Käyttäjälähtöinen hyvinvointiteknologia (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EM57-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 31.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.05.2024
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
34 % Lähiopetus, 66 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Keskikuru
Vastuuhenkilö
Sanna Keskikuru
Ryhmät
-
22ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelijalla on käsitys hyvinvointi- ja terveysteknologian mahdollisuuksista hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä.
Opiskelija osaa selvittää erilaisten käyttäjäryhmien tarpeita ja käyttökokemuksia erilaisista hyvinvointi- ja terveysteknologisista ratkaisuista.
Osaa soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun menetelmiä hyvinvointi- ja terveysteknologian suunnittelussa.
Tiedostaa eettisten näkökulmien tarpeellisuuden suunniteltaessa hyvinvointi- ja terveysteknologian ratkaisuja.
Sisältö (OJ)
Hyvinvoinnin ylläpitäminen ja terveyden edistäminen käsitteinä.
Hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeiset käsitteet ja sisällöt.
Teknologioiden hyödyntämisen mahdollisuudet hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä.
Käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset sisällöt ja käsitteet.
Menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi.
Menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn.
Eettisyys ja tietosuoja hyvinvointi- ja terveysteknologian käyttäjäkontekstissa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa selittää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeiset käsitteet ja sisällöt.
Osaa selittää käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset käsitteet ja menetelmät.
Osaa kuvailla menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn ja on kokeillut joitakin niistä.
Pystyy osallistumaan keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Osaa käyttää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeisiä käsitteitä oikeassa kontekstissa.
Osaa käyttää käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeisiä käsitteitä oikein ja perustellusti valita menetelmiä tilanteen huomioiden.
Osaa käyttää menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä.
Osaa rakentavasti osallistua keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi
Osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä.
Osaa analysoida ja dokumentoida tutkimustuloksia.
Osaa kriittisesti arvioida saatuja tuloksia.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kurssilla ei ole tenttiä, arvosana muodostuu itsenäisten tehtävien ja pienryhmätehtävien yhteisarvosanan keskiarvosta.
Arvioitava pienryhmätehtävä 0 - 5, palautus 2.5.2024 mennessä. Lähdeviitteet ja lähdeluettelo pakolliset, ilman niitä työ on hylätty.
Itsenäiset tehtävät: Palautus 17.5.2024 mennessä. Arvosanan muodostumisen perusteet moodlessa.
Uusintakoe 1 ja 2 täydentävä essee.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitava pienryhmätehtävä 0-5, suoritusohjeet kurssin moodlealustalla.
Pienryhmätehtävä tulee olla palautettuna 2.5.2024 mennessä. Pienryhmätehtävät esitelllään seminaarissa, joka pidetään 2.5.2024
Itsenäiset tehtävät: suoritusohjeet kurssin moodlealustalla.Tehtävät tulee olla palautettuna 17.5.2023 mennessä.
Kurssin arvosana muodostuu itsenäisten tehtävien ja pienryhmätehtävien yhteisarvosanan keskiarvosta.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
-Opetus ja tutustumiskäynti Sote Virtual Labiin, Pienryhmätehtävät Sote virtual labissä sekä asiantuntijaluento 6.3.2024
-Sosiaalialan osuuden itsenäiset tehtävät
-Kahden MOOC kurssin suorittaminen :RoboSote 1op ja Kuiluista digiosallisuuteen 1op.
-Kurssin pienryhmätehtävä ja sen esittäminen loppuseminaarissa 2.5.2024
Oppimateriaalit
Luentomateriaali, materiaalit ja artikkelit verkkokurssien sisällöissä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työtä 3 x 27h eli 81h, josta kontaktiopetusta 6 h.
Kaikkien tehtävien palautus 17.5.2024 mennessä.
Sisällön jaksotus
1. Sosiaalialan osuuden suorittaminen, 1 op
- Orientaatio
- itsenäiset tehtävät
- Sote Virtual Lab oppimiskäynti ja luento
- Arvioitava pienryhmätehtävä ja sen esittäminen loppuseminaarissa
2. RoboSote MOOC, 1 op suorittaminen
3. Kuiluista digiosallisuuteen MOOC, 1op suorittaminen
Tehtävien palautus 17.5.2024
Kansainvälisyys
Seminaariesitystä varten kootaan tietoa myös kansainvälisistä julkaisuista.
Lisätietoja opiskelijoille
- Orientaatioon osallistuminen pakollista
- Sote virtual lab vierailussa ja loppuseminaarissa pakollinen läsnäolo.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole osallistunut opetuskertoihin. Opiskelija ei ole suorittanut kurssin tehtäviä määräaikaan mennessä. Opiskelija ei ole osallistunut seminaariesityksen valmisteluun.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa kuvata ja selittää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun
keskeiset käsitteet, sisällöt ja menetelmät
- osaa kuvailla menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja käyttäjälähtöisten
teknologioiden yhteiskehittelyyn ja on kokeillut joitakin näistä
- ei ole aktiivinen keskustelija eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian
kontekstissa
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa käyttää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeisiä
käsitteitä oikein ja valita menetelmiä kehitysprosessin tilanteisiin
- osaa käyttää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämisessä ja teknologioiden yhteiskehittelyssä
- osallistuu keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian
kontekstissa
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja
käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä
- osaa analysoida ja dokumentoida sekä arvioida kriittisesti tutkimustuloksia
- osaa rakentavasti osallistua keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja
terveysteknologian kontekstissa ja perustella esittämänsä näkökulmat