Opiskelijoiden hyvinvointi ja oppimisen tukiLaajuus (5 op)
Tunnus: 1L00FO81
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
• tunnistaa erilaisia oppimisen haasteita ja tukea opiskelijaa tutkitun tiedon pohjalta
• rakentaa ja ylläpitää hyvinvointia ja osallisuutta tukevaa oppijayhteisöä
• toimia moniammatillisissa ja -alaisissa yhteistyö- ja opiskelijahuoltoverkostoissa
• havainnoida, arvioida ja kehittää turvallisuutta oppijayhteisössä.
Sisältö
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
• Millaisia oppimisen haasteita ja tuen tarpeita opettaja työssään kohtaa?
• Mitä ovat ammatillisen opettajan toimintatavat moninaisten oppijoiden ohjaajana?
• Miten opettaja tukee ja osallistaa oppijoita yhteisölliseen toimintakulttuuriin?
• Miten opettaja tukee oppijoiden oppimista, hyvinvointia ja turvallisuutta opetus-, ohjaus- ja verkostotyössään?
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
Opettajaopiskelija tietää ja osaa kuvata
• erilaisia oppimisen haasteita ja tuen tarpeita
• eri opetus-/koulutusasteiden erityisen tuen keskeistä lainsäädäntöä sekä oppilaitoksen turvallisuutteen ja hyvinvointiin liittyviä suunnitelmia ja ohjeita
• oppimiseen, hyvinvointiin, ja osallisuuteen liittyviä tekijöitä erilaisissa toimintaympäristöissä ja oppijayhteisöissä
• moniammatillista ja -alaista toimintaa yhteistyö- ja opiskelijahuoltoverkostoissa.
Tekeminen:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.
Opettajaopiskelija tuntee ja osaa kuvata
• oppilaitoksen erityisen tuen järjestämisen tapoja ja toimijoita sekä yhteistyön muotoja moniammatillisissa ja -alaisissa verkostoissa
• miten toimitaan erilaisten tukea tarvitsevien opiskelijoiden kanssa sekä haastavissa kohtaamistilanteissa.
Opettajana kehittyminen:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia¨.
Opettajaopiskelija
• arvioi itse omaa toimintaansa opettajana ja ohjaajana sekä yksilö- että organisaatiotasolla opiskelijoiden hyvinvointiin ja oppimisen tukeen liittyvissä teemoissa kehittäen turvallisuutta oppijayhteisössä
• toimii rakentavasti ja kehittävästi yhteistyöverkostoissa
• tunnistaa opiskelijoiden oppimisen tuen ja hyvinvoinnin edistämisen mahdollisuudet suhteessa käytettävissä oleviin resursseihin.
Ilmoittautumisaika
15.04.2024 - 10.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 28.02.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Ammatillinen opettajankoulutus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Englanti
Opettaja
- Marianna Leikomaa
Vastuuhenkilö
Henna Koskimäki
Ryhmät
-
24EOpettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
• tunnistaa erilaisia oppimisen haasteita ja tukea opiskelijaa tutkitun tiedon pohjalta
• rakentaa ja ylläpitää hyvinvointia ja osallisuutta tukevaa oppijayhteisöä
• toimia moniammatillisissa ja -alaisissa yhteistyö- ja opiskelijahuoltoverkostoissa
• havainnoida, arvioida ja kehittää turvallisuutta oppijayhteisössä.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
• Millaisia oppimisen haasteita ja tuen tarpeita opettaja työssään kohtaa?
• Mitä ovat ammatillisen opettajan toimintatavat moninaisten oppijoiden ohjaajana?
• Miten opettaja tukee ja osallistaa oppijoita yhteisölliseen toimintakulttuuriin?
• Miten opettaja tukee oppijoiden oppimista, hyvinvointia ja turvallisuutta opetus-, ohjaus- ja verkostotyössään?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
Opettajaopiskelija tietää ja osaa kuvata
• erilaisia oppimisen haasteita ja tuen tarpeita
• eri opetus-/koulutusasteiden erityisen tuen keskeistä lainsäädäntöä sekä oppilaitoksen turvallisuutteen ja hyvinvointiin liittyviä suunnitelmia ja ohjeita
• oppimiseen, hyvinvointiin, ja osallisuuteen liittyviä tekijöitä erilaisissa toimintaympäristöissä ja oppijayhteisöissä
• moniammatillista ja -alaista toimintaa yhteistyö- ja opiskelijahuoltoverkostoissa.
Tekeminen:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.
Opettajaopiskelija tuntee ja osaa kuvata
• oppilaitoksen erityisen tuen järjestämisen tapoja ja toimijoita sekä yhteistyön muotoja moniammatillisissa ja -alaisissa verkostoissa
• miten toimitaan erilaisten tukea tarvitsevien opiskelijoiden kanssa sekä haastavissa kohtaamistilanteissa.
Opettajana kehittyminen:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia¨.
Opettajaopiskelija
• arvioi itse omaa toimintaansa opettajana ja ohjaajana sekä yksilö- että organisaatiotasolla opiskelijoiden hyvinvointiin ja oppimisen tukeen liittyvissä teemoissa kehittäen turvallisuutta oppijayhteisössä
• toimii rakentavasti ja kehittävästi yhteistyöverkostoissa
• tunnistaa opiskelijoiden oppimisen tuen ja hyvinvoinnin edistämisen mahdollisuudet suhteessa käytettävissä oleviin resursseihin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
The evaluation is based on the students' team work, as well as peer evaluation.
Students meet the learning goals for the course.
After the course the students are able to:
- identify various challenges in learning and support their students based on researched information
- build and maintain a learning community that supports well-being and inclusion
- operate in multiprofessional and multidisciplinary networks for cooperation and student welfare
- observe, assess and develop safety in the learning community
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
online materials, team work, collaborative learning, support workshops, seminar
Oppimateriaalit
All material will be delivered through Moodle.
NOTE! This course is ONLY for the students studying in TAOK in English!
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
The students will be studying materials, reflecting on their own work, and writing a handbook for support in teams, as well as evaluating each others' work.
NOTE! This course is ONLY for the students studying in TAOK in English!
Sisällön jaksotus
There will be an introductory online meeting on the 13th of January at 18.00, as well as two non-mandatory guidance workshops (online, dates TBA) The course ends with an online seminar, where the students present their work, on the 19th of February.
There are no weekly lectures!
Lisätietoja opiskelijoille
NOTE! This course is ONLY for the students studying in TAOK in English!
