Saksan kielen jatkokurssiLaajuus (5 op)
Tunnus: 3H00EM71
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Eurooppalainen viitekehys: tavoitetaitotaso A2.
Saksan kielen jatkokurssi on tarkoitettu opiskelijoille, jotka ovat opiskelleet kohdekieltä a) TAMK:n alkeiskurssin tai b) lukiokurssien verran. Jatkokurssilla opiskellaan ja kerrataan kielen perusrakenteita, harjoitellaan työelämän asiointitilanteiden kieltä sekä tutustaan kielialueen työ- ja liike-elämän toimintakulttuurin.
Opiskelija
- osaa viestiä työelämän ja oman alansa yleisissä suullisissa kielenkäyttötilanteissa sekä osaa kertoa oman alansa päätoiminnoista
- osaa käyttää kielen perusrakenteita
- tuntee kohdemaan toimintaympäristöä ja kulttuuritaustaa ja tiedostaa kulttuurin merkityksen ajattelu- ja työskentelytavoissa.
Sisältö
Miten viestin vuorovaikutteisesti työelämän asiointitilanteissa?
Mitkä ovat suullisen viestinnän kielelliset ja ei-kielelliset ominaispiirteet?
Miten työ- ja tapakulttuurien erot vaikuttavat suulliseen ja kirjalliseen viestintään?
Miten maantuntemus edesauttaa työskentelyä kohdealueella?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana 1 (min. 50 % tavoitteesta)
Opiskelija
- ymmärtää opintojaksolla käsiteltyjä pääasioita joko helpporakenteisesta tekstistä tai hitaasta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti toistetaan tarvittaessa
- pystyy kertomaan ymmärrettävästi pääasioita yrityksestä, koulutuksestaan ja työkokemuksestaan
- selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista, kun aihepiiri on tuttu
- ymmärtää ja käyttää opintojakson perussanastoa tyydyttävästi
- käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita välttävästi
- opiskelija tunnistaa tapakulttuurieroja ja ymmärtää niiden merkityksen viestintätilanteissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana 3 (min. 70 % tavoitteesta)
Opiskelija
- ymmärtää hyvin pääasiat opintojaksolla käsitellyistä asioista joko melko helpporakenteisesta tekstistä tai melko hitaasta puheesta tutussa asiayhteydessä
- pystyy soveltamaan oppimaansa ja kertomaan pääasioita yrityksestä, koulutuksestaan ja työkokemuksestaan
- selviytyy keskustelutilanteista hyvin, kun aihepiiri on tuttu
- ymmärtää ja käyttää opintojakson perussanastoa
melko sujuvasti
- käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita ymmärrettävästi
- opiskelija tiedostaa kulttuurierojen vaikutuksen liike-elämän viestintätilanteissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana 5 (min. 90 % tavoitteesta)
Opiskelija
- ymmärtää kiitettävästi opintojaksolla käsitellyt asiat joko tekstistä tai normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä
- pystyy soveltamaan oppimaansa ja kertomaan sujuvasti pääasioita yrityksestä, koulutuksestaan ja työkokemuksestaan
- selviytyy keskustelutilanteista erittäin hyvin, kun aihepiiri on tuttu
- ääntäminen ja lausemelodia on melko luontevaa
- ymmärtää ja käyttää opintojakson perussanastoa
sujuvasti
- käyttää kieliopin perusrakenteita (aikamuodot, sanajärjestys, sijamuodot ja prepositiot) yksinkertaisissa asiayhteyksissä lähes virheettömästi
- opiskelija osaa hyödyntää tapakulttuurieroja viestinnässään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arvioinnin perusteet:
Opintojakson sanaston, sanontojen ja kieliopin perusrakenteiden hallinta sekä selviäminen opintojaksolla käsitellyistä osa-alueista saksan kielellä erilaisissa kirjallisissa ja suullisissa viestintätilanteissa.
Arviointiasteikko on 1 - 5 (ks. kohta arviointikriteerit)
Kurssiarvosana muodostuu tenttien keskiarvon perusteella. Rajatapauksissa (keskiarvo esim. 3.5) arvosana (3 tai 4) tarkastellaan opiskelijan tuntiaktiivisuutta ja harjoitusten säännöllistä tekemistä ja säännöllistä osallistumista lähioppimiskerroilla.
Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus.
Ilmoittautumisaika
05.06.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 09.12.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sari Myllymäki
Vastuuhenkilö
Sari Myllymäki
Ryhmät
-
23LIKOHLiiketalous 2023, nuoret HR- ja esihenkilötyö
-
24IBInternational Business, syksy 2024, kaikki
-
23LIKOTALiiketalous 2023, nuoret Taloushallinto
-
23LIKOMLiiketalous 2023, nuoret Markkinointi ja myynti
-
23LIKOJLiiketalous 2023, nuoret Juridiikka
-
23IBInternational Business, syksy 2023, kaikki
-
22IBInternational Business, syksy 2022, kaikki
-
23LIKOTBLiiketalous 2023, nuoret TaloushallintoB
Tavoitteet (OJ)
Eurooppalainen viitekehys: tavoitetaitotaso A2.
