Siirry suoraan sisältöön

Occupational Finnish for Nurses 2Laajuus (5 op)

Tunnus: 7Q00FS15

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

- Opiskelijalla on valmiudet kirjoittaa selkeitä oman alansa ammatillisia viestejä, kuten kirjauksia ja raportteja
- Opiskelijalla on valmiudet viestintätilanteisiin hoitoalan työssä.
- Opiskelija kehittyy ja rohkaistuu viestimään suomen kielellä terveydenhuoltoalan muuttuvissa tilanteissa,
ja hän tunnistaa ja huomioi kulttuuristen erojen vaikutukset kielenkäytössä.
- Opiskelija pystyy seuraamaan ja tuottamaan oman alansa tutkimustietoa myös suomen kielellä

Sisältö

- Terveysalan tekstien keskeiset rakenteet
- Terveydenhuoltoalan sanaston kartuttaminen
- Terveydenhuoltoalan ammatillisiin teksteihin ja suomenkieliseen tutkimukseen perehtyminen
- Tieteellisen kirjoittamisen perusteet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija pystyy tuottamaan terveydenhuoltoalan keskeisiä tekstilajeja. Hän selviytyy terveydenhuoltoalan tutuista vuorovaikutustilanteista. Opiskelija tuntee oman alansa yleiset kielenkäytön rakenteet ja sanastoa, ja käyttää niitä yleensä oikein. Opiskelija tunnistaa oman alansa tieteellisen kirjoittamisen käytänteet, mutta tieteellisen tekstin tuottaminen suomeksi on opiskelijalle vielä haastavaa.Opiskelijalla on kehittyvä ammatillinen kielitaito.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija pystyy sujuvasti tuottamaan terveydenhuoltolan keskeisiä tekstilajeja, mukaan lukien lyhyet tieteelliset tekstit. Hän selviytyy terveydenhuoltoalan päivittäisissä tilanteissa suullisesti ja kirjallisesti. Hän osaa keskeiset alan fraasit ja ilmaisut sekä sanaston. Opiskelija huomioi toiminnassaan kielenkäytön kulttuuriset erot ja kehittää aktiivisesti ammatillista kielitaitoaan. Hän tekee annetut tehtävät sovitusti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija pystyy sujuvasti tuottamaan oman alansa tekstejä, mukaan lukien lyhyet tieteelliset tekstit, tekstilajien vaatimukset ja kohderyhmän huomioiden. Opiskelija käyttää monipuolisesti erilaisia fraaseja ja ilmauksia sekä alan sanastoa. Hän hyödyntää vaativiakin kielen rakenteita sujuvasti sekä suullisessa että kirjallisessa ilmaisussa. Opiskelija kehittää aktiivisesti ammatillista suomen kielen taitoaan kaikessa toiminnassaan.

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 15.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Nursing

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajan kaksikielinen tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Maiju Paldán
Vastuuhenkilö

Marita Mäki

Ryhmät
  • 23TOKASA
    Degree Programme in Nursing, TOKASA

Tavoitteet (OJ)

- Opiskelijalla on valmiudet kirjoittaa selkeitä oman alansa ammatillisia viestejä, kuten kirjauksia ja raportteja
- Opiskelijalla on valmiudet viestintätilanteisiin hoitoalan työssä.
- Opiskelija kehittyy ja rohkaistuu viestimään suomen kielellä terveydenhuoltoalan muuttuvissa tilanteissa,
ja hän tunnistaa ja huomioi kulttuuristen erojen vaikutukset kielenkäytössä.
- Opiskelija pystyy seuraamaan ja tuottamaan oman alansa tutkimustietoa myös suomen kielellä

Sisältö (OJ)