Ilmoittautumisaika
02.09.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 20.02.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Ammatillinen opettajankoulutus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
Opettaja
- Sirpa Levo-Aaltonen
- Tarja Juurakko-Koskinen
- Kirsi Purhonen
- Kosti Nivalainen
- Jukka Kemppi
- PEDA Virtuaalihenkilö
Vastuuhenkilö
Jukka Kemppi
Ryhmät
-
24OPEAmmatillinen opettajankoulutus 2024
-
23OPE23 opettajankoulutus
-
21MUPEMusiikkipedagogi
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
• tunnistaa erilaisia oppimisen haasteita ja tukea opiskelijaa tutkitun tiedon pohjalta
• rakentaa ja ylläpitää hyvinvointia ja osallisuutta tukevaa oppijayhteisöä
• toimia moniammatillisissa ja -alaisissa yhteistyö- ja opiskelijahuoltoverkostoissa
• havainnoida, arvioida ja kehittää turvallisuutta oppijayhteisössä.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
• Millaisia oppimisen haasteita ja tuen tarpeita opettaja työssään kohtaa?
• Mitä ovat ammatillisen opettajan toimintatavat moninaisten oppijoiden ohjaajana?
• Miten opettaja tukee ja osallistaa oppijoita yhteisölliseen toimintakulttuuriin?
• Miten opettaja tukee oppijoiden oppimista, hyvinvointia ja turvallisuutta opetus-, ohjaus- ja verkostotyössään?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
Opettajaopiskelija tietää ja osaa kuvata
• erilaisia oppimisen haasteita ja tuen tarpeita
• eri opetus-/koulutusasteiden erityisen tuen keskeistä lainsäädäntöä sekä oppilaitoksen turvallisuutteen ja hyvinvointiin liittyviä suunnitelmia ja ohjeita
• oppimiseen, hyvinvointiin, ja osallisuuteen liittyviä tekijöitä erilaisissa toimintaympäristöissä ja oppijayhteisöissä
• moniammatillista ja -alaista toimintaa yhteistyö- ja opiskelijahuoltoverkostoissa.
Tekeminen:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.
Opettajaopiskelija tuntee ja osaa kuvata
• oppilaitoksen erityisen tuen järjestämisen tapoja ja toimijoita sekä yhteistyön muotoja moniammatillisissa ja -alaisissa verkostoissa
• miten toimitaan erilaisten tukea tarvitsevien opiskelijoiden kanssa sekä haastavissa kohtaamistilanteissa.
Opettajana kehittyminen:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia¨.
Opettajaopiskelija
• arvioi itse omaa toimintaansa opettajana ja ohjaajana sekä yksilö- että organisaatiotasolla opiskelijoiden hyvinvointiin ja oppimisen tukeen liittyvissä teemoissa kehittäen turvallisuutta oppijayhteisössä
• toimii rakentavasti ja kehittävästi yhteistyöverkostoissa
• tunnistaa opiskelijoiden oppimisen tuen ja hyvinvoinnin edistämisen mahdollisuudet suhteessa käytettävissä oleviin resursseihin.
Aika ja paikka
Aloitusinfo / ti 7.1.2025 klo 17.00 -18.30 Zoom- yhteys (tallennetaan)
Hyvinvointia ja osallisuutta tukeva oppijayhteisö
pe 10.1.2025 klo 9.00–12.00 Lähiopetus, Pori: 24PO1 & 24PO2,
la 11.1. 2025 klo 9.00 -12.00 Lähiopetus, Tampere, TAMK, C1-05, Stage: 24TA1 ja 24TA2 sekä .24STEM
Seuraavilla ryhmillä mahdollisuus osallistua lähiopetukseen TAMKissa tai etänä verkon kautta: 24VE1,24VE2, 24VE3 ,24VE4 , 24VE5, 24VE6, 24VE7 24VE8, 24SE (Zoom - etäyhteys)
Oppimisen erilaiset haasteet ja tuen lähtökohtia
pe 17.1. klo 13.00–16.00 Pori SAMK 24PO1 & 24PO2 (lähiopetus) ja Seinäjoki 24SE (Zoom- yhteys, linkki Moodlessa))
la 18.1.2025 klo 9.00–12.00 Tampere TAMK C1-05, 24TA1 ja 24TA2, 24 STEM (lähiopetus) + 24VE1, 24VE2, 24VE3, 24VE4, 24VE5, 24VE6, 24VE7, 24VE8 (etäopetus, linkki Moodlessa)
Moniammatillisuus ja monialaisuus opiskelijahuoltoverkostoissa
la 25.1.2025 klo 9.00–12.00 Etäyhteydellä kaikiille opettajankoulutusryhmille, linkki Moodlessa)
to 13.2.2025 klo 17.00–19.00 Päätösseminaarin työpaja etäyhteydellä, linkki Moodlessa
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
ei tenttejä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksoon kuuluvat tehtävät.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Aloitusinfo, yksilö- ja piennryhmäyöskentely, opiskelijat laativat miellekartan käsittäen opintokokonaisuuden kaikki teemat sekä osallistuminen päätösseminaariin,
Ajoitus:
3. periodi lukuvuonna 2024-2025
Oppimateriaalit
TAOKin opetussuunnitelma (toteutuksen lukuvuonna)
Oppimateriaalit opintojakson Moodlessa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5op. (1op = n. 27h opiskelijan työtä)
Opiskelija osallistuu opintojakson yhteisiin aktiviteetteihin (webinaarit, ohjaukset jne.) sekä laatii opintojaksosta pieryhmäkohtaisen miellekartan ja henkilökohtaisen kokoavan itsearvioinnin opintojakson eri teemoista.
Sisällön jaksotus
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- tunnistaa erilaisia oppimisen haasteita ja tukea opiskelijaa tutkitun tiedon pohjalta
- rakentaa ja ylläpitää hyvinvointia ja osallisuutta tukevaa oppijayhteisöä
- toimia moniammatillisissa ja -alaisissa yhteistyö- ja opiskelijahuoltoverkostoissa
- havainnoida, arvioida ja kehittää turvallisuutta oppijayhteisössä.
Opintojakson sisältö
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Millaisia oppimisen haasteita ja tuen tarpeita opettaja työssään kohtaa?
- Mitä ovat ammatillisen opettajan toimintatavat moninaisten oppijoiden ohjaajana?
- Miten opettaja tukee ja osallistaa oppijoita yhteisölliseen toimintakulttuuriin?
- Miten opettaja tukee oppijoiden oppimista, hyvinvointia ja turvallisuutta opetus-, ohjaus- ja verkostotyössään?
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei muita TAOKin järjestämiä valinnaisia suoritustapoja eikä -ajankohtia.
Jos opettajaopiskelijalla on oppilaitosympäristöstä kertynyt opintojakson osaamistavoitteiden mukaista osaamista, niin opiskelija voi ottaa asian esille oman opettajatuutorin kanssa. Mikäli opettajatuutorin kanssa käydyn keskustelun jälkeen, opettajatuutorin mielestä opettajaopiskelijalla on opintojakson osaamistavoitteiden mukaista osaamista oppilaitosympäristöstä, niin opettajaopiskelija tehdä alustavan tiedustelukyselyn sähköpostitse opintojakson AHOT-vastaavalta ja ja kertoa siinä sähköpostissa myös opintojakson osaamistavoitteiden mukaisia osaamisiaan.
