekstissa

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa käyttää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeisiä
käsitteitä oikein ja valita menetelmiä kehitysprosessin tilanteisiin
- osaa käyttää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämisessä ja teknologioiden yhteiskehittelyssä
- osallistuu keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian
kontekstissa

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja
käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä
- osaa analysoida ja dokumentoida sekä arvioida kriittisesti tutkimustuloksia
- osaa rakentavasti osallistua keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja
terveysteknologian kontekstissa ja perustella esittämänsä näkökulmat

Ilmoittautumisaika

04.12.2020 - 30.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.03.2022

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

34 % Lähiopetus, 66 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sanna Keskikuru
Vastuuhenkilö

Sanna Keskikuru

Ryhmät
  • 19SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelijalla on käsitys hyvinvointi- ja terveysteknologian mahdollisuuksista hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä.
Opiskelija osaa selvittää erilaisten käyttäjäryhmien tarpeita ja käyttökokemuksia erilaisista hyvinvointi- ja terveysteknologisista ratkaisuista.
Osaa soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun menetelmiä hyvinvointi- ja terveysteknologian suunnittelussa.
Tiedostaa eettisten näkökulmien tarpeellisuuden suunniteltaessa hyvinvointi- ja terveysteknologian ratkaisuja.

Sisältö (OJ)

Hyvinvoinnin ylläpitäminen ja terveyden edistäminen käsitteinä.
Hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeiset käsitteet ja sisällöt.
Teknologioiden hyödyntämisen mahdollisuudet hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä.
Käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset sisällöt ja käsitteet.
Menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi.
Menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn.
Eettisyys ja tietosuoja hyvinvointi- ja terveysteknologian käyttäjäkontekstissa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa selittää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeiset käsitteet ja sisällöt.
Osaa selittää käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset käsitteet ja menetelmät.
Osaa kuvailla menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn ja on kokeillut joitakin niistä.
Pystyy osallistumaan keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Osaa käyttää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeisiä käsitteitä oikeassa kontekstissa.
Osaa käyttää käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeisiä käsitteitä oikein ja perustellusti valita menetelmiä tilanteen huomioiden.
Osaa käyttää menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä.
Osaa rakentavasti osallistua keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi
Osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä.
Osaa analysoida ja dokumentoida tutkimustuloksia.
Osaa kriittisesti arvioida saatuja tuloksia.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Arvioita pienryhmätehtävä 0 - 5, palautus 10.3.2022 mennessä.

Uusintakoe 1 ja 2 käsittää täydentävän esseen erillisohjeen mukaan. Sovitaan vastuuopettajan kanssa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitava pienryhmätehtävä (0-5), jonka arviointiin esitys seminaarissa vaikuttaa.

Seminaari pidetään 10.3.2022.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Orientaatioluento, itsenäiset tehtävät, asiantuntijaluento.
Kaksi MOOC kurssia DigiCampuksessa RoboSote 1op ja Kuiluista digiosallisuuteen 1op.
Pienryhmätehtävät Sote virtual labissa.
Pienryhmätehtävä ja seminaariesitys.

Oppimateriaalit

Luentomateriaali, materiaalit ja artikkelit verkkokurssien sisällöissä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työtä 3 x 27h eli 81h, josta kontaktiopetusta 10h.

Sisällön jaksotus

1. Kurssimateriaaleihin perehtyminen ja keskustelutehtävien suoritus
2. RoboSote MOOC
3. Kuiluista digiosallisuuteen MOOC
4. Sote virtual lab oppimiskäynti
5. Pienryhmätehtävä ja esitysseminaari

Kansainvälisyys

Seminaariesitystä varten kootaan tietoa myös kansainvälisistä julkaisuista.

Lisätietoja opiskelijoille

Orientaation tallenteen pakollinen katsominen, Sote virtual lab vierailuun osallistuminen ja loppuseminaarissa pakollinen läsnäolo.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole osallistunut orienaatioon ja/tai seminaariin. Opiskelija ei ole suorittanut kurssin tehtäviä määräaikaan mennessä. Opiskelija ei ole osallistunut seminaariesityksen valmisteluun.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa kuvata ja selittää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun
keskeiset käsitteet, sisällöt ja menetelmät
- osaa kuvailla menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja käyttäjälähtöisten
teknologioiden yhteiskehittelyyn ja on kokeillut joitakin näistä
- ei ole aktiivinen keskustelija eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian
kontekstissa

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa käyttää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeisiä
käsitteitä oikein ja valita menetelmiä kehitysprosessin tilanteisiin
- osaa käyttää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämisessä ja teknologioiden yhteiskehittelyssä
- osallistuu keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian
kontekstissa

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja
käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä
- osaa analysoida ja dokumentoida sekä arvioida kriittisesti tutkimustuloksia
- osaa rakentavasti osallistua keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja
terveysteknologian kontekstissa ja perustella esittämänsä näkökulmat