Saksan kielen jatkokurssi on tarkoitettu opiskelijoille, jotka ovat opiskelleet kohdekieltä a) TAMK:n alkeiskurssin tai b) lukiokurssien verran. Jatkokurssilla opiskellaan ja kerrataan kielen perusrakenteita, harjoitellaan työelämän asiointitilanteiden kieltä sekä tutustaan kielialueen työ- ja liike-elämän toimintakulttuurin.
Opiskelija
- osaa viestiä työelämän ja oman alansa yleisissä suullisissa kielenkäyttötilanteissa sekä osaa kertoa oman alansa päätoiminnoista
- osaa käyttää kielen perusrakenteita
- tuntee kohdemaan toimintaympäristöä ja kulttuuritaustaa ja tiedostaa kulttuurin merkityksen ajattelu- ja työskentelytavoissa.
Sisältö (OJ)
Miten viestin vuorovaikutteisesti työelämän asiointitilanteissa?
Mitkä ovat suullisen viestinnän kielelliset ja ei-kielelliset ominaispiirteet?
Miten työ- ja tapakulttuurien erot vaikuttavat suulliseen ja kirjalliseen viestintään?
Miten maantuntemus edesauttaa työskentelyä kohdealueella?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Arvosana 1 (min. 50 % tavoitteesta)
Opiskelija
- ymmärtää opintojaksolla käsiteltyjä pääasioita joko helpporakenteisesta tekstistä tai hitaasta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti toistetaan tarvittaessa
- pystyy kertomaan ymmärrettävästi pääasioita yrityksestä, koulutuksestaan ja työkokemuksestaan
- selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista, kun aihepiiri on tuttu
- ymmärtää ja käyttää opintojakson perussanastoa tyydyttävästi
- käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita välttävästi
- opiskelija tunnistaa tapakulttuurieroja ja ymmärtää niiden merkityksen viestintätilanteissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Arvosana 3 (min. 70 % tavoitteesta)
Opiskelija
- ymmärtää hyvin pääasiat opintojaksolla käsitellyistä asioista joko melko helpporakenteisesta tekstistä tai melko hitaasta puheesta tutussa asiayhteydessä
- pystyy soveltamaan oppimaansa ja kertomaan pääasioita yrityksestä, koulutuksestaan ja työkokemuksestaan
- selviytyy keskustelutilanteista hyvin, kun aihepiiri on tuttu
- ymmärtää ja käyttää opintojakson perussanastoa
melko sujuvasti
- käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita ymmärrettävästi
- opiskelija tiedostaa kulttuurierojen vaikutuksen liike-elämän viestintätilanteissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Arvosana 5 (min. 90 % tavoitteesta)
Opiskelija
- ymmärtää kiitettävästi opintojaksolla käsitellyt asiat joko tekstistä tai normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä
- pystyy soveltamaan oppimaansa ja kertomaan sujuvasti pääasioita yrityksestä, koulutuksestaan ja työkokemuksestaan
- selviytyy keskustelutilanteista erittäin hyvin, kun aihepiiri on tuttu
- ääntäminen ja lausemelodia on melko luontevaa
- ymmärtää ja käyttää opintojakson perussanastoa
sujuvasti
- käyttää kieliopin perusrakenteita (aikamuodot, sanajärjestys, sijamuodot ja prepositiot) yksinkertaisissa asiayhteyksissä lähes virheettömästi
- opiskelija osaa hyödyntää tapakulttuurieroja viestinnässään.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Arvioinnin perusteet:
Opintojakson sanaston, sanontojen ja kieliopin perusrakenteiden hallinta sekä selviäminen opintojaksolla käsitellyistä osa-alueista saksan kielellä erilaisissa kirjallisissa ja suullisissa viestintätilanteissa.
Arviointiasteikko on 1 - 5 (ks. kohta arviointikriteerit)
Kurssiarvosana muodostuu tenttien keskiarvon perusteella. Rajatapauksissa (keskiarvo esim. 3.5) arvosana (3 tai 4) tarkastellaan opiskelijan tuntiaktiivisuutta ja harjoitusten säännöllistä tekemistä ja säännöllistä osallistumista lähioppimiskerroilla.
Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus.
Aika ja paikka
Syksy 2024: 3 oppituntia / vko lukkarin mukaisesti
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kaksi tenttiä. Ajankohdat ilmoitetaan kurssin alkaessa.
