Siirry suoraan sisältöön

Teollisuuden liiketoiminta ja yrittäjyysLaajuus (5 op)

Tunnus: 5K00DL69

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Tavoitteena on, että kurssilla työskentely ja oppiminen on käytännönläheistä ja toteutuu opiskelijoiden perustaman osuuskunnan kautta.
Erilliset tavoitteet:
Opiskelija osaa tehdä liiketoimintasuunnitelman ja perustaa yrityksen. Tässä prosessissa kannustetaan opiskelijoita erityisesti hyödyntämään IoT:n, kansainvälisyyden sekä kestävän kehityksen mahdollisuuksia.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa teollisen investointiprosessin eri vaiheet sekä osaa laatia oman toimialansa yrityksen budjetoinnin. Opiskelija ymmärtää kustannuksia kokonaisvaltaisesti (Total Cost Ownership) sekä osaa soveltaa toimintolaskentaa eri laskentakohteisiin. Lisäksi hän osaa rakentaa itsenäisesti teollisen yrityksen tuloslaskelman sekä ymmärtää teollisen yrityksen taseen rakenteen sekä osaa analysoida sitä tilinpäätösanalyysin keinoin.
Opiskelija osaa laatia teollisen yrityksen rahoituslaskelmat ja ymmärtää sähköisen liiketoiminnan haasteet ja ratkaisut.

Sisältö

Teollisuuden investoinnit, toimintolaskenta, sähköinen liiketoiminta, sisäinen laskentatoimi, tilinpäätösanalyysi, ulkoinen laskentatoimi ja verotus, johdon laskentatoimi, rahoituksen suunnittelu.

Esitietovaatimukset

Teollisuustalouden / tuotantotalouden perusteet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tunnistaa teollisuuden liiketoiminta ja yrittäjyyden tärkeimmät peruskäsitteet ja suureet. Opiskelija tiedostaa aihepiiriä hallitsevat lait ja suoriutuu annetuista tehtävistä, tarvittaessa avustettuna.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tuntee teollisuuden liiketoiminta ja yrittäjyyttä hallitsevat lait, toiminnot ja vaikuttavat suureet. Opiskelija suoriutuu itsenäisesti annetuista tehtävistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee hyvin kaikki teollisuuden liiketoiminta ja yrittäjyyden osa-alueet ja pystyy soveltamaan taitoaan erilaisiin aihepiirin tehtäviin.

Lisätiedot

Teollisuustalouden syventävä opintojakso, jatkokurssi Teollisuustalouden perusteille

Ilmoittautumisaika

05.05.2024 - 15.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 20.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Konetekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Konetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Matti Kivimäki
Vastuuhenkilö

Matti Kivimäki

Ryhmät
  • 22I228K
    Konetekniikka,, älykkäät koneet
  • 22I190
    Konetekniikka, koneautomaatio
  • 22AI112P
    Konetekniikka 2022, monimuoto
  • 22I111
    Konetekniikka, tuotekehitys
  • 22I180
    Konetekniikka, lentokonetekniika
  • 22I160
    Konetekniikka, tuotantotekniikka
  • VAPAA
    Vapaasti valittavat opinnot

Tavoitteet (OJ)

Tavoitteena on, että kurssilla työskentely ja oppiminen on käytännönläheistä ja toteutuu opiskelijoiden perustaman osuuskunnan kautta.
Erilliset tavoitteet:
Opiskelija osaa tehdä liiketoimintasuunnitelman ja perustaa yrityksen. Tässä prosessissa kannustetaan opiskelijoita erityisesti hyödyntämään IoT:n, kansainvälisyyden sekä kestävän kehityksen mahdollisuuksia.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa teollisen investointiprosessin eri vaiheet sekä osaa laatia oman toimialansa yrityksen budjetoinnin. Opiskelija ymmärtää kustannuksia kokonaisvaltaisesti (Total Cost Ownership) sekä osaa soveltaa toimintolaskentaa eri laskentakohteisiin. Lisäksi hän osaa rakentaa itsenäisesti teollisen yrityksen tuloslaskelman sekä ymmärtää teollisen yrityksen taseen rakenteen sekä osaa analysoida sitä tilinpäätösanalyysin keinoin.
Opiskelija osaa laatia teollisen yrityksen rahoituslaskelmat ja ymmärtää sähköisen liiketoiminnan haasteet ja ratkaisut.

Sisältö (OJ)

Teollisuuden investoinnit, toimintolaskenta, sähköinen liiketoiminta, sisäinen laskentatoimi, tilinpäätösanalyysi, ulkoinen laskentatoimi ja verotus, johdon laskentatoimi, rahoituksen suunnittelu.

