Siirry suoraan sisältöön

Pakkaukset ja uudet tuotteetLaajuus (5 op)

Tunnus: 5P00FQ23

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tietää ja osaa tunnistaa tärkeimmät paperi- ja kartonkijalosteet ja osaa kuvailla niiden valmistustekniikat.
- osaa valita eri jalosteisiin niille sopivimmat raaka-aineet ja perustella niiden käyttöä eri lupputuotteissa
- tuntee sekä asiakas- ja loppukäyttövaatimukset että markkinat Suomessa ja muualla maailmassa
- tuntee biotuoteteollisuuden uudet tuotteet ja mahdollisuudet

Sisältö

Paperi- ja kartonkijalosteet ja näiden raaka-aineet (kuituraaka-aineet, polymeerit, liimat, metallit) ja tuoteominaisuudet. Jalostuksen jälkikäsittelyprosessi.
Biotuoteteollisuuden uudet tuotteet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa nimetä eri pakkausmateriaalit sekä pakkaamisen osaprosessit, ymmärtää pakkauksen perustehtävät, tuotteiden pakkaukselle asettamat yleiset vaatimukset, pakkaamisen merkityksen tuotteen jakeluketjussa sekä pakkauksiin liittyvät keskeiset ympäristönäkökohdat. Opiskelija osaa nimetä uusia biotuotteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa nimetä eri pakkausmateriaalit sekä pakkaamisen osaprosessit, ymmärtää pakkauksen perustehtävät, tuotteiden pakkaukselle asettamat yleiset vaatimukset, pakkaamisen merkityksen tuotteen jakeluketjussa sekä pakkauksiin liittyvät keskeiset ympäristönäkökohdat. Hän osaa vertailla eri pakkausratkaisuja ja arvioida perustellen niiden soveltuvuutta erilaisten tuotteiden pakkaamiseen. Opiskelija osaa kuvailla uusia biotuotteita. Opiskelija toimii aktiivisesti ryhmässään edistäen harjoitustyöprojektin etenemistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa kriittisesti vertailla eri pakkausratkaisuja, arvioida perustellen niiden soveltuvuutta erilaisten tuotteiden pakkaamiseen sekä pohtia, miten pakkausta olisi mahdollista kehittää jotta tuotteen toimivuus esimerkiksi jakeluketjussa paranisi. Opiskelija osaa kuvailla laajasti uusia biotuotteita. Opiskelija toimii aktiivisesti ja monipuolisesti ryhmässään tavoitteena harjoitustyöprojektin menestyksekäs loppuunsaattaminen.

Ilmoittautumisaika

03.08.2024 - 01.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 20.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Rakennettu ympäristö ja biotalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sanna Auvinen
Vastuuhenkilö

Päivi Viitaharju

Ryhmät
  • 22BIOTA
    Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, kevät 2022
  • 21BIOTB
    Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, syksy 2021

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tietää ja osaa tunnistaa tärkeimmät paperi- ja kartonkijalosteet ja osaa kuvailla niiden valmistustekniikat.
- osaa valita eri jalosteisiin niille sopivimmat raaka-aineet ja perustella niiden käyttöä eri lupputuotteissa
- tuntee sekä asiakas- ja loppukäyttövaatimukset että markkinat Suomessa ja muualla maailmassa
- tuntee biotuoteteollisuuden uudet tuotteet ja mahdollisuudet

Sisältö (OJ)