HUOM. Tarkemmat ohjeet yhteisessä AmO-Moodle-pohjassa Hyväksiluku ja osaamisen osoittaminen -kohdassa, missä on aikataulut ahot-alustaviin kyselyihin ja näyttöihin, jos ahot-vastaava näkee osaamista olevan, sekä missä on myös ahot-vastaavan yhteystiedot. Myös opintojakson mahdollinen ahot-prosessi on kuvattu AmO-Moodle-pohjassa.
Kansainvälisyys
-
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
TIETÄMINEN:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
Opettajaopiskelija tietää ja osaa kuvata
- erilaisia oppimisen haasteita ja tuen tarpeita
- eri opetus-/koulutusasteiden erityisen tuen keskeistä lainsäädäntöä sekä oppilaitoksen turvallisuutteen ja hyvinvointiin liittyviä suunnitelmia ja ohjeita
- oppimiseen, hyvinvointiin, ja osallisuuteen liittyviä tekijöitä erilaisissa toimintaympäristöissä ja oppijayhteisöissä
- moniammatillista ja -alaista toimintaa yhteistyö- ja opiskelijahuoltoverkostoissa.
TEKEMINEN:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.
Opettajaopiskelija tuntee ja osaa kuvata
- oppilaitoksen erityisen tuen järjestämisen tapoja ja toimijoita sekä yhteistyön muotoja moniammatillisissa ja -alaisissa verkostoissa
- miten toimitaan erilaisten tukea tarvitsevien opiskelijoiden kanssa sekä haastavissa kohtaamistilanteissa.
OPETTAJANA KEHITTYMINEN:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia¨.
Opettajaopiskelija
- arvioi itse omaa toimintaansa opettajana ja ohjaajana sekä yksilö- että organisaatiotasolla opiskelijoiden hyvinvointiin ja oppimisen tukeen liittyvissä teemoissa kehittäen turvallisuutta oppijayhteisössä
- toimii rakentavasti ja kehittävästi yhteistyöverkostoissa
- tunnistaa opiskelijoiden oppimisen tuen ja hyvinvoinnin edistämisen mahdollisuudet suhteessa käytettävissä oleviin resursseihin.
Ilmoittautumisaika
01.09.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
01.10.2024 - 31.05.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajankoulutus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Kosti Nivalainen
Vastuuhenkilö
Kosti Nivalainen
Ryhmät
-
24SJOU1Täydentävät pedagogiset opinnot, Ryhmä 1
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
• tunnistaa erilaisia oppimisen haasteita ja tukea opiskelijaa tutkitun tiedon pohjalta
• rakentaa ja ylläpitää hyvinvointia ja osallisuutta tukevaa oppijayhteisöä
• toimia moniammatillisissa ja -alaisissa yhteistyö- ja opiskelijahuoltoverkostoissa
• havainnoida, arvioida ja kehittää turvallisuutta oppijayhteisössä.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
• Millaisia oppimisen haasteita ja tuen tarpeita opettaja työssään kohtaa?
• Mitä ovat ammatillisen opettajan toimintatavat moninaisten oppijoiden ohjaajana?
• Miten opettaja tukee ja osallistaa oppijoita yhteisölliseen toimintakulttuuriin?
• Miten opettaja tukee oppijoiden oppimista, hyvinvointia ja turvallisuutta opetus-, ohjaus- ja verkostotyössään?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
Opettajaopiskelija tietää ja osaa kuvata
• erilaisia oppimisen haasteita ja tuen tarpeita
• eri opetus-/koulutusasteiden erityisen tuen keskeistä lainsäädäntöä sekä oppilaitoksen turvallisuutteen ja hyvinvointiin liittyviä suunnitelmia ja ohjeita
• oppimiseen, hyvinvointiin, ja osallisuuteen liittyviä tekijöitä erilaisissa toimintaympäristöissä ja oppijayhteisöissä
• moniammatillista ja -alaista toimintaa yhteistyö- ja opiskelijahuoltoverkostoissa.
Tekeminen:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.
Opettajaopiskelija tuntee ja osaa kuvata
• oppilaitoksen erityisen tuen järjestämisen tapoja ja toimijoita sekä yhteistyön muotoja moniammatillisissa ja -alaisissa verkostoissa
• miten toimitaan erilaisten tukea tarvitsevien opiskelijoiden kanssa sekä haastavissa kohtaamistilanteissa.
Opettajana kehittyminen:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia¨.
Opettajaopiskelija
• arvioi itse omaa toimintaansa opettajana ja ohjaajana sekä yksilö- että organisaatiotasolla opiskelijoiden hyvinvointiin ja oppimisen tukeen liittyvissä teemoissa kehittäen turvallisuutta oppijayhteisössä
• toimii rakentavasti ja kehittävästi yhteistyöverkostoissa
• tunnistaa opiskelijoiden oppimisen tuen ja hyvinvoinnin edistämisen mahdollisuudet suhteessa käytettävissä oleviin resursseihin.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 30.04.2024
Ajoitus
01.05.2024 - 19.08.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Ammatillinen opettajankoulutus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Kosti Nivalainen
Vastuuhenkilö
Kosti Nivalainen
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
• tunnistaa erilaisia oppimisen haasteita ja tukea opiskelijaa tutkitun tiedon pohjalta
• rakentaa ja ylläpitää hyvinvointia ja osallisuutta tukevaa oppijayhteisöä
• toimia moniammatillisissa ja -alaisissa yhteistyö- ja opiskelijahuoltoverkostoissa
• havainnoida, arvioida ja kehittää turvallisuutta oppijayhteisössä.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
• Millaisia oppimisen haasteita ja tuen tarpeita opettaja työssään kohtaa?
• Mitä ovat ammatillisen opettajan toimintatavat moninaisten oppijoiden ohjaajana?
• Miten opettaja tukee ja osallistaa oppijoita yhteisölliseen toimintakulttuuriin?
• Miten opettaja tukee oppijoiden oppimista, hyvinvointia ja turvallisuutta opetus-, ohjaus- ja verkostotyössään?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
Opettajaopiskelija tietää ja osaa kuvata
• erilaisia oppimisen haasteita ja tuen tarpeita
• eri opetus-/koulutusasteiden erityisen tuen keskeistä lainsäädäntöä sekä oppilaitoksen turvallisuutteen ja hyvinvointiin liittyviä suunnitelmia ja ohjeita
• oppimiseen, hyvinvointiin, ja osallisuuteen liittyviä tekijöitä erilaisissa toimintaympäristöissä ja oppijayhteisöissä
• moniammatillista ja -alaista toimintaa yhteistyö- ja opiskelijahuoltoverkostoissa.
Tekeminen:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.
Opettajaopiskelija tuntee ja osaa kuvata
• oppilaitoksen erityisen tuen järjestämisen tapoja ja toimijoita sekä yhteistyön muotoja moniammatillisissa ja -alaisissa verkostoissa
• miten toimitaan erilaisten tukea tarvitsevien opiskelijoiden kanssa sekä haastavissa kohtaamistilanteissa.