- Terveysalan tekstien keskeiset rakenteet
- Terveydenhuoltoalan sanaston kartuttaminen
- Terveydenhuoltoalan ammatillisiin teksteihin ja suomenkieliseen tutkimukseen perehtyminen
- Tieteellisen kirjoittamisen perusteet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija pystyy tuottamaan terveydenhuoltoalan keskeisiä tekstilajeja. Hän selviytyy terveydenhuoltoalan tutuista vuorovaikutustilanteista. Opiskelija tuntee oman alansa yleiset kielenkäytön rakenteet ja sanastoa, ja käyttää niitä yleensä oikein. Opiskelija tunnistaa oman alansa tieteellisen kirjoittamisen käytänteet, mutta tieteellisen tekstin tuottaminen suomeksi on opiskelijalle vielä haastavaa.Opiskelijalla on kehittyvä ammatillinen kielitaito.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija pystyy sujuvasti tuottamaan terveydenhuoltolan keskeisiä tekstilajeja, mukaan lukien lyhyet tieteelliset tekstit. Hän selviytyy terveydenhuoltoalan päivittäisissä tilanteissa suullisesti ja kirjallisesti. Hän osaa keskeiset alan fraasit ja ilmaisut sekä sanaston. Opiskelija huomioi toiminnassaan kielenkäytön kulttuuriset erot ja kehittää aktiivisesti ammatillista kielitaitoaan. Hän tekee annetut tehtävät sovitusti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija pystyy sujuvasti tuottamaan oman alansa tekstejä, mukaan lukien lyhyet tieteelliset tekstit, tekstilajien vaatimukset ja kohderyhmän huomioiden. Opiskelija käyttää monipuolisesti erilaisia fraaseja ja ilmauksia sekä alan sanastoa. Hän hyödyntää vaativiakin kielen rakenteita sujuvasti sekä suullisessa että kirjallisessa ilmaisussa. Opiskelija kehittää aktiivisesti ammatillista suomen kielen taitoaan kaikessa toiminnassaan.

Aika ja paikka

Tapaamisaika ja -paikka vaihtuvat joka viikko. Tarkistathan kalenteristasi kurssitapaamisten aika- ja paikkatiedot.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tämä tieto päivitetään myöhemmin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tämä tieto päivitetään myöhemmin.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Tällä opintojaksolla tavoitteena on syventää ja tukea terveysalan suomen opiskelua. Kurssin aikana meillä on säännöllisesti kurssitapaamisia. Tämän lisäksi sinulle tulee itsenäisiä kurssitehtäviä.

Jotta voit osoittaa osaamisesi kurssilla, sinun täytyy osallistua kahteen kurssikokeeseen (välikokeeseen ja loppukokeeseen).

Oppimateriaalit

Saat kurssimateriaalin opettajalta. Varaudu ditaaglisen materiaalin käyttämiseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Sinulla on kurssitapaamisia noin 2 x 1,5 t joka viikko. Lisäksi sinun kannattaa varautua työskentelemään itsenäisesti 1,5-3 tuntia viikossa. Itsenäinen työskentely voi sisältää esimerkiksi kotitehtäviä, isompia kurssitehtäviä ja oppimissovellusten käytön.

Huomaathan, että voi olla vaikeaa - ellei jopa mahdotonta - päästä kurssia läpi ilman itsenäistä työskentelyä.

Sisällön jaksotus

Katsomme kurssisuunnitelmaa kurssin alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei saatavilla.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei saatavilla.

Kansainvälisyys

Ei saatavilla.

Lisätietoja opiskelijoille

Jos et ole varma, onko tämä oikea kurssi sinulle, kannattaa ottaa yhteyttä S2-neuvojaan Ella Hakalaan (ella.hakala@tuni.fi).

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 01.03.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bachelor's Degree Programme in Nursing
Opettaja
  • Marita Mäki
Vastuuhenkilö

Marita Mäki

Ryhmät
  • 22NURFIL
    Degree Programme in Nursing

Tavoitteet (OJ)

- Opiskelijalla on valmiudet kirjoittaa selkeitä oman alansa ammatillisia viestejä, kuten kirjauksia ja raportteja
- Opiskelijalla on valmiudet viestintätilanteisiin hoitoalan työssä.
- Opiskelija kehittyy ja rohkaistuu viestimään suomen kielellä terveydenhuoltoalan muuttuvissa tilanteissa,
ja hän tunnistaa ja huomioi kulttuuristen erojen vaikutukset kielenkäytössä.
- Opiskelija pystyy seuraamaan ja tuottamaan oman alansa tutkimustietoa myös suomen kielellä

Sisältö (OJ)