Paperi- ja kartonkijalosteet ja näiden raaka-aineet (kuituraaka-aineet, polymeerit, liimat, metallit) ja tuoteominaisuudet. Jalostuksen jälkikäsittelyprosessi.
Biotuoteteollisuuden uudet tuotteet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa nimetä eri pakkausmateriaalit sekä pakkaamisen osaprosessit, ymmärtää pakkauksen perustehtävät, tuotteiden pakkaukselle asettamat yleiset vaatimukset, pakkaamisen merkityksen tuotteen jakeluketjussa sekä pakkauksiin liittyvät keskeiset ympäristönäkökohdat. Opiskelija osaa nimetä uusia biotuotteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa nimetä eri pakkausmateriaalit sekä pakkaamisen osaprosessit, ymmärtää pakkauksen perustehtävät, tuotteiden pakkaukselle asettamat yleiset vaatimukset, pakkaamisen merkityksen tuotteen jakeluketjussa sekä pakkauksiin liittyvät keskeiset ympäristönäkökohdat. Hän osaa vertailla eri pakkausratkaisuja ja arvioida perustellen niiden soveltuvuutta erilaisten tuotteiden pakkaamiseen. Opiskelija osaa kuvailla uusia biotuotteita. Opiskelija toimii aktiivisesti ryhmässään edistäen harjoitustyöprojektin etenemistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa kriittisesti vertailla eri pakkausratkaisuja, arvioida perustellen niiden soveltuvuutta erilaisten tuotteiden pakkaamiseen sekä pohtia, miten pakkausta olisi mahdollista kehittää jotta tuotteen toimivuus esimerkiksi jakeluketjussa paranisi. Opiskelija osaa kuvailla laajasti uusia biotuotteita. Opiskelija toimii aktiivisesti ja monipuolisesti ryhmässään tavoitteena harjoitustyöprojektin menestyksekäs loppuunsaattaminen.

Aika ja paikka

syyskuu-joulukuu 2024

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Sähköinen tentti EXAMissa 7.12.-17.12.2024

1. uusintatentti EXAMissa 13.-19.1.2025, mahdolliset korotukset tässä tentissä

2. uusintantentti tarvittaessa viikolla 9 2025

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi koostuu opiskelijan aktiivisuudesta, tentistä, sekä itsenäisistä ja ryhmätehtävistä

Arvioinnin perusta.
-ennakkotehtävät 20 %
-tuntitehtävät 20 % (läsnäolo + aktiivinen osallistuminen)
-pakkausportfoliotyö 20 %
-tentti 40 %

Tuntitehtävien tekemiseen ei ole minimi hyväksymisrajaa.
Muissa osa-alueissa hyväksytty suoritus edellyttää vähintään puolta pisteistä ja hyväksyttyyn opintojaksosuoritukseen vaaditaan 50% kaikista pisteistä.
Pakollinen läsnäolo laboratorioharjoituksessa, Logistinen tehokkuus -työpajassa ja mahdollisella yritysvierailulla

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, etäopetus, laboratoriotyöskentely (yritysvierailu)

Oppimateriaalit

Opintojaksolla käytetään oppikirjaa, joka on myös tenttimateriaalia

Kestävä pakkaus
Päätoimittaja: Liisa Lehtinen
Julkaisuvuosi: 2021
1. painos
Painopaikka: Punamusta, Forssa
Kustantaja: Suomen Pakkausyhdistys ry
ISBN 978-951-96936-2-0
Sivumäärä: 456

Kirja saatavana kirjastosta sekä verkkoversiona Ellibs -palvelustahttps://www.ellibslibrary.com/book/9789519693644 (Ellibsin käyttöohjeet https://libguides.tuni.fi/e-aineisto-opas/ellibs)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 5 x 27 h = 135 tuntia opiskelijan työtä

Kontaktiopetus (sisältäen laboratoriotyöskentelyn) 50 tuntia
Tentti 3 tuntia
Itsenäinen/ryhmätyöskentely 82 tuntia

Sisällön jaksotus

Intro
Mikä on pakkaus
Pakkaus trendit
Pakkausmateriaalit
Pakkausten muodostus
Pakkaustekniikat
Laboratorioharjoitus (Hervannan Kampus)
Asiakkaan ja loppukäyttäjän pakkaukselle asettamat vaatimukset
Logistiikka ja logistiikan vaatimukset
Logistinen tehokkuus -työpaja
Pakkaukset ja ympäristö
Reflektio

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mahdollinen yritysvierailu

Ilmoittautumisaika

07.06.2023 - 30.08.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 17.12.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Biotuotetekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sanna Auvinen
  • Nina Kukkasniemi
Vastuuhenkilö

Päivi Viitaharju

Ryhmät
  • 21BIOTA
    Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, kevät 2021
  • 20BIOTB
    Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, syksy 2020

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tietää ja osaa tunnistaa tärkeimmät paperi- ja kartonkijalosteet ja osaa kuvailla niiden valmistustekniikat.
- osaa valita eri jalosteisiin niille sopivimmat raaka-aineet ja perustella niiden käyttöä eri lupputuotteissa
- tuntee sekä asiakas- ja loppukäyttövaatimukset että markkinat Suomessa ja muualla maailmassa
- tuntee biotuoteteollisuuden uudet tuotteet ja mahdollisuudet

