Teollisuuden liiketoiminta ja yrittäjyys (5 op)
Toteutuksen tunnus: 5K00DL69-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.04.2022 - 15.09.2022
Ajoitus
01.09.2022 - 18.12.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Konetekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Konetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Matti Kivimäki
Vastuuhenkilö
Matti Kivimäki
Ryhmät
-
20I111Konetekniikka, tuotekehitys
-
20I160Konetekniikka, tuotantotekniikka
-
20I180Konetekniikka, lentokonetekniikka
-
20I190Konetekniikka, koneautomaatio
-
20I228KKonetekniikka, älykkäät koneet
-
VAPAAVapaasti valittavat opinnot
Tavoitteet (OJ)
Tavoitteena on, että kurssilla työskentely ja oppiminen on käytännönläheistä ja toteutuu opiskelijoiden perustaman osuuskunnan kautta.
Erilliset tavoitteet:
Opiskelija osaa tehdä liiketoimintasuunnitelman ja perustaa yrityksen. Tässä prosessissa kannustetaan opiskelijoita erityisesti hyödyntämään IoT:n, kansainvälisyyden sekä kestävän kehityksen mahdollisuuksia.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa teollisen investointiprosessin eri vaiheet sekä osaa laatia oman toimialansa yrityksen budjetoinnin. Opiskelija ymmärtää kustannuksia kokonaisvaltaisesti (Total Cost Ownership) sekä osaa soveltaa toimintolaskentaa eri laskentakohteisiin. Lisäksi hän osaa rakentaa itsenäisesti teollisen yrityksen tuloslaskelman sekä ymmärtää teollisen yrityksen taseen rakenteen sekä osaa analysoida sitä tilinpäätösanalyysin keinoin.
Opiskelija osaa laatia teollisen yrityksen rahoituslaskelmat ja ymmärtää sähköisen liiketoiminnan haasteet ja ratkaisut.
Sisältö (OJ)
Teollisuuden investoinnit, toimintolaskenta, sähköinen liiketoiminta, sisäinen laskentatoimi, tilinpäätösanalyysi, ulkoinen laskentatoimi ja verotus, johdon laskentatoimi, rahoituksen suunnittelu.
Esitietovaatimukset (OJ)
Teollisuustalouden / tuotantotalouden perusteet
Lisätiedot (OJ)
Teollisuustalouden syventävä opintojakso, jatkokurssi Teollisuustalouden perusteille
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa teollisuuden liiketoiminta ja yrittäjyyden tärkeimmät peruskäsitteet ja suureet. Opiskelija tiedostaa aihepiiriä hallitsevat lait ja suoriutuu annetuista tehtävistä, tarvittaessa avustettuna.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija tuntee teollisuuden liiketoiminta ja yrittäjyyttä hallitsevat lait, toiminnot ja vaikuttavat suureet. Opiskelija suoriutuu itsenäisesti annetuista tehtävistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija hallitsee hyvin kaikki teollisuuden liiketoiminta ja yrittäjyyden osa-alueet ja pystyy soveltamaan taitoaan erilaisiin aihepiirin tehtäviin.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Toteutuksesta ei järjestetä koetta, mutta opiskelijat dokumentoivat kehittymistään ja luovuttavat koko osuuskunnan osalta kollektiivisen tuotoksen (esim. powerpoint) joka todentaa lopuksi kenelle tahansa ulkopuoliselle opiskelijoiden saavuttaman osaamistason sekä konkretisoi tuotokset.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin arviointi pohjautuu kirjalliseen, vertaisryhmittäin laadittuun ryhmätyöhön (=portfolio). Kaikki harjoitukset kurssin kuluessa vaikuttavat lopulliseen arvosanaan, varsinkin jos harjoitus ja sen käsittely on liitetty osaksi portfoliota. Arviointi tapahtuu opettajan toimesta refleksoimalla lopullista, arviointiin (Urkundin plagioinninestopalvelun kautta) palautettua työtä Bloomin taksonomiaan - vertaisryhmän lopullinen arvosana määräytyy puhtaasti sen mukaan, minkä Bloomin taksonomian tason vertaisryhmä osoittaa työllään saavuttaneensa. Huom! vertaisryhmillä on oikeus erottaa sellainen jäsen joka ei kehotuksista huolimatta kykene noudattamaan vertaisryhmän jäsenten keskenään sopimia, sisäisiä sääntöjään. Erotettu jäsen saa kurssista arvosanan nolla (0). Tamkin arviointikriteerit yleisellä tasolla, katso: https://www.tuni.fi/opiskelijanopas/kasikirja/tamk?search=arviointi&page=2198
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Monimuoto-opetusta: osa kasvotusten tapahtuvaa, konsultatiivista, mentoroivaa vuorovaikuttamista, osa luentotyyppistä - opetus voi myös tapahtua erillisinä, oppimista ja osaamisen kehittymistä tukevina "täsmä"-toimeksiantoina. HUOM! Kurssilla tavoite on kuitenkin opiskelijoiden AUTONOMISTA toimintaa kohtaan, joten varsinaisen (opettajan toimesta) opetuksen osuus tulee olemaan radikaalisti pienempi kuin kursseilla perinteisesti.