Esitietovaatimukset (OJ)

Teollisuustalouden / tuotantotalouden perusteet

Lisätiedot (OJ)

Teollisuustalouden syventävä opintojakso, jatkokurssi Teollisuustalouden perusteille

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa teollisuuden liiketoiminta ja yrittäjyyden tärkeimmät peruskäsitteet ja suureet. Opiskelija tiedostaa aihepiiriä hallitsevat lait ja suoriutuu annetuista tehtävistä, tarvittaessa avustettuna.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija tuntee teollisuuden liiketoiminta ja yrittäjyyttä hallitsevat lait, toiminnot ja vaikuttavat suureet. Opiskelija suoriutuu itsenäisesti annetuista tehtävistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija hallitsee hyvin kaikki teollisuuden liiketoiminta ja yrittäjyyden osa-alueet ja pystyy soveltamaan taitoaan erilaisiin aihepiirin tehtäviin.

Aika ja paikka

Kasvotusten tapahtuva, osallistujien yhteinen prosessointi tapahtuu lukujärjestyksen mukaisesti luokassa. Opiskelijat organisoituvat parhaaksi katsomallaan tavalla, asettamiensa yritystoiminnan tavoitteiden saavuttamiseksi - todennäköisesti hallitukseen ja funktionaalisiin tiimeihin. Työskentely ja prosessointi siis myös oletusarvoisesti opiskelijoiden itsensä organisoimana, kunkin tiimin vapaavalintaisena aikana ja vapaavalintaisessa paikassa, fokuksen ollessa tuottavassa ja tehokkaassa toiminnassa. Toiminta hyvin autonomista, opiskelijoiden itse johtaessa omaa toimintaansa ja opettajan roolin ollessa sparraava mentori. Pandemia- tmvs. tilanteessa tukeudutaan digitaalisiin etätyökaluihin.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Toteutuksesta ei järjestetä koetta, mutta opiskelijat dokumentoivat kehittymistään ja luovuttavat koko osuuskunnan osalta kollektiivisen tuotoksen (esim. powerpoint) joka todentaa lopuksi kenelle tahansa ulkopuoliselle opiskelijoiden saavuttaman osaamistason sekä konkretisoi tuotokset.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin arviointi pohjautuu kirjalliseen, vertaisryhmittäin laadittuun ryhmätyöhön (=portfolio). Kaikki harjoitukset kurssin kuluessa vaikuttavat lopulliseen arvosanaan, varsinkin jos harjoitus ja sen käsittely on liitetty osaksi portfoliota. Arviointi tapahtuu opettajan toimesta refleksoimalla lopullista, arviointiin (Urkundin/TURNITINin plagioinninestopalvelun kautta) palautettua työtä Bloomin taksonomiaan - vertaisryhmän lopullinen arvosana määräytyy puhtaasti sen mukaan, minkä Bloomin taksonomian tason vertaisryhmä osoittaa työllään saavuttaneensa. Huom! vertaisryhmillä on oikeus erottaa sellainen jäsen joka ei kehotuksista huolimatta kykene noudattamaan vertaisryhmän jäsenten keskenään sopimia, sisäisiä sääntöjään. Erotettu jäsen saa kurssista arvosanan nolla (0). Tamkin arviointikriteerit yleisellä tasolla, katso: https://www.tuni.fi/opiskelijanopas/kasikirja/tamk?search=arviointi&page=2198
HUOM! Kurssilla perustettavan osuuskunnan hallinnolla ON OIKEUS erottaa opiskelijoiden yhdessä tuottamien ja hyväksymien sääntöjen perusteellla kurssilta sellaiset jäsenet, jotka eivät (syystä tai toisesta) osallistu toimintaan riittävän aktiivisesti - tällöin opiskelijalla EI ole oikeutta kurssisuoritukseen
Huom! Opettaja pidättää itsellään oikeuden tarkentaa ja muokata arvioinnin sisältöä ja periaatteita - esim. toteutuksella voidaan poiketa "identtinen arvosanast kaikille vertaisryhmän jäsenille"-periaatteesta; tällöin kuitenkin muutoksista ensin keskustellaan opiskelijoiden kanssa, jolloin heillä on mahdollisuus vaikuttaa niihin.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Monimuoto-opetusta: osa kasvotusten tapahtuvaa, konsultatiivista, mentoroivaa vuorovaikuttamista, osa luentotyyppistä - opetus voi myös tapahtua erillisinä, oppimista ja osaamisen kehittymistä tukevina "täsmä"-toimeksiantoina. HUOM! Kurssilla tavoite on kuitenkin opiskelijoiden AUTONOMISTA toimintaa kohtaan, joten varsinaisen (opettajan toimesta) opetuksen osuus tulee olemaan radikaalisti pienempi kuin kursseilla perinteisesti.

