Käyttäjälähtöinen hyvinvointiteknologiaLaajuus (3 op)
Tunnus: 7S00EM57
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelijalla on käsitys hyvinvointi- ja terveysteknologian mahdollisuuksista hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä.
Opiskelija osaa selvittää erilaisten käyttäjäryhmien tarpeita ja käyttökokemuksia erilaisista hyvinvointi- ja terveysteknologisista ratkaisuista.
Osaa soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun menetelmiä hyvinvointi- ja terveysteknologian suunnittelussa.
Tiedostaa eettisten näkökulmien tarpeellisuuden suunniteltaessa hyvinvointi- ja terveysteknologian ratkaisuja.
Sisältö
Hyvinvoinnin ylläpitäminen ja terveyden edistäminen käsitteinä.
Hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeiset käsitteet ja sisällöt.
Teknologioiden hyödyntämisen mahdollisuudet hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä.
Käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset sisällöt ja käsitteet.
Menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi.
Menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn.
Eettisyys ja tietosuoja hyvinvointi- ja terveysteknologian käyttäjäkontekstissa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Osaa selittää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeiset käsitteet ja sisällöt.
Osaa selittää käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset käsitteet ja menetelmät.
Osaa kuvailla menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn ja on kokeillut joitakin niistä.
Pystyy osallistumaan keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Osaa käyttää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeisiä käsitteitä oikeassa kontekstissa.
Osaa käyttää käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeisiä käsitteitä oikein ja perustellusti valita menetelmiä tilanteen huomioiden.
Osaa käyttää menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä.
Osaa rakentavasti osallistua keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi
Osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä.
Osaa analysoida ja dokumentoida tutkimustuloksia.
Osaa kriittisesti arvioida saatuja tuloksia.
Ilmoittautumisaika
22.11.2023 - 12.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
34 % Lähiopetus, 66 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Keskikuru
Vastuuhenkilö
Sanna Keskikuru
Ryhmät
-
21SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelijalla on käsitys hyvinvointi- ja terveysteknologian mahdollisuuksista hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä.
Opiskelija osaa selvittää erilaisten käyttäjäryhmien tarpeita ja käyttökokemuksia erilaisista hyvinvointi- ja terveysteknologisista ratkaisuista.
Osaa soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun menetelmiä hyvinvointi- ja terveysteknologian suunnittelussa.
Tiedostaa eettisten näkökulmien tarpeellisuuden suunniteltaessa hyvinvointi- ja terveysteknologian ratkaisuja.
Sisältö (OJ)
Hyvinvoinnin ylläpitäminen ja terveyden edistäminen käsitteinä.
Hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeiset käsitteet ja sisällöt.
Teknologioiden hyödyntämisen mahdollisuudet hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä.
Käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset sisällöt ja käsitteet.
Menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi.
Menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn.
Eettisyys ja tietosuoja hyvinvointi- ja terveysteknologian käyttäjäkontekstissa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa selittää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeiset käsitteet ja sisällöt.
Osaa selittää käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset käsitteet ja menetelmät.
Osaa kuvailla menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn ja on kokeillut joitakin niistä.
Pystyy osallistumaan keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Osaa käyttää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeisiä käsitteitä oikeassa kontekstissa.
Osaa käyttää käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeisiä käsitteitä oikein ja perustellusti valita menetelmiä tilanteen huomioiden.
Osaa käyttää menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä.
Osaa rakentavasti osallistua keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi
Osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä.
Osaa analysoida ja dokumentoida tutkimustuloksia.
Osaa kriittisesti arvioida saatuja tuloksia.
Aika ja paikka
Orientaatio 8.1 klo 14.15-15.45 etänä
Sote Virtual Lab käynnit
- A-ryhmä 12.3 klo 8.30- 11.45
- B- ryhmä 12.3 klo 12.30-15.45
- C- ryhmä 13.3 klo 8.30- 11.45
- D- ryhmä 13.3 klo 12.30-15.45
Loppuseminaari 18.4 klo 8.30-15.45
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kurssilla ei ole tenttiä, arvosana muodostuu itsenäisten tehtävien ja pienryhmätehtävien yhteisarvosanan keskiarvosta.