1. uusinta Exam-tenttinä 1/2025
2. uusinta ja korotus (koskee sekä 1. että 2. testin koealuetta) Exam-tenttinä 2025
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin perusteet:
Opintojakson sanaston, sanontojen ja kieliopin perusrakenteiden hallinta sekä selviäminen opintojaksolla käsitellyistä osa-alueista saksan kielellä erilaisissa kirjallisissa ja suullisissa viestintätilanteissa.
Arviointiasteikko on 1 - 5 (ks. kohta arviointikriteerit.)
Kurssiarvosana muodostuu tenttien keskiarvon perusteella. Rajatapauksissa (keskiarvo esim. 3.5) arvosana (3 tai 4) otetaan huomioon myös arvosanojen kehittymissuunta. Lisäksi rajatapauksissa tarkastellaan opiskelijan tuntiaktiivisuutta ja harjoitusten säännöllistä tekemistä ja säännöllistä osallistumista lähioppimiskerroilla.
Läsnäolovelvollisuus on 75 % lähioppimiskerroista.
Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus
yhteistoiminnallinen oppiminen
harjoitukset
tentit
itsenäinen verkko-opiskelu
Oppimateriaalit
ALUKSI: Hallo! 1 saksaa aikuisille (Hotanen, Kauppi/Finnlectura) kpl 8-10.
Kirjaa on RAJOITETUSTI saatavilla koulun kirjastosta sekä kaupunginkirjastoista. Koska sama kirja on käytössä myös muilla kursseilla, kannattaa sitä kysellä myös esim. kotipaikkakunnan kirjastosta tai hankkia se omaksi.
Lisäaineistona on opettajan tekemä ja valitsema materiaali Moodlessa sekä oppikirjan omat verkkotehtävät.
HUOM! Koska lisämateriaali on Moodlessa, on opiskelijalla lähiopetuksessa oltava käytössään läppäri. En suosittele puhelinta tai tablettia.
MYÖHEMMIN: Eva Kauppi - Heli Simon: Fahrplan (1), Tekstit ja sanastot sekä Fahrplan (1), Kielioppi ja harjoitukset. Käydään läpi valikoiden.
Kirjaa on HYVIN saatavilla koulun kirjastosta. TAI mahd. jokin muu vastaava oppikirja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 x 27 h / op = 135h
Lähiopetustunnit viikoittain, jolloin esim.
- "avataan" uudet kielioppiasiat ja syvennetään opittavaa asiaa harjoitusten avulla
- vahvistetaan sanaston ja kielen omaksumista mm. puheharjoitusten avulla
- harjoitellaan kuullunymmärtämistä.
Läsnäolovelvollisuus on 75 % lähioppimiskerroista.
Kielitaitosi eri osa-alueita kehität tuloksellisellisimmin osallistumalla aktiivisesti ja säännöllisesti lähioppimiskerroille ja niillä oleviin harjoituksiin.
Itsenäinen työskentelyosio sisältää viikottaiset, lähitunneilla käsiteltyihin osa-alueisiin liittyvät kotitehtävät ja tentteihin valmistautumisen.
Sisällön jaksotus
Sisältö:
- perhe, asuminen, kotikaupunki
- puhelin, hotelli
- small talk -perustilanteita; lyhyitä keskustelutilanteita
- sähköposti
- keskeisen yritysinformaation välittäminen (esim. toimiala, työntekijämäärä, perustamisvuosi)
- kieliopin rakenteita (kerrataan ja opitaan aikamuodot, sijamuodot + prepositiot, pää- ja sivulauseen sanajärjestys)
- maantuntemusta ja työelämän tapakulttuuria
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tarjolla ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssi alkaa ma 2.9.2024 klo 8.15.
Kannattaa hankkia jo 1. kokoontumiskerralle Hallo! 1 saksaa aikuisille-kirja.
Koska lisämateriaali on Moodlessa, on opiskelijan suositeltavaa pitää mukanaan läppäriä.
Vaikka sinulla olisi tunne, että olet unohtanut saksan kielen, niin valitse rohkeasti saksan jatkokurssi, jos sinulla on pohjatietoa a) TAMK:n alkeiskurssin tai b) lukiokurssien verran. Asioiden unohtaminen on luonnollista, minkä vuoksi saksan jatkokurssilla palautellaan opiskelutauon aikana unohtuneita saksan kielen tietoja ja taitoja vähitellen mieleen, esim. kertaamalla keskeisiä kielioppirakenteita. Tietenkin opimme myös uusia asioita.
