Skip to main content

Building Dialogical Relationship and Interaction (3 cr)

Code: TK00FN04-3003

General information


Enrolment period
02.11.2022 - 31.12.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2023 - 31.07.2023
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Specialisation Education
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Specialist Training for Career Guidance and Counselling
Teachers
Tarja Juurakko-Koskinen
Outi Rantanen
Tags
ONLINE
Course
TK00FN04

Objectives (course unit)

Opiskelija
• osaa edistää dialogisten ohjaussuhteiden rakentumista erilaisissa ohjaustilanteissa
• tunnistaa asiakkaiden yksilölliset ja yhteisölliset ohjaustarpeet
• kykenee arvioimaan ohjaustilanteita vuorovaikutuksen sekä ohjausprosessin sisällön ja rakenteen näkökulmista
• tunnistaa ja ottaa huomioon ohjaustyön eettisen ulottuvuuden

Content (course unit)

Opintojaksolla tarkastellaan dialogisen ohjaussuhteen rakentumista erilaisissa ohjaustilanteissa. Tutkitaan, miten ohjaustilanteissa huomioidaan asiakkaiden moninaisuutta ja yksilöllisiä ohjaustarpeita sekä pohditaan arvojen ja eettisen ulottuvuuden merkitystä ohjaussuhteessa. Lisäksi tarkastellaan, miten yksilön identiteettiä ja toimijuutta voidaan tukea dialogisen uraohjauksen avulla. Opiskelija vahvistaa dialogista toimintaansa ohjaajana ja kehittää ohjausvuorovaikutustaitojaan.

Assessment criteria, pass/fail (course unit)

Opintosuorituksen hyväksyminen edellyttää, että opiskelija saavuttaa jakson osaamistavoitteet. Opintosuoritusta arvosteltaessa otetaan lisäksi huomioon, osoittaako opintosuoritus kykyä arvioida ja soveltaa teoreettista ja metodologista tietoa.

Exam schedules

Ei tenttejä

Assessment methods and criteria

Opintojakson arviointi hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty. Hyväksytty suoritus kirjataan opintorekisteriin S-merkinnällä.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Yhteiset koulutuspäivät (verkossa) ja teemaluennot, pienryhmä- ja henkilökohtainen oh-
jaus, itsenäinen työskentely sekä verkon välityksellä tapahtuva ryhmätyöskentely.

Learning materials

Kirjallisuutta:
- Amundson, N. 2005. Aktiivinen ohjaus. Opas uraohjauksen ammattilaisille. Helsinki: Psykologien kustannus.
- Amundson, N., Harris-Bowlsbey, J., Niles, 2008. Essential elements of career counseling: processes and techniques. Boston, MA.: Pearson.
- Niles, S. G. & Harris-Bowlsbey, J. 2016. Career development interventions. Boston, MA.: Pearson.
- Peavy, R. V. 2001. Elämäni työkirja. Ohjaajien opaskirja konstruktivististen periaatteiden soveltamiseen koulutuksessa ja ohjaustyössä. Helsinki: Psykologien kustannus.
-Pekkari, M.2009. Tavoitteellinen ohjauskeskustelu. Sanoma Pro Oy.
- Savickas, M. 2011. Career counseling. Alexandria, VA.: American Psychological Association.
- Ståhlberg, L. & Herlevi, M. 2017. Oman näköinen elämä. Näin teet hyviä valintoja. Helsinki: PS-kustannus.
- Ståhlberg, L. 2019. Pienryhmäohjaajan opas. Helsinki: PS-kustannus.
- Vehvilänen, S.2014. Ohjaustyön opas.
- Vehvilänen S.2003. Ohjaus vuorovaikutuksena.
- Vehviläinen, S. Ohjauksen orientaatiot ja dilemmat. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/vehvilainen-2020_ohjauksen-orientaatiot-ja-dilemmat.pdfLuettu 3.2.21

Student workload

Opiskelijan hopsissa vahvistettu tapa

Content scheduling

- Teeman yhteinen käsittely 21.3. ja 26.5.2023 koulutuspäivissä, asiantuntijaluennot ja yhteinen työskentely
- Dialoginen ohjaussuhde ja -vuorovaikutus, ohjaustallennetehtävä: oman ohjaustyön reflektointi ja ohjaustallenne ja sen analysointi, palautus 27.8.2023
- Dialoginen ohjaussuhde ja -vuorovaikutus, ohjaustallenteiden ja niiden analysoinnin yhteisöllinen purku 31.8.2023 webinaarissa

Completion alternatives

Opiskelijan hopsissa vahvistettu tapa

Practical training and working life cooperation

Omaan ohjaustyöhön liittyvä ohjausharjoittelu ja sen analysointi.

International connections

Ei ennalta sovittua tähän toteutukseen

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Uraohjauksen erikoistumiskoulutuksen opetussuunnitelmassa 2021.

Go back to top of page