Sisältö (OJ)

Paperi- ja kartonkijalosteet ja näiden raaka-aineet (kuituraaka-aineet, polymeerit, liimat, metallit) ja tuoteominaisuudet. Jalostuksen jälkikäsittelyprosessi.
Biotuoteteollisuuden uudet tuotteet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa nimetä eri pakkausmateriaalit sekä pakkaamisen osaprosessit, ymmärtää pakkauksen perustehtävät, tuotteiden pakkaukselle asettamat yleiset vaatimukset, pakkaamisen merkityksen tuotteen jakeluketjussa sekä pakkauksiin liittyvät keskeiset ympäristönäkökohdat. Opiskelija osaa nimetä uusia biotuotteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa nimetä eri pakkausmateriaalit sekä pakkaamisen osaprosessit, ymmärtää pakkauksen perustehtävät, tuotteiden pakkaukselle asettamat yleiset vaatimukset, pakkaamisen merkityksen tuotteen jakeluketjussa sekä pakkauksiin liittyvät keskeiset ympäristönäkökohdat. Hän osaa vertailla eri pakkausratkaisuja ja arvioida perustellen niiden soveltuvuutta erilaisten tuotteiden pakkaamiseen. Opiskelija osaa kuvailla uusia biotuotteita. Opiskelija toimii aktiivisesti ryhmässään edistäen harjoitustyöprojektin etenemistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa kriittisesti vertailla eri pakkausratkaisuja, arvioida perustellen niiden soveltuvuutta erilaisten tuotteiden pakkaamiseen sekä pohtia, miten pakkausta olisi mahdollista kehittää jotta tuotteen toimivuus esimerkiksi jakeluketjussa paranisi. Opiskelija osaa kuvailla laajasti uusia biotuotteita. Opiskelija toimii aktiivisesti ja monipuolisesti ryhmässään tavoitteena harjoitustyöprojektin menestyksekäs loppuunsaattaminen.

Aika ja paikka

syyskuu 2023-joulukuu 2023

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti avoinna EXAMissa 7.12.2023-17.12.2023


HUOM! uusinta ja korotukset mahdollisia vain tentin osalta. Määritetyt harjoitus- ja koitehtävät tulee olla hyväksytysti suoritettuna ja ajoissa palautettuna.

Mahdolliset korotukset ensimmäisessä uusinnassa 25.1.2024-1.2.2024 (EXAM)
Toinen uusinta tarvittaessa maaliskuulla 2024

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi koostuu opiskelijan aktiivisuudesta, tentistä, sekä itsenäisistä ja ryhmätehtävistä

Arvioinnin perusta.
-labra- ja kotitehtävät 30 %
-tuntitehtävät 20 % (läsnäolo + aktiivinen osallistuminen)
-pakkausportfolio 20 %
-tentti 30 %

Tuntitehtävien tekemiseen ei ole minimi hyväksymisrajaa. Muissa osa-alueissa tulee suorittaa vähintään puolet hyväksytysti. Huomioithan kokonaisuuden; 50 % tulee olla suoritettuna hyväksytysti! Pakollinen läsnäolo labroissa ja erikseen ilmoittettavissa tilaisuuksissa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, etäopetus, laboratorioharjoitukset, (ekskursio)

Oppimateriaalit

Kestävä pakkaus
Päätoimittaja: Liisa Lehtinen
Julkaisuvuosi: 2021
1. painos
Painopaikka: Punamusta, Forssa
Kustantaja: Suomen Pakkausyhdistys ry
ISBN 978-951-96936-2-0
Sivumäärä: 456

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 27 h x 5 =135 h opiskelijan työtä
n. 50 h kontakti opetus sisältäen labrat ja mahdolliset tehdasvierailut

Sisällön jaksotus

Intro
Mikä on pakkaus?
Pakkaus trendit
Primääripakkaukset
Primääripakkausten laboratorioharjoitus (Hervannan Kampus)
Kuljetuspakkausten pakkausten laboratoriodemo
Asiakkaan ja loppukäyttäjän pakkaukselle asettamat vaatimukset
Kartonkikotelot ja aaltopahvin valmistus ja jalostus tekniikat
Pakkauskoneet
Logistiikka ja logistiikan vaatimukset
Reflektio