Ilmoittautumisaika
07.06.2023 - 30.08.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 15.12.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Anne Kerttula
Vastuuhenkilö
Anne Kerttula
Ryhmät
-
22LIKOMLiiketalous 2022, nuoret Markkinointi ja myynti
-
22LIKOTLiiketalous 2022, nuoret Taloushallinto
-
23IB1International Business, syksy 2023, 1-ryhmä
-
22IBInternational Business, syksy 2022, kaikki
-
23IB2International Business, syksy 2023, 2-ryhmä
-
23IB3International Business, syksy 2023, 3-ryhmä
-
21IBInternational Business, syksy 2021, kaikki
-
23IB4International Business, syksy 2023, 4-ryhmä
-
23IB5International Business, syksy 2023, 5-ryhmä
-
23IB6International Business, syksy 2023, 6-ryhmä
-
23IB7International Business, syksy 2023, 7-ryhmä
-
23IB8International Business, syksy 2023, 8-ryhmä
-
22LIKOHLiiketalous 2022, nuoret HR- ja esihenkilötyö
-
22LIKOJLiiketalous 2022, nuoret Juridiikka
Tavoitteet (OJ)
Eurooppalainen viitekehys: tavoitetaitotaso A2.
Saksan kielen jatkokurssi on tarkoitettu opiskelijoille, jotka ovat opiskelleet kohdekieltä a) TAMK:n alkeiskurssin tai b) lukiokurssien verran. Jatkokurssilla opiskellaan ja kerrataan kielen perusrakenteita, harjoitellaan työelämän asiointitilanteiden kieltä sekä tutustaan kielialueen työ- ja liike-elämän toimintakulttuurin.
Opiskelija
- osaa viestiä työelämän ja oman alansa yleisissä suullisissa kielenkäyttötilanteissa sekä osaa kertoa oman alansa päätoiminnoista
- osaa käyttää kielen perusrakenteita
- tuntee kohdemaan toimintaympäristöä ja kulttuuritaustaa ja tiedostaa kulttuurin merkityksen ajattelu- ja työskentelytavoissa.
Sisältö (OJ)
Miten viestin vuorovaikutteisesti työelämän asiointitilanteissa?
Mitkä ovat suullisen viestinnän kielelliset ja ei-kielelliset ominaispiirteet?
Miten työ- ja tapakulttuurien erot vaikuttavat suulliseen ja kirjalliseen viestintään?
Miten maantuntemus edesauttaa työskentelyä kohdealueella?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Arvosana 1 (min. 50 % tavoitteesta)
Opiskelija
- ymmärtää opintojaksolla käsiteltyjä pääasioita joko helpporakenteisesta tekstistä tai hitaasta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti toistetaan tarvittaessa
- pystyy kertomaan ymmärrettävästi pääasioita yrityksestä, koulutuksestaan ja työkokemuksestaan
- selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista, kun aihepiiri on tuttu
- ymmärtää ja käyttää opintojakson perussanastoa tyydyttävästi
- käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita välttävästi
- opiskelija tunnistaa tapakulttuurieroja ja ymmärtää niiden merkityksen viestintätilanteissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Arvosana 3 (min. 70 % tavoitteesta)
Opiskelija
- ymmärtää hyvin pääasiat opintojaksolla käsitellyistä asioista joko melko helpporakenteisesta tekstistä tai melko hitaasta puheesta tutussa asiayhteydessä
- pystyy soveltamaan oppimaansa ja kertomaan pääasioita yrityksestä, koulutuksestaan ja työkokemuksestaan
- selviytyy keskustelutilanteista hyvin, kun aihepiiri on tuttu
- ymmärtää ja käyttää opintojakson perussanastoa
melko sujuvasti
- käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita ymmärrettävästi
- opiskelija tiedostaa kulttuurierojen vaikutuksen liike-elämän viestintätilanteissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Arvosana 5 (min. 90 % tavoitteesta)
Opiskelija
- ymmärtää kiitettävästi opintojaksolla käsitellyt asiat joko tekstistä tai normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä
- pystyy soveltamaan oppimaansa ja kertomaan sujuvasti pääasioita yrityksestä, koulutuksestaan ja työkokemuksestaan
- selviytyy keskustelutilanteista erittäin hyvin, kun aihepiiri on tuttu
- ääntäminen ja lausemelodia on melko luontevaa
- ymmärtää ja käyttää opintojakson perussanastoa
sujuvasti
- käyttää kieliopin perusrakenteita (aikamuodot, sanajärjestys, sijamuodot ja prepositiot) yksinkertaisissa asiayhteyksissä lähes virheettömästi
- opiskelija osaa hyödyntää tapakulttuurieroja viestinnässään.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Arvioinnin perusteet:
Opintojakson sanaston, sanontojen ja kieliopin perusrakenteiden hallinta sekä selviäminen opintojaksolla käsitellyistä osa-alueista saksan kielellä erilaisissa kirjallisissa ja suullisissa viestintätilanteissa.
Arviointiasteikko on 1 - 5 (ks. kohta arviointikriteerit)
Kurssiarvosana muodostuu tenttien keskiarvon perusteella. Rajatapauksissa (keskiarvo esim. 3.5) arvosana (3 tai 4) tarkastellaan opiskelijan tuntiaktiivisuutta ja harjoitusten säännöllistä tekemistä ja säännöllistä osallistumista lähioppimiskerroilla.
Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus.
Aika ja paikka
Syksy -23: 3 oppituntia/vk lukkarin mukaisesti
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kaksi tenttiä. Ajankohdat ilmoitetaan kurssin alkaessa.
1. uusinta Exam-tenttinä 1/2024
2. uusinta ja korotus (koskee sekä 1. että 2. testin koealuetta) Exam-tenttinä 2024
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin perusteet:
Opintojakson sanaston, sanontojen ja kieliopin perusrakenteiden hallinta sekä selviäminen opintojaksolla käsitellyistä osa-alueista saksan kielellä erilaisissa kirjallisissa ja suullisissa viestintätilanteissa.
Arviointiasteikko on 1 - 5 (ks. kohta arviointikriteerit.)
Kurssiarvosana muodostuu tenttien keskiarvon perusteella. Rajatapauksissa (keskiarvo esim. 3.5) arvosana (3 tai 4) otetaan huomioon myös arvosanojen kehittymissuunta. Lisäksi rajatapauksissa tarkastellaan opiskelijan tuntiaktiivisuutta ja harjoitusten säännöllistä tekemistä ja säännöllistä osallistumista lähioppimiskerroilla.
Läsnäolovelvollisuus on 75 % lähioppimiskerroista.
Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus
yhteistoiminnallinen oppiminen
harjoitukset
tentit
itsenäinen verkko-opiskelu
Oppimateriaalit
ALUKSI: Hallo! 1 saksaa aikuisille (Hotanen, Kauppi/Finnlectura) kpl 8-10.
Kirjaa on RAJOITETUSTI saatavilla koulun kirjastosta sekä kaupunginkirjastoista. Koska sama kirja on käytössä myös muilla kursseilla, kannattaa sitä kysellä myös esim. kotipaikkakunnan kirjastosta tai hankkia se omaksi.
Lisäaineistona on opettajan tekemä ja valitsema materiaali Moodlessa sekä oppikirjan omat verkkotehtävät.
HUOM! Koska lisämateriaali on Moodlessa, on opiskelijalla lähiopetuksessa oltava käytössään läppäri. En suosittele puhelinta tai tablettia.
MYÖHEMMIN: Eva Kauppi - Heli Simon: Fahrplan (1), Tekstit ja sanastot sekä Fahrplan (1), Kielioppi ja harjoitukset. Käydään läpi valikoiden.
Kirjaa on HYVIN saatavilla koulun kirjastosta. TAI Mahd. jokin muu vastaava oppikirja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 x 27 h/op=135h
Lähiopetustunnit viikoittain, jolloin esim.
- "avataan" uudet kielioppiasiat ja syvennetään opittavaa asiaa harjoitusten avulla
- vahvistetaan sanaston ja kielen omaksumista mm. puheharjoitusten avulla
- harjoitellaan kuullunymmärtämistä.
Läsnäolovelvollisuus on 75 % lähioppimiskerroista.
Kielitaitosi eri osa-alueita kehität tuloksellisellisimmin osallistumalla aktiivisesti ja säännöllisesti lähioppimiskerroille ja niillä oleviin harjoituksiin.
Itsenäinen työskentelyosio sisältää viikottaiset, lähitunneilla käsiteltyihin osa-alueisiin liittyvät kotitehtävät ja tentteihin valmistautumisen.
Sisällön jaksotus
Sisältö:
- perhe, asuminen, kotikaupunki
- puhelin, hotelli
- small talk -perustilanteita; lyhyitä keskustelutilanteita
- sähköposti
- keskeisen yritysinformaation välittäminen (esim. toimiala, työntekijämäärä, perustamisvuosi)
- kieliopin rakenteita (kerrataan ja opitaan aikamuodot, sijamuodot + prepositiot, pää- ja sivulauseen sanajärjestys)
- maantuntemusta ja työelämän tapakulttuuria
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tarjolla ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssi alkaa ma 28.8.2023 klo 8.15.
Kannattaa hankkia jo 1. kokoontumiskerralle Hallo! 1 saksaa aikuisille-kirja.
Koska lisämateriaali on Moodlessa, on opiskelijan suositeltavaa pitää mukanaan läppäriä.