- Terveysalan tekstien keskeiset rakenteet
- Terveydenhuoltoalan sanaston kartuttaminen
- Terveydenhuoltoalan ammatillisiin teksteihin ja suomenkieliseen tutkimukseen perehtyminen
- Tieteellisen kirjoittamisen perusteet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija pystyy tuottamaan terveydenhuoltoalan keskeisiä tekstilajeja. Hän selviytyy terveydenhuoltoalan tutuista vuorovaikutustilanteista. Opiskelija tuntee oman alansa yleiset kielenkäytön rakenteet ja sanastoa, ja käyttää niitä yleensä oikein. Opiskelija tunnistaa oman alansa tieteellisen kirjoittamisen käytänteet, mutta tieteellisen tekstin tuottaminen suomeksi on opiskelijalle vielä haastavaa.Opiskelijalla on kehittyvä ammatillinen kielitaito.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija pystyy sujuvasti tuottamaan terveydenhuoltolan keskeisiä tekstilajeja, mukaan lukien lyhyet tieteelliset tekstit. Hän selviytyy terveydenhuoltoalan päivittäisissä tilanteissa suullisesti ja kirjallisesti. Hän osaa keskeiset alan fraasit ja ilmaisut sekä sanaston. Opiskelija huomioi toiminnassaan kielenkäytön kulttuuriset erot ja kehittää aktiivisesti ammatillista kielitaitoaan. Hän tekee annetut tehtävät sovitusti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija pystyy sujuvasti tuottamaan oman alansa tekstejä, mukaan lukien lyhyet tieteelliset tekstit, tekstilajien vaatimukset ja kohderyhmän huomioiden. Opiskelija käyttää monipuolisesti erilaisia fraaseja ja ilmauksia sekä alan sanastoa. Hän hyödyntää vaativiakin kielen rakenteita sujuvasti sekä suullisessa että kirjallisessa ilmaisussa. Opiskelija kehittää aktiivisesti ammatillista suomen kielen taitoaan kaikessa toiminnassaan.

Aika ja paikka

Lähiopetuskerrat tiistaisin ja torstaisin klo 12.30-14.00.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Loppukoe pidetään torstaina 22.2. Uusintakokeen aikataulu ilmoitetaan myöhemmin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Sinun täytyy saada hyväksytty arvosana kahdesta loppukokeesta (puhumisen kokeesta ja kirjallisesta kokeesta). Lisäksi sinun täytyy täyttää läsnäolokriteerit ( = 80 % läsnäolo kurssitapaamisissa), jotta pääset kurssista läpi.

Jos opiskelijalta jää liian monta kurssitapaamista väliin, he saattavat joutua tekemään korvaavia tehtäviä myöhemmin. Jos opiskelijalta jää kurssin osa kurssitapaamisista ja -tehtävistä väliin, on mahdollista, että he eivät pääse kurssista läpi ja joutuvat uusimaan kurssin toisen opiskeluryhmän kanssa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kurssilla on lähiopetusta, johon sisältyy paljon puhumis-, sanasto-, kielioppi- ja kirjoitusharjoituksia. Tavoitteena on käyttää suomea monipuolisilla, vuorovaikutteisilla menetelmillä ja integroida hoitoalan sisältöjä suomen kielen opiskeluun. Kurssiin sisältyy paljon myös itsenäistä työskentelyä. Tällä kurssilla kieltä käytetään pääosin A2-tasolla.

Oppimateriaalit

Kurssilla käytetään opiskelumateriaalina opettajan jakamia tulosteita ja verkkomateriaaleja. Sinun ei tarvitse hankkia oppikirjaa kurssilla, mutta jos haluat syventää opiskelua itsenäisellä opiskelulla, suosittelen ostamaan tai lainaamaan Mustosen, Sippolan ja Tuonosen kirjoittaman Hoidetaan suomeksi -kirjan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4 x 45 min. oppitunnit viikoittain + itsenäistä työskentelyä + koeajat

Sisällön jaksotus

Kurssisuunnitelma on nähtävillä opintojakson Moodlessa opintojakson alkaessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei saatavilla.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei saatavilla.

Kansainvälisyys

Ei saatavilla.