Arvioitava pienryhmätehtävä 0 - 5, palautus 18.4.2024 mennessä. Lähdeviitteet ja lähdeluettelo pakolliset, ilman niitä työ on hylätty.
Itsenäiset tehtävät: Palautus 30.4.2024 mennessä. Arvosanan muodostumisen perusteet moodlessa.
Uusintakoe 1 ja 2 täydentävä essee.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitava pienryhmätehtävä 0-5, suoritusohjeet kurssin moodlealustalla.
Pienryhmätehtävä tulee olla palautettuna 18.4.2024 mennessä. Pienryhmätehtävät esitelllään seminaarissa, joka pidetään 18.4.2024
Itsenäiset tehtävät: suoritusohjeet kurssin moodlealustalla.Tehtävät tulee olla palautettuna 30.4.2023 mennessä.
Kurssin arvosana muodostuu itsenäisten tehtävien ja pienryhmätehtävien yhteisarvosanan keskiarvosta.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
-Kurssin orientaatio
-Sosiaalialan osuuden itsenäiset tehtävät
-Kahden MOOC kurssin suorittaminen: RoboSote 1op ja Kuiluista digiosallisuuteen 1op.
-Opintokäynti, luento ja pienryhmätehtävät Sote virtual labissä
-Kurssin pienryhmätehtävä ja sen esittäminen loppuseminaarissa.
Oppimateriaalit
-Luentomateriaalit ja tehtävät,
- Materiaalit ja artikkelit verkkokurssien sisällöissä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työtä 3 x 27h eli 81h, josta kontaktiopetusta n. 12h
Sisällön jaksotus
1. Sosiaalialan osuuden suorittaminen, 1 op
- Orientaatio
- itsenäiset tehtävät
- Sote Virtual Lab oppimiskäynti ja luento
- Arvioitava pienryhmätehtävä ja sen esittäminen loppuseminaarissa
2. RoboSote MOOC, 1 op suorittaminen
3. Kuiluista digiosallisuuteen MOOC, 1op suorittaminen
Tehtävien palautus 30.4.2023
Kansainvälisyys
Seminaariesitystä varten kootaan tietoa myös kansainvälisistä julkaisuista.
Lisätietoja opiskelijoille
- Orientaatioon osallistuminen pakollista
- Sote virtual lab vierailussa ja loppuseminaarissa pakollinen läsnäolo.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole osallistunut orientaatioon, SVL- käyntiin eikä loppuseminaariin. Opiskelija ei ole suorittanut kurssin tehtäviä määräaikaan mennessä. Opiskelija ei ole osallistunut seminaariesityksen valmisteluun ja toteutukseen.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa kuvata ja selittää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun
keskeiset käsitteet, sisällöt ja menetelmät
- osaa kuvailla menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja käyttäjälähtöisten
teknologioiden yhteiskehittelyyn ja on kokeillut joitakin näistä
- ei ole aktiivinen keskustelija eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian
kontekstissa
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa käyttää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeisiä
käsitteitä oikein ja valita menetelmiä kehitysprosessin tilanteisiin
- osaa käyttää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämisessä ja teknologioiden yhteiskehittelyssä
- osallistuu keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian
kontekstissa
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja
käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä
- osaa analysoida ja dokumentoida sekä arvioida kriittisesti tutkimustuloksia
- osaa rakentavasti osallistua keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja
terveysteknologian kontekstissa ja perustella esittämänsä näkökulmat
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 31.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.05.2024
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
34 % Lähiopetus, 66 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Keskikuru
Vastuuhenkilö
Sanna Keskikuru
Ryhmät
-
22ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelijalla on käsitys hyvinvointi- ja terveysteknologian mahdollisuuksista hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä.