Opettajana kehittyminen:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia¨.
Opettajaopiskelija
• arvioi itse omaa toimintaansa opettajana ja ohjaajana sekä yksilö- että organisaatiotasolla opiskelijoiden hyvinvointiin ja oppimisen tukeen liittyvissä teemoissa kehittäen turvallisuutta oppijayhteisössä
• toimii rakentavasti ja kehittävästi yhteistyöverkostoissa
• tunnistaa opiskelijoiden oppimisen tuen ja hyvinvoinnin edistämisen mahdollisuudet suhteessa käytettävissä oleviin resursseihin.
Aika ja paikka
Aloitusinfio 2.5. klo 16.30 TEAMS- yhteys
Päätöstilaisuus 19.8.2024 klo 16.30 - 18.00 TEAMS- yhteys
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
ei tenttejä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksoon kuuluvat tehtävät.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Aloitusinfo, parit- pienryhmäyöskentely, opiskelijat laativat "Opiskelijoiden hyvinvoinnin ja oppimisen tuen käsikirja" , joka sisätlää opintokokonaisuuden kaikki teemat sekä osallistuminen päätöstilaisuuteen elokuussa.
Oppimateriaalit
TAOKin opetussuunnitelma (toteutuksen lukuvuonna)
Oppimateriaalit opintojakson Moodlessa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5op. (1op = n. 27h opiskelijan työtä)
Opiskelija osallistuu opintojakson yhteisiin aktiviteetteihin (webinaarit, ohjaukset jne.) sekä laatii opintojaksosta opiskelijoiden hyvinvoinnin ja oppimisen tuki- käsikirjan yhdessä muiden opettajaopiskelijoiden kanssa.
Sisällön jaksotus
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- tunnistaa erilaisia oppimisen haasteita ja tukea opiskelijaa tutkitun tiedon pohjalta
- rakentaa ja ylläpitää hyvinvointia ja osallisuutta tukevaa oppijayhteisöä
- toimia moniammatillisissa ja -alaisissa yhteistyö- ja opiskelijahuoltoverkostoissa
- havainnoida, arvioida ja kehittää turvallisuutta oppijayhteisössä.
Opintojakson sisältö
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Millaisia oppimisen haasteita ja tuen tarpeita opettaja työssään kohtaa?
- Mitä ovat ammatillisen opettajan toimintatavat moninaisten oppijoiden ohjaajana?
- Miten opettaja tukee ja osallistaa oppijoita yhteisölliseen toimintakulttuuriin?
- Miten opettaja tukee oppijoiden oppimista, hyvinvointia ja turvallisuutta opetus-, ohjaus- ja verkostotyössään?
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei muita TAOKin järjestämiä valinnaisia suoritustapoja eikä -ajankohtia.
Jos opettajaopiskelijalla on oppilaitosympäristöstä kertynyt opintojakson osaamistavoitteiden mukaista osaamista, niin opiskelija voi ottaa asian esille oman opettajatuutorin kanssa. Mikäli opettajatuutorin kanssa käydyn keskustelun jälkeen, opettajatuutorin mielestä opettajaopiskelijalla on opintojakson osaamistavoitteiden mukaista osaamista oppilaitosympäristöstä, niin opetttajaopiskelija voi tiedustella osaamisen näyttömahdollisuudesta opintojakson AHOT-vastaavalta (ks. tarkemmat ohjeet yhteisestä AmO-Moodle-pohjasta Osaamisen osoittaminen -kohdasta).
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Kesätoteutus koskee vain musiikkipedagogian opiskelijoita ja opettajaopiskelijoita, jotka ovat aloittaneet opinnot ennen vuotta 2024.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
TIETÄMINEN:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
Opettajaopiskelija tietää ja osaa kuvata
- erilaisia oppimisen haasteita ja tuen tarpeita
- eri opetus-/koulutusasteiden erityisen tuen keskeistä lainsäädäntöä sekä oppilaitoksen turvallisuutteen ja hyvinvointiin liittyviä suunnitelmia ja ohjeita
- oppimiseen, hyvinvointiin, ja osallisuuteen liittyviä tekijöitä erilaisissa toimintaympäristöissä ja oppijayhteisöissä
- moniammatillista ja -alaista toimintaa yhteistyö- ja opiskelijahuoltoverkostoissa.
TEKEMINEN:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.
Opettajaopiskelija tuntee ja osaa kuvata
- oppilaitoksen erityisen tuen järjestämisen tapoja ja toimijoita sekä yhteistyön muotoja moniammatillisissa ja -alaisissa verkostoissa
- miten toimitaan erilaisten tukea tarvitsevien opiskelijoiden kanssa sekä haastavissa kohtaamistilanteissa.
OPETTAJANA KEHITTYMINEN:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia¨.
Opettajaopiskelija
- arvioi itse omaa toimintaansa opettajana ja ohjaajana sekä yksilö- että organisaatiotasolla opiskelijoiden hyvinvointiin ja oppimisen tukeen liittyvissä teemoissa kehittäen turvallisuutta oppijayhteisössä
- toimii rakentavasti ja kehittävästi yhteistyöverkostoissa
- tunnistaa opiskelijoiden oppimisen tuen ja hyvinvoinnin edistämisen mahdollisuudet suhteessa käytettävissä oleviin resursseihin.
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 08.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 25.02.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Englanti
Opettaja
- Marianna Leikomaa
Ryhmät
-
23EOpettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
• tunnistaa erilaisia oppimisen haasteita ja tukea opiskelijaa tutkitun tiedon pohjalta
• rakentaa ja ylläpitää hyvinvointia ja osallisuutta tukevaa oppijayhteisöä
• toimia moniammatillisissa ja -alaisissa yhteistyö- ja opiskelijahuoltoverkostoissa
• havainnoida, arvioida ja kehittää turvallisuutta oppijayhteisössä.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
• Millaisia oppimisen haasteita ja tuen tarpeita opettaja työssään kohtaa?
• Mitä ovat ammatillisen opettajan toimintatavat moninaisten oppijoiden ohjaajana?
• Miten opettaja tukee ja osallistaa oppijoita yhteisölliseen toimintakulttuuriin?
• Miten opettaja tukee oppijoiden oppimista, hyvinvointia ja turvallisuutta opetus-, ohjaus- ja verkostotyössään?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
Opettajaopiskelija tietää ja osaa kuvata
• erilaisia oppimisen haasteita ja tuen tarpeita
• eri opetus-/koulutusasteiden erityisen tuen keskeistä lainsäädäntöä sekä oppilaitoksen turvallisuutteen ja hyvinvointiin liittyviä suunnitelmia ja ohjeita
• oppimiseen, hyvinvointiin, ja osallisuuteen liittyviä tekijöitä erilaisissa toimintaympäristöissä ja oppijayhteisöissä
• moniammatillista ja -alaista toimintaa yhteistyö- ja opiskelijahuoltoverkostoissa.
Tekeminen:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.