Vaikka sinulla olisi tunne, että olet unohtanut saksan kielen, niin valitse rohkeasti saksan jatkokurssi, jos sinulla on pohjatietoa a) TAMK:n alkeiskurssin tai b) lukiokurssien verran. Asioiden unohtaminen on luonnollista, minkä vuoksi saksan jatkokurssilla palautellaan opiskelutauon aikana unohtuneita saksan kielen tietoja ja taitoja vähitellen mieleen, esim. kertaamalla keskeisiä kielioppirakenteita. Tietenkin opimme myös uusia asioita.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Arvosana 1 (min. 50 % tavoitteesta)
Opiskelija
- ymmärtää opintojaksolla käsiteltyjä pääasioita joko helpporakenteisesta tekstistä tai hitaasta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti toistetaan tarvittaessa
- pystyy kertomaan ymmärrettävästi pääasioita yrityksestä, koulutuksestaan ja työkokemuksestaan
- selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista, kun aihepiiri on tuttu
- ymmärtää ja käyttää opintojakson perussanastoa tyydyttävästi
- käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita välttävästi
- opiskelija tunnistaa tapakulttuurieroja ja ymmärtää niiden merkityksen viestintätilanteissa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Arvosana 3 (min. 70 % tavoitteesta)
Opiskelija
- ymmärtää hyvin pääasiat opintojaksolla käsitellyistä asioista joko melko helpporakenteisesta tekstistä tai melko hitaasta puheesta tutussa asiayhteydessä
- pystyy soveltamaan oppimaansa ja kertomaan pääasioita yrityksestä, koulutuksestaan ja työkokemuksestaan
- selviytyy keskustelutilanteista hyvin, kun aihepiiri on tuttu
- ymmärtää ja käyttää opintojakson perussanastoa
melko sujuvasti
- käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita ymmärrettävästi
- opiskelija tiedostaa kulttuurierojen vaikutuksen liike-elämän viestintätilanteissa.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
5 (min. 90 % tavoitteesta)
Opiskelija
- ymmärtää kiitettävästi opintojaksolla käsitellyt asiat joko tekstistä tai normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä
- pystyy soveltamaan oppimaansa ja kertomaan sujuvasti pääasioita yrityksestä, koulutuksestaan ja työkokemuksestaan
- selviytyy keskustelutilanteista erittäin hyvin, kun aihepiiri on tuttu
- ääntäminen ja lausemelodia on melko luontevaa
- ymmärtää ja käyttää opintojakson perussanastoa
sujuvasti
- käyttää kieliopin perusrakenteita (aikamuodot, sanajärjestys, sijamuodot ja prepositiot) yksinkertaisissa asiayhteyksissä lähes virheettömästi
- opiskelija osaa hyödyntää tapakulttuurieroja viestinnässään.
Ilmoittautumisaika
09.06.2022 - 31.08.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 12.12.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sari Myllymäki
Vastuuhenkilö
Sari Myllymäki
Ryhmät
-
21LIKOTLiiketalous 2021, nuoret Taloushallinto
-
22IB1International Business, syksy 2022, 1-ryhmä
-
22IB8International Business, syksy 2022, 8-ryhmä
-
21LIKOMLiiketalous 2021, nuoret Markkinointi ja myynti
-
21LIKOJLiiketalous 2021, nuoret Juridiikka
-
21IBInternational Business, syksy 2021, kaikki
-
21LIKOHLiiketalous 2021, nuoret HR- ja esimiestyö
-
22IB3International Business, syksy 2022, 3-ryhmä
-
22IB2International Business, syksy 2022, 2-ryhmä
-
22IB7International Business, syksy 2022, 7-ryhmä
-
22IB6International Business, syksy 2022, 6-ryhmä
-
22IB5International Business, syksy 2022, 5-ryhmä
-
22IB4International Business, syksy 2022, 4-ryhmä
-
20IBInternational Business 2020, kaikki
Tavoitteet (OJ)
Eurooppalainen viitekehys: tavoitetaitotaso A2.
Saksan kielen jatkokurssi on tarkoitettu opiskelijoille, jotka ovat opiskelleet kohdekieltä a) TAMK:n alkeiskurssin tai b) lukiokurssien verran. Jatkokurssilla opiskellaan ja kerrataan kielen perusrakenteita, harjoitellaan työelämän asiointitilanteiden kieltä sekä tutustaan kielialueen työ- ja liike-elämän toimintakulttuurin.
Opiskelija
- osaa viestiä työelämän ja oman alansa yleisissä suullisissa kielenkäyttötilanteissa sekä osaa kertoa oman alansa päätoiminnoista
- osaa käyttää kielen perusrakenteita
- tuntee kohdemaan toimintaympäristöä ja kulttuuritaustaa ja tiedostaa kulttuurin merkityksen ajattelu- ja työskentelytavoissa.
Sisältö (OJ)
Miten viestin vuorovaikutteisesti työelämän asiointitilanteissa?
Mitkä ovat suullisen viestinnän kielelliset ja ei-kielelliset ominaispiirteet?
Miten työ- ja tapakulttuurien erot vaikuttavat suulliseen ja kirjalliseen viestintään?
