Siirry suoraan sisältöön

Teollisuuden liiketoiminta ja yrittäjyys (5 op)

Toteutuksen tunnus: 5K00DL69-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

05.05.2024 - 15.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 20.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Konetekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Konetekniikan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Matti Kivimäki

Vastuuhenkilö

Matti Kivimäki

Ryhmät

  • 22I228K
    Konetekniikka,, älykkäät koneet
  • 22I190
    Konetekniikka, koneautomaatio
  • 22AI112P
    Konetekniikka 2022, monimuoto
  • 22I111
    Konetekniikka, tuotekehitys
  • 22I180
    Konetekniikka, lentokonetekniika
  • 22I160
    Konetekniikka, tuotantotekniikka
  • VAPAA
    Vapaasti valittavat opinnot

Tavoitteet (OJ)

Tavoitteena on, että kurssilla työskentely ja oppiminen on käytännönläheistä ja toteutuu opiskelijoiden perustaman osuuskunnan kautta.
Erilliset tavoitteet:
Opiskelija osaa tehdä liiketoimintasuunnitelman ja perustaa yrityksen. Tässä prosessissa kannustetaan opiskelijoita erityisesti hyödyntämään IoT:n, kansainvälisyyden sekä kestävän kehityksen mahdollisuuksia.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa teollisen investointiprosessin eri vaiheet sekä osaa laatia oman toimialansa yrityksen budjetoinnin. Opiskelija ymmärtää kustannuksia kokonaisvaltaisesti (Total Cost Ownership) sekä osaa soveltaa toimintolaskentaa eri laskentakohteisiin. Lisäksi hän osaa rakentaa itsenäisesti teollisen yrityksen tuloslaskelman sekä ymmärtää teollisen yrityksen taseen rakenteen sekä osaa analysoida sitä tilinpäätösanalyysin keinoin.
Opiskelija osaa laatia teollisen yrityksen rahoituslaskelmat ja ymmärtää sähköisen liiketoiminnan haasteet ja ratkaisut.

Sisältö (OJ)

Teollisuuden investoinnit, toimintolaskenta, sähköinen liiketoiminta, sisäinen laskentatoimi, tilinpäätösanalyysi, ulkoinen laskentatoimi ja verotus, johdon laskentatoimi, rahoituksen suunnittelu.

Esitietovaatimukset (OJ)

Teollisuustalouden / tuotantotalouden perusteet

Lisätiedot (OJ)

Teollisuustalouden syventävä opintojakso, jatkokurssi Teollisuustalouden perusteille

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa teollisuuden liiketoiminta ja yrittäjyyden tärkeimmät peruskäsitteet ja suureet. Opiskelija tiedostaa aihepiiriä hallitsevat lait ja suoriutuu annetuista tehtävistä, tarvittaessa avustettuna.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija tuntee teollisuuden liiketoiminta ja yrittäjyyttä hallitsevat lait, toiminnot ja vaikuttavat suureet. Opiskelija suoriutuu itsenäisesti annetuista tehtävistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija hallitsee hyvin kaikki teollisuuden liiketoiminta ja yrittäjyyden osa-alueet ja pystyy soveltamaan taitoaan erilaisiin aihepiirin tehtäviin.