Lisätietoja opiskelijoille

Ei saatavilla.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei läpäise kurssia seuraavissa tapauksissa:

- Opiskelija ei osallistu tarpeeksi kurssitapaamisiin.
- Opiskelija ei ole suorittanut hyväksyttävästi loppukokeita.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija saa arvosanan 1-2, kun hän on osallistunut kurssityöskentelyyn riittävästi (esim. käynyt riittävästi oppitunneilla) mutta ei kyennyt saavuttamaan arvosanaa 3 tai enemmän loppukokeessa. Opiskelijalla voi esimerkiksi olla vaikeuksia sujuvien, kokonaisten lauseiden muodostamisessa tai puheen ymmärtämisessä.

Arvosanan 1-2 tasolla opiskelijan tulee kuitenkin osoittaa perustaitoa hoitosuomen käyttämisessä (eli esim. sanaston ja yleisimpien lauserakenteiden hallintaa) ja kyetä välittämään viestinsä suomeksi, vaikka viestinnässä olisi vielä tyyliin, sujuvuuteen ja kielioppiin liittyviä puutteita.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija saa arvosanan 3-4, kun hän on osallistunut kurssityöskentelyyn riittävästi (esim. käynyt riittävästi oppitunneilla) mutta ei kyennyt saavuttamaan arvosanaa 5 loppukokeessa. Opiskelijalla voi esimerkiksi olla vaikeuksia yksittäisten suomen kielen osa-alueiden (esim. ääntämisen, sanamuotojen tai lauserakenteiden) kanssa.

Arvosanan 3-4 tasolla opiskelijan tulee kuitenkin osoittaa vahvaa taitoa hoitosuomen käyttämisessä (eli esim. sanaston, yleisimpien lauserakenteiden ja passiivirakenteen hallintaa) ja kyetä viestimään suomeksi ilman huomattavia vaikeuksia jja keskeytyksiä.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija saa arvosanan 5, kun hän on osallistunut kurssityöskentelyyn riittävästi (esim. käynyt riittävästi oppitunneilla) ja saavutti erinomaisen tason loppukokeessa. Opiskelija kykenee tuottamaan sujuvaa, ymmärrettävää ja asiaan liittyvää informaatiota sekä puhutulla että kirjallisella suomen kielellä.

Opiskelijalla osoittaa vahvaa taitoa hoitosuomen käyttämisessä (eli esim. sanaston, yleisimpien lauserakenteiden ja passiivirakenteen hallintaa) ja kykenee lisäksi ymmärtämään suomenkielistä puhetta ja tekstiä ilman suurempia vaikeuksia. Koesuorituksen perusteella opiskelija kykenisi suoriutumaan tavallisimmista hoitoalan työtehtävistä nykyisellä kielitaidollaan.

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 03.03.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Nursing

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bachelor's Degree Programme in Nursing
Opettaja
  • Maiju Paldán
Vastuuhenkilö

Kirsi Saarinen

Ryhmät
  • 22NURKEN
    Degree Programme in Nursing

Tavoitteet (OJ)

- Opiskelijalla on valmiudet kirjoittaa selkeitä oman alansa ammatillisia viestejä, kuten kirjauksia ja raportteja
- Opiskelijalla on valmiudet viestintätilanteisiin hoitoalan työssä.
- Opiskelija kehittyy ja rohkaistuu viestimään suomen kielellä terveydenhuoltoalan muuttuvissa tilanteissa,
ja hän tunnistaa ja huomioi kulttuuristen erojen vaikutukset kielenkäytössä.
- Opiskelija pystyy seuraamaan ja tuottamaan oman alansa tutkimustietoa myös suomen kielellä

Sisältö (OJ)