Oppimateriaalit

Opettajan jakama ja/tai muilta osin oppimismateriaalista sovitaan lähitunneilla. Myös: mikä tahansa osuuskuntalaisten (=opiskelijoiden) hankkima materiaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssikokonaisuus on siten suunniteltu, että opiskelijoiden ajankäyttö ja kuormitus olisi kulloinkin Tamkin määrittämällä tasolla. Opiskelijoiden työmäärästä lähitunnit ovat vain yksi osa. Toinen, merkittävämpi osa opiskelijoiden työstä on työskentely perustettavan/perustetun osuuskunnan organisaatiossa - siten kuin yrityksen hallinto määrää; loppu työ koostuu kaikkien osallistujien, yhteisesti koostamasta raportista (=portfolio), jolla todennetaan oppiminen.
Opiskelijoiden kuormitusta kurssilla keventää se, että vertaisryhmät kykenevät itse organisoimaan oman työmuotonsa ja tasaamaan yksilötason työkuormaa. Opiskelijoita kannustetaan etsimään synergioiden kautta tehokkaita käytänteitä, koordinoidun työpanoksen kautta. Opiskelijat pystyvät näin merkittävästi vaikuttamaan omaan, lopulliseen työmääräänsä, omien päätöstensä kautta.

Sisällön jaksotus

Opiskelijat tulevat määrittämään/hahmottamaan kurssin sisällön itse - menestyksekäs toiminta osuuskunnassa edellyttää tiettyjen elementtien läpikäymistä ja hallintaa; tässä hahmotus- ja läpikäymisprosessissa sparraajat ovat tukena.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei muita toteutustapoja suunniteltuina tänä vuonna

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijat verkostoituvat itsenäisesti kaikkiin keskeisiin sidosryhmiin; kurssivastaava ja erillinen mentori tarvittaessa tukena.

Kansainvälisyys

Opiskelijoiden on mahdollista ja suotavaa kurssin kuluessa hyödyntää jo hankkimiaan KV-yhteyksiä. Yksittäisen teeman osalta kurssilaisia voidaan erikseen ohjeistaa hankkimaan KV-rajapinnasta erityisosaamista tai - tietoa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelijat perustavat ohjatusti (todellisen, juridsesti pätevän) osuuskunnan siinä itsenäisesti (mutta kuitenkin kurssin kuluessa vielä sparratusti) toimien - tarkoituksena on synnyttää mahdollisimman läheisesti erityisesti oman osaamisalan teollista liiketoimintaa ja/tai toteuttaa Tamkin tai muun ulkopuolisen taholta saatuja toimeksiantoja, kuten aidossa teollisessa liiketoimintaympäristössäkin toimittaisiin.

Ilmoittautumisaika

17.04.2023 - 04.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 31.12.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Konetekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Konetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Matti Kivimäki
Vastuuhenkilö

Matti Kivimäki

Ryhmät
  • 21I111
    Konetekniikka, tuotekehitys
  • 21I228K
    Konetekniikka, älykkäät koneet
  • 21I190
    Konetekniikka, koneautomaatio
  • 21I180
    Konetekniikka, lentokonetekniikka
  • 21I160
    Konetekniikka, tuotantotekniikka
  • VAPAA
    Vapaasti valittavat opinnot

Tavoitteet (OJ)

Tavoitteena on, että kurssilla työskentely ja oppiminen on käytännönläheistä ja toteutuu opiskelijoiden perustaman osuuskunnan kautta.
Erilliset tavoitteet:
Opiskelija osaa tehdä liiketoimintasuunnitelman ja perustaa yrityksen. Tässä prosessissa kannustetaan opiskelijoita erityisesti hyödyntämään IoT:n, kansainvälisyyden sekä kestävän kehityksen mahdollisuuksia.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa teollisen investointiprosessin eri vaiheet sekä osaa laatia oman toimialansa yrityksen budjetoinnin. Opiskelija ymmärtää kustannuksia kokonaisvaltaisesti (Total Cost Ownership) sekä osaa soveltaa toimintolaskentaa eri laskentakohteisiin. Lisäksi hän osaa rakentaa itsenäisesti teollisen yrityksen tuloslaskelman sekä ymmärtää teollisen yrityksen taseen rakenteen sekä osaa analysoida sitä tilinpäätösanalyysin keinoin.
Opiskelija osaa laatia teollisen yrityksen rahoituslaskelmat ja ymmärtää sähköisen liiketoiminnan haasteet ja ratkaisut.

Sisältö (OJ)

Teollisuuden investoinnit, toimintolaskenta, sähköinen liiketoiminta, sisäinen laskentatoimi, tilinpäätösanalyysi, ulkoinen laskentatoimi ja verotus, johdon laskentatoimi, rahoituksen suunnittelu.

Esitietovaatimukset (OJ)

Teollisuustalouden / tuotantotalouden perusteet

Lisätiedot (OJ)

Teollisuustalouden syventävä opintojakso, jatkokurssi Teollisuustalouden perusteille

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa teollisuuden liiketoiminta ja yrittäjyyden tärkeimmät peruskäsitteet ja suureet. Opiskelija tiedostaa aihepiiriä hallitsevat lait ja suoriutuu annetuista tehtävistä, tarvittaessa avustettuna.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija tuntee teollisuuden liiketoiminta ja yrittäjyyttä hallitsevat lait, toiminnot ja vaikuttavat suureet. Opiskelija suoriutuu itsenäisesti annetuista tehtävistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija hallitsee hyvin kaikki teollisuuden liiketoiminta ja yrittäjyyden osa-alueet ja pystyy soveltamaan taitoaan erilaisiin aihepiirin tehtäviin.

