Oma hyvinvointiLaajuus (5 op)
Tunnus: TK00GC54
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Osallistuja
- osaa tunnistaa ja tarkastella omaan hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä erilaisten näkökulmien kautta (teoriat, jäsennysmallit, viitekehykset, käsitteet) ja soveltaa niitä
- osaa edistää ja ottaa vastuuta omasta hyvinvoinnistaan eri menetelmin toimijuuttaan vahvistaen ja kehittäen
- ymmärtää osallisuuden sekä omien että yhteisten arvojen merkityksen oppilaitoshyvinvoinnissa
- ymmärtää vuorovaikutuksen merkityksen hyvinvoinnin edistämisessä
Sisältö
Sisältö:
1. Hyvä elämä
2. Kokonaisvaltainen ja laaja-alainen hyvinvointi ja niiden ulottuvuudet
3. Arvot ja osallisuus, sekä vuorovaikutus ja viestintä osana hyvinvointia
4.Oman hyvinvoinnin arviointi ja edistäminen - hyvinvointipääoman lisääminen
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Osallistuja osaa tunnistaa ja tarkastella omaan hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä erilaisten näkökulmien kautta (teoriat, jäsennysmallit, viitekehykset, käsitteet) ja soveltaa niitä (toiminnassaan).
Osallistuja
- tunnistaa, mistä kokonaisvaltainen hyvinvointi rakentuu
- jäsentää omaa kokonaisvaltaista hyvinvointiaan ja tarkastelee siihen vaikuttavia tekijöitä monipuolisesti
- laatii oman hyvinvoinnin edistämisen kehittymissuunnitelman hyvinvointipääoman vahvistamiseksi ja/tai lisäämiseksi
Osallistuja osaa edistää ja ottaa vastuuta omasta hyvinvoinnistaan eri menetelmin toimijuuttaan vahvistaen ja kehittäen.
Osallistuja
- ottaa vastuun omasta hyvinvoinnistaan ja edistää sitä erilaisia menetelmiä käyttäen
- toteuttaa ja arvioi omaa hyvinvoinnin edistämisen kehittymissuunnitelmaa toimijuutta vahvistaen
Osallistuja ymmärtää osallisuuden sekä omien että yhteisten (jaettujen) arvojen merkityksen oppilaitoshyvinvoinnissa.
Osallistuja
- ymmärtää osallisuuden yhteyden hyvinvointiin (osallisuus omassa elämässä, osallisuus yhteisöissä ja vaikuttamisen prosesseissa sekä osallisuus yhteisestä hyvästä)
- tiedostaa omat arvonsa ja peilaa niitä työyhteisön arvoihin
- tietää ja tunnistaa osallisuuden ja arvojen merkityksen oppilaitoshyvinvoinnissa
Osallistuja ymmärtää vuorovaikutuksen merkityksen hyvinvoinnin edistämisessä
Osallistuja
- ymmärtää vuorovaikutuksen ja viestinnän merkityksen osana kokonaisvaltaista hyvinvointia
- ymmärtää vuorovaikutuksen ja viestinnän merkityksen työyhteisön hyvinvoinnin edistämisessä
Ilmoittautumisaika
18.11.2022 - 16.01.2023
Ajoitus
17.01.2023 - 31.12.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Erikoistumiskoulutus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Oppilaitoshyvinvoinnin erikoistumiskoulutus
Opettaja
- Annukka Tapani
- Minna Seppälä
Ryhmät
-
23EOPHYV1Oppilaitoshyvinvoinnin erikoistumiskoulutus
Tavoitteet (OJ)
Osallistuja
- osaa tunnistaa ja tarkastella omaan hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä erilaisten näkökulmien kautta (teoriat, jäsennysmallit, viitekehykset, käsitteet) ja soveltaa niitä
- osaa edistää ja ottaa vastuuta omasta hyvinvoinnistaan eri menetelmin toimijuuttaan vahvistaen ja kehittäen
- ymmärtää osallisuuden sekä omien että yhteisten arvojen merkityksen oppilaitoshyvinvoinnissa
- ymmärtää vuorovaikutuksen merkityksen hyvinvoinnin edistämisessä
Sisältö (OJ)
Sisältö:
1. Hyvä elämä
2. Kokonaisvaltainen ja laaja-alainen hyvinvointi ja niiden ulottuvuudet
3. Arvot ja osallisuus, sekä vuorovaikutus ja viestintä osana hyvinvointia
4.Oman hyvinvoinnin arviointi ja edistäminen - hyvinvointipääoman lisääminen
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Osallistuja osaa tunnistaa ja tarkastella omaan hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä erilaisten näkökulmien kautta (teoriat, jäsennysmallit, viitekehykset, käsitteet) ja soveltaa niitä (toiminnassaan).
Osallistuja
- tunnistaa, mistä kokonaisvaltainen hyvinvointi rakentuu
- jäsentää omaa kokonaisvaltaista hyvinvointiaan ja tarkastelee siihen vaikuttavia tekijöitä monipuolisesti
- laatii oman hyvinvoinnin edistämisen kehittymissuunnitelman hyvinvointipääoman vahvistamiseksi ja/tai lisäämiseksi
Osallistuja osaa edistää ja ottaa vastuuta omasta hyvinvoinnistaan eri menetelmin toimijuuttaan vahvistaen ja kehittäen.
Osallistuja
- ottaa vastuun omasta hyvinvoinnistaan ja edistää sitä erilaisia menetelmiä käyttäen
- toteuttaa ja arvioi omaa hyvinvoinnin edistämisen kehittymissuunnitelmaa toimijuutta vahvistaen
Osallistuja ymmärtää osallisuuden sekä omien että yhteisten (jaettujen) arvojen merkityksen oppilaitoshyvinvoinnissa.
Osallistuja
- ymmärtää osallisuuden yhteyden hyvinvointiin (osallisuus omassa elämässä, osallisuus yhteisöissä ja vaikuttamisen prosesseissa sekä osallisuus yhteisestä hyvästä)
- tiedostaa omat arvonsa ja peilaa niitä työyhteisön arvoihin
- tietää ja tunnistaa osallisuuden ja arvojen merkityksen oppilaitoshyvinvoinnissa
Osallistuja ymmärtää vuorovaikutuksen merkityksen hyvinvoinnin edistämisessä
Osallistuja
- ymmärtää vuorovaikutuksen ja viestinnän merkityksen osana kokonaisvaltaista hyvinvointia
- ymmärtää vuorovaikutuksen ja viestinnän merkityksen työyhteisön hyvinvoinnin edistämisessä
Arviointiasteikko
0-5