Miten maantuntemus edesauttaa työskentelyä kohdealueella?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Arvosana 1 (min. 50 % tavoitteesta)
Opiskelija
- ymmärtää opintojaksolla käsiteltyjä pääasioita joko helpporakenteisesta tekstistä tai hitaasta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti toistetaan tarvittaessa
- pystyy kertomaan ymmärrettävästi pääasioita yrityksestä, koulutuksestaan ja työkokemuksestaan
- selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista, kun aihepiiri on tuttu
- ymmärtää ja käyttää opintojakson perussanastoa tyydyttävästi
- käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita välttävästi
- opiskelija tunnistaa tapakulttuurieroja ja ymmärtää niiden merkityksen viestintätilanteissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Arvosana 3 (min. 70 % tavoitteesta)
Opiskelija
- ymmärtää hyvin pääasiat opintojaksolla käsitellyistä asioista joko melko helpporakenteisesta tekstistä tai melko hitaasta puheesta tutussa asiayhteydessä
- pystyy soveltamaan oppimaansa ja kertomaan pääasioita yrityksestä, koulutuksestaan ja työkokemuksestaan
- selviytyy keskustelutilanteista hyvin, kun aihepiiri on tuttu
- ymmärtää ja käyttää opintojakson perussanastoa
melko sujuvasti
- käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita ymmärrettävästi
- opiskelija tiedostaa kulttuurierojen vaikutuksen liike-elämän viestintätilanteissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Arvosana 5 (min. 90 % tavoitteesta)
Opiskelija
- ymmärtää kiitettävästi opintojaksolla käsitellyt asiat joko tekstistä tai normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä
- pystyy soveltamaan oppimaansa ja kertomaan sujuvasti pääasioita yrityksestä, koulutuksestaan ja työkokemuksestaan
- selviytyy keskustelutilanteista erittäin hyvin, kun aihepiiri on tuttu
- ääntäminen ja lausemelodia on melko luontevaa
- ymmärtää ja käyttää opintojakson perussanastoa
sujuvasti
- käyttää kieliopin perusrakenteita (aikamuodot, sanajärjestys, sijamuodot ja prepositiot) yksinkertaisissa asiayhteyksissä lähes virheettömästi
- opiskelija osaa hyödyntää tapakulttuurieroja viestinnässään.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Arvioinnin perusteet:
Opintojakson sanaston, sanontojen ja kieliopin perusrakenteiden hallinta sekä selviäminen opintojaksolla käsitellyistä osa-alueista saksan kielellä erilaisissa kirjallisissa ja suullisissa viestintätilanteissa.
Arviointiasteikko on 1 - 5 (ks. kohta arviointikriteerit)
Kurssiarvosana muodostuu tenttien keskiarvon perusteella. Rajatapauksissa (keskiarvo esim. 3.5) arvosana (3 tai 4) tarkastellaan opiskelijan tuntiaktiivisuutta ja harjoitusten säännöllistä tekemistä ja säännöllistä osallistumista lähioppimiskerroilla.
Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus.
Aika ja paikka
14 kertaa maanantaiaamuisin, lisäksi kaksi torstai-iltaa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kaksi tenttiä. Ajankohdat ilmoitetaan kurssin alkaessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin perusteet:
Opintojakson sanaston, sanontojen ja kieliopin perusrakenteiden hallinta sekä selviäminen opintojaksolla käsitellyistä osa-alueista saksan kielellä erilaisissa kirjallisissa ja suullisissa viestintätilanteissa.
Arviointiasteikko on 1 - 5 (ks. kohta arviointikriteerit.)
Kurssiarvosana muodostuu tenttien keskiarvon perusteella. Rajatapauksissa (keskiarvo esim. 3.5) arvosana (3 tai 4) otetaan huomioon myös arvosanojen kehittymissuunta. Lisäksi rajatapauksissa tarkastellaan opiskelijan tuntiaktiivisuutta ja harjoitusten säännöllistä tekemistä ja säännöllistä osallistumista lähioppimiskerroilla.
Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus
yhteistoiminnallinen oppiminen
harjoitukset
tentit
itsenäinen verkko-opiskelu
Oppimateriaalit
ALUKSI: Hallo! 1 saksaa aikuisille (Hotanen, Kauppi/Finnlectura) kpl 8-10.
Kirjaa on RAJOITETUSTI saatavilla koulun kirjastosta sekä kaupunginkirjastoista. Koska sama kirja on käytössä myös muilla kursseilla, kannattaa sitä kysellä myös esim. kotipaikkakunnan kirjastosta tai hankkia se omaksi.
Lisäaineistona on opettajan tekemä ja valitsema materiaali Moodlessa sekä oppikirjan omat verkkotehtävät.
HUOM! Koska lisämateriaali on Moodlessa, on opiskelijalla lähiopetuksessa oltava käytössään läppäri. En suosittele puhelinta tai tablettia.
