Siirry suoraan sisältöön

Dialoginen ohjaussuhde ja -vuorovaikutus (3 op)

Toteutuksen tunnus: TK00FN04-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.11.2022 - 31.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Erikoistumiskoulutus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Uraohjauksen erikoistumiskoulutus

Opettaja

  • Tarja Juurakko-Koskinen
  • Outi Rantanen

Ryhmät

  • 23EURA3
    Uraohjauksen erikoistumiskoulutus, ryhmä 3 OKM

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
• osaa edistää dialogisten ohjaussuhteiden rakentumista erilaisissa ohjaustilanteissa
• tunnistaa asiakkaiden yksilölliset ja yhteisölliset ohjaustarpeet
• kykenee arvioimaan ohjaustilanteita vuorovaikutuksen sekä ohjausprosessin sisällön ja rakenteen näkökulmista
• tunnistaa ja ottaa huomioon ohjaustyön eettisen ulottuvuuden

Sisältö (OJ)

Opintojaksolla tarkastellaan dialogisen ohjaussuhteen rakentumista erilaisissa ohjaustilanteissa. Tutkitaan, miten ohjaustilanteissa huomioidaan asiakkaiden moninaisuutta ja yksilöllisiä ohjaustarpeita sekä pohditaan arvojen ja eettisen ulottuvuuden merkitystä ohjaussuhteessa. Lisäksi tarkastellaan, miten yksilön identiteettiä ja toimijuutta voidaan tukea dialogisen uraohjauksen avulla. Opiskelija vahvistaa dialogista toimintaansa ohjaajana ja kehittää ohjausvuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opintosuorituksen hyväksyminen edellyttää, että opiskelija saavuttaa jakson osaamistavoitteet. Opintosuoritusta arvosteltaessa otetaan lisäksi huomioon, osoittaako opintosuoritus kykyä arvioida ja soveltaa teoreettista ja metodologista tietoa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty. Hyväksytty suoritus kirjataan opintorekisteriin S-merkinnällä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Yhteiset koulutuspäivät (verkossa) ja teemaluennot, pienryhmä- ja henkilökohtainen oh-
jaus, itsenäinen työskentely sekä verkon välityksellä tapahtuva ryhmätyöskentely.

Oppimateriaalit

Kirjallisuutta:
- Amundson, N. 2005. Aktiivinen ohjaus. Opas uraohjauksen ammattilaisille. Helsinki: Psykologien kustannus.
- Amundson, N., Harris-Bowlsbey, J., Niles, 2008. Essential elements of career counseling: processes and techniques. Boston, MA.: Pearson.
- Niles, S. G. & Harris-Bowlsbey, J. 2016. Career development interventions. Boston, MA.: Pearson.
- Peavy, R. V. 2001. Elämäni työkirja. Ohjaajien opaskirja konstruktivististen periaatteiden soveltamiseen koulutuksessa ja ohjaustyössä. Helsinki: Psykologien kustannus.
-Pekkari, M.2009. Tavoitteellinen ohjauskeskustelu. Sanoma Pro Oy.
- Savickas, M. 2011. Career counseling. Alexandria, VA.: American Psychological Association.
- Ståhlberg, L. & Herlevi, M. 2017. Oman näköinen elämä. Näin teet hyviä valintoja. Helsinki: PS-kustannus.
- Ståhlberg, L. 2019. Pienryhmäohjaajan opas. Helsinki: PS-kustannus.
- Vehvilänen, S.2014. Ohjaustyön opas.
- Vehvilänen S.2003. Ohjaus vuorovaikutuksena.
- Vehviläinen, S. Ohjauksen orientaatiot ja dilemmat. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/vehvilainen-2020_ohjauksen-orientaatiot-ja-dilemmat.pdfLuettu 3.2.21

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan hopsissa vahvistettu tapa

Sisällön jaksotus

- Teeman yhteinen käsittely 21.3. ja 26.5.2023 koulutuspäivissä, asiantuntijaluennot ja yhteinen työskentely
- Dialoginen ohjaussuhde ja -vuorovaikutus, ohjaustallennetehtävä: oman ohjaustyön reflektointi ja ohjaustallenne ja sen analysointi, palautus 27.8.2023
- Dialoginen ohjaussuhde ja -vuorovaikutus, ohjaustallenteiden ja niiden analysoinnin yhteisöllinen purku 31.8.2023 webinaarissa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijan hopsissa vahvistettu tapa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Omaan ohjaustyöhön liittyvä ohjausharjoittelu ja sen analysointi.

Kansainvälisyys

Ei ennalta sovittua tähän toteutukseen

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Uraohjauksen erikoistumiskoulutuksen opetussuunnitelmassa 2021.