Siirry suoraan sisältöön

Opiskelijoiden hyvinvointi ja oppimisen tuki (5 op)

Toteutuksen tunnus: 1L00FO81-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.09.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 20.02.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Ammatillinen opettajankoulutus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Ammatillinen opettajankoulutus

Opettaja

  • Sirpa Levo-Aaltonen
  • Tarja Juurakko-Koskinen
  • Kirsi Purhonen
  • Kosti Nivalainen
  • Jukka Kemppi
  • PEDA Virtuaalihenkilö

Vastuuhenkilö

Jukka Kemppi

Ryhmät

  • 24OPE
    Ammatillinen opettajankoulutus 2024
  • 23OPE
    23 opettajankoulutus
  • 21MUPE
    Musiikkipedagogi

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
• tunnistaa erilaisia oppimisen haasteita ja tukea opiskelijaa tutkitun tiedon pohjalta
• rakentaa ja ylläpitää hyvinvointia ja osallisuutta tukevaa oppijayhteisöä
• toimia moniammatillisissa ja -alaisissa yhteistyö- ja opiskelijahuoltoverkostoissa
• havainnoida, arvioida ja kehittää turvallisuutta oppijayhteisössä.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
• Millaisia oppimisen haasteita ja tuen tarpeita opettaja työssään kohtaa?
• Mitä ovat ammatillisen opettajan toimintatavat moninaisten oppijoiden ohjaajana?
• Miten opettaja tukee ja osallistaa oppijoita yhteisölliseen toimintakulttuuriin?
• Miten opettaja tukee oppijoiden oppimista, hyvinvointia ja turvallisuutta opetus-, ohjaus- ja verkostotyössään?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Tietäminen:

Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.

Opettajaopiskelija tietää ja osaa kuvata
• erilaisia oppimisen haasteita ja tuen tarpeita
• eri opetus-/koulutusasteiden erityisen tuen keskeistä lainsäädäntöä sekä oppilaitoksen turvallisuutteen ja hyvinvointiin liittyviä suunnitelmia ja ohjeita
• oppimiseen, hyvinvointiin, ja osallisuuteen liittyviä tekijöitä erilaisissa toimintaympäristöissä ja oppijayhteisöissä
• moniammatillista ja -alaista toimintaa yhteistyö- ja opiskelijahuoltoverkostoissa.

Tekeminen:

Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.

Opettajaopiskelija tuntee ja osaa kuvata
• oppilaitoksen erityisen tuen järjestämisen tapoja ja toimijoita sekä yhteistyön muotoja moniammatillisissa ja -alaisissa verkostoissa
• miten toimitaan erilaisten tukea tarvitsevien opiskelijoiden kanssa sekä haastavissa kohtaamistilanteissa.

Opettajana kehittyminen:

Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia¨.

Opettajaopiskelija
• arvioi itse omaa toimintaansa opettajana ja ohjaajana sekä yksilö- että organisaatiotasolla opiskelijoiden hyvinvointiin ja oppimisen tukeen liittyvissä teemoissa kehittäen turvallisuutta oppijayhteisössä
• toimii rakentavasti ja kehittävästi yhteistyöverkostoissa
• tunnistaa opiskelijoiden oppimisen tuen ja hyvinvoinnin edistämisen mahdollisuudet suhteessa käytettävissä oleviin resursseihin.

Aika ja paikka

Aloitusinfo / ti 7.1.2025 klo 17.00 -18.30 Zoom- yhteys (tallennetaan)
Hyvinvointia ja osallisuutta tukeva oppijayhteisö
pe 10.1.2025 klo 9.00–12.00 Lähiopetus, Pori: 24PO1 & 24PO2,
la 11.1. 2025 klo 9.00 -12.00 Lähiopetus, Tampere, TAMK, C1-05, Stage: 24TA1 ja 24TA2 sekä .24STEM
Seuraavilla ryhmillä mahdollisuus osallistua lähiopetukseen TAMKissa tai etänä verkon kautta: 24VE1,24VE2, 24VE3 ,24VE4 , 24VE5, 24VE6, 24VE7 24VE8, 24SE (Zoom - etäyhteys)
Oppimisen erilaiset haasteet ja tuen lähtökohtia
pe 17.1. klo 13.00–16.00 Pori SAMK 24PO1 & 24PO2 (lähiopetus) ja Seinäjoki 24SE (Zoom- yhteys, linkki Moodlessa))
la 18.1.2025 klo 9.00–12.00 Tampere TAMK C1-05, 24TA1 ja 24TA2, 24 STEM (lähiopetus) + 24VE1, 24VE2, 24VE3, 24VE4, 24VE5, 24VE6, 24VE7, 24VE8 (etäopetus, linkki Moodlessa)
Moniammatillisuus ja monialaisuus opiskelijahuoltoverkostoissa
la 25.1.2025 klo 9.00–12.00 Etäyhteydellä kaikiille opettajankoulutusryhmille, linkki Moodlessa)
to 13.2.2025 klo 17.00–19.00 Päätösseminaarin työpaja etäyhteydellä, linkki Moodlessa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

ei tenttejä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksoon kuuluvat tehtävät.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Aloitusinfo, yksilö- ja piennryhmäyöskentely, opiskelijat laativat miellekartan käsittäen opintokokonaisuuden kaikki teemat sekä osallistuminen päätösseminaariin,