Opettajaopiskelija tuntee ja osaa kuvata
• oppilaitoksen erityisen tuen järjestämisen tapoja ja toimijoita sekä yhteistyön muotoja moniammatillisissa ja -alaisissa verkostoissa
• miten toimitaan erilaisten tukea tarvitsevien opiskelijoiden kanssa sekä haastavissa kohtaamistilanteissa.
Opettajana kehittyminen:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia¨.
Opettajaopiskelija
• arvioi itse omaa toimintaansa opettajana ja ohjaajana sekä yksilö- että organisaatiotasolla opiskelijoiden hyvinvointiin ja oppimisen tukeen liittyvissä teemoissa kehittäen turvallisuutta oppijayhteisössä
• toimii rakentavasti ja kehittävästi yhteistyöverkostoissa
• tunnistaa opiskelijoiden oppimisen tuen ja hyvinvoinnin edistämisen mahdollisuudet suhteessa käytettävissä oleviin resursseihin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
The evaluation is based on the students' team work, as well as peer evaluation.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
online materials, team work, collaborative learning, support workshops, seminar
Oppimateriaalit
All material will be delivered through Moodle.
NOTE! This course is ONLY for the students studying in TAOK in English!
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
The students will be studying materials, reflecting on their own work, and writing a handbook for support in teams, as well as evaluating each others' work.
NOTE! This course is ONLY for the students studying in TAOK in English!
Sisällön jaksotus
There will be an introductory online meeting on the 15th of January at 17.00, as well as two non-mandatory guidance workshops (online, dates TBA) The course ends with an online seminar, where the students present their work, on the 21st of February.
There are no weekly lectures!
Lisätietoja opiskelijoille
NOTE! This course is ONLY for the students studying in TAOK in English!
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Students meet the learning goals for the course.
After the course the students are able to:
- identify various challenges in learning and support their students based on researched information
- build and maintain a learning community that supports well-being and inclusion
- operate in multiprofessional and multidisciplinary networks for cooperation and student welfare
- observe, assess and develop safety in the learning community
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 15.02.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Sirpa Levo-Aaltonen
- Tarja Juurakko-Koskinen
- Kirsi Purhonen
- Kosti Nivalainen
- Jukka Kemppi
- Outi Rantanen
- Minna Seppälä
Vastuuhenkilö
Kosti Nivalainen
Ryhmät
-
22OPE22 opettajankoulutus
-
23OPE23 opettajankoulutus
-
20MUPEMusiikkipedagogi
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
• tunnistaa erilaisia oppimisen haasteita ja tukea opiskelijaa tutkitun tiedon pohjalta
• rakentaa ja ylläpitää hyvinvointia ja osallisuutta tukevaa oppijayhteisöä
• toimia moniammatillisissa ja -alaisissa yhteistyö- ja opiskelijahuoltoverkostoissa
• havainnoida, arvioida ja kehittää turvallisuutta oppijayhteisössä.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
• Millaisia oppimisen haasteita ja tuen tarpeita opettaja työssään kohtaa?
• Mitä ovat ammatillisen opettajan toimintatavat moninaisten oppijoiden ohjaajana?
• Miten opettaja tukee ja osallistaa oppijoita yhteisölliseen toimintakulttuuriin?
• Miten opettaja tukee oppijoiden oppimista, hyvinvointia ja turvallisuutta opetus-, ohjaus- ja verkostotyössään?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
Opettajaopiskelija tietää ja osaa kuvata
• erilaisia oppimisen haasteita ja tuen tarpeita
• eri opetus-/koulutusasteiden erityisen tuen keskeistä lainsäädäntöä sekä oppilaitoksen turvallisuutteen ja hyvinvointiin liittyviä suunnitelmia ja ohjeita
• oppimiseen, hyvinvointiin, ja osallisuuteen liittyviä tekijöitä erilaisissa toimintaympäristöissä ja oppijayhteisöissä
• moniammatillista ja -alaista toimintaa yhteistyö- ja opiskelijahuoltoverkostoissa.
Tekeminen:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.
Opettajaopiskelija tuntee ja osaa kuvata
• oppilaitoksen erityisen tuen järjestämisen tapoja ja toimijoita sekä yhteistyön muotoja moniammatillisissa ja -alaisissa verkostoissa
• miten toimitaan erilaisten tukea tarvitsevien opiskelijoiden kanssa sekä haastavissa kohtaamistilanteissa.
Opettajana kehittyminen:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia¨.
Opettajaopiskelija
• arvioi itse omaa toimintaansa opettajana ja ohjaajana sekä yksilö- että organisaatiotasolla opiskelijoiden hyvinvointiin ja oppimisen tukeen liittyvissä teemoissa kehittäen turvallisuutta oppijayhteisössä
• toimii rakentavasti ja kehittävästi yhteistyöverkostoissa
• tunnistaa opiskelijoiden oppimisen tuen ja hyvinvoinnin edistämisen mahdollisuudet suhteessa käytettävissä oleviin resursseihin.
Aika ja paikka
to 10.1. klo 17.00-19.00 Hyvinvointia ja osallisuutta tukevan oppijayhteisön ylläpitäminen
pe 12.1. klo 13.00-16.00 Erilaiset oppimisen haasteet (etäyhteys Porin opettajankoulutusryhmien opetuksesta)
ke 17. 1. klo 17.00-18.30 Monialainen yhteistyö opiskelijahuoltoverkostoissa
ke 14,2. klo 17.00-19.00 Päätösseminaari (ei tallenneta)
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
ei tenttejä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksoon kuuluvat tehtävät.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Aloitusinfo, parit- pienryhmäyöskentely, opiskelijat laativat huoneentaulun käsittäen opintokokonaisuuden kaikki teemat sekä osallistuminen päätösseminaariin,
Englanniksi
Student Well-being and Support for Learning
Ajoitus:
3. periodi lukuvuonna 2023-2024
Oppimateriaalit
TAOKin opetussuunnitelma (toteutuksen lukuvuonna)
Oppimateriaalit opintojakson Moodlessa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5op. (1op = n. 27h opiskelijan työtä)
Opiskelija osallistuu opintojakson yhteisiin aktiviteetteihin (webinaarit, ohjaukset jne.) sekä laatii opintojaksosta huoneen taulun yhdessä muiden opettajaopiskelijoiden kanssa.
Sisällön jaksotus
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- tunnistaa erilaisia oppimisen haasteita ja tukea opiskelijaa tutkitun tiedon pohjalta
- rakentaa ja ylläpitää hyvinvointia ja osallisuutta tukevaa oppijayhteisöä
- toimia moniammatillisissa ja -alaisissa yhteistyö- ja opiskelijahuoltoverkostoissa
- havainnoida, arvioida ja kehittää turvallisuutta oppijayhteisössä.
Opintojakson sisältö
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Millaisia oppimisen haasteita ja tuen tarpeita opettaja työssään kohtaa?
- Mitä ovat ammatillisen opettajan toimintatavat moninaisten oppijoiden ohjaajana?
