Pakkaukset ja uudet tuotteetLaajuus (5 op)
Tunnus: 5P00FQ23
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tietää ja osaa tunnistaa tärkeimmät paperi- ja kartonkijalosteet ja osaa kuvailla niiden valmistustekniikat.
- osaa valita eri jalosteisiin niille sopivimmat raaka-aineet ja perustella niiden käyttöä eri lupputuotteissa
- tuntee sekä asiakas- ja loppukäyttövaatimukset että markkinat Suomessa ja muualla maailmassa
- tuntee biotuoteteollisuuden uudet tuotteet ja mahdollisuudet
Sisältö
Paperi- ja kartonkijalosteet ja näiden raaka-aineet (kuituraaka-aineet, polymeerit, liimat, metallit) ja tuoteominaisuudet. Jalostuksen jälkikäsittelyprosessi.
Biotuoteteollisuuden uudet tuotteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa nimetä eri pakkausmateriaalit sekä pakkaamisen osaprosessit, ymmärtää pakkauksen perustehtävät, tuotteiden pakkaukselle asettamat yleiset vaatimukset, pakkaamisen merkityksen tuotteen jakeluketjussa sekä pakkauksiin liittyvät keskeiset ympäristönäkökohdat. Opiskelija osaa nimetä uusia biotuotteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa nimetä eri pakkausmateriaalit sekä pakkaamisen osaprosessit, ymmärtää pakkauksen perustehtävät, tuotteiden pakkaukselle asettamat yleiset vaatimukset, pakkaamisen merkityksen tuotteen jakeluketjussa sekä pakkauksiin liittyvät keskeiset ympäristönäkökohdat. Hän osaa vertailla eri pakkausratkaisuja ja arvioida perustellen niiden soveltuvuutta erilaisten tuotteiden pakkaamiseen. Opiskelija osaa kuvailla uusia biotuotteita. Opiskelija toimii aktiivisesti ryhmässään edistäen harjoitustyöprojektin etenemistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kriittisesti vertailla eri pakkausratkaisuja, arvioida perustellen niiden soveltuvuutta erilaisten tuotteiden pakkaamiseen sekä pohtia, miten pakkausta olisi mahdollista kehittää jotta tuotteen toimivuus esimerkiksi jakeluketjussa paranisi. Opiskelija osaa kuvailla laajasti uusia biotuotteita. Opiskelija toimii aktiivisesti ja monipuolisesti ryhmässään tavoitteena harjoitustyöprojektin menestyksekäs loppuunsaattaminen.
Ilmoittautumisaika
03.08.2024 - 01.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 20.12.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennettu ympäristö ja biotalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Auvinen
Vastuuhenkilö
Päivi Viitaharju
Ryhmät
-
22BIOTABiotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, kevät 2022
-
21BIOTBBiotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, syksy 2021
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tietää ja osaa tunnistaa tärkeimmät paperi- ja kartonkijalosteet ja osaa kuvailla niiden valmistustekniikat.
- osaa valita eri jalosteisiin niille sopivimmat raaka-aineet ja perustella niiden käyttöä eri lupputuotteissa
- tuntee sekä asiakas- ja loppukäyttövaatimukset että markkinat Suomessa ja muualla maailmassa
- tuntee biotuoteteollisuuden uudet tuotteet ja mahdollisuudet
Sisältö (OJ)
Paperi- ja kartonkijalosteet ja näiden raaka-aineet (kuituraaka-aineet, polymeerit, liimat, metallit) ja tuoteominaisuudet. Jalostuksen jälkikäsittelyprosessi.
