Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoiluprosessi vieraanvaraisuusalallaLaajuus (10 op)

Tunnus: 8T00FW11

Laajuus

10 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija:
- osaa kehittää käyttäjälähtöisiä, arvoa luovia, kestävän kehityksen tavoitteita tukevia palveluja
- osaa soveltaa palvelumuotoilua käytännössä
- osaa arvioida ja kehittää asiakkaan kokemusta
- osaa huomioida matkailu- ja ravitsemisalan toimintaympäristön haasteet ja mahdollisuudet palvelukehittämisessä

Sisältö

MITÄ muutoksia ja mahdollisuuksia matkailu- ja ravitsemisalan toimintaympäristö antaa palvelujen kehittämiseen?
MIKSI kestävän kehityksen tavoitteet on huomioitava palvelujen suunnittelussa?
MITEN käyttäjälähtöinen palvelujen kehittäminen mahdollistaa arvon luonnin ja tavoitellun asiakaskokemuksen?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa määritellä kestävän kehityksen tavoitteita, asiakaskokemuksen ja palvelumuotoiluprosessin käsitteet.
Opiskelija suoriutuu palvelumuotoiluprosessin toteuttamisesta ohjatusti yhdessä tiiminsä kanssa.
Opiskelija toimii ryhmässä ja tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa selittää kestävän kehityksen tavoitteet, asiakaskokemuksen ja palvelumuotoiluprosessin käsitteinä sekä osaa jäsentää niitä suhteessa toisiinsa.
Opiskelija osaa rajata tehtävää kestävän kehityksen tavoitteiden soveltamiseksi uusien palvelujen muotoilussa tavoitellun asiakaskokemuksen saavuttamiseksi. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Opiskelija osaa arvioida ryhmänsä kehittämisprosessia ja sen lähtökohtia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja yhdistää kestävän kehityksen tavoitteita ja palvelumuotoilua prosessina ammatilliseen kontekstiin.
Opiskelija osaa soveltaa kestävän kehityksen tavoitteita uusien palvelujen muotoilussa tavoitellun asiakaskokemuksen saavuttamiseksi.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti kehittäen sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta. Opiskelija osaa kriittisesti arvioida ryhmänsä kehittämisprosessia, antaa siihen rakentavia kehitysehdotuksia sekä tehdä tarvittavia muutoksia siihen prosessin aikana.

Ilmoittautumisaika

03.06.2024 - 23.08.2024

Ajoitus

27.08.2024 - 26.11.2024

Laajuus

10 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Restonomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 35

Koulutus
  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tuija Ylä-Viteli
  • Sami Salonen
Vastuuhenkilö

Tuija Ylä-Viteli

Ryhmät
  • 23RESTO
    Palveluliiketoiminta 2023, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- osaa kehittää käyttäjälähtöisiä, arvoa luovia, kestävän kehityksen tavoitteita tukevia palveluja
- osaa soveltaa palvelumuotoilua käytännössä
- osaa arvioida ja kehittää asiakkaan kokemusta
- osaa huomioida matkailu- ja ravitsemisalan toimintaympäristön haasteet ja mahdollisuudet palvelukehittämisessä

Sisältö (OJ)

MITÄ muutoksia ja mahdollisuuksia matkailu- ja ravitsemisalan toimintaympäristö antaa palvelujen kehittämiseen?
MIKSI kestävän kehityksen tavoitteet on huomioitava palvelujen suunnittelussa?
MITEN käyttäjälähtöinen palvelujen kehittäminen mahdollistaa arvon luonnin ja tavoitellun asiakaskokemuksen?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa määritellä kestävän kehityksen tavoitteita, asiakaskokemuksen ja palvelumuotoiluprosessin käsitteet.
Opiskelija suoriutuu palvelumuotoiluprosessin toteuttamisesta ohjatusti yhdessä tiiminsä kanssa.
Opiskelija toimii ryhmässä ja tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa selittää kestävän kehityksen tavoitteet, asiakaskokemuksen ja palvelumuotoiluprosessin käsitteinä sekä osaa jäsentää niitä suhteessa toisiinsa.
Opiskelija osaa rajata tehtävää kestävän kehityksen tavoitteiden soveltamiseksi uusien palvelujen muotoilussa tavoitellun asiakaskokemuksen saavuttamiseksi. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Opiskelija osaa arvioida ryhmänsä kehittämisprosessia ja sen lähtökohtia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja yhdistää kestävän kehityksen tavoitteita ja palvelumuotoilua prosessina ammatilliseen kontekstiin.
Opiskelija osaa soveltaa kestävän kehityksen tavoitteita uusien palvelujen muotoilussa tavoitellun asiakaskokemuksen saavuttamiseksi.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti kehittäen sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta. Opiskelija osaa kriittisesti arvioida ryhmänsä kehittämisprosessia, antaa siihen rakentavia kehitysehdotuksia sekä tehdä tarvittavia muutoksia siihen prosessin aikana.

Aika ja paikka

27.08.2024 09.00 - 11.30
27.08.2024 11.30 - 14.00
03.09.2024 09.00 - 11.30
3.09.2024 11.30 - 15.00
10.09.2024 09.00 - 11.30
10.09.2024 11.30 - 15.00
17.09.2024 09.00 - 11.30
17.09.2024 11.30 - 15.00
24.09.2024 09.00 - 11.30
24.09.2024 11.30 - 14.00
01.10.2024 09.00 - 11.30
01.10.2024 11.30 - 15.00
08.10.2024 09.00 - 11.30
08.10.2024 11.30 - 15.00
21.10.2024 11.30 - 14.00
22.10.2024 09.00 - 11.30
28.10.2024 11.30 - 14.00
29.10.2024 09.00 - 11.30
04.11.2024 11.30 - 14.00
05.11.2024 09.00 - 11.30
11.11.2024 11.30 - 14.00
12.11.2024 09.00 - 11.30
18.11.2024 11.30 - 14.00
19.11.2024 09.00 - 11.30
25.11.2024 11.30 - 14.00
26.11.2024 09.00 - 11.30
02.12.2024 11.30 - 14.00
03.12.2024 09.00 - 11.30
09.12.2024 11.30 - 14.00
10.12.2024 09.00 - 11.30

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä. Yksilötehtävä (0-5) 40%, tiimitehtävä 50%. Itse ja vertaisarviointiarviointi 10%

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luento-opetusta, tiimityötä, toimeksiantajayrityksien kanssa tehtävä yhteistyö.

Oppimateriaalit

Kirjallisuus ja muu lähdemateriaali sovitaan opintojakson alussa / Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10op. Luento-opetusta 40h. Tiimityötä ja tiimiohjausta 136h. Itsenäinen työ 94h. Yhteensä 270h.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT - osaamisen näyttö, sovitaan erikseen tarpeen mukaan.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tuotokset tehdään toimeksiantajayrityksiin.

Ilmoittautumisaika

07.06.2023 - 16.08.2023

Ajoitus

22.08.2023 - 01.12.2023

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Restonomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 30

Koulutus
  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tuija Ylä-Viteli
  • Sami Salonen
Vastuuhenkilö

Tuija Ylä-Viteli

Ryhmät
  • 22RESTO
    Palveluliiketoiminta 2022, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- osaa kehittää käyttäjälähtöisiä, arvoa luovia, kestävän kehityksen tavoitteita tukevia palveluja
- osaa soveltaa palvelumuotoilua käytännössä
- osaa arvioida ja kehittää asiakkaan kokemusta
- osaa huomioida matkailu- ja ravitsemisalan toimintaympäristön haasteet ja mahdollisuudet palvelukehittämisessä

Sisältö (OJ)