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Oppimateriaaleissa mm. asiantuntija haastattelu + mahdollisuuksien mukaan tehdasvierailu

Ilmoittautumisaika

13.06.2022 - 02.09.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 31.12.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Biotuotetekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sanna Auvinen
  • Nina Kukkasniemi
Ryhmät
  • 20BIOTA
    Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, kevät 2020
  • 19BIOTB
    Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, syksy 2019

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tietää ja osaa tunnistaa tärkeimmät paperi- ja kartonkijalosteet ja osaa kuvailla niiden valmistustekniikat.
- osaa valita eri jalosteisiin niille sopivimmat raaka-aineet ja perustella niiden käyttöä eri lupputuotteissa
- tuntee sekä asiakas- ja loppukäyttövaatimukset että markkinat Suomessa ja muualla maailmassa
- tuntee biotuoteteollisuuden uudet tuotteet ja mahdollisuudet

Sisältö (OJ)

Paperi- ja kartonkijalosteet ja näiden raaka-aineet (kuituraaka-aineet, polymeerit, liimat, metallit) ja tuoteominaisuudet. Jalostuksen jälkikäsittelyprosessi.
Biotuoteteollisuuden uudet tuotteet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa nimetä eri pakkausmateriaalit sekä pakkaamisen osaprosessit, ymmärtää pakkauksen perustehtävät, tuotteiden pakkaukselle asettamat yleiset vaatimukset, pakkaamisen merkityksen tuotteen jakeluketjussa sekä pakkauksiin liittyvät keskeiset ympäristönäkökohdat. Opiskelija osaa nimetä uusia biotuotteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa nimetä eri pakkausmateriaalit sekä pakkaamisen osaprosessit, ymmärtää pakkauksen perustehtävät, tuotteiden pakkaukselle asettamat yleiset vaatimukset, pakkaamisen merkityksen tuotteen jakeluketjussa sekä pakkauksiin liittyvät keskeiset ympäristönäkökohdat. Hän osaa vertailla eri pakkausratkaisuja ja arvioida perustellen niiden soveltuvuutta erilaisten tuotteiden pakkaamiseen. Opiskelija osaa kuvailla uusia biotuotteita. Opiskelija toimii aktiivisesti ryhmässään edistäen harjoitustyöprojektin etenemistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa kriittisesti vertailla eri pakkausratkaisuja, arvioida perustellen niiden soveltuvuutta erilaisten tuotteiden pakkaamiseen sekä pohtia, miten pakkausta olisi mahdollista kehittää jotta tuotteen toimivuus esimerkiksi jakeluketjussa paranisi. Opiskelija osaa kuvailla laajasti uusia biotuotteita. Opiskelija toimii aktiivisesti ja monipuolisesti ryhmässään tavoitteena harjoitustyöprojektin menestyksekäs loppuunsaattaminen.

Aika ja paikka

syyskuu 2022-joulukuu 2022

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti EXAMissa avoinna 09.12.-16.12.2022

Mahdolliset korotukset ensimmäisessä uusinnassa 23.1-29.1.2023 (EXAM)
Toinen uusinta tarvittaessa maaliskuulla 2023

HUOM! uusinta ja korotukset mahdollisia vain tentin osalta. Määritetyt harjoitustehtävät tulee olla hyväksytysti suoritettuna.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

tentti 40 pistettä
labratehtävät yht. 20 pistettä (10 +10)
arvioitavat tehtävät 20 pistettä

Jokaisesta arvioinnin osa-alueesta tulee saada vähintään 50 % jaossa olevista pisteistä.

