Personal well-being (5 cr)
Code: TK00GC54-3001
General information
- Enrolment period
- 18.11.2022 - 16.01.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 17.01.2023 - 31.12.2023
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Specialisation Education
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Specialist Program in Educational Institution Welfare
- Teachers
- Annukka Tapani
- Minna Seppälä
- Course
- TK00GC54
Objectives (course unit)
Osallistuja
- osaa tunnistaa ja tarkastella omaan hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä erilaisten näkökulmien kautta (teoriat, jäsennysmallit, viitekehykset, käsitteet) ja soveltaa niitä
- osaa edistää ja ottaa vastuuta omasta hyvinvoinnistaan eri menetelmin toimijuuttaan vahvistaen ja kehittäen
- ymmärtää osallisuuden sekä omien että yhteisten arvojen merkityksen oppilaitoshyvinvoinnissa
- ymmärtää vuorovaikutuksen merkityksen hyvinvoinnin edistämisessä
Content (course unit)
Sisältö:
1. Hyvä elämä
2. Kokonaisvaltainen ja laaja-alainen hyvinvointi ja niiden ulottuvuudet
3. Arvot ja osallisuus, sekä vuorovaikutus ja viestintä osana hyvinvointia
4.Oman hyvinvoinnin arviointi ja edistäminen - hyvinvointipääoman lisääminen
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
Osallistuja osaa tunnistaa ja tarkastella omaan hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä erilaisten näkökulmien kautta (teoriat, jäsennysmallit, viitekehykset, käsitteet) ja soveltaa niitä (toiminnassaan).
Osallistuja
- tunnistaa, mistä kokonaisvaltainen hyvinvointi rakentuu
- jäsentää omaa kokonaisvaltaista hyvinvointiaan ja tarkastelee siihen vaikuttavia tekijöitä monipuolisesti
- laatii oman hyvinvoinnin edistämisen kehittymissuunnitelman hyvinvointipääoman vahvistamiseksi ja/tai lisäämiseksi
Osallistuja osaa edistää ja ottaa vastuuta omasta hyvinvoinnistaan eri menetelmin toimijuuttaan vahvistaen ja kehittäen.
Osallistuja
- ottaa vastuun omasta hyvinvoinnistaan ja edistää sitä erilaisia menetelmiä käyttäen
- toteuttaa ja arvioi omaa hyvinvoinnin edistämisen kehittymissuunnitelmaa toimijuutta vahvistaen
Osallistuja ymmärtää osallisuuden sekä omien että yhteisten (jaettujen) arvojen merkityksen oppilaitoshyvinvoinnissa.
Osallistuja
- ymmärtää osallisuuden yhteyden hyvinvointiin (osallisuus omassa elämässä, osallisuus yhteisöissä ja vaikuttamisen prosesseissa sekä osallisuus yhteisestä hyvästä)
- tiedostaa omat arvonsa ja peilaa niitä työyhteisön arvoihin
- tietää ja tunnistaa osallisuuden ja arvojen merkityksen oppilaitoshyvinvoinnissa
Osallistuja ymmärtää vuorovaikutuksen merkityksen hyvinvoinnin edistämisessä
Osallistuja
- ymmärtää vuorovaikutuksen ja viestinnän merkityksen osana kokonaisvaltaista hyvinvointia
- ymmärtää vuorovaikutuksen ja viestinnän merkityksen työyhteisön hyvinvoinnin edistämisessä
Assessment scale
0-5