Aika ja paikka

Kasvotusten tapahtuva, osallistujien yhteinen prosessointi tapahtuu lukujärjestyksen mukaisesti luokassa. Opiskelijat organisoituvat parhaaksi katsomallaan tavalla, asettamiensa yritystoiminnan tavoitteiden saavuttamiseksi - todennäköisesti hallitukseen ja funktionaalisiin tiimeihin. Työskentely ja prosessointi siis myös oletusarvoisesti opiskelijoiden itsensä organisoimana, kunkin tiimin vapaavalintaisena aikana ja vapaavalintaisessa paikassa, fokuksen ollessa tuottavassa ja tehokkaassa toiminnassa. Toiminta hyvin autonomista, opiskelijoiden itse johtaessa omaa toimintaansa ja opettajan roolin ollessa sparraava mentori. Pandemia- tmvs. tilanteessa tukeudutaan digitaalisiin etätyökaluihin.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Toteutuksesta ei järjestetä koetta, mutta opiskelijat dokumentoivat kehittymistään ja luovuttavat koko osuuskunnan osalta kollektiivisen tuotoksen (esim. powerpoint) joka todentaa lopuksi kenelle tahansa ulkopuoliselle opiskelijoiden saavuttaman osaamistason sekä konkretisoi tuotokset.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin arviointi pohjautuu kirjalliseen, vertaisryhmittäin laadittuun ryhmätyöhön (=portfolio). Kaikki harjoitukset kurssin kuluessa vaikuttavat lopulliseen arvosanaan, varsinkin jos harjoitus ja sen käsittely on liitetty osaksi portfoliota. Arviointi tapahtuu opettajan toimesta refleksoimalla lopullista, arviointiin (Urkundin/TURNITINin plagioinninestopalvelun kautta) palautettua työtä Bloomin taksonomiaan - vertaisryhmän lopullinen arvosana määräytyy puhtaasti sen mukaan, minkä Bloomin taksonomian tason vertaisryhmä osoittaa työllään saavuttaneensa. Huom! vertaisryhmillä on oikeus erottaa sellainen jäsen joka ei kehotuksista huolimatta kykene noudattamaan vertaisryhmän jäsenten keskenään sopimia, sisäisiä sääntöjään. Erotettu jäsen saa kurssista arvosanan nolla (0). Tamkin arviointikriteerit yleisellä tasolla, katso: https://www.tuni.fi/opiskelijanopas/kasikirja/tamk?search=arviointi&page=2198
HUOM! Kurssilla perustettavan osuuskunnan hallinnolla ON OIKEUS erottaa opiskelijoiden yhdessä tuottamien ja hyväksymien sääntöjen perusteellla kurssilta sellaiset jäsenet, jotka eivät (syystä tai toisesta) osallistu toimintaan riittävän aktiivisesti - tällöin opiskelijalla EI ole oikeutta kurssisuoritukseen
HUOM! Ohjaava opettaja varaa itsellään oikeuden poiketa yhteisestä, "kaikille sama arvosana"-säännöstä - eli tämän lauseen nojalla, mikäli kurssin suorittajien aktiivisuudessa ilmenee puutteita, myös ns. "yhteisestä arvosanasta" poikkeaminen on mahdollista.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Monimuoto-opetusta: osa kasvotusten tapahtuvaa, konsultatiivista, mentoroivaa vuorovaikuttamista, osa luentotyyppistä - opetus voi myös tapahtua erillisinä, oppimista ja osaamisen kehittymistä tukevina "täsmä"-toimeksiantoina. HUOM! Kurssilla tavoite on kuitenkin opiskelijoiden AUTONOMISTA toimintaa kohtaan, joten varsinaisen (opettajan toimesta) opetuksen osuus tulee olemaan radikaalisti pienempi kuin kursseilla perinteisesti.

Oppimateriaalit

Opettajan jakama ja/tai muilta osin oppimismateriaalista sovitaan lähitunneilla. Myös: mikä tahansa osuuskuntalaisten (=opiskelijoiden) hankkima materiaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssikokonaisuus on siten suunniteltu, että opiskelijoiden ajankäyttö ja kuormitus olisi kulloinkin Tamkin määrittämällä tasolla. Opiskelijoiden työmäärästä lähitunnit ovat vain yksi osa. Toinen, merkittävämpi osa opiskelijoiden työstä on työskentely perustettavan/perustetun osuuskunnan organisaatiossa - siten kuin yrityksen hallinto määrää; loppu työ koostuu kaikkien osallistujien, yhteisesti koostamasta raportista (=portfolio), jolla todennetaan oppiminen.
Opiskelijoiden kuormitusta kurssilla keventää se, että vertaisryhmät kykenevät itse organisoimaan oman työmuotonsa ja tasaamaan yksilötason työkuormaa. Opiskelijoita kannustetaan etsimään synergioiden kautta tehokkaita käytänteitä, koordinoidun työpanoksen kautta. Opiskelijat pystyvät näin merkittävästi vaikuttamaan omaan, lopulliseen työmääräänsä, omien päätöstensä kautta.