MYÖHEMMIN: Eva Kauppi - Heli Simon: Fahrplan (1), Tekstit ja sanastot sekä Fahrplan (1), Kielioppi ja harjoitukset. Käydään läpi valikoiden.
Kirjaa on HYVIN saatavilla koulun kirjastosta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin kesto: maanantaiaamuisin + kaksi kertaa ilta-aikana torstaisin
Huomio!
- Opetusta ei ole lomaviikolla 42.
Lähiopetustunnit viikoittain, jolloin esim.
- "avataan" uudet kielioppiasiat ja syvennetään opittavaa asiaa harjoitusten avulla
- vahvistetaan sanaston ja kielen omaksumista mm. puheharjoitusten avulla
- harjoitellaan kuullunymmärtämistä.
Läsnäolovelvollisuus on 80 % lähioppimiskerroista.
Kielitaitosi eri osa-alueita kehität tuloksellisellisimmin osallistumalla aktiivisesti ja säännöllisesti lähioppimiskerroille ja niillä oleviin harjoituksiin.
Itsenäinen työskentelyosio sisältää viikottaiset, lähitunneilla käsiteltyihin osa-alueisiin liittyvät kotitehtävät ja tentteihin valmistautumisen.
Sisällön jaksotus
Sisältö:
- perhe, asuminen, kotikaupunki
- puhelin, hotelli
- small talk -perustilanteita; lyhyitä keskustelutilanteita
- sähköposti
- keskeisen yritysinformaation välittäminen (esim. toimiala, työntekijämäärä, perustamisvuosi)
- kieliopin rakenteita (kerrataan ja opitaan aikamuodot, sijamuodot + prepositiot, pää- ja sivulauseen sanajärjestys)
- maantuntemusta ja työelämän tapakulttuuria
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tarjolla ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssi alkaa ma 29.8.2022 klo 8.15.
Kannattaa hankkia jo 1. kokoontumiskerralle Hallo! 1 saksaa aikuisille-kirja.
Koska lisämateriaali on Moodlessa, on opiskelijan suositeltavaa pitää mukanaan läppäriä.
Vaikka sinulla olisi tunne, että olet unohtanut saksan kielen, niin valitse rohkeasti saksan jatkokurssi, jos sinulla on pohjatietoa a) TAMK:n alkeiskurssin tai b) lukiokurssien verran. Asioiden unohtaminen on luonnollista, minkä vuoksi saksan jatkokurssilla palautellaan opiskelutauon aikana unohtuneita saksan kielen tietoja ja taitoja vähitellen mieleen, esim. kertaamalla keskeisiä kielioppirakenteita. Tietenkin opimme myös uusia asioita.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Arvosana 1 (min. 50 % tavoitteesta)
Opiskelija
- ymmärtää opintojaksolla käsiteltyjä pääasioita joko helpporakenteisesta tekstistä tai hitaasta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti toistetaan tarvittaessa
- pystyy kertomaan ymmärrettävästi pääasioita yrityksestä, koulutuksestaan ja työkokemuksestaan
- selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista, kun aihepiiri on tuttu
- ymmärtää ja käyttää opintojakson perussanastoa tyydyttävästi
- käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita välttävästi
- opiskelija tunnistaa tapakulttuurieroja ja ymmärtää niiden merkityksen viestintätilanteissa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Arvosana 3 (min. 70 % tavoitteesta)
Opiskelija
- ymmärtää hyvin pääasiat opintojaksolla käsitellyistä asioista joko melko helpporakenteisesta tekstistä tai melko hitaasta puheesta tutussa asiayhteydessä
- pystyy soveltamaan oppimaansa ja kertomaan pääasioita yrityksestä, koulutuksestaan ja työkokemuksestaan
- selviytyy keskustelutilanteista hyvin, kun aihepiiri on tuttu
- ymmärtää ja käyttää opintojakson perussanastoa
melko sujuvasti
- käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita ymmärrettävästi
- opiskelija tiedostaa kulttuurierojen vaikutuksen liike-elämän viestintätilanteissa.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
5 (min. 90 % tavoitteesta)
Opiskelija
- ymmärtää kiitettävästi opintojaksolla käsitellyt asiat joko tekstistä tai normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä
- pystyy soveltamaan oppimaansa ja kertomaan sujuvasti pääasioita yrityksestä, koulutuksestaan ja työkokemuksestaan
- selviytyy keskustelutilanteista erittäin hyvin, kun aihepiiri on tuttu
- ääntäminen ja lausemelodia on melko luontevaa
- ymmärtää ja käyttää opintojakson perussanastoa
sujuvasti
- käyttää kieliopin perusrakenteita (aikamuodot, sanajärjestys, sijamuodot ja prepositiot) yksinkertaisissa asiayhteyksissä lähes virheettömästi
- opiskelija osaa hyödyntää tapakulttuurieroja viestinnässään.