Siirry suoraan sisältöön

Opiskelijoiden hyvinvointi ja oppimisen tuki (5 op)

Toteutuksen tunnus: 1L00FO81-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 15.02.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Opettaja

  • Sirpa Levo-Aaltonen
  • Tarja Juurakko-Koskinen
  • Kirsi Purhonen
  • Kosti Nivalainen
  • Jukka Kemppi
  • Outi Rantanen
  • Minna Seppälä

Vastuuhenkilö

Kosti Nivalainen

Ryhmät

  • 22OPE
    22 opettajankoulutus
  • 23OPE
    23 opettajankoulutus
  • 20MUPE
    Musiikkipedagogi

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
• tunnistaa erilaisia oppimisen haasteita ja tukea opiskelijaa tutkitun tiedon pohjalta
• rakentaa ja ylläpitää hyvinvointia ja osallisuutta tukevaa oppijayhteisöä
• toimia moniammatillisissa ja -alaisissa yhteistyö- ja opiskelijahuoltoverkostoissa
• havainnoida, arvioida ja kehittää turvallisuutta oppijayhteisössä.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
• Millaisia oppimisen haasteita ja tuen tarpeita opettaja työssään kohtaa?
• Mitä ovat ammatillisen opettajan toimintatavat moninaisten oppijoiden ohjaajana?
• Miten opettaja tukee ja osallistaa oppijoita yhteisölliseen toimintakulttuuriin?
• Miten opettaja tukee oppijoiden oppimista, hyvinvointia ja turvallisuutta opetus-, ohjaus- ja verkostotyössään?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Tietäminen:

Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.

Opettajaopiskelija tietää ja osaa kuvata
• erilaisia oppimisen haasteita ja tuen tarpeita
• eri opetus-/koulutusasteiden erityisen tuen keskeistä lainsäädäntöä sekä oppilaitoksen turvallisuutteen ja hyvinvointiin liittyviä suunnitelmia ja ohjeita
• oppimiseen, hyvinvointiin, ja osallisuuteen liittyviä tekijöitä erilaisissa toimintaympäristöissä ja oppijayhteisöissä
• moniammatillista ja -alaista toimintaa yhteistyö- ja opiskelijahuoltoverkostoissa.

Tekeminen:

Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.

Opettajaopiskelija tuntee ja osaa kuvata
• oppilaitoksen erityisen tuen järjestämisen tapoja ja toimijoita sekä yhteistyön muotoja moniammatillisissa ja -alaisissa verkostoissa
• miten toimitaan erilaisten tukea tarvitsevien opiskelijoiden kanssa sekä haastavissa kohtaamistilanteissa.

Opettajana kehittyminen:

Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia¨.

Opettajaopiskelija
• arvioi itse omaa toimintaansa opettajana ja ohjaajana sekä yksilö- että organisaatiotasolla opiskelijoiden hyvinvointiin ja oppimisen tukeen liittyvissä teemoissa kehittäen turvallisuutta oppijayhteisössä
• toimii rakentavasti ja kehittävästi yhteistyöverkostoissa
• tunnistaa opiskelijoiden oppimisen tuen ja hyvinvoinnin edistämisen mahdollisuudet suhteessa käytettävissä oleviin resursseihin.

Aika ja paikka

to 10.1. klo 17.00-19.00 Hyvinvointia ja osallisuutta tukevan oppijayhteisön ylläpitäminen

pe 12.1. klo 13.00-16.00 Erilaiset oppimisen haasteet (etäyhteys Porin opettajankoulutusryhmien opetuksesta)

ke 17. 1. klo 17.00-18.30 Monialainen yhteistyö opiskelijahuoltoverkostoissa

ke 14,2. klo 17.00-19.00 Päätösseminaari (ei tallenneta)

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

ei tenttejä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksoon kuuluvat tehtävät.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Aloitusinfo, parit- pienryhmäyöskentely, opiskelijat laativat huoneentaulun käsittäen opintokokonaisuuden kaikki teemat sekä osallistuminen päätösseminaariin,





Englanniksi
Student Well-being and Support for Learning
Ajoitus:
3. periodi lukuvuonna 2023-2024

Oppimateriaalit

TAOKin opetussuunnitelma (toteutuksen lukuvuonna)
Oppimateriaalit opintojakson Moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5op. (1op = n. 27h opiskelijan työtä)

Opiskelija osallistuu opintojakson yhteisiin aktiviteetteihin (webinaarit, ohjaukset jne.) sekä laatii opintojaksosta huoneen taulun yhdessä muiden opettajaopiskelijoiden kanssa.