Opiskelija osaa selvittää erilaisten käyttäjäryhmien tarpeita ja käyttökokemuksia erilaisista hyvinvointi- ja terveysteknologisista ratkaisuista.
Osaa soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun menetelmiä hyvinvointi- ja terveysteknologian suunnittelussa.
Tiedostaa eettisten näkökulmien tarpeellisuuden suunniteltaessa hyvinvointi- ja terveysteknologian ratkaisuja.
Sisältö (OJ)
Hyvinvoinnin ylläpitäminen ja terveyden edistäminen käsitteinä.
Hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeiset käsitteet ja sisällöt.
Teknologioiden hyödyntämisen mahdollisuudet hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä.
Käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset sisällöt ja käsitteet.
Menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi.
Menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn.
Eettisyys ja tietosuoja hyvinvointi- ja terveysteknologian käyttäjäkontekstissa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa selittää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeiset käsitteet ja sisällöt.
Osaa selittää käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset käsitteet ja menetelmät.
Osaa kuvailla menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn ja on kokeillut joitakin niistä.
Pystyy osallistumaan keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Osaa käyttää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeisiä käsitteitä oikeassa kontekstissa.
Osaa käyttää käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeisiä käsitteitä oikein ja perustellusti valita menetelmiä tilanteen huomioiden.
Osaa käyttää menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä.
Osaa rakentavasti osallistua keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi
Osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä.
Osaa analysoida ja dokumentoida tutkimustuloksia.
Osaa kriittisesti arvioida saatuja tuloksia.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kurssilla ei ole tenttiä, arvosana muodostuu itsenäisten tehtävien ja pienryhmätehtävien yhteisarvosanan keskiarvosta.
Arvioitava pienryhmätehtävä 0 - 5, palautus 2.5.2024 mennessä. Lähdeviitteet ja lähdeluettelo pakolliset, ilman niitä työ on hylätty.
Itsenäiset tehtävät: Palautus 17.5.2024 mennessä. Arvosanan muodostumisen perusteet moodlessa.
Uusintakoe 1 ja 2 täydentävä essee.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitava pienryhmätehtävä 0-5, suoritusohjeet kurssin moodlealustalla.
Pienryhmätehtävä tulee olla palautettuna 2.5.2024 mennessä. Pienryhmätehtävät esitelllään seminaarissa, joka pidetään 2.5.2024
Itsenäiset tehtävät: suoritusohjeet kurssin moodlealustalla.Tehtävät tulee olla palautettuna 17.5.2023 mennessä.
Kurssin arvosana muodostuu itsenäisten tehtävien ja pienryhmätehtävien yhteisarvosanan keskiarvosta.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
-Opetus ja tutustumiskäynti Sote Virtual Labiin, Pienryhmätehtävät Sote virtual labissä sekä asiantuntijaluento 6.3.2024
-Sosiaalialan osuuden itsenäiset tehtävät
-Kahden MOOC kurssin suorittaminen :RoboSote 1op ja Kuiluista digiosallisuuteen 1op.
-Kurssin pienryhmätehtävä ja sen esittäminen loppuseminaarissa 2.5.2024
Oppimateriaalit
Luentomateriaali, materiaalit ja artikkelit verkkokurssien sisällöissä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työtä 3 x 27h eli 81h, josta kontaktiopetusta 6 h.
Kaikkien tehtävien palautus 17.5.2024 mennessä.
Sisällön jaksotus
1. Sosiaalialan osuuden suorittaminen, 1 op
- Orientaatio
- itsenäiset tehtävät
- Sote Virtual Lab oppimiskäynti ja luento
- Arvioitava pienryhmätehtävä ja sen esittäminen loppuseminaarissa
2. RoboSote MOOC, 1 op suorittaminen
3. Kuiluista digiosallisuuteen MOOC, 1op suorittaminen
Tehtävien palautus 17.5.2024
Kansainvälisyys
Seminaariesitystä varten kootaan tietoa myös kansainvälisistä julkaisuista.