- Terveysalan tekstien keskeiset rakenteet
- Terveydenhuoltoalan sanaston kartuttaminen
- Terveydenhuoltoalan ammatillisiin teksteihin ja suomenkieliseen tutkimukseen perehtyminen
- Tieteellisen kirjoittamisen perusteet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija pystyy tuottamaan terveydenhuoltoalan keskeisiä tekstilajeja. Hän selviytyy terveydenhuoltoalan tutuista vuorovaikutustilanteista. Opiskelija tuntee oman alansa yleiset kielenkäytön rakenteet ja sanastoa, ja käyttää niitä yleensä oikein. Opiskelija tunnistaa oman alansa tieteellisen kirjoittamisen käytänteet, mutta tieteellisen tekstin tuottaminen suomeksi on opiskelijalle vielä haastavaa.Opiskelijalla on kehittyvä ammatillinen kielitaito.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija pystyy sujuvasti tuottamaan terveydenhuoltolan keskeisiä tekstilajeja, mukaan lukien lyhyet tieteelliset tekstit. Hän selviytyy terveydenhuoltoalan päivittäisissä tilanteissa suullisesti ja kirjallisesti. Hän osaa keskeiset alan fraasit ja ilmaisut sekä sanaston. Opiskelija huomioi toiminnassaan kielenkäytön kulttuuriset erot ja kehittää aktiivisesti ammatillista kielitaitoaan. Hän tekee annetut tehtävät sovitusti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija pystyy sujuvasti tuottamaan oman alansa tekstejä, mukaan lukien lyhyet tieteelliset tekstit, tekstilajien vaatimukset ja kohderyhmän huomioiden. Opiskelija käyttää monipuolisesti erilaisia fraaseja ja ilmauksia sekä alan sanastoa. Hän hyödyntää vaativiakin kielen rakenteita sujuvasti sekä suullisessa että kirjallisessa ilmaisussa. Opiskelija kehittää aktiivisesti ammatillista suomen kielen taitoaan kaikessa toiminnassaan.

Aika ja paikka

Aika ja paikka vaihtelevat viikoittain. Muistathan tarkistaa kalenterisi viikoittain.

Viikoilla 10-18 meillä ei ole oppitunteja harjoittelujakson vuoksi.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Välikoe 14.2. klo 12.30-14.00 (Alustava suunnitelma!)

Loppukoe/Loppukokeet järjestetään toukokuussa TAMKin kampuksella. Aika- ja paikkatiedot lisätään myöhemmin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosana määräytyy pääosin kokeiden perusteella. Kurssilla voi olla myös tehtäviä, jotka arvioidaan hyväksytty/hylätty-kriteeristön perusteella.

Puhumme arvitointikriteereistä ja läsnäolovaatimuksista lisää kurssin alussa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kurssin aikana sinulla on
- kurssitapaamisia
- kotitehtäviä
- harjoitteluajan tehtäviä
- kokeita

Kurssin suorittaminen edellyttää aktiivista ja säännöllistä osallistumista niin kurssitapaamisiin kuin kotitehtävien tekemiseen. Kurssitapaamiset tukevat oppimista, mutta varma läpipääsy edellyttää kielen käyttämistä myös kurssitapaamisten ulkopuolella.

Oppimateriaalit

Suomen kielen oppikirja (tieto tarkentuu myöhemmin)

Lisäksi saat opetusmateriaalia opettajalta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tammi- ja helmikuussa:
- 2 x 1,5 t opetusta viikossa
- 1,5-3 t itsenäistä työskentelyä viikossa

Harjoittelun aikana:
- itsenäinen opiskelutehtäviä

Lisätietoja opiskelijoille

Tämä kurssi on tarkoitettu vain 22NURKEN-opiskelijoille ja opiskelijoille, joilla on erillislupa kurssin suorittamiseen. Jos etsit itsellesi sopivaa suomen kurssia, kannattaa ottaa yhteyttä suomen kielen ohjaajaan, Ella Hakalaan (ella.hakala@tuni.fi).

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 20.08.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Nursing

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajan kaksikielinen tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Maiju Paldán
Vastuuhenkilö

Maiju Paldán

Ryhmät
  • 22TOKASA
    Degree Programme in Nursing, TOKASA

Tavoitteet (OJ)

- Opiskelijalla on valmiudet kirjoittaa selkeitä oman alansa ammatillisia viestejä, kuten kirjauksia ja raportteja
- Opiskelijalla on valmiudet viestintätilanteisiin hoitoalan työssä.
- Opiskelija kehittyy ja rohkaistuu viestimään suomen kielellä terveydenhuoltoalan muuttuvissa tilanteissa,
ja hän tunnistaa ja huomioi kulttuuristen erojen vaikutukset kielenkäytössä.
- Opiskelija pystyy seuraamaan ja tuottamaan oman alansa tutkimustietoa myös suomen kielellä