Arvosanarajat:

73 = 5
64 = 4
55 = 3
48 = 2
40 = 1

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, etäopetus, laboratorioharjoitukset, ekskursio

Oppimateriaalit

Kestävä pakkaus
Päätoimittaja: Liisa Lehtinen
Julkaisuvuosi: 2021
1. painos
Painopaikka: Punamusta, Forssa
Kustantaja: Suomen Pakkausyhdistys ry
ISBN 978-951-96936-2-0
Sivumäärä: 456

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 27 h x 5 =135 h opiskelijan työtä
n. 50 h kontakti opetus sisältäen labrat ja tehdasvierailut

Sisällön jaksotus

Intro
Mikä on pakkaus?
Pakkaus trendit
Primääripakkaukset
Primääripakkausten laboratorioharjoitus (Hervannan Kampus)
Kuljetuspakkausten pakkausten laboratorioharjoitus (TAMK/paperilabra)
Asiakkaan ja loppukäyttäjän pakkaukselle asettamat vaatimukset
Kartonkikotelot ja aaltopahvin valmistus ja jalostus tekniikat
Pakkauskoneet
Logistiikka ja logistiikan vaatimukset
Reflektio

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

oppimateriaaleissa asiantuntija haastatteluita, tehdasvierailu

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

TIETÄMINEN
Opiskelija osaa nimetä eri pakkausmateriaalit sekä pakkaamisen osaprosessit, ymmärtää pakkauksen perustehtävät, tuotteiden pakkaukselle asettamat yleiset vaatimukset, pakkaamisen merkityksen tuotteen jakeluketjussa sekä pakkauksiin liittyvät keskeiset ympäristönäkökohdat. Opiskelija osaa nimetä uusia biotuotteita. Osaa nimetä ja kuvailla eri valmistustekniikat paperi- ja kartonkijalosteille. Omaa käsitykset biotuoteollisuuden tulevaisuudeen mahdollisuuksista.

TEKEMINEN
Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna/avustettuna. Tuntee erilaisia menettelytapoja, muttei osaa perustella valintojaan.

OLEMINEN
Osaa antaa ja vastaanottaa palautetta. Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan. Toimii ryhmässä.
Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan. Osaa kuvata oman toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia lisäävät vaikutukset.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

TIETÄMINEN
Opiskelija osaa nimetä eri pakkausmateriaalit sekä pakkaamisen osaprosessit, ymmärtää pakkauksen perustehtävät, tuotteiden pakkaukselle asettamat yleiset vaatimukset, pakkaamisen merkityksen tuotteen jakeluketjussa sekä pakkauksiin liittyvät keskeiset ympäristönäkökohdat. Hän osaa vertailla eri pakkausratkaisuja ja arvioida perustellen niiden soveltuvuutta erilaisten tuotteiden pakkaamiseen. Opiskelija osaa kuvailla uusia biotuotteita. Soveltaa oppimaansa käytäntöön esimerkiksi osaamalla valita eri jalosteisiin niille sopivat raaka-aineet ja perustella niiden käyttöä eri lopputuotteissa. Vertailee eri pakkausmateriaalien ominaisuuksia toisiinsa nähden. Osaa selittää valmistustekniikoita ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa. Tuntee asiakas.- ja loppukäyttövaatimukset Suomessa ja maailmalla.

TEKEMINEN
Osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa.
Soveltaa oppimaansa tietoa tehtävien suorittamisessa.

OLEMINEN
Osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja. Ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan.

Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

TIETÄMINEN
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi monitahoisesti pakkausmarkkinoihin liittyviä trendejä ja yhdistää ilmiöt ammatilliseen kontekstiin. Ymmärtää pakkausten merkityksen osana yhteiskunnan toimivuutta. Ymmärtää, pakkauksen kokonaisvaltaisena ratkaisuna. Osaa analysoida pakkauksia kiertotalouden näkökulmat huomioon ottaen.
Opiskelija osaa kriittisesti vertailla eri pakkausratkaisuja, arvioida perustellen niiden soveltuvuutta erilaisten tuotteiden pakkaamiseen sekä pohtia, miten pakkausta olisi mahdollista kehittää jotta tuotteen toimivuus esimerkiksi jakeluketjussa paranisi. Opiskelija osaa kuvailla laajasti uusia biotuotteita. Ymmärtää lokaalien ja globaalien ilmiöiden vaikutuksen pakkausmarkkinoihin.

TEKEMINEN
Osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja.
Arvioi erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja. Yhdistelee ratkaisutapoja luovasti tai luo uusia.

OLEMINEN
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.
Tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Toimii vastuullisesti ja sitoutuneesti yhteisön ja oman alan vaatimukset ja tarpeet huomioon ottaen. Ymmärtää toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia edistävät vaikutukset ja osaa toimia myös niitä ennakoiden.