- Miten opettaja tukee ja osallistaa oppijoita yhteisölliseen toimintakulttuuriin?
- Miten opettaja tukee oppijoiden oppimista, hyvinvointia ja turvallisuutta opetus-, ohjaus- ja verkostotyössään?
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei muita TAOKin järjestämiä valinnaisia suoritustapoja eikä -ajankohtia.
Jos opettajaopiskelijalla on oppilaitosympäristöstä kertynyt opintojakson osaamistavoitteiden mukaista osaamista, niin opiskelija voi ottaa asian esille oman opettajatuutorin kanssa. Mikäli opettajatuutorin kanssa käydyn keskustelun jälkeen, opettajatuutorin mielestä opettajaopiskelijalla on opintojakson osaamistavoitteiden mukaista osaamista oppilaitosympäristöstä, niin opetttajaopiskelija voi tiedustella osaamisen näyttömahdollisuudesta opintojakson AHOT-vastaavalta (ks. tarkemmat ohjeet yhteisestä AmO-Moodle-pohjasta Osaamisen osoittaminen -kohdasta).
Kansainvälisyys
-
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
TIETÄMINEN:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
Opettajaopiskelija tietää ja osaa kuvata
- erilaisia oppimisen haasteita ja tuen tarpeita
- eri opetus-/koulutusasteiden erityisen tuen keskeistä lainsäädäntöä sekä oppilaitoksen turvallisuutteen ja hyvinvointiin liittyviä suunnitelmia ja ohjeita
- oppimiseen, hyvinvointiin, ja osallisuuteen liittyviä tekijöitä erilaisissa toimintaympäristöissä ja oppijayhteisöissä
- moniammatillista ja -alaista toimintaa yhteistyö- ja opiskelijahuoltoverkostoissa.
TEKEMINEN:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.
Opettajaopiskelija tuntee ja osaa kuvata
- oppilaitoksen erityisen tuen järjestämisen tapoja ja toimijoita sekä yhteistyön muotoja moniammatillisissa ja -alaisissa verkostoissa
- miten toimitaan erilaisten tukea tarvitsevien opiskelijoiden kanssa sekä haastavissa kohtaamistilanteissa.
OPETTAJANA KEHITTYMINEN:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia¨.
Opettajaopiskelija
- arvioi itse omaa toimintaansa opettajana ja ohjaajana sekä yksilö- että organisaatiotasolla opiskelijoiden hyvinvointiin ja oppimisen tukeen liittyvissä teemoissa kehittäen turvallisuutta oppijayhteisössä
- toimii rakentavasti ja kehittävästi yhteistyöverkostoissa
- tunnistaa opiskelijoiden oppimisen tuen ja hyvinvoinnin edistämisen mahdollisuudet suhteessa käytettävissä oleviin resursseihin.
Ilmoittautumisaika
24.10.2022 - 31.12.2022
Ajoitus
11.01.2023 - 26.02.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Tarja Juurakko-Koskinen
- Sissi Huhtala
- Sirpa Levo-Aaltonen
- Kosti Nivalainen
- Outi Rantanen
- Marianna Leikomaa
Vastuuhenkilö
Kosti Nivalainen
Ryhmät
-
22OPE22 opettajankoulutus
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
• tunnistaa erilaisia oppimisen haasteita ja tukea opiskelijaa tutkitun tiedon pohjalta
• rakentaa ja ylläpitää hyvinvointia ja osallisuutta tukevaa oppijayhteisöä
• toimia moniammatillisissa ja -alaisissa yhteistyö- ja opiskelijahuoltoverkostoissa
• havainnoida, arvioida ja kehittää turvallisuutta oppijayhteisössä.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
• Millaisia oppimisen haasteita ja tuen tarpeita opettaja työssään kohtaa?
• Mitä ovat ammatillisen opettajan toimintatavat moninaisten oppijoiden ohjaajana?
• Miten opettaja tukee ja osallistaa oppijoita yhteisölliseen toimintakulttuuriin?
• Miten opettaja tukee oppijoiden oppimista, hyvinvointia ja turvallisuutta opetus-, ohjaus- ja verkostotyössään?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
Opettajaopiskelija tietää ja osaa kuvata
• erilaisia oppimisen haasteita ja tuen tarpeita
• eri opetus-/koulutusasteiden erityisen tuen keskeistä lainsäädäntöä sekä oppilaitoksen turvallisuutteen ja hyvinvointiin liittyviä suunnitelmia ja ohjeita
• oppimiseen, hyvinvointiin, ja osallisuuteen liittyviä tekijöitä erilaisissa toimintaympäristöissä ja oppijayhteisöissä
• moniammatillista ja -alaista toimintaa yhteistyö- ja opiskelijahuoltoverkostoissa.
Tekeminen:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.
Opettajaopiskelija tuntee ja osaa kuvata
• oppilaitoksen erityisen tuen järjestämisen tapoja ja toimijoita sekä yhteistyön muotoja moniammatillisissa ja -alaisissa verkostoissa
• miten toimitaan erilaisten tukea tarvitsevien opiskelijoiden kanssa sekä haastavissa kohtaamistilanteissa.
Opettajana kehittyminen:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia¨.
Opettajaopiskelija
• arvioi itse omaa toimintaansa opettajana ja ohjaajana sekä yksilö- että organisaatiotasolla opiskelijoiden hyvinvointiin ja oppimisen tukeen liittyvissä teemoissa kehittäen turvallisuutta oppijayhteisössä
• toimii rakentavasti ja kehittävästi yhteistyöverkostoissa
• tunnistaa opiskelijoiden oppimisen tuen ja hyvinvoinnin edistämisen mahdollisuudet suhteessa käytettävissä oleviin resursseihin.
Aika ja paikka
Aloituswebinaari ke 11.1 klo 16 –18.00 Zoom-yhteydellä (tallennetaan)
Vapaaehtoiset ohjaustapaamiset ke 25.1. ja 9.2. 2023 klo 16 –17.00 ZOOM- yhteydellä
Päätöswebinaari to 23.2. klo 16.00 –18.00
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
ei tenttejä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opjntojaksoon kuuluvat tehtävät.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
aloitusinfo, parityöskentely, opiskelijat laativat käsikirjan opintokokonaisuuden eri teemoista sekä tiivistelmän käsikirjasta.
Oppimateriaalit
TAOK ops
Oppimateriaalit opintojakson Moodlessa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5op. (1op = n. 27h opiskelijan työtä)
Opiskelija osallistuu opintojakson yhteisiin aktiviteetteihin (webinaarit, ohjaukset jne.) sekä laatii opintojaksosta käsikirja yhdessä toisen opettajaopiskelijan kanssa.
