Siirry suoraan sisältöön

Saksan kielen jatkokurssi (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3H00EM71-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

05.06.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 09.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Sari Myllymäki

Vastuuhenkilö

Sari Myllymäki

Ryhmät

  • 23LIKOH
    Liiketalous 2023, nuoret HR- ja esihenkilötyö
  • 24IB
    International Business, syksy 2024, kaikki
  • 23LIKOTA
    Liiketalous 2023, nuoret Taloushallinto
  • 23LIKOM
    Liiketalous 2023, nuoret Markkinointi ja myynti
  • 23LIKOJ
    Liiketalous 2023, nuoret Juridiikka
  • 23IB
    International Business, syksy 2023, kaikki
  • 22IB
    International Business, syksy 2022, kaikki
  • 23LIKOTB
    Liiketalous 2023, nuoret TaloushallintoB

Tavoitteet (OJ)

Eurooppalainen viitekehys: tavoitetaitotaso A2.

Saksan kielen jatkokurssi on tarkoitettu opiskelijoille, jotka ovat opiskelleet kohdekieltä a) TAMK:n alkeiskurssin tai b) lukiokurssien verran. Jatkokurssilla opiskellaan ja kerrataan kielen perusrakenteita, harjoitellaan työelämän asiointitilanteiden kieltä sekä tutustaan kielialueen työ- ja liike-elämän toimintakulttuurin.

Opiskelija
- osaa viestiä työelämän ja oman alansa yleisissä suullisissa kielenkäyttötilanteissa sekä osaa kertoa oman alansa päätoiminnoista
- osaa käyttää kielen perusrakenteita
- tuntee kohdemaan toimintaympäristöä ja kulttuuritaustaa ja tiedostaa kulttuurin merkityksen ajattelu- ja työskentelytavoissa.

Sisältö (OJ)

Miten viestin vuorovaikutteisesti työelämän asiointitilanteissa?
Mitkä ovat suullisen viestinnän kielelliset ja ei-kielelliset ominaispiirteet?
Miten työ- ja tapakulttuurien erot vaikuttavat suulliseen ja kirjalliseen viestintään?
Miten maantuntemus edesauttaa työskentelyä kohdealueella?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Arvosana 1 (min. 50 % tavoitteesta)
Opiskelija
- ymmärtää opintojaksolla käsiteltyjä pääasioita joko helpporakenteisesta tekstistä tai hitaasta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti toistetaan tarvittaessa
- pystyy kertomaan ymmärrettävästi pääasioita yrityksestä, koulutuksestaan ja työkokemuksestaan
- selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista, kun aihepiiri on tuttu
- ymmärtää ja käyttää opintojakson perussanastoa tyydyttävästi
- käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita välttävästi
- opiskelija tunnistaa tapakulttuurieroja ja ymmärtää niiden merkityksen viestintätilanteissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Arvosana 3 (min. 70 % tavoitteesta)
Opiskelija
- ymmärtää hyvin pääasiat opintojaksolla käsitellyistä asioista joko melko helpporakenteisesta tekstistä tai melko hitaasta puheesta tutussa asiayhteydessä
- pystyy soveltamaan oppimaansa ja kertomaan pääasioita yrityksestä, koulutuksestaan ja työkokemuksestaan
- selviytyy keskustelutilanteista hyvin, kun aihepiiri on tuttu
- ymmärtää ja käyttää opintojakson perussanastoa
melko sujuvasti
- käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita ymmärrettävästi
- opiskelija tiedostaa kulttuurierojen vaikutuksen liike-elämän viestintätilanteissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Arvosana 5 (min. 90 % tavoitteesta)
Opiskelija
- ymmärtää kiitettävästi opintojaksolla käsitellyt asiat joko tekstistä tai normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä
- pystyy soveltamaan oppimaansa ja kertomaan sujuvasti pääasioita yrityksestä, koulutuksestaan ja työkokemuksestaan
- selviytyy keskustelutilanteista erittäin hyvin, kun aihepiiri on tuttu
- ääntäminen ja lausemelodia on melko luontevaa
- ymmärtää ja käyttää opintojakson perussanastoa
sujuvasti
- käyttää kieliopin perusrakenteita (aikamuodot, sanajärjestys, sijamuodot ja prepositiot) yksinkertaisissa asiayhteyksissä lähes virheettömästi
- opiskelija osaa hyödyntää tapakulttuurieroja viestinnässään.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Arvioinnin perusteet:
Opintojakson sanaston, sanontojen ja kieliopin perusrakenteiden hallinta sekä selviäminen opintojaksolla käsitellyistä osa-alueista saksan kielellä erilaisissa kirjallisissa ja suullisissa viestintätilanteissa.
Arviointiasteikko on 1 - 5 (ks. kohta arviointikriteerit)
Kurssiarvosana muodostuu tenttien keskiarvon perusteella. Rajatapauksissa (keskiarvo esim. 3.5) arvosana (3 tai 4) tarkastellaan opiskelijan tuntiaktiivisuutta ja harjoitusten säännöllistä tekemistä ja säännöllistä osallistumista lähioppimiskerroilla.
Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus.