Sisältö (OJ)

- Terveysalan tekstien keskeiset rakenteet
- Terveydenhuoltoalan sanaston kartuttaminen
- Terveydenhuoltoalan ammatillisiin teksteihin ja suomenkieliseen tutkimukseen perehtyminen
- Tieteellisen kirjoittamisen perusteet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija pystyy tuottamaan terveydenhuoltoalan keskeisiä tekstilajeja. Hän selviytyy terveydenhuoltoalan tutuista vuorovaikutustilanteista. Opiskelija tuntee oman alansa yleiset kielenkäytön rakenteet ja sanastoa, ja käyttää niitä yleensä oikein. Opiskelija tunnistaa oman alansa tieteellisen kirjoittamisen käytänteet, mutta tieteellisen tekstin tuottaminen suomeksi on opiskelijalle vielä haastavaa.Opiskelijalla on kehittyvä ammatillinen kielitaito.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija pystyy sujuvasti tuottamaan terveydenhuoltolan keskeisiä tekstilajeja, mukaan lukien lyhyet tieteelliset tekstit. Hän selviytyy terveydenhuoltoalan päivittäisissä tilanteissa suullisesti ja kirjallisesti. Hän osaa keskeiset alan fraasit ja ilmaisut sekä sanaston. Opiskelija huomioi toiminnassaan kielenkäytön kulttuuriset erot ja kehittää aktiivisesti ammatillista kielitaitoaan. Hän tekee annetut tehtävät sovitusti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija pystyy sujuvasti tuottamaan oman alansa tekstejä, mukaan lukien lyhyet tieteelliset tekstit, tekstilajien vaatimukset ja kohderyhmän huomioiden. Opiskelija käyttää monipuolisesti erilaisia fraaseja ja ilmauksia sekä alan sanastoa. Hän hyödyntää vaativiakin kielen rakenteita sujuvasti sekä suullisessa että kirjallisessa ilmaisussa. Opiskelija kehittää aktiivisesti ammatillista suomen kielen taitoaan kaikessa toiminnassaan.

Aika ja paikka

Suurin osa tapaamisista pidetään keskiviikkoisin iltapäivällä. Aika ja paikka vaihtelevat kuitenkin viikottain. Aika ja paikka kannattaa tarkistaa kalenterista.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Loppukoe pidetään 29.11. ja uusintakoe 12.12.

Tarvittaessa toinen uusintakoe järjestetään talvella 2024.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suoritettavat tehtävät:
- loppukoe (arviointiasteikko: 0-5)
- laaja kirjoitustehtävä (hyväksytty/hylätty)
- puhe-esitys (hyväksytty/hylätty)

Lisäksi opiskelijalta edellytetään läsnäoloa tietyissä tapaamisissa, jotka ilmoitetaan etukäteen.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- kurssitapaamiset
- paljon itsenäistä työskentelyä
- puhe-esitys
- loppukoe

Oppimateriaalit

Saat opettajalta materiaalin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Läsnäolovaatimus:
Sinun täytyy osallistua
- ensimmäiseen tapaamiseen
- tapaamisiin, joissa käsitellään äänenkäyttöä ja puhumista
- esitystapaamisiin

Voit muilta osin harkita, mitä tapaamiset ovat sinulle hyödyllisimpiä.

Ajankäyttö kuukausittain:

Elokuussa:
- noin 2 x 1,5 t tapaamista per viikko
- 1,5-3 tuntia itsenäistä työskentelyä viikossa

Syyskuussa:
- itsenäistä työskentelyä oman jaksamisen mukaan

Lokakuussa:
- noin 1 x 1,5 t tapaamista per viikko
- 1,5-3 tuntia itsenäistä työskentelyä viikossa

Marraskuussa:
- noin 1 x 1,5 t tapaamista per viikko
- 1,5-3 tuntia itsenäistä työskentelyä viikossa

Sisällön jaksotus

Puhumme tästä kurssin alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei saatavilla.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei saatavilla.

Kansainvälisyys

Ei saatavilla.