Lisätietoja opiskelijoille
- Orientaatioon osallistuminen pakollista
- Sote virtual lab vierailussa ja loppuseminaarissa pakollinen läsnäolo.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole osallistunut opetuskertoihin. Opiskelija ei ole suorittanut kurssin tehtäviä määräaikaan mennessä. Opiskelija ei ole osallistunut seminaariesityksen valmisteluun.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa kuvata ja selittää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun
keskeiset käsitteet, sisällöt ja menetelmät
- osaa kuvailla menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja käyttäjälähtöisten
teknologioiden yhteiskehittelyyn ja on kokeillut joitakin näistä
- ei ole aktiivinen keskustelija eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian
kontekstissa
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa käyttää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeisiä
käsitteitä oikein ja valita menetelmiä kehitysprosessin tilanteisiin
- osaa käyttää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämisessä ja teknologioiden yhteiskehittelyssä
- osallistuu keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian
kontekstissa
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja
käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä
- osaa analysoida ja dokumentoida sekä arvioida kriittisesti tutkimustuloksia
- osaa rakentavasti osallistua keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja
terveysteknologian kontekstissa ja perustella esittämänsä näkökulmat
Ilmoittautumisaika
01.01.2023 - 15.03.2023
Ajoitus
01.03.2023 - 31.05.2023
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
34 % Lähiopetus, 66 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Keskikuru
Vastuuhenkilö
Sanna Keskikuru
Ryhmät
-
21ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelijalla on käsitys hyvinvointi- ja terveysteknologian mahdollisuuksista hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä.
Opiskelija osaa selvittää erilaisten käyttäjäryhmien tarpeita ja käyttökokemuksia erilaisista hyvinvointi- ja terveysteknologisista ratkaisuista.
Osaa soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun menetelmiä hyvinvointi- ja terveysteknologian suunnittelussa.
Tiedostaa eettisten näkökulmien tarpeellisuuden suunniteltaessa hyvinvointi- ja terveysteknologian ratkaisuja.
Sisältö (OJ)
Hyvinvoinnin ylläpitäminen ja terveyden edistäminen käsitteinä.
Hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeiset käsitteet ja sisällöt.
Teknologioiden hyödyntämisen mahdollisuudet hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä.
Käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset sisällöt ja käsitteet.
Menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi.
Menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn.
Eettisyys ja tietosuoja hyvinvointi- ja terveysteknologian käyttäjäkontekstissa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa selittää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeiset käsitteet ja sisällöt.
Osaa selittää käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset käsitteet ja menetelmät.
Osaa kuvailla menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn ja on kokeillut joitakin niistä.
Pystyy osallistumaan keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Osaa käyttää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeisiä käsitteitä oikeassa kontekstissa.
Osaa käyttää käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeisiä käsitteitä oikein ja perustellusti valita menetelmiä tilanteen huomioiden.
Osaa käyttää menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä.
Osaa rakentavasti osallistua keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi
Osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä.
Osaa analysoida ja dokumentoida tutkimustuloksia.
Osaa kriittisesti arvioida saatuja tuloksia.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Arvioita pienryhmätehtävä 0 - 5, palautus 9.5.2023 mennessä.
Uusintakoe 1 ja 2 käsittää täydentävän esseen erillisohjeen mukaan. Sovitaan vastuuopettajan kanssa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitava pienryhmätehtävä (0-5), jonka arviointiin esitys seminaarissa vaikuttaa.
Seminaari pidetään 9.5.2023
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
-Kurssin Orientaatioluento
-Sosiaalialan osuuden itsenäiset tehtävät
-Kaksi MOOC kurssin suorittaminen DigiCampuksessa RoboSote 1op ja Kuiluista digiosallisuuteen 1op.
