Palvelumuotoiluprosessi vieraanvaraisuusalalla (10 op)
Toteutuksen tunnus: 8T00FW11-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
07.06.2023 - 16.08.2023
Ajoitus
22.08.2023 - 01.12.2023
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Restonomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 30
Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tuija Ylä-Viteli
- Sami Salonen
Vastuuhenkilö
Tuija Ylä-Viteli
Ryhmät
-
22RESTOPalveluliiketoiminta 2022, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
- osaa kehittää käyttäjälähtöisiä, arvoa luovia, kestävän kehityksen tavoitteita tukevia palveluja
- osaa soveltaa palvelumuotoilua käytännössä
- osaa arvioida ja kehittää asiakkaan kokemusta
- osaa huomioida matkailu- ja ravitsemisalan toimintaympäristön haasteet ja mahdollisuudet palvelukehittämisessä
Sisältö (OJ)
MITÄ muutoksia ja mahdollisuuksia matkailu- ja ravitsemisalan toimintaympäristö antaa palvelujen kehittämiseen?
MIKSI kestävän kehityksen tavoitteet on huomioitava palvelujen suunnittelussa?
MITEN käyttäjälähtöinen palvelujen kehittäminen mahdollistaa arvon luonnin ja tavoitellun asiakaskokemuksen?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa määritellä kestävän kehityksen tavoitteita, asiakaskokemuksen ja palvelumuotoiluprosessin käsitteet.
Opiskelija suoriutuu palvelumuotoiluprosessin toteuttamisesta ohjatusti yhdessä tiiminsä kanssa.
Opiskelija toimii ryhmässä ja tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa selittää kestävän kehityksen tavoitteet, asiakaskokemuksen ja palvelumuotoiluprosessin käsitteinä sekä osaa jäsentää niitä suhteessa toisiinsa.
Opiskelija osaa rajata tehtävää kestävän kehityksen tavoitteiden soveltamiseksi uusien palvelujen muotoilussa tavoitellun asiakaskokemuksen saavuttamiseksi. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Opiskelija osaa arvioida ryhmänsä kehittämisprosessia ja sen lähtökohtia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja yhdistää kestävän kehityksen tavoitteita ja palvelumuotoilua prosessina ammatilliseen kontekstiin.
Opiskelija osaa soveltaa kestävän kehityksen tavoitteita uusien palvelujen muotoilussa tavoitellun asiakaskokemuksen saavuttamiseksi.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti kehittäen sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta. Opiskelija osaa kriittisesti arvioida ryhmänsä kehittämisprosessia, antaa siihen rakentavia kehitysehdotuksia sekä tehdä tarvittavia muutoksia siihen prosessin aikana.
Aika ja paikka
Alustavaa aikataulua
Palvelumuotoiluprosessi vieraanvaraisuusalalla 10 op (sisältää myös opiskelijan/opiskelijatiimin
itsenäistä työtä)
1.periodi (22.8.–12.10. 2023) tiistait klo 9.00–11.30 ja torstait klo 9.00–16.00
2.periodi (24.8. – 30.11.2023) maanantait 9.00–16.00 ja tiistait klo 9.00–11.30
Aloitus 22.8. TAMKilla klo 9.00, lähiopetus
Vko 34-35 Monialaisen projektin yhteinen aloitus, toimeksianto tiimeille, palvelumuotoilun teoria. Lähitunteja pidetään myös Mediapoliksella yhdessä median opiskelijoiden kanssa. Tiimien yhteissuunnittelua annetun opintojakson totetuksen aikataulun ja jäsennyksen mukaan.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä. Yksilötehtävä (0-5) 40%, tiimitehtävä 50%. Itse ja vertaisarviointiarviointi 10%
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ei tenttiä. Yksilötehtävä (0-5) 40%, tiimitehtävä 50%. Itse ja vertaisarviointikeskustelu 10%.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luento-opetusta, tiimityötä, Igloo Visionin sylinterikokeilua, yhteistyötä median opiskelijoiden kianssa, toimeksiantajayrityksien kanssa tehtävä yhteistyö.
Oppimateriaalit
Kirjallisuus ja muu lähdemateriaali sovitaan opintojakson alussa / Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10op. Luento-opetusta 40h. Tiimityötä ja tiimiohjausta 136h. Itsenäinen työ 94h. Yhteensä 270h.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT - osaamisen näyttö, sovitaan erikseen tarpeen mukaan.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tuotokset tehdään toimeksiantajayrityksiin.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa määritellä kestävän kehityksen tavoitteita, asiakaskokemuksen ja palvelumuotoiluprosessin käsitteet.
Opiskelija suoriutuu palvelumuotoiluprosessin toteuttamisesta ohjatusti yhdessä tiiminsä kanssa.
Opiskelija toimii ryhmässä ja tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa selittää kestävän kehityksen tavoitteet, asiakaskokemuksen ja palvelumuotoiluprosessin käsitteinä sekä osaa jäsentää niitä suhteessa toisiinsa.
Opiskelija osaa rajata tehtävää kestävän kehityksen tavoitteiden soveltamiseksi uusien palvelujen muotoilussa tavoitellun asiakaskokemuksen saavuttamiseksi. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Opiskelija osaa arvioida ryhmänsä kehittämisprosessia ja sen lähtökohtia.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja yhdistää kestävän kehityksen tavoitteita ja palvelumuotoilua prosessina ammatilliseen kontekstiin.
Opiskelija osaa soveltaa kestävän kehityksen tavoitteita uusien palvelujen muotoilussa tavoitellun asiakaskokemuksen saavuttamiseksi.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti kehittäen sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta. Opiskelija osaa kriittisesti arvioida ryhmänsä kehittämisprosessia, antaa siihen rakentavia kehitysehdotuksia sekä tehdä tarvittavia muutoksia siihen prosessin aikana.