Biotuoteteollisuuden uudet tuotteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa nimetä eri pakkausmateriaalit sekä pakkaamisen osaprosessit, ymmärtää pakkauksen perustehtävät, tuotteiden pakkaukselle asettamat yleiset vaatimukset, pakkaamisen merkityksen tuotteen jakeluketjussa sekä pakkauksiin liittyvät keskeiset ympäristönäkökohdat. Opiskelija osaa nimetä uusia biotuotteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa nimetä eri pakkausmateriaalit sekä pakkaamisen osaprosessit, ymmärtää pakkauksen perustehtävät, tuotteiden pakkaukselle asettamat yleiset vaatimukset, pakkaamisen merkityksen tuotteen jakeluketjussa sekä pakkauksiin liittyvät keskeiset ympäristönäkökohdat. Hän osaa vertailla eri pakkausratkaisuja ja arvioida perustellen niiden soveltuvuutta erilaisten tuotteiden pakkaamiseen. Opiskelija osaa kuvailla uusia biotuotteita. Opiskelija toimii aktiivisesti ryhmässään edistäen harjoitustyöprojektin etenemistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa kriittisesti vertailla eri pakkausratkaisuja, arvioida perustellen niiden soveltuvuutta erilaisten tuotteiden pakkaamiseen sekä pohtia, miten pakkausta olisi mahdollista kehittää jotta tuotteen toimivuus esimerkiksi jakeluketjussa paranisi. Opiskelija osaa kuvailla laajasti uusia biotuotteita. Opiskelija toimii aktiivisesti ja monipuolisesti ryhmässään tavoitteena harjoitustyöprojektin menestyksekäs loppuunsaattaminen.
Aika ja paikka
syyskuu-joulukuu 2024
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Sähköinen tentti EXAMissa 7.12.-17.12.2024
1. uusintatentti EXAMissa 13.-19.1.2025, mahdolliset korotukset tässä tentissä
2. uusintantentti tarvittaessa viikolla 9 2025
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi koostuu opiskelijan aktiivisuudesta, tentistä, sekä itsenäisistä ja ryhmätehtävistä
Arvioinnin perusta.
-ennakkotehtävät 20 %
-tuntitehtävät 20 % (läsnäolo + aktiivinen osallistuminen)
-pakkausportfoliotyö 20 %
-tentti 40 %
Tuntitehtävien tekemiseen ei ole minimi hyväksymisrajaa.
Muissa osa-alueissa hyväksytty suoritus edellyttää vähintään puolta pisteistä ja hyväksyttyyn opintojaksosuoritukseen vaaditaan 50% kaikista pisteistä.
Pakollinen läsnäolo laboratorioharjoituksessa, Logistinen tehokkuus -työpajassa ja mahdollisella yritysvierailulla
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, etäopetus, laboratoriotyöskentely (yritysvierailu)
Oppimateriaalit
Opintojaksolla käytetään oppikirjaa, joka on myös tenttimateriaalia
Kestävä pakkaus
Päätoimittaja: Liisa Lehtinen
Julkaisuvuosi: 2021
1. painos
Painopaikka: Punamusta, Forssa
Kustantaja: Suomen Pakkausyhdistys ry
ISBN 978-951-96936-2-0
Sivumäärä: 456
Kirja saatavana kirjastosta sekä verkkoversiona Ellibs -palvelustahttps://www.ellibslibrary.com/book/9789519693644 (Ellibsin käyttöohjeet https://libguides.tuni.fi/e-aineisto-opas/ellibs)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 5 x 27 h = 135 tuntia opiskelijan työtä
Kontaktiopetus (sisältäen laboratoriotyöskentelyn) 50 tuntia
Tentti 3 tuntia
Itsenäinen/ryhmätyöskentely 82 tuntia
Sisällön jaksotus
Intro
Mikä on pakkaus
Pakkaus trendit
Pakkausmateriaalit
Pakkausten muodostus
Pakkaustekniikat
Laboratorioharjoitus (Hervannan Kampus)
Asiakkaan ja loppukäyttäjän pakkaukselle asettamat vaatimukset
Logistiikka ja logistiikan vaatimukset
Logistinen tehokkuus -työpaja
Pakkaukset ja ympäristö
Reflektio
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdollinen yritysvierailu
Ilmoittautumisaika
07.06.2023 - 30.08.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 17.12.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Biotuotetekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Auvinen
- Nina Kukkasniemi
Vastuuhenkilö
Päivi Viitaharju
Ryhmät
-
21BIOTABiotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, kevät 2021
-
20BIOTBBiotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, syksy 2020
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tietää ja osaa tunnistaa tärkeimmät paperi- ja kartonkijalosteet ja osaa kuvailla niiden valmistustekniikat.
