Siirry suoraan sisältöön

Oma hyvinvointiLaajuus (5 op)

Tunnus: TK00GC54

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Osallistuja
- osaa tunnistaa ja tarkastella omaan hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä erilaisten näkökulmien kautta (teoriat, jäsennysmallit, viitekehykset, käsitteet) ja soveltaa niitä
- osaa edistää ja ottaa vastuuta omasta hyvinvoinnistaan eri menetelmin toimijuuttaan vahvistaen ja kehittäen
- ymmärtää osallisuuden sekä omien että yhteisten arvojen merkityksen oppilaitoshyvinvoinnissa
- ymmärtää vuorovaikutuksen merkityksen hyvinvoinnin edistämisessä

Sisältö

Sisältö:
1. Hyvä elämä
2. Kokonaisvaltainen ja laaja-alainen hyvinvointi ja niiden ulottuvuudet
3. Arvot ja osallisuus, sekä vuorovaikutus ja viestintä osana hyvinvointia
4.Oman hyvinvoinnin arviointi ja edistäminen - hyvinvointipääoman lisääminen

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Osallistuja osaa tunnistaa ja tarkastella omaan hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä erilaisten näkökulmien kautta (teoriat, jäsennysmallit, viitekehykset, käsitteet) ja soveltaa niitä (toiminnassaan).
Osallistuja
- tunnistaa, mistä kokonaisvaltainen hyvinvointi rakentuu
- jäsentää omaa kokonaisvaltaista hyvinvointiaan ja tarkastelee siihen vaikuttavia tekijöitä monipuolisesti
- laatii oman hyvinvoinnin edistämisen kehittymissuunnitelman hyvinvointipääoman vahvistamiseksi ja/tai lisäämiseksi

Osallistuja osaa edistää ja ottaa vastuuta omasta hyvinvoinnistaan eri menetelmin toimijuuttaan vahvistaen ja kehittäen.
Osallistuja
- ottaa vastuun omasta hyvinvoinnistaan ja edistää sitä erilaisia menetelmiä käyttäen
- toteuttaa ja arvioi omaa hyvinvoinnin edistämisen kehittymissuunnitelmaa toimijuutta vahvistaen

Osallistuja ymmärtää osallisuuden sekä omien että yhteisten (jaettujen) arvojen merkityksen oppilaitoshyvinvoinnissa.
Osallistuja
- ymmärtää osallisuuden yhteyden hyvinvointiin (osallisuus omassa elämässä, osallisuus yhteisöissä ja vaikuttamisen prosesseissa sekä osallisuus yhteisestä hyvästä)
- tiedostaa omat arvonsa ja peilaa niitä työyhteisön arvoihin
- tietää ja tunnistaa osallisuuden ja arvojen merkityksen oppilaitoshyvinvoinnissa

Osallistuja ymmärtää vuorovaikutuksen merkityksen hyvinvoinnin edistämisessä
Osallistuja
- ymmärtää vuorovaikutuksen ja viestinnän merkityksen osana kokonaisvaltaista hyvinvointia
- ymmärtää vuorovaikutuksen ja viestinnän merkityksen työyhteisön hyvinvoinnin edistämisessä

Ilmoittautumisaika

18.11.2022 - 16.01.2023

Ajoitus

17.01.2023 - 31.12.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Erikoistumiskoulutus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Oppilaitoshyvinvoinnin erikoistumiskoulutus
Opettaja
  • Annukka Tapani
  • Minna Seppälä
Ryhmät
  • 23EOPHYV1
    Oppilaitoshyvinvoinnin erikoistumiskoulutus

Tavoitteet (OJ)

Osallistuja
- osaa tunnistaa ja tarkastella omaan hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä erilaisten näkökulmien kautta (teoriat, jäsennysmallit, viitekehykset, käsitteet) ja soveltaa niitä
- osaa edistää ja ottaa vastuuta omasta hyvinvoinnistaan eri menetelmin toimijuuttaan vahvistaen ja kehittäen
- ymmärtää osallisuuden sekä omien että yhteisten arvojen merkityksen oppilaitoshyvinvoinnissa
- ymmärtää vuorovaikutuksen merkityksen hyvinvoinnin edistämisessä

Sisältö (OJ)

Sisältö:
1. Hyvä elämä
2. Kokonaisvaltainen ja laaja-alainen hyvinvointi ja niiden ulottuvuudet
3. Arvot ja osallisuus, sekä vuorovaikutus ja viestintä osana hyvinvointia
4.Oman hyvinvoinnin arviointi ja edistäminen - hyvinvointipääoman lisääminen

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Osallistuja osaa tunnistaa ja tarkastella omaan hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä erilaisten näkökulmien kautta (teoriat, jäsennysmallit, viitekehykset, käsitteet) ja soveltaa niitä (toiminnassaan).
Osallistuja
- tunnistaa, mistä kokonaisvaltainen hyvinvointi rakentuu
- jäsentää omaa kokonaisvaltaista hyvinvointiaan ja tarkastelee siihen vaikuttavia tekijöitä monipuolisesti
- laatii oman hyvinvoinnin edistämisen kehittymissuunnitelman hyvinvointipääoman vahvistamiseksi ja/tai lisäämiseksi

Osallistuja osaa edistää ja ottaa vastuuta omasta hyvinvoinnistaan eri menetelmin toimijuuttaan vahvistaen ja kehittäen.
Osallistuja
- ottaa vastuun omasta hyvinvoinnistaan ja edistää sitä erilaisia menetelmiä käyttäen
- toteuttaa ja arvioi omaa hyvinvoinnin edistämisen kehittymissuunnitelmaa toimijuutta vahvistaen

Osallistuja ymmärtää osallisuuden sekä omien että yhteisten (jaettujen) arvojen merkityksen oppilaitoshyvinvoinnissa.
Osallistuja
- ymmärtää osallisuuden yhteyden hyvinvointiin (osallisuus omassa elämässä, osallisuus yhteisöissä ja vaikuttamisen prosesseissa sekä osallisuus yhteisestä hyvästä)
- tiedostaa omat arvonsa ja peilaa niitä työyhteisön arvoihin
- tietää ja tunnistaa osallisuuden ja arvojen merkityksen oppilaitoshyvinvoinnissa

Osallistuja ymmärtää vuorovaikutuksen merkityksen hyvinvoinnin edistämisessä
Osallistuja
- ymmärtää vuorovaikutuksen ja viestinnän merkityksen osana kokonaisvaltaista hyvinvointia
- ymmärtää vuorovaikutuksen ja viestinnän merkityksen työyhteisön hyvinvoinnin edistämisessä

Arviointiasteikko

0-5