Lisätietoja opiskelijoille

Ei saatavilla.

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 28.05.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.10.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Nursing

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bachelor's Degree Programme in Nursing
Opettaja
  • Maiju Paldán
Vastuuhenkilö

Maiju Paldán

Ryhmät
  • 21NURKEN
    Degree Programme in Nursing

Tavoitteet (OJ)

- Opiskelijalla on valmiudet kirjoittaa selkeitä oman alansa ammatillisia viestejä, kuten kirjauksia ja raportteja
- Opiskelijalla on valmiudet viestintätilanteisiin hoitoalan työssä.
- Opiskelija kehittyy ja rohkaistuu viestimään suomen kielellä terveydenhuoltoalan muuttuvissa tilanteissa,
ja hän tunnistaa ja huomioi kulttuuristen erojen vaikutukset kielenkäytössä.
- Opiskelija pystyy seuraamaan ja tuottamaan oman alansa tutkimustietoa myös suomen kielellä

Sisältö (OJ)

- Terveysalan tekstien keskeiset rakenteet
- Terveydenhuoltoalan sanaston kartuttaminen
- Terveydenhuoltoalan ammatillisiin teksteihin ja suomenkieliseen tutkimukseen perehtyminen
- Tieteellisen kirjoittamisen perusteet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija pystyy tuottamaan terveydenhuoltoalan keskeisiä tekstilajeja. Hän selviytyy terveydenhuoltoalan tutuista vuorovaikutustilanteista. Opiskelija tuntee oman alansa yleiset kielenkäytön rakenteet ja sanastoa, ja käyttää niitä yleensä oikein. Opiskelija tunnistaa oman alansa tieteellisen kirjoittamisen käytänteet, mutta tieteellisen tekstin tuottaminen suomeksi on opiskelijalle vielä haastavaa.Opiskelijalla on kehittyvä ammatillinen kielitaito.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija pystyy sujuvasti tuottamaan terveydenhuoltolan keskeisiä tekstilajeja, mukaan lukien lyhyet tieteelliset tekstit. Hän selviytyy terveydenhuoltoalan päivittäisissä tilanteissa suullisesti ja kirjallisesti. Hän osaa keskeiset alan fraasit ja ilmaisut sekä sanaston. Opiskelija huomioi toiminnassaan kielenkäytön kulttuuriset erot ja kehittää aktiivisesti ammatillista kielitaitoaan. Hän tekee annetut tehtävät sovitusti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija pystyy sujuvasti tuottamaan oman alansa tekstejä, mukaan lukien lyhyet tieteelliset tekstit, tekstilajien vaatimukset ja kohderyhmän huomioiden. Opiskelija käyttää monipuolisesti erilaisia fraaseja ja ilmauksia sekä alan sanastoa. Hän hyödyntää vaativiakin kielen rakenteita sujuvasti sekä suullisessa että kirjallisessa ilmaisussa. Opiskelija kehittää aktiivisesti ammatillista suomen kielen taitoaan kaikessa toiminnassaan.

Aika ja paikka

Tapaamisaika ja -paikka vaihtuvat joka viikko. Tarkistathan kalenteristasi jokaisen kurssitapaamisen tiedot erikseen.

Suomen oppitunteja ei järjestetä hoitoharjoittelun aikana.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Loppukokeet pidetään 16.5. ja 17.5. Uusintakokeet pidetään 24.5. ja 25.5.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Sinun täytyy saada hyväksytty arvosana kahdesta loppukokeesta (puhumisen kokeesta ja kirjallisesta kokeesta). Lisäksi sinun täytyy täyttää läsnäolokriteerit ( = 80 % läsnäolo kurssitapaamisissa), jotta pääset kurssista läpi.

Jos opiskelijalta jää liian monta kurssitapaamista väliin, he saattavat joutua tekemään korvaavia tehtäviä myöhemmin. Jos opiskelijalta jää kurssin osa kurssitapaamisista ja -tehtävistä väliin, on mahdollista, että he eivät pääse kurssista läpi ja joutuvat uusimaan kurssin toisen opiskeluryhmän kanssa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kurssi on ensisijaisesti tarkoitettu 21NURKEN-opiskelijoille. Otathan yhteyttä suomen kielen opintoneuvojaan Ella Hakalaan (ella.hakala@tuni.fi), jos haluat saada lisätietoa kurssivalikoimasta. Tällä kurssilla kieltä käytetään pääosin A2-tasolla.

