Siirry suoraan sisältöön

Eating Business DesignLaajuus (5 op)

Tunnus: 8T00FW07

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija: 
− osaa määritellä vastuullisen ja tuloksellisen ruokailu- ja ravintolaliiketoiminnan lähtökohdat yrittäjän näkökulmasta
− osaa tunnistaa ja ennakoida, ruokailu- ja ravintolaliiketoiminnan palvelu-, innovaatio- ja liiketoimintamahdollisuuksia asiakaslähtöisesti muuttuvassa toimintaympäristössä
− osaa analysoida ja kehittää asiakaslähtöistä, erottuvaa ja vastuullista liiketoimintaa
− osaa ratkaista ongelmatilanteita luovasti ja uudistaa toimintatapoja yhdessä muiden kanssa
− vahvistaa valmiuksiaan yrittäjämäiseen toimintatapaan
− vahvistaa vuorovaikutustaitojaan ja työyhteisön psykologista turvallisuutta

Sisältö

MITÄ vastuullinen ja tuloksellinen liiketoiminta on yrittäjänäkökulmasta katsottuna?
MIKSI ennakointi ja kehittäminen on tärkeää ruokailu- ja ravintolaliiketoiminnassa?
MITEN yrityksen/organisaation yhteisöllisyyttä, hyvinvointia ja tuottavuutta kehitetään vuorovaikutteisesti eri sidosryhmien kesken?
MIKSI asiakaslähtöinen ja erottuva liiketoiminnan suunnittelu on tärkeää?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa määritellä palveluliiketoiminnan käsitteitä.
Opiskelija tunnistaa kehittämisen merkityksen liiketoiminnassa.
Opiskelija osaa tarkastella asioita lähinnä työntekijänäkökulmasta.
Opiskelija osaa tarkastella ja arvioida asioita omasta näkökulmastaan ja ottaen vastuun vain omasta suoriutumisestaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa jäsentää palveluliiketoimintaan ja yrittäjyyteen liittyviä osa-alueita.
Opiskelija osaa arvioida ja kehittää liiketoimintaa muuttuvassa toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa käyttää luovia ratkaisuja toiminnan kehittämisessä.
Opiskelija osaa reflektoida omaa ja muiden työskentelyä.
Opiskelija osaa kehittää työyhteisön kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuen tiimin toimintaan kehittäen vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää palveluliiketoiminnan toimintaympäristön systeemisenä kokonaisuutena.
Opiskelija osaa analysoida, ennakoida ja kehittää liiketoimintaa nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa ideoida ja tehdä luovia, innovatiivisia ja vastuullisia ratkaisuja systeemiajattelua hyödyntäen.
Opiskelija kehittää ja johtaa työyhteisön kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Opiskelija omaa valmiudet yrittäjämäiseen toimintatapaan.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti kehittäen omaa, tiimin ja sidosryhmien vuorovaikutusta.

Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 22.08.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 08.10.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Restonomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 20

Koulutus
  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Arja Luiro
Vastuuhenkilö

Arja Luiro

Ryhmät
  • 22RESTO
    Palveluliiketoiminta 2022, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija: 
− osaa määritellä vastuullisen ja tuloksellisen ruokailu- ja ravintolaliiketoiminnan lähtökohdat yrittäjän näkökulmasta
− osaa tunnistaa ja ennakoida, ruokailu- ja ravintolaliiketoiminnan palvelu-, innovaatio- ja liiketoimintamahdollisuuksia asiakaslähtöisesti muuttuvassa toimintaympäristössä
− osaa analysoida ja kehittää asiakaslähtöistä, erottuvaa ja vastuullista liiketoimintaa
− osaa ratkaista ongelmatilanteita luovasti ja uudistaa toimintatapoja yhdessä muiden kanssa
− vahvistaa valmiuksiaan yrittäjämäiseen toimintatapaan
− vahvistaa vuorovaikutustaitojaan ja työyhteisön psykologista turvallisuutta

Sisältö (OJ)