Aika ja paikka

Syksy 2024: 3 oppituntia / vko lukkarin mukaisesti

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kaksi tenttiä. Ajankohdat ilmoitetaan kurssin alkaessa.

1. uusinta Exam-tenttinä 1/2025
2. uusinta ja korotus (koskee sekä 1. että 2. testin koealuetta) Exam-tenttinä 2025

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin perusteet:
Opintojakson sanaston, sanontojen ja kieliopin perusrakenteiden hallinta sekä selviäminen opintojaksolla käsitellyistä osa-alueista saksan kielellä erilaisissa kirjallisissa ja suullisissa viestintätilanteissa.
Arviointiasteikko on 1 - 5 (ks. kohta arviointikriteerit.)
Kurssiarvosana muodostuu tenttien keskiarvon perusteella. Rajatapauksissa (keskiarvo esim. 3.5) arvosana (3 tai 4) otetaan huomioon myös arvosanojen kehittymissuunta. Lisäksi rajatapauksissa tarkastellaan opiskelijan tuntiaktiivisuutta ja harjoitusten säännöllistä tekemistä ja säännöllistä osallistumista lähioppimiskerroilla.
Läsnäolovelvollisuus on 75 % lähioppimiskerroista.
Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

lähiopetus
yhteistoiminnallinen oppiminen
harjoitukset
tentit
itsenäinen verkko-opiskelu

Oppimateriaalit

ALUKSI: Hallo! 1 saksaa aikuisille (Hotanen, Kauppi/Finnlectura) kpl 8-10.
Kirjaa on RAJOITETUSTI saatavilla koulun kirjastosta sekä kaupunginkirjastoista. Koska sama kirja on käytössä myös muilla kursseilla, kannattaa sitä kysellä myös esim. kotipaikkakunnan kirjastosta tai hankkia se omaksi.
Lisäaineistona on opettajan tekemä ja valitsema materiaali Moodlessa sekä oppikirjan omat verkkotehtävät.
HUOM! Koska lisämateriaali on Moodlessa, on opiskelijalla lähiopetuksessa oltava käytössään läppäri. En suosittele puhelinta tai tablettia.

MYÖHEMMIN: Eva Kauppi - Heli Simon: Fahrplan (1), Tekstit ja sanastot sekä Fahrplan (1), Kielioppi ja harjoitukset. Käydään läpi valikoiden.
Kirjaa on HYVIN saatavilla koulun kirjastosta. TAI mahd. jokin muu vastaava oppikirja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 x 27 h / op = 135h

Lähiopetustunnit viikoittain, jolloin esim.
- "avataan" uudet kielioppiasiat ja syvennetään opittavaa asiaa harjoitusten avulla
- vahvistetaan sanaston ja kielen omaksumista mm. puheharjoitusten avulla
- harjoitellaan kuullunymmärtämistä.

Läsnäolovelvollisuus on 75 % lähioppimiskerroista.
Kielitaitosi eri osa-alueita kehität tuloksellisellisimmin osallistumalla aktiivisesti ja säännöllisesti lähioppimiskerroille ja niillä oleviin harjoituksiin.
Itsenäinen työskentelyosio sisältää viikottaiset, lähitunneilla käsiteltyihin osa-alueisiin liittyvät kotitehtävät ja tentteihin valmistautumisen.

Sisällön jaksotus

Sisältö:
- perhe, asuminen, kotikaupunki
- puhelin, hotelli
- small talk -perustilanteita; lyhyitä keskustelutilanteita
- sähköposti
- keskeisen yritysinformaation välittäminen (esim. toimiala, työntekijämäärä, perustamisvuosi)
- kieliopin rakenteita (kerrataan ja opitaan aikamuodot, sijamuodot + prepositiot, pää- ja sivulauseen sanajärjestys)
- maantuntemusta ja työelämän tapakulttuuria

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tarjolla ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssi alkaa ma 2.9.2024 klo 8.15.

Kannattaa hankkia jo 1. kokoontumiskerralle Hallo! 1 saksaa aikuisille-kirja.
Koska lisämateriaali on Moodlessa, on opiskelijan suositeltavaa pitää mukanaan läppäriä.
Vaikka sinulla olisi tunne, että olet unohtanut saksan kielen, niin valitse rohkeasti saksan jatkokurssi, jos sinulla on pohjatietoa a) TAMK:n alkeiskurssin tai b) lukiokurssien verran. Asioiden unohtaminen on luonnollista, minkä vuoksi saksan jatkokurssilla palautellaan opiskelutauon aikana unohtuneita saksan kielen tietoja ja taitoja vähitellen mieleen, esim. kertaamalla keskeisiä kielioppirakenteita. Tietenkin opimme myös uusia asioita.