Ajoitus:
3. periodi lukuvuonna 2024-2025

Oppimateriaalit

TAOKin opetussuunnitelma (toteutuksen lukuvuonna)
Oppimateriaalit opintojakson Moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5op. (1op = n. 27h opiskelijan työtä)

Opiskelija osallistuu opintojakson yhteisiin aktiviteetteihin (webinaarit, ohjaukset jne.) sekä laatii opintojaksosta pieryhmäkohtaisen miellekartan ja henkilökohtaisen kokoavan itsearvioinnin opintojakson eri teemoista.

Sisällön jaksotus

Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- tunnistaa erilaisia oppimisen haasteita ja tukea opiskelijaa tutkitun tiedon pohjalta
- rakentaa ja ylläpitää hyvinvointia ja osallisuutta tukevaa oppijayhteisöä
- toimia moniammatillisissa ja -alaisissa yhteistyö- ja opiskelijahuoltoverkostoissa
- havainnoida, arvioida ja kehittää turvallisuutta oppijayhteisössä.

Opintojakson sisältö
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Millaisia oppimisen haasteita ja tuen tarpeita opettaja työssään kohtaa?
- Mitä ovat ammatillisen opettajan toimintatavat moninaisten oppijoiden ohjaajana?
- Miten opettaja tukee ja osallistaa oppijoita yhteisölliseen toimintakulttuuriin?
- Miten opettaja tukee oppijoiden oppimista, hyvinvointia ja turvallisuutta opetus-, ohjaus- ja verkostotyössään?

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei muita TAOKin järjestämiä valinnaisia suoritustapoja eikä -ajankohtia.

Jos opettajaopiskelijalla on oppilaitosympäristöstä kertynyt opintojakson osaamistavoitteiden mukaista osaamista, niin opiskelija voi ottaa asian esille oman opettajatuutorin kanssa. Mikäli opettajatuutorin kanssa käydyn keskustelun jälkeen, opettajatuutorin mielestä opettajaopiskelijalla on opintojakson osaamistavoitteiden mukaista osaamista oppilaitosympäristöstä, niin opettajaopiskelija tehdä alustavan tiedustelukyselyn sähköpostitse opintojakson AHOT-vastaavalta ja ja kertoa siinä sähköpostissa myös opintojakson osaamistavoitteiden mukaisia osaamisiaan.
HUOM. Tarkemmat ohjeet yhteisessä AmO-Moodle-pohjassa Hyväksiluku ja osaamisen osoittaminen -kohdassa, missä on aikataulut ahot-alustaviin kyselyihin ja näyttöihin, jos ahot-vastaava näkee osaamista olevan, sekä missä on myös ahot-vastaavan yhteystiedot. Myös opintojakson mahdollinen ahot-prosessi on kuvattu AmO-Moodle-pohjassa.

Kansainvälisyys

-

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

TIETÄMINEN:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
Opettajaopiskelija tietää ja osaa kuvata
- erilaisia oppimisen haasteita ja tuen tarpeita
- eri opetus-/koulutusasteiden erityisen tuen keskeistä lainsäädäntöä sekä oppilaitoksen turvallisuutteen ja hyvinvointiin liittyviä suunnitelmia ja ohjeita
- oppimiseen, hyvinvointiin, ja osallisuuteen liittyviä tekijöitä erilaisissa toimintaympäristöissä ja oppijayhteisöissä
- moniammatillista ja -alaista toimintaa yhteistyö- ja opiskelijahuoltoverkostoissa.

TEKEMINEN:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.
Opettajaopiskelija tuntee ja osaa kuvata
- oppilaitoksen erityisen tuen järjestämisen tapoja ja toimijoita sekä yhteistyön muotoja moniammatillisissa ja -alaisissa verkostoissa
- miten toimitaan erilaisten tukea tarvitsevien opiskelijoiden kanssa sekä haastavissa kohtaamistilanteissa.

OPETTAJANA KEHITTYMINEN:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia¨.
Opettajaopiskelija
- arvioi itse omaa toimintaansa opettajana ja ohjaajana sekä yksilö- että organisaatiotasolla opiskelijoiden hyvinvointiin ja oppimisen tukeen liittyvissä teemoissa kehittäen turvallisuutta oppijayhteisössä
- toimii rakentavasti ja kehittävästi yhteistyöverkostoissa
- tunnistaa opiskelijoiden oppimisen tuen ja hyvinvoinnin edistämisen mahdollisuudet suhteessa käytettävissä oleviin resursseihin.