Siirry suoraan sisältöön

Käyttäjälähtöinen hyvinvointiteknologia (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7S00EM57-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

22.11.2023 - 12.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

34 % Lähiopetus, 66 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Sanna Keskikuru

Vastuuhenkilö

Sanna Keskikuru

Ryhmät

  • 21SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelijalla on käsitys hyvinvointi- ja terveysteknologian mahdollisuuksista hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä.
Opiskelija osaa selvittää erilaisten käyttäjäryhmien tarpeita ja käyttökokemuksia erilaisista hyvinvointi- ja terveysteknologisista ratkaisuista.
Osaa soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun menetelmiä hyvinvointi- ja terveysteknologian suunnittelussa.
Tiedostaa eettisten näkökulmien tarpeellisuuden suunniteltaessa hyvinvointi- ja terveysteknologian ratkaisuja.

Sisältö (OJ)

Hyvinvoinnin ylläpitäminen ja terveyden edistäminen käsitteinä.
Hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeiset käsitteet ja sisällöt.
Teknologioiden hyödyntämisen mahdollisuudet hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä.
Käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset sisällöt ja käsitteet.
Menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi.
Menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn.
Eettisyys ja tietosuoja hyvinvointi- ja terveysteknologian käyttäjäkontekstissa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa selittää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeiset käsitteet ja sisällöt.
Osaa selittää käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset käsitteet ja menetelmät.
Osaa kuvailla menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn ja on kokeillut joitakin niistä.
Pystyy osallistumaan keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Osaa käyttää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeisiä käsitteitä oikeassa kontekstissa.
Osaa käyttää käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeisiä käsitteitä oikein ja perustellusti valita menetelmiä tilanteen huomioiden.
Osaa käyttää menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä.
Osaa rakentavasti osallistua keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi
Osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä.
Osaa analysoida ja dokumentoida tutkimustuloksia.
Osaa kriittisesti arvioida saatuja tuloksia.

Aika ja paikka

Orientaatio 8.1 klo 14.15-15.45 etänä

Sote Virtual Lab käynnit
- A-ryhmä 12.3 klo 8.30- 11.45
- B- ryhmä 12.3 klo 12.30-15.45
- C- ryhmä 13.3 klo 8.30- 11.45
- D- ryhmä 13.3 klo 12.30-15.45

Loppuseminaari 18.4 klo 8.30-15.45

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kurssilla ei ole tenttiä, arvosana muodostuu itsenäisten tehtävien ja pienryhmätehtävien yhteisarvosanan keskiarvosta.

Arvioitava pienryhmätehtävä 0 - 5, palautus 18.4.2024 mennessä. Lähdeviitteet ja lähdeluettelo pakolliset, ilman niitä työ on hylätty.

Itsenäiset tehtävät: Palautus 30.4.2024 mennessä. Arvosanan muodostumisen perusteet moodlessa.

Uusintakoe 1 ja 2 täydentävä essee.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitava pienryhmätehtävä 0-5, suoritusohjeet kurssin moodlealustalla.
Pienryhmätehtävä tulee olla palautettuna 18.4.2024 mennessä. Pienryhmätehtävät esitelllään seminaarissa, joka pidetään 18.4.2024

Itsenäiset tehtävät: suoritusohjeet kurssin moodlealustalla.Tehtävät tulee olla palautettuna 30.4.2023 mennessä.

Kurssin arvosana muodostuu itsenäisten tehtävien ja pienryhmätehtävien yhteisarvosanan keskiarvosta.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

-Kurssin orientaatio
-Sosiaalialan osuuden itsenäiset tehtävät
-Kahden MOOC kurssin suorittaminen: RoboSote 1op ja Kuiluista digiosallisuuteen 1op.
-Opintokäynti, luento ja pienryhmätehtävät Sote virtual labissä
-Kurssin pienryhmätehtävä ja sen esittäminen loppuseminaarissa.

Oppimateriaalit

-Luentomateriaalit ja tehtävät,
- Materiaalit ja artikkelit verkkokurssien sisällöissä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työtä 3 x 27h eli 81h, josta kontaktiopetusta n. 12h

Sisällön jaksotus

1. Sosiaalialan osuuden suorittaminen, 1 op
- Orientaatio
- itsenäiset tehtävät
- Sote Virtual Lab oppimiskäynti ja luento
- Arvioitava pienryhmätehtävä ja sen esittäminen loppuseminaarissa
2. RoboSote MOOC, 1 op suorittaminen
3. Kuiluista digiosallisuuteen MOOC, 1op suorittaminen
Tehtävien palautus 30.4.2023

Kansainvälisyys

Seminaariesitystä varten kootaan tietoa myös kansainvälisistä julkaisuista.

Lisätietoja opiskelijoille

- Orientaatioon osallistuminen pakollista
- Sote virtual lab vierailussa ja loppuseminaarissa pakollinen läsnäolo.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole osallistunut orientaatioon, SVL- käyntiin eikä loppuseminaariin. Opiskelija ei ole suorittanut kurssin tehtäviä määräaikaan mennessä. Opiskelija ei ole osallistunut seminaariesityksen valmisteluun ja toteutukseen.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa kuvata ja selittää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun
keskeiset käsitteet, sisällöt ja menetelmät
- osaa kuvailla menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja käyttäjälähtöisten
teknologioiden yhteiskehittelyyn ja on kokeillut joitakin näistä
- ei ole aktiivinen keskustelija eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian
kontekstissa

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa käyttää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeisiä
käsitteitä oikein ja valita menetelmiä kehitysprosessin tilanteisiin
- osaa käyttää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämisessä ja teknologioiden yhteiskehittelyssä
- osallistuu keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian
kontekstissa

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja
käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä
- osaa analysoida ja dokumentoida sekä arvioida kriittisesti tutkimustuloksia
- osaa rakentavasti osallistua keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja
terveysteknologian kontekstissa ja perustella esittämänsä näkökulmat