Sisällön jaksotus

Opiskelijat tulevat määrittämään/hahmottamaan kurssin sisällön itse - menestyksekäs toiminta osuuskunnassa edellyttää tiettyjen elementtien läpikäymistä ja hallintaa; tässä hahmotus- ja läpikäymisprosessissa sparraajat ovat tukena.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei muita toteutustapoja suunniteltuina tänä vuonna

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijat verkostoituvat itsenäisesti kaikkiin keskeisiin sidosryhmiin; kurssivastaava ja erillinen mentori tarvittaessa tukena.

Kansainvälisyys

Opiskelijoiden on mahdollista ja suotavaa kurssin kuluessa hyödyntää jo hankkimiaan KV-yhteyksiä. Yksittäisen teeman osalta kurssilaisia voidaan erikseen ohjeistaa hankkimaan KV-rajapinnasta erityisosaamista tai - tietoa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelijat perustavat ohjatusti (todellisen, juridsesti pätevän) osuuskunnan siinä itsenäisesti (mutta kuitenkin kurssin kuluessa vielä sparratusti) toimien - tarkoituksena on synnyttää mahdollisimman läheisesti erityisesti oman osaamisalan teollista liiketoimintaa ja/tai toteuttaa Tamkin tai muun ulkopuolisen taholta saatuja toimeksiantoja, kuten aidossa teollisessa liiketoimintaympäristössäkin toimittaisiin.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Mikäli opiskelija ei pysy kurssilla aktiivisesti toimien koko kurssia, on suoritus hylätty. Mikäli opiskelija ei ole osallistunut osuuskuntatoimintaan sen elinkaaren missään vaiheessa, on suoritus hylätty (vaikka olisikin kurssille ilmoittautuneena koko kurssin ajan).Kurssilaiset tulevat laatimaan osuuskunnalle ja omalle toiminnalleen (ml. päätöksenteko eri tilanteissa) säännöt - tarkoitus on, että säännöt määrittävät milloin opiskelijan on erottava osuuskunnasta tai millaisissa tilanteissa jäsen vaihtoehtoisesti kuuluu erottaa. Luovutettavaan loppuraporttiin = ppt-presentaatio osuuskuntalaiset sisällyttävät kaikkien osallistuneiden nimen ja tehtävät osuuskunnassa. Arvosanan saannin edellytys on, että raportista nimi löytyy; ei nimeä = nolla (0).

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kurssilainen on osallistunut osuuskunnan toimintaan koko kurssin ajan, mutta ei ole kuitenkaan toiminut aktiivisesti, eikä myöskään ole kyennyt synnyttämään sanottavasti aineellista tahi aineetonta tuotosta. Opiskelija on kuitenkin hankkinut perusosaamisen kaikista teollisen liiketoiminnan prosesseissa.Opiskelijoiden aktiivisuuden ja osallistumisen toimintaan raportoi viimekädessä koko osuuskunta, eli käytännössä kaikki kurssille osallistujat presentaationsa kautta. Kaikille osuuskuntalaisille (=opiskelijoille) määräytyy arvosana kollektiivisesti loppuraportin myötä (=ei riitä että jotakin tehdään onnistuneesti, vaan siitä pitää myös kyetä tehokkaasti raportoimaan).Huom! Opiskelijat sopivat yhdessä kurssivastaavan kanssa "milestone":t eli eri painotukset, joihin loppuraportin arvioinnissa erityisesti kiinnitetään huomiota.Huom! kurssivastaava varaa itselleen lopullisen oikeuden päättää em. arviointikriteereistä

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kurssilainen on osallistunut osuuskunnan toimintaan koko kurssin ajan ja toiminut osuuskunnan tavoitteiden saavuttamiseksi aktiivisesti, ja on myös kyennyt synnyttämään aineellista ja/tai aineetonta lisäarvoa osuuskunnalle ja sen sidosryhmille.Opiskelija on hankkinut kaikista teollisen liiketoiminnan prosesseista perusosaamista pidemmälle menevää osaamista sekä toiminut yhdessä tai useammassa prosessissa edelleen osaamistaan syventäen.Opiskelijoiden aktiivisuuden ja osallistumisen toimintaan raportoi viimekädessä koko osuuskunta, eli käytännössä kaikki kurssille osallistujat. Kaikille osuuskuntalaisille (=opiskelijoille) määräytyy arvosana kollektiivisesti loppuraportin myötä (=ei riitä että jotakin tehdään onnistuneesti, vaan siitä pitää myös kyetä tehokkaasti raportoimaan).Huom! Opiskelijat sopivat yhdessä kurssivastaavan kanssa "milestone":t eli eri painotukset, joihin loppuraportin arvioinnissa erityisesti kiinnitetään huomiota.Huom! kurssivastaava varaa itselleen lopullisen oikeuden päättää mm. em. arviointikriteereistä ja muutoinkin muokata kurssisisältöä opiskelijoiden kulloistenkin oppimistarpeiden ja kehittymistason mukaisesti