Oppimateriaalit
Opettajan jakama ja/tai muilta osin oppimismateriaalista sovitaan lähitunneilla. Myös: mikä tahansa osuuskuntalaisten (=opiskelijoiden) hankkima materiaali.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssikokonaisuus on siten suunniteltu, että opiskelijoiden ajankäyttö ja kuormitus olisi kulloinkin Tamkin määrittämällä tasolla. Opiskelijoiden työmäärästä lähitunnit ovat vain yksi osa. Toinen, merkittävämpi osa opiskelijoiden työstä on työskentely perustettavan/perustetun osuuskunnan organisaatiossa - siten kuin yrityksen hallinto määrää; loppu työ koostuu kaikkien osallistujien, yhteisesti koostamasta raportista (=portfolio), jolla todennetaan oppiminen.
Opiskelijoiden kuormitusta kurssilla keventää se, että vertaisryhmät kykenevät itse organisoimaan oman työmuotonsa ja tasaamaan yksilötason työkuormaa. Opiskelijoita kannustetaan etsimään synergioiden kautta tehokkaita käytänteitä, koordinoidun työpanoksen kautta. Opiskelijat pystyvät näin merkittävästi vaikuttamaan omaan, lopulliseen työmääräänsä, omien päätöstensä kautta.
Sisällön jaksotus
Opiskelijat tulevat määrittämään/hahmottamaan kurssin sisällön itse - menestyksekäs toiminta osuuskunnassa edellyttää tiettyjen elementtien läpikäymistä ja hallintaa; tässä hahmotus- ja läpikäymisprosessissa sparraajat ovat tukena.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei muita toteutustapoja suunniteltuina tänä vuonna
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijat verkostoituvat itsenäisesti kaikkiin keskeisiin sidosryhmiin; kurssivastaava ja erillinen mentori tarvittaessa tukena.
Kansainvälisyys
Opiskelijoiden on mahdollista ja suotavaa kurssin kuluessa hyödyntää jo hankkimiaan KV-yhteyksiä. Yksittäisen teeman osalta kurssilaisia voidaan erikseen ohjeistaa hankkimaan KV-rajapinnasta erityisosaamista tai - tietoa.
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelijat perustavat ohjatusti (todellisen, juridsesti pätevän) osuuskunnan siinä itsenäisesti (mutta kuitenkin kurssin kuluessa vielä sparratusti) toimien - tarkoituksena on synnyttää mahdollisimman läheisesti erityisesti oman osaamisalan teollista liiketoimintaa ja/tai toteuttaa Tamkin tai muun ulkopuolisen taholta saatuja toimeksiantoja, kuten aidossa teollisessa liiketoimintaympäristössäkin toimittaisiin.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Mikäli opiskelija ei pysy kurssilla aktiivisesti toimien koko kurssia, on suoritus hylätty. Mikäli opiskelija ei ole osallistunut osuuskuntatoimintaan sen elinkaaren missään vaiheessa, on suoritus hylätty (vaikka olisikin kurssille ilmoittautuneena koko kurssin ajan).Kurssilaiset tulevat laatimaan osuuskunnalle ja omalle toiminnalleen (ml. päätöksenteko eri tilanteissa) säännöt - tarkoitus on, että säännöt määrittävät milloin opiskelijan on erottava osuuskunnasta tai millaisissa tilanteissa jäsen vaihtoehtoisesti kuuluu erottaa. Luovutettavaan loppuraporttiin = ppt-presentaatio osuuskuntalaiset sisällyttävät kaikkien osallistuneiden nimen ja tehtävät osuuskunnassa. Arvosanan saannin edellytys on, että raportista nimi löytyy; ei nimeä = nolla (0).