Sisällön jaksotus

Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- tunnistaa erilaisia oppimisen haasteita ja tukea opiskelijaa tutkitun tiedon pohjalta
- rakentaa ja ylläpitää hyvinvointia ja osallisuutta tukevaa oppijayhteisöä
- toimia moniammatillisissa ja -alaisissa yhteistyö- ja opiskelijahuoltoverkostoissa
- havainnoida, arvioida ja kehittää turvallisuutta oppijayhteisössä.

Opintojakson sisältö
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Millaisia oppimisen haasteita ja tuen tarpeita opettaja työssään kohtaa?
- Mitä ovat ammatillisen opettajan toimintatavat moninaisten oppijoiden ohjaajana?
- Miten opettaja tukee ja osallistaa oppijoita yhteisölliseen toimintakulttuuriin?
- Miten opettaja tukee oppijoiden oppimista, hyvinvointia ja turvallisuutta opetus-, ohjaus- ja verkostotyössään?

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei muita TAOKin järjestämiä valinnaisia suoritustapoja eikä -ajankohtia.

Jos opettajaopiskelijalla on oppilaitosympäristöstä kertynyt opintojakson osaamistavoitteiden mukaista osaamista, niin opiskelija voi ottaa asian esille oman opettajatuutorin kanssa. Mikäli opettajatuutorin kanssa käydyn keskustelun jälkeen, opettajatuutorin mielestä opettajaopiskelijalla on opintojakson osaamistavoitteiden mukaista osaamista oppilaitosympäristöstä, niin opetttajaopiskelija voi tiedustella osaamisen näyttömahdollisuudesta opintojakson AHOT-vastaavalta (ks. tarkemmat ohjeet yhteisestä AmO-Moodle-pohjasta Osaamisen osoittaminen -kohdasta).

Kansainvälisyys

-

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

TIETÄMINEN:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
Opettajaopiskelija tietää ja osaa kuvata
- erilaisia oppimisen haasteita ja tuen tarpeita
- eri opetus-/koulutusasteiden erityisen tuen keskeistä lainsäädäntöä sekä oppilaitoksen turvallisuutteen ja hyvinvointiin liittyviä suunnitelmia ja ohjeita
- oppimiseen, hyvinvointiin, ja osallisuuteen liittyviä tekijöitä erilaisissa toimintaympäristöissä ja oppijayhteisöissä
- moniammatillista ja -alaista toimintaa yhteistyö- ja opiskelijahuoltoverkostoissa.

TEKEMINEN:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.
Opettajaopiskelija tuntee ja osaa kuvata
- oppilaitoksen erityisen tuen järjestämisen tapoja ja toimijoita sekä yhteistyön muotoja moniammatillisissa ja -alaisissa verkostoissa
- miten toimitaan erilaisten tukea tarvitsevien opiskelijoiden kanssa sekä haastavissa kohtaamistilanteissa.

OPETTAJANA KEHITTYMINEN:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia¨.
Opettajaopiskelija
- arvioi itse omaa toimintaansa opettajana ja ohjaajana sekä yksilö- että organisaatiotasolla opiskelijoiden hyvinvointiin ja oppimisen tukeen liittyvissä teemoissa kehittäen turvallisuutta oppijayhteisössä
- toimii rakentavasti ja kehittävästi yhteistyöverkostoissa
- tunnistaa opiskelijoiden oppimisen tuen ja hyvinvoinnin edistämisen mahdollisuudet suhteessa käytettävissä oleviin resursseihin.