MITÄ muutoksia ja mahdollisuuksia matkailu- ja ravitsemisalan toimintaympäristö antaa palvelujen kehittämiseen?
MIKSI kestävän kehityksen tavoitteet on huomioitava palvelujen suunnittelussa?
MITEN käyttäjälähtöinen palvelujen kehittäminen mahdollistaa arvon luonnin ja tavoitellun asiakaskokemuksen?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa määritellä kestävän kehityksen tavoitteita, asiakaskokemuksen ja palvelumuotoiluprosessin käsitteet.
Opiskelija suoriutuu palvelumuotoiluprosessin toteuttamisesta ohjatusti yhdessä tiiminsä kanssa.
Opiskelija toimii ryhmässä ja tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa selittää kestävän kehityksen tavoitteet, asiakaskokemuksen ja palvelumuotoiluprosessin käsitteinä sekä osaa jäsentää niitä suhteessa toisiinsa.
Opiskelija osaa rajata tehtävää kestävän kehityksen tavoitteiden soveltamiseksi uusien palvelujen muotoilussa tavoitellun asiakaskokemuksen saavuttamiseksi. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Opiskelija osaa arvioida ryhmänsä kehittämisprosessia ja sen lähtökohtia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja yhdistää kestävän kehityksen tavoitteita ja palvelumuotoilua prosessina ammatilliseen kontekstiin.
Opiskelija osaa soveltaa kestävän kehityksen tavoitteita uusien palvelujen muotoilussa tavoitellun asiakaskokemuksen saavuttamiseksi.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti kehittäen sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta. Opiskelija osaa kriittisesti arvioida ryhmänsä kehittämisprosessia, antaa siihen rakentavia kehitysehdotuksia sekä tehdä tarvittavia muutoksia siihen prosessin aikana.

Aika ja paikka

Alustavaa aikataulua
Palvelumuotoiluprosessi vieraanvaraisuusalalla 10 op (sisältää myös opiskelijan/opiskelijatiimin
itsenäistä työtä)
1.periodi (22.8.–12.10. 2023) tiistait klo 9.00–11.30 ja torstait klo 9.00–16.00
2.periodi (24.8. – 30.11.2023) maanantait 9.00–16.00 ja tiistait klo 9.00–11.30

Aloitus 22.8. TAMKilla klo 9.00, lähiopetus

Vko 34-35 Monialaisen projektin yhteinen aloitus, toimeksianto tiimeille, palvelumuotoilun teoria. Lähitunteja pidetään myös Mediapoliksella yhdessä median opiskelijoiden kanssa. Tiimien yhteissuunnittelua annetun opintojakson totetuksen aikataulun ja jäsennyksen mukaan.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä. Yksilötehtävä (0-5) 40%, tiimitehtävä 50%. Itse ja vertaisarviointiarviointi 10%

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ei tenttiä. Yksilötehtävä (0-5) 40%, tiimitehtävä 50%. Itse ja vertaisarviointikeskustelu 10%.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luento-opetusta, tiimityötä, Igloo Visionin sylinterikokeilua, yhteistyötä median opiskelijoiden kianssa, toimeksiantajayrityksien kanssa tehtävä yhteistyö.

Oppimateriaalit

Kirjallisuus ja muu lähdemateriaali sovitaan opintojakson alussa / Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10op. Luento-opetusta 40h. Tiimityötä ja tiimiohjausta 136h. Itsenäinen työ 94h. Yhteensä 270h.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT - osaamisen näyttö, sovitaan erikseen tarpeen mukaan.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tuotokset tehdään toimeksiantajayrityksiin.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa määritellä kestävän kehityksen tavoitteita, asiakaskokemuksen ja palvelumuotoiluprosessin käsitteet.
Opiskelija suoriutuu palvelumuotoiluprosessin toteuttamisesta ohjatusti yhdessä tiiminsä kanssa.
Opiskelija toimii ryhmässä ja tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa selittää kestävän kehityksen tavoitteet, asiakaskokemuksen ja palvelumuotoiluprosessin käsitteinä sekä osaa jäsentää niitä suhteessa toisiinsa.
Opiskelija osaa rajata tehtävää kestävän kehityksen tavoitteiden soveltamiseksi uusien palvelujen muotoilussa tavoitellun asiakaskokemuksen saavuttamiseksi. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Opiskelija osaa arvioida ryhmänsä kehittämisprosessia ja sen lähtökohtia.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja yhdistää kestävän kehityksen tavoitteita ja palvelumuotoilua prosessina ammatilliseen kontekstiin.
Opiskelija osaa soveltaa kestävän kehityksen tavoitteita uusien palvelujen muotoilussa tavoitellun asiakaskokemuksen saavuttamiseksi.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti kehittäen sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta. Opiskelija osaa kriittisesti arvioida ryhmänsä kehittämisprosessia, antaa siihen rakentavia kehitysehdotuksia sekä tehdä tarvittavia muutoksia siihen prosessin aikana.