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kurssilainen on osallistunut osuuskunnan toimintaan koko kurssin ajan ja toiminut osuuskunnan tavoitteiden saavuttamiseksi erittäin aktiivisesti, ja on myös kyennyt synnyttämään aineellista tai aineetonta lisäarvoa osuuskunnalle ja sen sidosryhmille. Opiskelija on hankkinut kaikista teollisen liiketoiminnan prosesseista merkittävästi perusosaamista pidemmälle menevää osaamista sekä toiminut yhdessä tai useammassa prosessissa edelleen osaamistaan syventäen.Opiskelijoiden aktiivisuuden ja osallistumisen toimintaan raportoi viimekädessä koko osuuskunta, eli käytännössä kaikki kurssille osallistujat. Kaikille osuuskuntalaisille (=opiskelijoille) määräytyy arvosana kollektiivisesti loppuraportin myötä (=ei riitä että jotakin tehdään onnistuneesti, vaan siitä pitää myös kyetä tehokkaasti raportoimaan).Huom! Opiskelijat sopivat yhdessä kurssivastaavan kanssa "milestone":t eli eri painotukset, joihin loppuraportin arvioinnissa erityisesti kiinnitetään huomiota.Huom! kurssivastaava varaa itselleen lopullisen oikeuden päättää mm. em. arviointikriteereistä ja muutoinkin muokata kurssisisältöä opiskelijoiden kulloistenkin oppimistarpeiden ja kehittymistason mukaisesti. Lähtökohta kurssille on, että osuuskuntalaiset suorittavat kurssin viitosen (5) arvoisesti.

Ilmoittautumisaika

15.04.2022 - 15.09.2022

Ajoitus

01.09.2022 - 18.12.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Konetekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Konetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Matti Kivimäki
Vastuuhenkilö

Matti Kivimäki

Ryhmät
  • 20I111
    Konetekniikka, tuotekehitys
  • 20I160
    Konetekniikka, tuotantotekniikka
  • 20I180
    Konetekniikka, lentokonetekniikka
  • 20I190
    Konetekniikka, koneautomaatio
  • 20I228K
    Konetekniikka, älykkäät koneet
  • VAPAA
    Vapaasti valittavat opinnot

Tavoitteet (OJ)

Tavoitteena on, että kurssilla työskentely ja oppiminen on käytännönläheistä ja toteutuu opiskelijoiden perustaman osuuskunnan kautta.
Erilliset tavoitteet:
Opiskelija osaa tehdä liiketoimintasuunnitelman ja perustaa yrityksen. Tässä prosessissa kannustetaan opiskelijoita erityisesti hyödyntämään IoT:n, kansainvälisyyden sekä kestävän kehityksen mahdollisuuksia.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa teollisen investointiprosessin eri vaiheet sekä osaa laatia oman toimialansa yrityksen budjetoinnin. Opiskelija ymmärtää kustannuksia kokonaisvaltaisesti (Total Cost Ownership) sekä osaa soveltaa toimintolaskentaa eri laskentakohteisiin. Lisäksi hän osaa rakentaa itsenäisesti teollisen yrityksen tuloslaskelman sekä ymmärtää teollisen yrityksen taseen rakenteen sekä osaa analysoida sitä tilinpäätösanalyysin keinoin.
Opiskelija osaa laatia teollisen yrityksen rahoituslaskelmat ja ymmärtää sähköisen liiketoiminnan haasteet ja ratkaisut.

Sisältö (OJ)

Teollisuuden investoinnit, toimintolaskenta, sähköinen liiketoiminta, sisäinen laskentatoimi, tilinpäätösanalyysi, ulkoinen laskentatoimi ja verotus, johdon laskentatoimi, rahoituksen suunnittelu.

Esitietovaatimukset (OJ)

Teollisuustalouden / tuotantotalouden perusteet

Lisätiedot (OJ)

Teollisuustalouden syventävä opintojakso, jatkokurssi Teollisuustalouden perusteille