MITÄ vastuullinen ja tuloksellinen liiketoiminta on yrittäjänäkökulmasta katsottuna?
MIKSI ennakointi ja kehittäminen on tärkeää ruokailu- ja ravintolaliiketoiminnassa?
MITEN yrityksen/organisaation yhteisöllisyyttä, hyvinvointia ja tuottavuutta kehitetään vuorovaikutteisesti eri sidosryhmien kesken?
MIKSI asiakaslähtöinen ja erottuva liiketoiminnan suunnittelu on tärkeää?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa määritellä palveluliiketoiminnan käsitteitä.
Opiskelija tunnistaa kehittämisen merkityksen liiketoiminnassa.
Opiskelija osaa tarkastella asioita lähinnä työntekijänäkökulmasta.
Opiskelija osaa tarkastella ja arvioida asioita omasta näkökulmastaan ja ottaen vastuun vain omasta suoriutumisestaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa jäsentää palveluliiketoimintaan ja yrittäjyyteen liittyviä osa-alueita.
Opiskelija osaa arvioida ja kehittää liiketoimintaa muuttuvassa toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa käyttää luovia ratkaisuja toiminnan kehittämisessä.
Opiskelija osaa reflektoida omaa ja muiden työskentelyä.
Opiskelija osaa kehittää työyhteisön kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuen tiimin toimintaan kehittäen vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää palveluliiketoiminnan toimintaympäristön systeemisenä kokonaisuutena.
Opiskelija osaa analysoida, ennakoida ja kehittää liiketoimintaa nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa ideoida ja tehdä luovia, innovatiivisia ja vastuullisia ratkaisuja systeemiajattelua hyödyntäen.
Opiskelija kehittää ja johtaa työyhteisön kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Opiskelija omaa valmiudet yrittäjämäiseen toimintatapaan.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti kehittäen omaa, tiimin ja sidosryhmien vuorovaikutusta.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojakson tentti pidetään 7.10.2024.
Mahdollisen uusintatentin ajankohta sovitaan myöhemmin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tiimitehtävät (tiimi/pari) 50 %, 0-5 
Tentti (yksilö) 20 %, 0-5
Itse- ja vertaisarviointi/ammatillinen osallistuminen + opettajan tekemä arviointi (yksilö), 15 + 15 = yhteensä 30 %, 0-5
EU:n luomupäivä (yksilö), hyväksytty/täydennettävä

Tehtäväkohtaiset arvointikriteerit löytyvät opintojakson Moodlesta.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot
Tiimitehtävät
Yritystoimeksiannot
Tentti

Oppimateriaalit

Oppimateriaali sovitaan opintojakson aloituksessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op, joka tarkoittaa 135 h opiskelijan työtä. Opintojakson kuormittavuus voi kuitenkin vaihdella esimerkiksi ennakko-osaamisestasi riippuen.

Lähiopetusta on 42 h ja itsenäistä työtä 93 h.

Sisällön jaksotus

Lähiopetus alla olevina päivinä. Huom! Poikkeukselliset kellonajat tiistai 27.8. ja 23.9. CS pop up/EU:n luomupäivä

VIIKKO 35

Maanantai 26.8. klo 9.00-11.30

Tiistai 27.8. klo 12.30-16.30



VIIKKO 36

Maanantai 2.9. klo 9.00-11.30

Tiistai 3.9. klo klo 12.30-15.00



VIIKKO 37

Maanantai 9.9. klo 9.00-11.30

Tiistai 10.9. klo 12.30-15.00



VIIKKO 38

Maanantai 16.9. klo 9.00-11.30

Tiistai 17.9. klo 12.30-15.00



VIIKKO 39

Maanantai 23.9. klo 8-16 (yhteistyö/pop up 23Reston Eating Design -ryhmän kanssa)

Tiistai 24.9. klo 12.30-15.00


VIIKKO 40

Maanantai 30.9. klo 9.00-11.30

Tiistai 1.10. klo 12.30-15.00



VIIKKO 41

Maanantai 7.10. klo 9.00-11.30

Tiistai 8.10. klo 12.30-15.00

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaisia suoritustapoja ei ole.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Yritysyhteistyö-tehtävänannot Luovi ja Ninan Keittiö.
Yhteistyö 23Reston Eating Design -opintosuunnan Gastronomisen menusuunnittelu -opintojakson kanssa: 23.9. EU:n luomupäivän pop up -tapahtuman esihenkilöinä toimiminen Catering Studiolla.