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kurssilainen on osallistunut osuuskunnan toimintaan koko kurssin ajan, mutta ei ole kuitenkaan toiminut aktiivisesti, eikä myöskään ole kyennyt synnyttämään sanottavasti aineellista tahi aineetonta tuotosta. Opiskelija on kuitenkin hankkinut perusosaamisen kaikista teollisen liiketoiminnan prosesseissa.Opiskelijoiden aktiivisuuden ja osallistumisen toimintaan raportoi viimekädessä koko osuuskunta, eli käytännössä kaikki kurssille osallistujat presentaationsa kautta. Kaikille osuuskuntalaisille (=opiskelijoille) määräytyy arvosana kollektiivisesti loppuraportin myötä (=ei riitä että jotakin tehdään onnistuneesti, vaan siitä pitää myös kyetä tehokkaasti raportoimaan).Huom! Opiskelijat sopivat yhdessä kurssivastaavan kanssa "milestone":t eli eri painotukset, joihin loppuraportin arvioinnissa erityisesti kiinnitetään huomiota.Huom! kurssivastaava varaa itselleen lopullisen oikeuden päättää em. arviointikriteereistä
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kurssilainen on osallistunut osuuskunnan toimintaan koko kurssin ajan ja toiminut osuuskunnan tavoitteiden saavuttamiseksi aktiivisesti, ja on myös kyennyt synnyttämään aineellista ja/tai aineetonta lisäarvoa osuuskunnalle ja sen sidosryhmille.Opiskelija on hankkinut kaikista teollisen liiketoiminnan prosesseista perusosaamista pidemmälle menevää osaamista sekä toiminut yhdessä tai useammassa prosessissa edelleen osaamistaan syventäen.Opiskelijoiden aktiivisuuden ja osallistumisen toimintaan raportoi viimekädessä koko osuuskunta, eli käytännössä kaikki kurssille osallistujat. Kaikille osuuskuntalaisille (=opiskelijoille) määräytyy arvosana kollektiivisesti loppuraportin myötä (=ei riitä että jotakin tehdään onnistuneesti, vaan siitä pitää myös kyetä tehokkaasti raportoimaan).Huom! Opiskelijat sopivat yhdessä kurssivastaavan kanssa "milestone":t eli eri painotukset, joihin loppuraportin arvioinnissa erityisesti kiinnitetään huomiota.Huom! kurssivastaava varaa itselleen lopullisen oikeuden päättää mm. em. arviointikriteereistä ja muutoinkin muokata kurssisisältöä opiskelijoiden kulloistenkin oppimistarpeiden ja kehittymistason mukaisesti
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kurssilainen on osallistunut osuuskunnan toimintaan koko kurssin ajan ja toiminut osuuskunnan tavoitteiden saavuttamiseksi erittäin aktiivisesti, ja on myös kyennyt synnyttämään aineellista tai aineetonta lisäarvoa osuuskunnalle ja sen sidosryhmille. Opiskelija on hankkinut kaikista teollisen liiketoiminnan prosesseista merkittävästi perusosaamista pidemmälle menevää osaamista sekä toiminut yhdessä tai useammassa prosessissa edelleen osaamistaan syventäen.Opiskelijoiden aktiivisuuden ja osallistumisen toimintaan raportoi viimekädessä koko osuuskunta, eli käytännössä kaikki kurssille osallistujat. Kaikille osuuskuntalaisille (=opiskelijoille) määräytyy arvosana kollektiivisesti loppuraportin myötä (=ei riitä että jotakin tehdään onnistuneesti, vaan siitä pitää myös kyetä tehokkaasti raportoimaan).Huom! Opiskelijat sopivat yhdessä kurssivastaavan kanssa "milestone":t eli eri painotukset, joihin loppuraportin arvioinnissa erityisesti kiinnitetään huomiota.Huom! kurssivastaava varaa itselleen lopullisen oikeuden päättää mm. em. arviointikriteereistä ja muutoinkin muokata kurssisisältöä opiskelijoiden kulloistenkin oppimistarpeiden ja kehittymistason mukaisesti. Lähtökohta kurssille on, että osuuskuntalaiset suorittavat kurssin viitosen (5) arvoisesti.