***

Kurssilla on lähiopetusta, johon sisältyy paljon puhumis-, sanasto-, kielioppi- ja kirjoitusharjoituksia. Tavoitteena on käyttää suomea monipuolisilla, vuorovaikutteisilla menetelmillä ja integroida hoitoalan sisältöjä suomen kielen opiskeluun. Kurssiin sisältyy paljon myös itsenäistä työskentelyä.

Oppimateriaalit

Kurssilla käytetään opiskelumateriaalina opettajan jakamia tulosteita ja verkkomateriaaleja. Sinun ei tarvitse hankkia oppikirjaa kurssilla, mutta jos haluat syventää opiskelua itsenäisellä opiskelulla, suosittelen ostamaan tai lainaamaan Mustosen, Sippolan ja Tuonosen kirjoittaman Hoidetaan suomeksi -kirjan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2-4 x 45 min. oppitunnit viikoittain + itsenäistä työskentelyä + koeajat

Sisällön jaksotus

Katsomme kurssisuunnitelmaa ensimmäisten kurssitapaamisten aikana.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei saatavilla.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei saatavilla.

Kansainvälisyys

Ei saatavilla.

Lisätietoja opiskelijoille

Ei saatavilla.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei läpäise kurssia seuraavissa tapauksissa:

- Opiskelija ei osallistu tarpeeksi kurssitapaamisiin.
- Opiskelija ei ole suorittanut hyväksyttävästi loppukokeita.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija saa arvosanan 1-2, kun hän on osallistunut kurssityöskentelyyn riittävästi (esim. käynyt riittävästi oppitunneilla) mutta ei kyennyt saavuttamaan arvosanaa 3 tai enemmän loppukokeessa. Opiskelijalla voi esimerkiksi olla vaikeuksia sujuvien, kokonaisten lauseiden muodostamisessa tai puheen ymmärtämisessä.

Arvosanan 1-2 tasolla opiskelijan tulee kuitenkin osoittaa perustaitoa hoitosuomen käyttämisessä (eli esim. sanaston ja yleisimpien lauserakenteiden hallintaa) ja kyetä välittämään viestinsä suomeksi, vaikka viestinnässä olisi vielä tyyliin, sujuvuuteen ja kielioppiin liittyviä puutteita.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija saa arvosanan 3-4, kun hän on osallistunut kurssityöskentelyyn riittävästi (esim. käynyt riittävästi oppitunneilla) mutta ei kyennyt saavuttamaan arvosanaa 5 loppukokeessa. Opiskelijalla voi esimerkiksi olla vaikeuksia yksittäisten suomen kielen osa-alueiden (esim. ääntämisen, sanamuotojen tai lauserakenteiden) kanssa.

Arvosanan 3-4 tasolla opiskelijan tulee kuitenkin osoittaa vahvaa taitoa hoitosuomen käyttämisessä (eli esim. sanaston, yleisimpien lauserakenteiden ja passiivirakenteen hallintaa) ja kyetä viestimään suomeksi ilman huomattavia vaikeuksia jja keskeytyksiä.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija saa arvosanan 5, kun hän on osallistunut kurssityöskentelyyn riittävästi (esim. käynyt riittävästi oppitunneilla) ja saavutti erinomaisen tason loppukokeessa. Opiskelija kykenee tuottamaan sujuvaa, ymmärrettävää ja asiaan liittyvää informaatiota sekä puhutulla että kirjallisella suomen kielellä.

Opiskelijalla osoittaa vahvaa taitoa hoitosuomen käyttämisessä (eli esim. sanaston, yleisimpien lauserakenteiden ja passiivirakenteen hallintaa) ja kykenee lisäksi ymmärtämään suomenkielistä puhetta ja tekstiä ilman suurempia vaikeuksia. Koesuorituksen perusteella opiskelija kykenisi suoriutumaan tavallisimmista hoitoalan työtehtävistä nykyisellä kielitaidollaan.