- osaa valita eri jalosteisiin niille sopivimmat raaka-aineet ja perustella niiden käyttöä eri lupputuotteissa
- tuntee sekä asiakas- ja loppukäyttövaatimukset että markkinat Suomessa ja muualla maailmassa
- tuntee biotuoteteollisuuden uudet tuotteet ja mahdollisuudet
Sisältö (OJ)
Paperi- ja kartonkijalosteet ja näiden raaka-aineet (kuituraaka-aineet, polymeerit, liimat, metallit) ja tuoteominaisuudet. Jalostuksen jälkikäsittelyprosessi.
Biotuoteteollisuuden uudet tuotteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa nimetä eri pakkausmateriaalit sekä pakkaamisen osaprosessit, ymmärtää pakkauksen perustehtävät, tuotteiden pakkaukselle asettamat yleiset vaatimukset, pakkaamisen merkityksen tuotteen jakeluketjussa sekä pakkauksiin liittyvät keskeiset ympäristönäkökohdat. Opiskelija osaa nimetä uusia biotuotteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa nimetä eri pakkausmateriaalit sekä pakkaamisen osaprosessit, ymmärtää pakkauksen perustehtävät, tuotteiden pakkaukselle asettamat yleiset vaatimukset, pakkaamisen merkityksen tuotteen jakeluketjussa sekä pakkauksiin liittyvät keskeiset ympäristönäkökohdat. Hän osaa vertailla eri pakkausratkaisuja ja arvioida perustellen niiden soveltuvuutta erilaisten tuotteiden pakkaamiseen. Opiskelija osaa kuvailla uusia biotuotteita. Opiskelija toimii aktiivisesti ryhmässään edistäen harjoitustyöprojektin etenemistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa kriittisesti vertailla eri pakkausratkaisuja, arvioida perustellen niiden soveltuvuutta erilaisten tuotteiden pakkaamiseen sekä pohtia, miten pakkausta olisi mahdollista kehittää jotta tuotteen toimivuus esimerkiksi jakeluketjussa paranisi. Opiskelija osaa kuvailla laajasti uusia biotuotteita. Opiskelija toimii aktiivisesti ja monipuolisesti ryhmässään tavoitteena harjoitustyöprojektin menestyksekäs loppuunsaattaminen.
Aika ja paikka
syyskuu 2023-joulukuu 2023
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti avoinna EXAMissa 7.12.2023-17.12.2023
HUOM! uusinta ja korotukset mahdollisia vain tentin osalta. Määritetyt harjoitus- ja koitehtävät tulee olla hyväksytysti suoritettuna ja ajoissa palautettuna.
Mahdolliset korotukset ensimmäisessä uusinnassa 25.1.2024-1.2.2024 (EXAM)
Toinen uusinta tarvittaessa maaliskuulla 2024
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi koostuu opiskelijan aktiivisuudesta, tentistä, sekä itsenäisistä ja ryhmätehtävistä
Arvioinnin perusta.
-labra- ja kotitehtävät 30 %
-tuntitehtävät 20 % (läsnäolo + aktiivinen osallistuminen)
-pakkausportfolio 20 %
-tentti 30 %
Tuntitehtävien tekemiseen ei ole minimi hyväksymisrajaa. Muissa osa-alueissa tulee suorittaa vähintään puolet hyväksytysti. Huomioithan kokonaisuuden; 50 % tulee olla suoritettuna hyväksytysti! Pakollinen läsnäolo labroissa ja erikseen ilmoittettavissa tilaisuuksissa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, etäopetus, laboratorioharjoitukset, (ekskursio)
Oppimateriaalit
Kestävä pakkaus
Päätoimittaja: Liisa Lehtinen
Julkaisuvuosi: 2021
1. painos
Painopaikka: Punamusta, Forssa
Kustantaja: Suomen Pakkausyhdistys ry
ISBN 978-951-96936-2-0
Sivumäärä: 456
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 27 h x 5 =135 h opiskelijan työtä
n. 50 h kontakti opetus sisältäen labrat ja mahdolliset tehdasvierailut
Sisällön jaksotus
Intro
Mikä on pakkaus?