Sisällön jaksotus
Periodi 1.1. - 26.2.2023
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- tunnistaa erilaisia oppimisen haasteita ja tukea opiskelijaa tutkitun tiedon pohjalta
- rakentaa ja ylläpitää hyvinvointia ja osallisuutta tukevaa oppijayhteisöä
- toimia moniammatillisissa ja -alaisissa yhteistyö- ja opiskelijahuoltoverkostoissa
- havainnoida, arvioida ja kehittää turvallisuutta oppijayhteisössä.
Opintojakson sisältö
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Millaisia oppimisen haasteita ja tuen tarpeita opettaja työssään kohtaa?
- Mitä ovat ammatillisen opettajan toimintatavat moninaisten oppijoiden ohjaajana?
- Miten opettaja tukee ja osallistaa oppijoita yhteisölliseen toimintakulttuuriin?
- Miten opettaja tukee oppijoiden oppimista, hyvinvointia ja turvallisuutta opetus-, ohjaus- ja verkostotyössään?
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei Taokin järjestämiä valinnaisia suoritustapoja. (Opinnollistaminen)
Mikäli opiskelijalla on jo osaamistavoitteiden mukainen osaaminen, voi siirtyä suoraan osaamisen osoittamiseen.
Kansainvälisyys
-
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty/Hylätty
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet-dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista
Ilmoittautumisaika
02.11.2022 - 11.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 26.02.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Englanti
Opettaja
- Marianna Leikomaa
Ryhmät
-
22E2Opettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä 2
-
22E1Opettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä 1
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
• tunnistaa erilaisia oppimisen haasteita ja tukea opiskelijaa tutkitun tiedon pohjalta
• rakentaa ja ylläpitää hyvinvointia ja osallisuutta tukevaa oppijayhteisöä
• toimia moniammatillisissa ja -alaisissa yhteistyö- ja opiskelijahuoltoverkostoissa
• havainnoida, arvioida ja kehittää turvallisuutta oppijayhteisössä.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
• Millaisia oppimisen haasteita ja tuen tarpeita opettaja työssään kohtaa?
• Mitä ovat ammatillisen opettajan toimintatavat moninaisten oppijoiden ohjaajana?
• Miten opettaja tukee ja osallistaa oppijoita yhteisölliseen toimintakulttuuriin?
• Miten opettaja tukee oppijoiden oppimista, hyvinvointia ja turvallisuutta opetus-, ohjaus- ja verkostotyössään?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
Opettajaopiskelija tietää ja osaa kuvata
• erilaisia oppimisen haasteita ja tuen tarpeita
• eri opetus-/koulutusasteiden erityisen tuen keskeistä lainsäädäntöä sekä oppilaitoksen turvallisuutteen ja hyvinvointiin liittyviä suunnitelmia ja ohjeita
• oppimiseen, hyvinvointiin, ja osallisuuteen liittyviä tekijöitä erilaisissa toimintaympäristöissä ja oppijayhteisöissä
• moniammatillista ja -alaista toimintaa yhteistyö- ja opiskelijahuoltoverkostoissa.
Tekeminen:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.
Opettajaopiskelija tuntee ja osaa kuvata
• oppilaitoksen erityisen tuen järjestämisen tapoja ja toimijoita sekä yhteistyön muotoja moniammatillisissa ja -alaisissa verkostoissa
• miten toimitaan erilaisten tukea tarvitsevien opiskelijoiden kanssa sekä haastavissa kohtaamistilanteissa.
Opettajana kehittyminen:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia¨.
Opettajaopiskelija
• arvioi itse omaa toimintaansa opettajana ja ohjaajana sekä yksilö- että organisaatiotasolla opiskelijoiden hyvinvointiin ja oppimisen tukeen liittyvissä teemoissa kehittäen turvallisuutta oppijayhteisössä
• toimii rakentavasti ja kehittävästi yhteistyöverkostoissa
• tunnistaa opiskelijoiden oppimisen tuen ja hyvinvoinnin edistämisen mahdollisuudet suhteessa käytettävissä oleviin resursseihin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
The evaluation is based on the students' team work, as well as peer evaluation.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
online materials, team work, collaborative learning, support workshops, seminar
Oppimateriaalit
All material will be delivered through Moodle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
The students will be studying materials, reflecting on their own work, and writing a handbook for support in teams, as well as evaluating each others' work.
Sisällön jaksotus
There will be an introductory online meeting on the 16th of January at 17.00, as well as two non-mandatory guidance workshops (online, dates TBA) The course ends with an online seminar, where the students present their work, on the 23rd of February.
There are no weekly lectures!
Lisätietoja opiskelijoille
NOTE! This course is ONLY for the students studying in TAOK in English!
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Students meet the learning goals for the course.
After the course the students are able to:
- identify various challenges in learning and support their students based on researched information
- build and maintain a learning community that supports well-being and inclusion
- operate in multiprofessional and multidisciplinary networks for cooperation and student welfare
- observe, assess and develop safety in the learning community
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 07.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 27.02.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Englanti
Opettaja
- Marianna Leikomaa
Vastuuhenkilö
Kosti Nivalainen
Ryhmät
-
21E2Opettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä 2
-
21E1Opettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä 1
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
• tunnistaa erilaisia oppimisen haasteita ja tukea opiskelijaa tutkitun tiedon pohjalta
• rakentaa ja ylläpitää hyvinvointia ja osallisuutta tukevaa oppijayhteisöä
• toimia moniammatillisissa ja -alaisissa yhteistyö- ja opiskelijahuoltoverkostoissa
• havainnoida, arvioida ja kehittää turvallisuutta oppijayhteisössä.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
• Millaisia oppimisen haasteita ja tuen tarpeita opettaja työssään kohtaa?
• Mitä ovat ammatillisen opettajan toimintatavat moninaisten oppijoiden ohjaajana?
• Miten opettaja tukee ja osallistaa oppijoita yhteisölliseen toimintakulttuuriin?
• Miten opettaja tukee oppijoiden oppimista, hyvinvointia ja turvallisuutta opetus-, ohjaus- ja verkostotyössään?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
Opettajaopiskelija tietää ja osaa kuvata
• erilaisia oppimisen haasteita ja tuen tarpeita
• eri opetus-/koulutusasteiden erityisen tuen keskeistä lainsäädäntöä sekä oppilaitoksen turvallisuutteen ja hyvinvointiin liittyviä suunnitelmia ja ohjeita
• oppimiseen, hyvinvointiin, ja osallisuuteen liittyviä tekijöitä erilaisissa toimintaympäristöissä ja oppijayhteisöissä
• moniammatillista ja -alaista toimintaa yhteistyö- ja opiskelijahuoltoverkostoissa.
Tekeminen:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.
Opettajaopiskelija tuntee ja osaa kuvata
• oppilaitoksen erityisen tuen järjestämisen tapoja ja toimijoita sekä yhteistyön muotoja moniammatillisissa ja -alaisissa verkostoissa
• miten toimitaan erilaisten tukea tarvitsevien opiskelijoiden kanssa sekä haastavissa kohtaamistilanteissa.
Opettajana kehittyminen:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia¨.
