Skip to main content

Personal well-being (5 cr)

Code: TK00GC54-3001

General information


Enrolment period
18.11.2022 - 16.01.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
17.01.2023 - 31.12.2023
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Specialisation Education
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Specialist Program in Educational Institution Welfare
Teachers
Annukka Tapani
Minna Seppälä
Course
TK00GC54

Objectives (course unit)

Osallistuja
- osaa tunnistaa ja tarkastella omaan hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä erilaisten näkökulmien kautta (teoriat, jäsennysmallit, viitekehykset, käsitteet) ja soveltaa niitä
- osaa edistää ja ottaa vastuuta omasta hyvinvoinnistaan eri menetelmin toimijuuttaan vahvistaen ja kehittäen
- ymmärtää osallisuuden sekä omien että yhteisten arvojen merkityksen oppilaitoshyvinvoinnissa
- ymmärtää vuorovaikutuksen merkityksen hyvinvoinnin edistämisessä

Content (course unit)

Sisältö:
1. Hyvä elämä
2. Kokonaisvaltainen ja laaja-alainen hyvinvointi ja niiden ulottuvuudet
3. Arvot ja osallisuus, sekä vuorovaikutus ja viestintä osana hyvinvointia
4.Oman hyvinvoinnin arviointi ja edistäminen - hyvinvointipääoman lisääminen

Assessment criteria, pass/fail (course unit)

Osallistuja osaa tunnistaa ja tarkastella omaan hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä erilaisten näkökulmien kautta (teoriat, jäsennysmallit, viitekehykset, käsitteet) ja soveltaa niitä (toiminnassaan).
Osallistuja
- tunnistaa, mistä kokonaisvaltainen hyvinvointi rakentuu
- jäsentää omaa kokonaisvaltaista hyvinvointiaan ja tarkastelee siihen vaikuttavia tekijöitä monipuolisesti
- laatii oman hyvinvoinnin edistämisen kehittymissuunnitelman hyvinvointipääoman vahvistamiseksi ja/tai lisäämiseksi

Osallistuja osaa edistää ja ottaa vastuuta omasta hyvinvoinnistaan eri menetelmin toimijuuttaan vahvistaen ja kehittäen.
Osallistuja
- ottaa vastuun omasta hyvinvoinnistaan ja edistää sitä erilaisia menetelmiä käyttäen
- toteuttaa ja arvioi omaa hyvinvoinnin edistämisen kehittymissuunnitelmaa toimijuutta vahvistaen

Osallistuja ymmärtää osallisuuden sekä omien että yhteisten (jaettujen) arvojen merkityksen oppilaitoshyvinvoinnissa.
Osallistuja
- ymmärtää osallisuuden yhteyden hyvinvointiin (osallisuus omassa elämässä, osallisuus yhteisöissä ja vaikuttamisen prosesseissa sekä osallisuus yhteisestä hyvästä)
- tiedostaa omat arvonsa ja peilaa niitä työyhteisön arvoihin
- tietää ja tunnistaa osallisuuden ja arvojen merkityksen oppilaitoshyvinvoinnissa

Osallistuja ymmärtää vuorovaikutuksen merkityksen hyvinvoinnin edistämisessä
Osallistuja
- ymmärtää vuorovaikutuksen ja viestinnän merkityksen osana kokonaisvaltaista hyvinvointia
- ymmärtää vuorovaikutuksen ja viestinnän merkityksen työyhteisön hyvinvoinnin edistämisessä

Assessment scale

0-5

Go back to top of page