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa teollisuuden liiketoiminta ja yrittäjyyden tärkeimmät peruskäsitteet ja suureet. Opiskelija tiedostaa aihepiiriä hallitsevat lait ja suoriutuu annetuista tehtävistä, tarvittaessa avustettuna.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija tuntee teollisuuden liiketoiminta ja yrittäjyyttä hallitsevat lait, toiminnot ja vaikuttavat suureet. Opiskelija suoriutuu itsenäisesti annetuista tehtävistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija hallitsee hyvin kaikki teollisuuden liiketoiminta ja yrittäjyyden osa-alueet ja pystyy soveltamaan taitoaan erilaisiin aihepiirin tehtäviin.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Toteutuksesta ei järjestetä koetta, mutta opiskelijat dokumentoivat kehittymistään ja luovuttavat koko osuuskunnan osalta kollektiivisen tuotoksen (esim. powerpoint) joka todentaa lopuksi kenelle tahansa ulkopuoliselle opiskelijoiden saavuttaman osaamistason sekä konkretisoi tuotokset.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin arviointi pohjautuu kirjalliseen, vertaisryhmittäin laadittuun ryhmätyöhön (=portfolio). Kaikki harjoitukset kurssin kuluessa vaikuttavat lopulliseen arvosanaan, varsinkin jos harjoitus ja sen käsittely on liitetty osaksi portfoliota. Arviointi tapahtuu opettajan toimesta refleksoimalla lopullista, arviointiin (Urkundin plagioinninestopalvelun kautta) palautettua työtä Bloomin taksonomiaan - vertaisryhmän lopullinen arvosana määräytyy puhtaasti sen mukaan, minkä Bloomin taksonomian tason vertaisryhmä osoittaa työllään saavuttaneensa. Huom! vertaisryhmillä on oikeus erottaa sellainen jäsen joka ei kehotuksista huolimatta kykene noudattamaan vertaisryhmän jäsenten keskenään sopimia, sisäisiä sääntöjään. Erotettu jäsen saa kurssista arvosanan nolla (0). Tamkin arviointikriteerit yleisellä tasolla, katso: https://www.tuni.fi/opiskelijanopas/kasikirja/tamk?search=arviointi&page=2198

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Monimuoto-opetusta: osa kasvotusten tapahtuvaa, konsultatiivista, mentoroivaa vuorovaikuttamista, osa luentotyyppistä - opetus voi myös tapahtua erillisinä, oppimista ja osaamisen kehittymistä tukevina "täsmä"-toimeksiantoina. HUOM! Kurssilla tavoite on kuitenkin opiskelijoiden AUTONOMISTA toimintaa kohtaan, joten varsinaisen (opettajan toimesta) opetuksen osuus tulee olemaan radikaalisti pienempi kuin kursseilla perinteisesti.

Oppimateriaalit

Opettajan jakama ja/tai muilta osin oppimismateriaalista sovitaan lähitunneilla. Myös: mikä tahansa osuuskuntalaisten (=opiskelijoiden) hankkima materiaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssikokonaisuus on siten suunniteltu, että opiskelijoiden ajankäyttö ja kuormitus olisi kulloinkin Tamkin määrittämällä tasolla. Opiskelijoiden työmäärästä lähitunnit ovat vain yksi osa. Toinen, merkittävämpi osa opiskelijoiden työstä on työskentely perustettavan/perustetun osuuskunnan organisaatiossa - siten kuin yrityksen hallinto määrää; loppu työ koostuu kaikkien osallistujien, yhteisesti koostamasta raportista (=portfolio), jolla todennetaan oppiminen.
Opiskelijoiden kuormitusta kurssilla keventää se, että vertaisryhmät kykenevät itse organisoimaan oman työmuotonsa ja tasaamaan yksilötason työkuormaa. Opiskelijoita kannustetaan etsimään synergioiden kautta tehokkaita käytänteitä, koordinoidun työpanoksen kautta. Opiskelijat pystyvät näin merkittävästi vaikuttamaan omaan, lopulliseen työmääräänsä, omien päätöstensä kautta.

Sisällön jaksotus

Opiskelijat tulevat määrittämään/hahmottamaan kurssin sisällön itse - menestyksekäs toiminta osuuskunnassa edellyttää tiettyjen elementtien läpikäymistä ja hallintaa; tässä hahmotus- ja läpikäymisprosessissa sparraajat ovat tukena.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei muita toteutustapoja suunniteltuina tänä vuonna

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijat verkostoituvat itsenäisesti kaikkiin keskeisiin sidosryhmiin; kurssivastaava ja erillinen mentori tarvittaessa tukena.

Kansainvälisyys

Opiskelijoiden on mahdollista ja suotavaa kurssin kuluessa hyödyntää jo hankkimiaan KV-yhteyksiä. Yksittäisen teeman osalta kurssilaisia voidaan erikseen ohjeistaa hankkimaan KV-rajapinnasta erityisosaamista tai - tietoa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelijat perustavat ohjatusti (todellisen, juridsesti pätevän) osuuskunnan siinä itsenäisesti (mutta kuitenkin kurssin kuluessa vielä sparratusti) toimien - tarkoituksena on synnyttää mahdollisimman läheisesti erityisesti oman osaamisalan teollista liiketoimintaa ja/tai toteuttaa Tamkin tai muun ulkopuolisen taholta saatuja toimeksiantoja, kuten aidossa teollisessa liiketoimintaympäristössäkin toimittaisiin.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Mikäli opiskelija ei pysy kurssilla aktiivisesti toimien koko kurssia, on suoritus hylätty. Mikäli opiskelija ei ole osallistunut osuuskuntatoimintaan sen elinkaaren missään vaiheessa, on suoritus hylätty (vaikka olisikin kurssille ilmoittautuneena koko kurssin ajan).Kurssilaiset tulevat laatimaan osuuskunnalle ja omalle toiminnalleen (ml. päätöksenteko eri tilanteissa) säännöt - tarkoitus on, että säännöt määrittävät milloin opiskelijan on erottava osuuskunnasta tai millaisissa tilanteissa jäsen vaihtoehtoisesti kuuluu erottaa. Luovutettavaan loppuraporttiin = ppt-presentaatio osuuskuntalaiset sisällyttävät kaikkien osallistuneiden nimen ja tehtävät osuuskunnassa. Arvosanan saannin edellytys on, että raportista nimi löytyy; ei nimeä = nolla (0).