-Pienryhmätehtävät Sote virtual labissä sekä asiantuntijaluento
-Kurssin pienryhmätehtävä ja sen esittäminen loppuseminaarissa.
Oppimateriaalit
Luentomateriaali, materiaalit ja artikkelit verkkokurssien sisällöissä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työtä 3 x 27h eli 81h, josta kontaktiopetusta 6 h.
Sisällön jaksotus
1. Kurssimateriaaleihin perehtyminen ja keskustelutehtävien suoritus
2. RoboSote MOOC, 1 op suorittaminen DigiCampuksella
3. Kuiluista digiosallisuuteen MOOC, 1op suorittaminen Digicampuksella
4. Sote virtual lab oppimiskäynti
5. Kurssin pienryhmätehtävä ja sen esittäminen loppuseminaarissa
Kansainvälisyys
Seminaariesitystä varten kootaan tietoa myös kansainvälisistä julkaisuista.
Lisätietoja opiskelijoille
Orientaation tallenteen pakollinen katsominen, Sote virtual lab vierailuun osallistuminen ja loppuseminaarissa pakollinen läsnäolo.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole osallistunut orientaatioon, SVL- käyntiin eikä loppuseminaariin. Opiskelija ei ole suorittanut kurssin tehtäviä määräaikaan mennessä. Opiskelija ei ole osallistunut seminaariesityksen valmisteluun.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa kuvata ja selittää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun
keskeiset käsitteet, sisällöt ja menetelmät
- osaa kuvailla menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja käyttäjälähtöisten
teknologioiden yhteiskehittelyyn ja on kokeillut joitakin näistä
- ei ole aktiivinen keskustelija eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian
kontekstissa
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa käyttää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeisiä
käsitteitä oikein ja valita menetelmiä kehitysprosessin tilanteisiin
- osaa käyttää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämisessä ja teknologioiden yhteiskehittelyssä
- osallistuu keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian
kontekstissa
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja
käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä
- osaa analysoida ja dokumentoida sekä arvioida kriittisesti tutkimustuloksia
- osaa rakentavasti osallistua keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja
terveysteknologian kontekstissa ja perustella esittämänsä näkökulmat
Ilmoittautumisaika
23.11.2022 - 09.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.05.2023
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
34 % Lähiopetus, 66 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Keskikuru
Vastuuhenkilö
Sanna Keskikuru
Ryhmät
-
20SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelijalla on käsitys hyvinvointi- ja terveysteknologian mahdollisuuksista hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä.
Opiskelija osaa selvittää erilaisten käyttäjäryhmien tarpeita ja käyttökokemuksia erilaisista hyvinvointi- ja terveysteknologisista ratkaisuista.
Osaa soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun menetelmiä hyvinvointi- ja terveysteknologian suunnittelussa.
Tiedostaa eettisten näkökulmien tarpeellisuuden suunniteltaessa hyvinvointi- ja terveysteknologian ratkaisuja.
Sisältö (OJ)
Hyvinvoinnin ylläpitäminen ja terveyden edistäminen käsitteinä.
Hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeiset käsitteet ja sisällöt.
Teknologioiden hyödyntämisen mahdollisuudet hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä.
Käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset sisällöt ja käsitteet.
Menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi.
Menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn.
Eettisyys ja tietosuoja hyvinvointi- ja terveysteknologian käyttäjäkontekstissa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa selittää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeiset käsitteet ja sisällöt.
Osaa selittää käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset käsitteet ja menetelmät.
Osaa kuvailla menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn ja on kokeillut joitakin niistä.
Pystyy osallistumaan keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Osaa käyttää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeisiä käsitteitä oikeassa kontekstissa.
Osaa käyttää käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeisiä käsitteitä oikein ja perustellusti valita menetelmiä tilanteen huomioiden.
Osaa käyttää menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä.
Osaa rakentavasti osallistua keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi
Osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä.
Osaa analysoida ja dokumentoida tutkimustuloksia.