Opettajaopiskelija
• arvioi itse omaa toimintaansa opettajana ja ohjaajana sekä yksilö- että organisaatiotasolla opiskelijoiden hyvinvointiin ja oppimisen tukeen liittyvissä teemoissa kehittäen turvallisuutta oppijayhteisössä
• toimii rakentavasti ja kehittävästi yhteistyöverkostoissa
• tunnistaa opiskelijoiden oppimisen tuen ja hyvinvoinnin edistämisen mahdollisuudet suhteessa käytettävissä oleviin resursseihin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
The evaluation is based on the students' team work, as well as peer evaluation.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
online materials, team work, collaborative learning, support workshops, seminar
Oppimateriaalit
All material will be delivered through Moodle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
The students will be studying materials, reflecting on their own work, and writing a handbook for support in teams, as well as evaluating each others' work.
Sisällön jaksotus
There will be an introductory online meeting on the 11th of January at 17.00, as well as two non-mandatory guidance workshops (online, 26.1. and 8.2.) The course ends with an online seminar, where the students present their work, on the 24th of February.
There are no weekly lectures!
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Students meet the learning goals for the course.
After the course the students are able to:
- identify various challenges in learning and support their students based on researched information
- build and maintain a learning community that supports well-being and inclusion
- operate in multiprofessional and multidisciplinary networks for cooperation and student welfare
- observe, assess and develop safety in the learning community
Ilmoittautumisaika
01.09.2021 - 31.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 27.02.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Sissi Huhtala
- Kosti Nivalainen
- Ari Jussila
- Minna Seppälä
Vastuuhenkilö
Kosti Nivalainen
Ryhmät
-
21OPKOUAmmatillinen opettajankoulutus
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
• tunnistaa erilaisia oppimisen haasteita ja tukea opiskelijaa tutkitun tiedon pohjalta
• rakentaa ja ylläpitää hyvinvointia ja osallisuutta tukevaa oppijayhteisöä
• toimia moniammatillisissa ja -alaisissa yhteistyö- ja opiskelijahuoltoverkostoissa
• havainnoida, arvioida ja kehittää turvallisuutta oppijayhteisössä.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
• Millaisia oppimisen haasteita ja tuen tarpeita opettaja työssään kohtaa?
• Mitä ovat ammatillisen opettajan toimintatavat moninaisten oppijoiden ohjaajana?
• Miten opettaja tukee ja osallistaa oppijoita yhteisölliseen toimintakulttuuriin?
• Miten opettaja tukee oppijoiden oppimista, hyvinvointia ja turvallisuutta opetus-, ohjaus- ja verkostotyössään?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
Opettajaopiskelija tietää ja osaa kuvata
• erilaisia oppimisen haasteita ja tuen tarpeita
• eri opetus-/koulutusasteiden erityisen tuen keskeistä lainsäädäntöä sekä oppilaitoksen turvallisuutteen ja hyvinvointiin liittyviä suunnitelmia ja ohjeita
• oppimiseen, hyvinvointiin, ja osallisuuteen liittyviä tekijöitä erilaisissa toimintaympäristöissä ja oppijayhteisöissä
• moniammatillista ja -alaista toimintaa yhteistyö- ja opiskelijahuoltoverkostoissa.
Tekeminen:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.
Opettajaopiskelija tuntee ja osaa kuvata
• oppilaitoksen erityisen tuen järjestämisen tapoja ja toimijoita sekä yhteistyön muotoja moniammatillisissa ja -alaisissa verkostoissa
• miten toimitaan erilaisten tukea tarvitsevien opiskelijoiden kanssa sekä haastavissa kohtaamistilanteissa.
Opettajana kehittyminen:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia¨.
Opettajaopiskelija
• arvioi itse omaa toimintaansa opettajana ja ohjaajana sekä yksilö- että organisaatiotasolla opiskelijoiden hyvinvointiin ja oppimisen tukeen liittyvissä teemoissa kehittäen turvallisuutta oppijayhteisössä
• toimii rakentavasti ja kehittävästi yhteistyöverkostoissa
• tunnistaa opiskelijoiden oppimisen tuen ja hyvinvoinnin edistämisen mahdollisuudet suhteessa käytettävissä oleviin resursseihin.
Aika ja paikka
11.1.2022 klo 14.00 - n.16.00 Aloituswebinaari
18.1.2022 klo 15.00 - 16.30 välisenä aikana vapaaehtoinen ohjaustapaaminen
19.1.2022 klo 12.00 - 15.00 TUKEE2-hanke järjestää vapaaehtoisen webinaarin: TALVIPÄIVÄN TARINOITA – toiveikkaana tulevaisuuteen ilmoittautumislomake: https://elomake.samk.fi/lomakkeet/12638/lomake.html
26.1.2022 klo 8.30 - 10.30 Hyvinvointia ja osallisuutta tukevan oppijayhteisön ylläpitäminen -webinaari / Minna Seppälä (tallenne)
9.2.2022 klo 15.00 - 16.30 välisenä aikana vapaaehtoinen ohjaustapaaminen
24.2.2022 klo 15.30 - 17.00 Päätöswebinaari
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
ei tenttejä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opjntojaksoon kuuluvat tehtävät.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
verkko-opetusluennot, webinaarit, itsenäinen työskentely, pienryhmätyöskentely, opiskelija laatii käsikirjan opintokokonaisuuden teemoista
Oppimateriaalit
TAOK ops
Oppimateriaalit opijtojakson Moodlessa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5op. (1op = n. 27h opiskelijan työtä)
Opiskelija osallistuu opintojakson yhteisiin aktiviteetteihin (webinaarit, ohjaukset jne.) sekä laatii opintojaksosta käsikirjan.
Sisällön jaksotus
Periodi 3 Ajankohta 3.1.- 27.2.2022
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- tunnistaa erilaisia oppimisen haasteita ja tukea opiskelijaa tutkitun tiedon pohjalta
- rakentaa ja ylläpitää hyvinvointia ja osallisuutta tukevaa oppijayhteisöä
- toimia moniammatillisissa ja -alaisissa yhteistyö- ja opiskelijahuoltoverkostoissa
- havainnoida, arvioida ja kehittää turvallisuutta oppijayhteisössä.
Opintojakson sisältö
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Millaisia oppimisen haasteita ja tuen tarpeita opettaja työssään kohtaa?
- Mitä ovat ammatillisen opettajan toimintatavat moninaisten oppijoiden ohjaajana?
- Miten opettaja tukee ja osallistaa oppijoita yhteisölliseen toimintakulttuuriin?
- Miten opettaja tukee oppijoiden oppimista, hyvinvointia ja turvallisuutta opetus-, ohjaus- ja verkostotyössään?
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei Taokin järjestämiä valinnaisia suoritustapoja. (Opinnollistaminen)
Mikäli opiskelijalla on jo osaamistavoitteiden mukainen osaaminen, voi siirtyä suoraan osaamisen osoittamiseen.
Kansainvälisyys
-
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty/Hylätty
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet-dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista