Siirry suoraan sisältöön

Oppilaitoshyvinvoinnin erikoistumiskoulutus: kevät2023

Tunnus: 23OPHYV

Kesto:
1 vuotta (30 op)

Aloituslukukausi:
Kevät 2023

Kuvaus

KOULUTUKSEN TUOTTAMA OSAAMINEN
Oppilaitoshyvinvoinnin erikoistumiskoulutuksen tavoitteena on
- lisätä osallistujan asiantuntijuutta tunnistaa oppimiseen, hyvinvointiin ja osallisuuteen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä prosesseja ja mekanismeja erilaisissa oppimisympäristöissä
- syventää osallistujan asiantuntijuutta kehittää ja edistää oppimisyhteisöjen hyvinvointia
- luoda edellytyksiä ja osaamista toimivan monialaisen yhteistyön toteuttamiseen ja kehittämiseen
- edesauttaa tutkimukseen perustuvan tiedon tunnistamista, arviointia sekä soveltamista oppimisyhteisöjen hyvinvoinnin apuna

KOHDERYHMÄ
Ammatillisen koulutuksen opetus- ja ohjaushenkilöstö
Ammatillisen koulutuksen esimiehet ja johto
Opiskelijahuollon toimijat ammatillisessa koulutuksessa

Koulutukseen hakevilta edellytetään ylempi tai alempi korkeakoulututkinto sekä kokemusta työskentelystä ammatillisessa koulutuksessa.
Koulutukseen voidaan valita myös hakija, jolla korkeakoulu toteaa muutoin olevan opintoja varten riittävät tiedot ja valmiudet.

NQF
Taso 6

SUORITUSAIKA
Noin yksi kalenterivuosi. Määritellaan kunkin toteutuksen yhteydessä tarkemmin.

AIEMMIN HANKITUN OSAAMISEN TUNNUSTAMINEN
Tampereen ammattikorkeakoulun (TAMK) opiskelija voi ehdottaa hyväksilukemisia aikaisempien opintojensa ja osaamisensa perusteella. Opintojen hyväksilukeminen tarkoittaa, että opiskelija voi hyväksilukea korkeakouluissa suoritettuja opintoja opiskelemaansa tutkintoon, mikäli ne vastaavat ao. koulutuksen osaamistavoitteita.

KOULUTUKSEN KEHITTÄMINEN
Erikoistumiskoulutusten laadunvarmistuksessa noudatetaan TAMKin laatujärjestelmää. Koulutuksen laatua arvioidaan ja koulutusta kehitetään systemaattisesti opiskelija- ja työelämäpalautteen pohjalta.
Jo sopimusvalmistelussa on ollut mukana työelämätahoja, jotka ovat opiskelijoiden työyhteisöiden lisäksi kehittämässä koulutusta.

Arviointiin ja kehittämiseen osallistuvat opiskelijat, opettajat, työ- ja elinkeinoelämäedustajat sekä AMK-yhteistyöverkosto.

ERIKOISTUMISKOULUTUSTEN YLEISET OSAAMISTAVOITTEET
Ammattikorkeakoulujen erikoistumiskoulutuksen tavoitteena on, että opiskelija koulutustaustansa ja työkokemuksensa pohjalta:

1) kykenee toimimaan vaativissa asiantuntijatehtävissä ammattikorkeakoululain 11 a §:n 3 momentin mukaisessa sopimusmenettelyssä määritellyllä työelämän osa-alueella;
2) saavuttaa asiantuntijuuden edellyttämän syvällisen erityisosaamisen tai monialaisen kokonaisuuden hallinnan;
3) osaa arvioida ja kehittää erityisalansa ammatillisia käytäntöjä perustuen tutkimukseen tai taiteellisen toiminnan menetelmiin;
4) kykenee toimimaan yhteisöissä ja -verkostoissa oman erityisalansa asiantuntijana.
(Lähde:Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta, 1438/2014)

ERIKOISTUMISKOULUTUKSIA KOSKEVAT SÄÄDÖKSET, VOIMASSA 1.1.2015 LÄHTIEN
• Laki ammattikorkeakoululain muuttamisesta, 1173/2014
• Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta, 1438/2014
• Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakoulujen toiminnasta perittävistä maksuista, 1440/2014

Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2022-2023 2023-2024 Kevät 2023 Syksy 2023 3. / 2023 4. / 2023 1. / 2023 2. / 2023
TK00GC53 Hyvinvoiva oppilaitos ja moninaiset oppimisympäristöt 5 5 5 2.5 2.5
TK00GC54 Oma hyvinvointi 5 2.5 2.5 2.5 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3
TK00GC55 Opiskelijoiden hyvinvointi 5 2.5 2.5 2.5 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3
TK00GC56 Työyhteisön hyvinvointi 5 5 5 2.5 2.5
TK00GC57 Oppilaitoshyvinvoinnin kehittäminen 10 5 5 5 5 2.5 2.5 2.5 2.5
Yhteensä 30 15 15 15 15 7.6 7.6 7.6 7.6

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.