Osaa kriittisesti arvioida saatuja tuloksia.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Arvioita pienryhmätehtävä 0 - 5, palautus 16.3.2022 mennessä.
Uusintakoe 1 ja 2 käsittää täydentävän esseen erillisohjeen mukaan. Sovitaan vastuuopettajan kanssa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitava pienryhmätehtävä (0-5), jonka arviointiin esitys seminaarissa vaikuttaa.
Seminaari pidetään 16.3.2022.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
-Kurssin Orientaatioluento
-Sosiaalialan osuuden itsenäiset tehtävät
-Kaksi MOOC kurssin suorittaminen DigiCampuksessa RoboSote 1op ja Kuiluista digiosallisuuteen 1op.
-Pienryhmätehtävät Sote virtual labissä sekä asiantuntijaluento
-Kurssin pienryhmätehtävä ja sen esittäminen loppuseminaarissa.
Oppimateriaalit
Luentomateriaali, materiaalit ja artikkelit verkkokurssien sisällöissä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työtä 3 x 27h eli 81h, josta kontaktiopetusta 6 h.
Sisällön jaksotus
1. Kurssimateriaaleihin perehtyminen ja keskustelutehtävien suoritus
2. RoboSote MOOC, 1 op suorittaminen DigiCampuksella
3. Kuiluista digiosallisuuteen MOOC, 1op suorittaminen Digicampuksella
4. Sote virtual lab oppimiskäynti
5. Kurssin pienryhmätehtävä ja sen esittäminen loppuseminaarissa
Kansainvälisyys
Seminaariesitystä varten kootaan tietoa myös kansainvälisistä julkaisuista.
Lisätietoja opiskelijoille
Orientaation tallenteen pakollinen katsominen, Sote virtual lab vierailuun osallistuminen ja loppuseminaarissa pakollinen läsnäolo.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole osallistunut orientaatioon, SVL- käyntiin eikä loppuseminaariin. Opiskelija ei ole suorittanut kurssin tehtäviä määräaikaan mennessä. Opiskelija ei ole osallistunut seminaariesityksen valmisteluun.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa kuvata ja selittää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun
keskeiset käsitteet, sisällöt ja menetelmät
- osaa kuvailla menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja käyttäjälähtöisten
teknologioiden yhteiskehittelyyn ja on kokeillut joitakin näistä
- ei ole aktiivinen keskustelija eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian
kontekstissa
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa käyttää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeisiä
käsitteitä oikein ja valita menetelmiä kehitysprosessin tilanteisiin
- osaa käyttää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämisessä ja teknologioiden yhteiskehittelyssä
- osallistuu keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian
kontekstissa
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja
käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä
- osaa analysoida ja dokumentoida sekä arvioida kriittisesti tutkimustuloksia
- osaa rakentavasti osallistua keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja
terveysteknologian kontekstissa ja perustella esittämänsä näkökulmat
Ilmoittautumisaika
03.01.2022 - 05.08.2022
Ajoitus
01.02.2022 - 31.12.2022
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
34 % Lähiopetus, 66 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Keskikuru
Vastuuhenkilö
Sanna Keskikuru
Ryhmät
-
20ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelijalla on käsitys hyvinvointi- ja terveysteknologian mahdollisuuksista hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä.
Opiskelija osaa selvittää erilaisten käyttäjäryhmien tarpeita ja käyttökokemuksia erilaisista hyvinvointi- ja terveysteknologisista ratkaisuista.
Osaa soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun menetelmiä hyvinvointi- ja terveysteknologian suunnittelussa.
Tiedostaa eettisten näkökulmien tarpeellisuuden suunniteltaessa hyvinvointi- ja terveysteknologian ratkaisuja.
Sisältö (OJ)
Hyvinvoinnin ylläpitäminen ja terveyden edistäminen käsitteinä.
Hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeiset käsitteet ja sisällöt.
Teknologioiden hyödyntämisen mahdollisuudet hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä.
Käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset sisällöt ja käsitteet.
Menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi.
Menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn.
Eettisyys ja tietosuoja hyvinvointi- ja terveysteknologian käyttäjäkontekstissa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa selittää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeiset käsitteet ja sisällöt.
Osaa selittää käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset käsitteet ja menetelmät.
Osaa kuvailla menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn ja on kokeillut joitakin niistä.
Pystyy osallistumaan keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Osaa käyttää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeisiä käsitteitä oikeassa kontekstissa.
Osaa käyttää käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeisiä käsitteitä oikein ja perustellusti valita menetelmiä tilanteen huomioiden.
Osaa käyttää menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä.
Osaa rakentavasti osallistua keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi
Osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä.
Osaa analysoida ja dokumentoida tutkimustuloksia.
Osaa kriittisesti arvioida saatuja tuloksia.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Arvioitava pienryhmätehtävä 0 - 5, palautus 9.5.2022 mennessä.
Uusintakoe 1 ja 2 käsittää täydentävän esseen erillisohjeen mukaan. Sovitaan vastuuopettajan kanssa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitava pienryhmätehtävä (0-5), jonka arviointiin esitys seminaarissa vaikuttaa.
Seminaari pidetään 9.5.2022.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Orientaatioluento, itsenäiset tehtävät, asiantuntijaluento.
Kaksi MOOC kurssia DigiCampuksessa RoboSote 1op ja Kuiluista digiosallisuuteen 1op.
Pienryhmätehtävät Sote virtual labissa.
Kurssin pienryhmätehtävä ja seminaariesitys.
Oppimateriaalit
Luentomateriaali, materiaalit ja artikkelit verkkokurssien sisällöissä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työtä 3 x 27h eli 81h, josta kontaktiopetusta 10h.
Sisällön jaksotus
1. Kurssimateriaaleihin perehtyminen ja keskustelutehtävien suoritus
2. RoboSote MOOC
3. Kuiluista digiosallisuuteen MOOC
4. Sote virtual lab oppimiskäynti
5. Pienryhmätehtävä ja esitysseminaari
Kansainvälisyys
Seminaariesitystä varten kootaan tietoa myös kansainvälisistä julkaisuista.
Lisätietoja opiskelijoille
Orientaatio ja luento-osioon pakollinen osallistuminen, Sote virtual lab vierailuun osallistuminen ja loppuseminaarissa pakollinen läsnäolo.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole osallistunut orienaatioon ja/tai seminaariin. Opiskelija ei ole suorittanut kurssin tehtäviä määräaikaan mennessä. Opiskelija ei ole osallistunut seminaariesityksen valmisteluun.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa kuvata ja selittää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun
keskeiset käsitteet, sisällöt ja menetelmät
- osaa kuvailla menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja käyttäjälähtöisten
teknologioiden yhteiskehittelyyn ja on kokeillut joitakin näistä
- ei ole aktiivinen keskustelija eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian
kontekstissa
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa käyttää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeisiä
käsitteitä oikein ja valita menetelmiä kehitysprosessin tilanteisiin
- osaa käyttää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämisessä ja teknologioiden yhteiskehittelyssä
- osallistuu keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian
kontekstissa
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja
käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä
- osaa analysoida ja dokumentoida sekä arvioida kriittisesti tutkimustuloksia
- osaa rakentavasti osallistua keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja
terveysteknologian kontekstissa ja perustella esittämänsä näkökulmat
Ilmoittautumisaika
04.12.2020 - 30.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.03.2022
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
34 % Lähiopetus, 66 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Keskikuru
Vastuuhenkilö
Sanna Keskikuru
Ryhmät
-
19SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelijalla on käsitys hyvinvointi- ja terveysteknologian mahdollisuuksista hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä.
Opiskelija osaa selvittää erilaisten käyttäjäryhmien tarpeita ja käyttökokemuksia erilaisista hyvinvointi- ja terveysteknologisista ratkaisuista.
Osaa soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun menetelmiä hyvinvointi- ja terveysteknologian suunnittelussa.
Tiedostaa eettisten näkökulmien tarpeellisuuden suunniteltaessa hyvinvointi- ja terveysteknologian ratkaisuja.
Sisältö (OJ)
Hyvinvoinnin ylläpitäminen ja terveyden edistäminen käsitteinä.
Hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeiset käsitteet ja sisällöt.
Teknologioiden hyödyntämisen mahdollisuudet hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä.
Käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset sisällöt ja käsitteet.
Menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi.
Menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn.
Eettisyys ja tietosuoja hyvinvointi- ja terveysteknologian käyttäjäkontekstissa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa selittää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeiset käsitteet ja sisällöt.
Osaa selittää käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset käsitteet ja menetelmät.
Osaa kuvailla menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn ja on kokeillut joitakin niistä.
Pystyy osallistumaan keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Osaa käyttää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeisiä käsitteitä oikeassa kontekstissa.
Osaa käyttää käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeisiä käsitteitä oikein ja perustellusti valita menetelmiä tilanteen huomioiden.
Osaa käyttää menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä.
Osaa rakentavasti osallistua keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi
Osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä.
Osaa analysoida ja dokumentoida tutkimustuloksia.
Osaa kriittisesti arvioida saatuja tuloksia.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Arvioita pienryhmätehtävä 0 - 5, palautus 10.3.2022 mennessä.
Uusintakoe 1 ja 2 käsittää täydentävän esseen erillisohjeen mukaan. Sovitaan vastuuopettajan kanssa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitava pienryhmätehtävä (0-5), jonka arviointiin esitys seminaarissa vaikuttaa.
Seminaari pidetään 10.3.2022.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Orientaatioluento, itsenäiset tehtävät, asiantuntijaluento.
Kaksi MOOC kurssia DigiCampuksessa RoboSote 1op ja Kuiluista digiosallisuuteen 1op.
Pienryhmätehtävät Sote virtual labissa.
Pienryhmätehtävä ja seminaariesitys.
Oppimateriaalit
Luentomateriaali, materiaalit ja artikkelit verkkokurssien sisällöissä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työtä 3 x 27h eli 81h, josta kontaktiopetusta 10h.
Sisällön jaksotus
1. Kurssimateriaaleihin perehtyminen ja keskustelutehtävien suoritus
2. RoboSote MOOC
3. Kuiluista digiosallisuuteen MOOC
4. Sote virtual lab oppimiskäynti
5. Pienryhmätehtävä ja esitysseminaari
Kansainvälisyys
Seminaariesitystä varten kootaan tietoa myös kansainvälisistä julkaisuista.
Lisätietoja opiskelijoille
Orientaation tallenteen pakollinen katsominen, Sote virtual lab vierailuun osallistuminen ja loppuseminaarissa pakollinen läsnäolo.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole osallistunut orienaatioon ja/tai seminaariin. Opiskelija ei ole suorittanut kurssin tehtäviä määräaikaan mennessä. Opiskelija ei ole osallistunut seminaariesityksen valmisteluun.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa kuvata ja selittää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun
keskeiset käsitteet, sisällöt ja menetelmät
- osaa kuvailla menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja käyttäjälähtöisten
teknologioiden yhteiskehittelyyn ja on kokeillut joitakin näistä
- ei ole aktiivinen keskustelija eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian
kontekstissa
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa käyttää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeisiä
käsitteitä oikein ja valita menetelmiä kehitysprosessin tilanteisiin
- osaa käyttää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämisessä ja teknologioiden yhteiskehittelyssä
- osallistuu keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian
kontekstissa
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja
käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä
- osaa analysoida ja dokumentoida sekä arvioida kriittisesti tutkimustuloksia
- osaa rakentavasti osallistua keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja
terveysteknologian kontekstissa ja perustella esittämänsä näkökulmat