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kurssilainen on osallistunut osuuskunnan toimintaan koko kurssin ajan, mutta ei ole kuitenkaan toiminut aktiivisesti, eikä myöskään ole kyennyt synnyttämään sanottavasti aineellista tahi aineetonta tuotosta. Opiskelija on kuitenkin hankkinut perusosaamisen kaikista teollisen liiketoiminnan prosesseissa.Opiskelijoiden aktiivisuuden ja osallistumisen toimintaan raportoi viimekädessä koko osuuskunta, eli käytännössä kaikki kurssille osallistujat presentaationsa kautta. Kaikille osuuskuntalaisille (=opiskelijoille) määräytyy arvosana kollektiivisesti loppuraportin myötä (=ei riitä että jotakin tehdään onnistuneesti, vaan siitä pitää myös kyetä tehokkaasti raportoimaan).Huom! Opiskelijat sopivat yhdessä kurssivastaavan kanssa "milestone":t eli eri painotukset, joihin loppuraportin arvioinnissa erityisesti kiinnitetään huomiota.Huom! kurssivastaava varaa itselleen lopullisen oikeuden päättää em. arviointikriteereistä

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kurssilainen on osallistunut osuuskunnan toimintaan koko kurssin ajan ja toiminut osuuskunnan tavoitteiden saavuttamiseksi aktiivisesti, ja on myös kyennyt synnyttämään aineellista ja/tai aineetonta lisäarvoa osuuskunnalle ja sen sidosryhmille.Opiskelija on hankkinut kaikista teollisen liiketoiminnan prosesseista perusosaamista pidemmälle menevää osaamista sekä toiminut yhdessä tai useammassa prosessissa edelleen osaamistaan syventäen.Opiskelijoiden aktiivisuuden ja osallistumisen toimintaan raportoi viimekädessä koko osuuskunta, eli käytännössä kaikki kurssille osallistujat. Kaikille osuuskuntalaisille (=opiskelijoille) määräytyy arvosana kollektiivisesti loppuraportin myötä (=ei riitä että jotakin tehdään onnistuneesti, vaan siitä pitää myös kyetä tehokkaasti raportoimaan).Huom! Opiskelijat sopivat yhdessä kurssivastaavan kanssa "milestone":t eli eri painotukset, joihin loppuraportin arvioinnissa erityisesti kiinnitetään huomiota.Huom! kurssivastaava varaa itselleen lopullisen oikeuden päättää mm. em. arviointikriteereistä ja muutoinkin muokata kurssisisältöä opiskelijoiden kulloistenkin oppimistarpeiden ja kehittymistason mukaisesti

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kurssilainen on osallistunut osuuskunnan toimintaan koko kurssin ajan ja toiminut osuuskunnan tavoitteiden saavuttamiseksi erittäin aktiivisesti, ja on myös kyennyt synnyttämään aineellista tai aineetonta lisäarvoa osuuskunnalle ja sen sidosryhmille. Opiskelija on hankkinut kaikista teollisen liiketoiminnan prosesseista merkittävästi perusosaamista pidemmälle menevää osaamista sekä toiminut yhdessä tai useammassa prosessissa edelleen osaamistaan syventäen.Opiskelijoiden aktiivisuuden ja osallistumisen toimintaan raportoi viimekädessä koko osuuskunta, eli käytännössä kaikki kurssille osallistujat. Kaikille osuuskuntalaisille (=opiskelijoille) määräytyy arvosana kollektiivisesti loppuraportin myötä (=ei riitä että jotakin tehdään onnistuneesti, vaan siitä pitää myös kyetä tehokkaasti raportoimaan).Huom! Opiskelijat sopivat yhdessä kurssivastaavan kanssa "milestone":t eli eri painotukset, joihin loppuraportin arvioinnissa erityisesti kiinnitetään huomiota.Huom! kurssivastaava varaa itselleen lopullisen oikeuden päättää mm. em. arviointikriteereistä ja muutoinkin muokata kurssisisältöä opiskelijoiden kulloistenkin oppimistarpeiden ja kehittymistason mukaisesti. Lähtökohta kurssille on, että osuuskuntalaiset suorittavat kurssin viitosen (5) arvoisesti.