Aika ja paikka

Kasvotusten tapahtuva, osallistujien yhteinen prosessointi tapahtuu lukujärjestyksen mukaisesti luokassa. Opiskelijat organisoituvat parhaaksi katsomallaan tavalla, asettamiensa yritystoiminnan tavoitteiden saavuttamiseksi - todennäköisesti hallitukseen ja funktionaalisiin tiimeihin. Työskentely ja prosessointi siis myös oletusarvoisesti opiskelijoiden itsensä organisoimana, kunkin tiimin vapaavalintaisena aikana ja vapaavalintaisessa paikassa, fokuksen ollessa tuottavassa ja tehokkaassa toiminnassa. Toiminta hyvin autonomista, opiskelijoiden itse johtaessa omaa toimintaansa ja opettajan roolin ollessa sparraava mentori. Pandemia- tmvs. tilanteessa tukeudutaan digitaalisiin etätyökaluihin.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Toteutuksesta ei järjestetä koetta, mutta opiskelijat dokumentoivat kehittymistään ja luovuttavat koko osuuskunnan osalta kollektiivisen tuotoksen (esim. powerpoint) joka todentaa lopuksi kenelle tahansa ulkopuoliselle opiskelijoiden saavuttaman osaamistason sekä konkretisoi tuotokset.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin arviointi pohjautuu kirjalliseen, vertaisryhmittäin laadittuun ryhmätyöhön (=portfolio). Kaikki harjoitukset kurssin kuluessa vaikuttavat lopulliseen arvosanaan, varsinkin jos harjoitus ja sen käsittely on liitetty osaksi portfoliota. Arviointi tapahtuu opettajan toimesta refleksoimalla lopullista, arviointiin (Urkundin/TURNITINin plagioinninestopalvelun kautta) palautettua työtä Bloomin taksonomiaan - vertaisryhmän lopullinen arvosana määräytyy puhtaasti sen mukaan, minkä Bloomin taksonomian tason vertaisryhmä osoittaa työllään saavuttaneensa. Huom! vertaisryhmillä on oikeus erottaa sellainen jäsen joka ei kehotuksista huolimatta kykene noudattamaan vertaisryhmän jäsenten keskenään sopimia, sisäisiä sääntöjään. Erotettu jäsen saa kurssista arvosanan nolla (0). Tamkin arviointikriteerit yleisellä tasolla, katso: https://www.tuni.fi/opiskelijanopas/kasikirja/tamk?search=arviointi&page=2198
HUOM! Kurssilla perustettavan osuuskunnan hallinnolla ON OIKEUS erottaa opiskelijoiden yhdessä tuottamien ja hyväksymien sääntöjen perusteellla kurssilta sellaiset jäsenet, jotka eivät (syystä tai toisesta) osallistu toimintaan riittävän aktiivisesti - tällöin opiskelijalla EI ole oikeutta kurssisuoritukseen
Huom! Opettaja pidättää itsellään oikeuden tarkentaa ja muokata arvioinnin sisältöä ja periaatteita - esim. toteutuksella voidaan poiketa "identtinen arvosanast kaikille vertaisryhmän jäsenille"-periaatteesta; tällöin kuitenkin muutoksista ensin keskustellaan opiskelijoiden kanssa, jolloin heillä on mahdollisuus vaikuttaa niihin.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Monimuoto-opetusta: osa kasvotusten tapahtuvaa, konsultatiivista, mentoroivaa vuorovaikuttamista, osa luentotyyppistä - opetus voi myös tapahtua erillisinä, oppimista ja osaamisen kehittymistä tukevina "täsmä"-toimeksiantoina. HUOM! Kurssilla tavoite on kuitenkin opiskelijoiden AUTONOMISTA toimintaa kohtaan, joten varsinaisen (opettajan toimesta) opetuksen osuus tulee olemaan radikaalisti pienempi kuin kursseilla perinteisesti.

Oppimateriaalit

Opettajan jakama ja/tai muilta osin oppimismateriaalista sovitaan lähitunneilla. Myös: mikä tahansa osuuskuntalaisten (=opiskelijoiden) hankkima materiaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssikokonaisuus on siten suunniteltu, että opiskelijoiden ajankäyttö ja kuormitus olisi kulloinkin Tamkin määrittämällä tasolla. Opiskelijoiden työmäärästä lähitunnit ovat vain yksi osa. Toinen, merkittävämpi osa opiskelijoiden työstä on työskentely perustettavan/perustetun osuuskunnan organisaatiossa - siten kuin yrityksen hallinto määrää; loppu työ koostuu kaikkien osallistujien, yhteisesti koostamasta raportista (=portfolio), jolla todennetaan oppiminen.
Opiskelijoiden kuormitusta kurssilla keventää se, että vertaisryhmät kykenevät itse organisoimaan oman työmuotonsa ja tasaamaan yksilötason työkuormaa. Opiskelijoita kannustetaan etsimään synergioiden kautta tehokkaita käytänteitä, koordinoidun työpanoksen kautta. Opiskelijat pystyvät näin merkittävästi vaikuttamaan omaan, lopulliseen työmääräänsä, omien päätöstensä kautta.

Sisällön jaksotus

Opiskelijat tulevat määrittämään/hahmottamaan kurssin sisällön itse - menestyksekäs toiminta osuuskunnassa edellyttää tiettyjen elementtien läpikäymistä ja hallintaa; tässä hahmotus- ja läpikäymisprosessissa sparraajat ovat tukena.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei muita toteutustapoja suunniteltuina tänä vuonna

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijat verkostoituvat itsenäisesti kaikkiin keskeisiin sidosryhmiin; kurssivastaava ja erillinen mentori tarvittaessa tukena.

Kansainvälisyys

Opiskelijoiden on mahdollista ja suotavaa kurssin kuluessa hyödyntää jo hankkimiaan KV-yhteyksiä. Yksittäisen teeman osalta kurssilaisia voidaan erikseen ohjeistaa hankkimaan KV-rajapinnasta erityisosaamista tai - tietoa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelijat perustavat ohjatusti (todellisen, juridsesti pätevän) osuuskunnan siinä itsenäisesti (mutta kuitenkin kurssin kuluessa vielä sparratusti) toimien - tarkoituksena on synnyttää mahdollisimman läheisesti erityisesti oman osaamisalan teollista liiketoimintaa ja/tai toteuttaa Tamkin tai muun ulkopuolisen taholta saatuja toimeksiantoja, kuten aidossa teollisessa liiketoimintaympäristössäkin toimittaisiin.