Pakkaus trendit
Primääripakkaukset
Primääripakkausten laboratorioharjoitus (Hervannan Kampus)
Kuljetuspakkausten pakkausten laboratoriodemo
Asiakkaan ja loppukäyttäjän pakkaukselle asettamat vaatimukset
Kartonkikotelot ja aaltopahvin valmistus ja jalostus tekniikat
Pakkauskoneet
Logistiikka ja logistiikan vaatimukset
Reflektio
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Oppimateriaaleissa mm. asiantuntija haastattelu + mahdollisuuksien mukaan tehdasvierailu
Ilmoittautumisaika
13.06.2022 - 02.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 31.12.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Biotuotetekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Auvinen
- Nina Kukkasniemi
Ryhmät
-
20BIOTABiotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, kevät 2020
-
19BIOTBBiotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, syksy 2019
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tietää ja osaa tunnistaa tärkeimmät paperi- ja kartonkijalosteet ja osaa kuvailla niiden valmistustekniikat.
- osaa valita eri jalosteisiin niille sopivimmat raaka-aineet ja perustella niiden käyttöä eri lupputuotteissa
- tuntee sekä asiakas- ja loppukäyttövaatimukset että markkinat Suomessa ja muualla maailmassa
- tuntee biotuoteteollisuuden uudet tuotteet ja mahdollisuudet
Sisältö (OJ)
Paperi- ja kartonkijalosteet ja näiden raaka-aineet (kuituraaka-aineet, polymeerit, liimat, metallit) ja tuoteominaisuudet. Jalostuksen jälkikäsittelyprosessi.
Biotuoteteollisuuden uudet tuotteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa nimetä eri pakkausmateriaalit sekä pakkaamisen osaprosessit, ymmärtää pakkauksen perustehtävät, tuotteiden pakkaukselle asettamat yleiset vaatimukset, pakkaamisen merkityksen tuotteen jakeluketjussa sekä pakkauksiin liittyvät keskeiset ympäristönäkökohdat. Opiskelija osaa nimetä uusia biotuotteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa nimetä eri pakkausmateriaalit sekä pakkaamisen osaprosessit, ymmärtää pakkauksen perustehtävät, tuotteiden pakkaukselle asettamat yleiset vaatimukset, pakkaamisen merkityksen tuotteen jakeluketjussa sekä pakkauksiin liittyvät keskeiset ympäristönäkökohdat. Hän osaa vertailla eri pakkausratkaisuja ja arvioida perustellen niiden soveltuvuutta erilaisten tuotteiden pakkaamiseen. Opiskelija osaa kuvailla uusia biotuotteita. Opiskelija toimii aktiivisesti ryhmässään edistäen harjoitustyöprojektin etenemistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa kriittisesti vertailla eri pakkausratkaisuja, arvioida perustellen niiden soveltuvuutta erilaisten tuotteiden pakkaamiseen sekä pohtia, miten pakkausta olisi mahdollista kehittää jotta tuotteen toimivuus esimerkiksi jakeluketjussa paranisi. Opiskelija osaa kuvailla laajasti uusia biotuotteita. Opiskelija toimii aktiivisesti ja monipuolisesti ryhmässään tavoitteena harjoitustyöprojektin menestyksekäs loppuunsaattaminen.
Aika ja paikka
syyskuu 2022-joulukuu 2022
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti EXAMissa avoinna 09.12.-16.12.2022
Mahdolliset korotukset ensimmäisessä uusinnassa 23.1-29.1.2023 (EXAM)
Toinen uusinta tarvittaessa maaliskuulla 2023
HUOM! uusinta ja korotukset mahdollisia vain tentin osalta. Määritetyt harjoitustehtävät tulee olla hyväksytysti suoritettuna.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
tentti 40 pistettä
labratehtävät yht. 20 pistettä (10 +10)
arvioitavat tehtävät 20 pistettä
Jokaisesta arvioinnin osa-alueesta tulee saada vähintään 50 % jaossa olevista pisteistä.
Arvosanarajat:
73 = 5
64 = 4
55 = 3
48 = 2
40 = 1
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, etäopetus, laboratorioharjoitukset, ekskursio
Oppimateriaalit
Kestävä pakkaus
Päätoimittaja: Liisa Lehtinen
Julkaisuvuosi: 2021
1. painos
Painopaikka: Punamusta, Forssa
Kustantaja: Suomen Pakkausyhdistys ry
ISBN 978-951-96936-2-0
Sivumäärä: 456
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 27 h x 5 =135 h opiskelijan työtä
n. 50 h kontakti opetus sisältäen labrat ja tehdasvierailut
Sisällön jaksotus
Intro
Mikä on pakkaus?
Pakkaus trendit
Primääripakkaukset
Primääripakkausten laboratorioharjoitus (Hervannan Kampus)
Kuljetuspakkausten pakkausten laboratorioharjoitus (TAMK/paperilabra)
Asiakkaan ja loppukäyttäjän pakkaukselle asettamat vaatimukset
Kartonkikotelot ja aaltopahvin valmistus ja jalostus tekniikat
Pakkauskoneet
Logistiikka ja logistiikan vaatimukset
Reflektio
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
oppimateriaaleissa asiantuntija haastatteluita, tehdasvierailu
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
TIETÄMINEN
Opiskelija osaa nimetä eri pakkausmateriaalit sekä pakkaamisen osaprosessit, ymmärtää pakkauksen perustehtävät, tuotteiden pakkaukselle asettamat yleiset vaatimukset, pakkaamisen merkityksen tuotteen jakeluketjussa sekä pakkauksiin liittyvät keskeiset ympäristönäkökohdat. Opiskelija osaa nimetä uusia biotuotteita. Osaa nimetä ja kuvailla eri valmistustekniikat paperi- ja kartonkijalosteille. Omaa käsitykset biotuoteollisuuden tulevaisuudeen mahdollisuuksista.
TEKEMINEN
Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna/avustettuna. Tuntee erilaisia menettelytapoja, muttei osaa perustella valintojaan.
OLEMINEN
Osaa antaa ja vastaanottaa palautetta. Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan. Toimii ryhmässä.
Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan. Osaa kuvata oman toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia lisäävät vaikutukset.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
TIETÄMINEN
Opiskelija osaa nimetä eri pakkausmateriaalit sekä pakkaamisen osaprosessit, ymmärtää pakkauksen perustehtävät, tuotteiden pakkaukselle asettamat yleiset vaatimukset, pakkaamisen merkityksen tuotteen jakeluketjussa sekä pakkauksiin liittyvät keskeiset ympäristönäkökohdat. Hän osaa vertailla eri pakkausratkaisuja ja arvioida perustellen niiden soveltuvuutta erilaisten tuotteiden pakkaamiseen. Opiskelija osaa kuvailla uusia biotuotteita. Soveltaa oppimaansa käytäntöön esimerkiksi osaamalla valita eri jalosteisiin niille sopivat raaka-aineet ja perustella niiden käyttöä eri lopputuotteissa. Vertailee eri pakkausmateriaalien ominaisuuksia toisiinsa nähden. Osaa selittää valmistustekniikoita ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa. Tuntee asiakas.- ja loppukäyttövaatimukset Suomessa ja maailmalla.
TEKEMINEN
Osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa.
Soveltaa oppimaansa tietoa tehtävien suorittamisessa.
OLEMINEN
Osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja. Ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan.
Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
TIETÄMINEN
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi monitahoisesti pakkausmarkkinoihin liittyviä trendejä ja yhdistää ilmiöt ammatilliseen kontekstiin. Ymmärtää pakkausten merkityksen osana yhteiskunnan toimivuutta. Ymmärtää, pakkauksen kokonaisvaltaisena ratkaisuna. Osaa analysoida pakkauksia kiertotalouden näkökulmat huomioon ottaen.
Opiskelija osaa kriittisesti vertailla eri pakkausratkaisuja, arvioida perustellen niiden soveltuvuutta erilaisten tuotteiden pakkaamiseen sekä pohtia, miten pakkausta olisi mahdollista kehittää jotta tuotteen toimivuus esimerkiksi jakeluketjussa paranisi. Opiskelija osaa kuvailla laajasti uusia biotuotteita. Ymmärtää lokaalien ja globaalien ilmiöiden vaikutuksen pakkausmarkkinoihin.
TEKEMINEN
Osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja.
Arvioi erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja. Yhdistelee ratkaisutapoja luovasti tai luo uusia.
OLEMINEN
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.
Tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Toimii vastuullisesti ja sitoutuneesti yhteisön ja oman alan vaatimukset ja tarpeet huomioon ottaen. Ymmärtää toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia edistävät vaikutukset ja osaa toimia myös niitä ennakoiden.