Dialoginen ohjaussuhde ja -vuorovaikutus (3 op)
Toteutuksen tunnus: TK00FN04-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.11.2022 - 31.12.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Erikoistumiskoulutus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Uraohjauksen erikoistumiskoulutus
Opettaja
- Tarja Juurakko-Koskinen
- Outi Rantanen
Ryhmät
-
23EURA3Uraohjauksen erikoistumiskoulutus, ryhmä 3 OKM
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
• osaa edistää dialogisten ohjaussuhteiden rakentumista erilaisissa ohjaustilanteissa
• tunnistaa asiakkaiden yksilölliset ja yhteisölliset ohjaustarpeet
• kykenee arvioimaan ohjaustilanteita vuorovaikutuksen sekä ohjausprosessin sisällön ja rakenteen näkökulmista
• tunnistaa ja ottaa huomioon ohjaustyön eettisen ulottuvuuden
Sisältö (OJ)
Opintojaksolla tarkastellaan dialogisen ohjaussuhteen rakentumista erilaisissa ohjaustilanteissa. Tutkitaan, miten ohjaustilanteissa huomioidaan asiakkaiden moninaisuutta ja yksilöllisiä ohjaustarpeita sekä pohditaan arvojen ja eettisen ulottuvuuden merkitystä ohjaussuhteessa. Lisäksi tarkastellaan, miten yksilön identiteettiä ja toimijuutta voidaan tukea dialogisen uraohjauksen avulla. Opiskelija vahvistaa dialogista toimintaansa ohjaajana ja kehittää ohjausvuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opintosuorituksen hyväksyminen edellyttää, että opiskelija saavuttaa jakson osaamistavoitteet. Opintosuoritusta arvosteltaessa otetaan lisäksi huomioon, osoittaako opintosuoritus kykyä arvioida ja soveltaa teoreettista ja metodologista tietoa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty. Hyväksytty suoritus kirjataan opintorekisteriin S-merkinnällä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Yhteiset koulutuspäivät (verkossa) ja teemaluennot, pienryhmä- ja henkilökohtainen oh-
jaus, itsenäinen työskentely sekä verkon välityksellä tapahtuva ryhmätyöskentely.
Oppimateriaalit
Kirjallisuutta:
- Amundson, N. 2005. Aktiivinen ohjaus. Opas uraohjauksen ammattilaisille. Helsinki: Psykologien kustannus.
- Amundson, N., Harris-Bowlsbey, J., Niles, 2008. Essential elements of career counseling: processes and techniques. Boston, MA.: Pearson.
- Niles, S. G. & Harris-Bowlsbey, J. 2016. Career development interventions. Boston, MA.: Pearson.
- Peavy, R. V. 2001. Elämäni työkirja. Ohjaajien opaskirja konstruktivististen periaatteiden soveltamiseen koulutuksessa ja ohjaustyössä. Helsinki: Psykologien kustannus.
-Pekkari, M.2009. Tavoitteellinen ohjauskeskustelu. Sanoma Pro Oy.
- Savickas, M. 2011. Career counseling. Alexandria, VA.: American Psychological Association.
- Ståhlberg, L. & Herlevi, M. 2017. Oman näköinen elämä. Näin teet hyviä valintoja. Helsinki: PS-kustannus.
- Ståhlberg, L. 2019. Pienryhmäohjaajan opas. Helsinki: PS-kustannus.
- Vehvilänen, S.2014. Ohjaustyön opas.
- Vehvilänen S.2003. Ohjaus vuorovaikutuksena.
- Vehviläinen, S. Ohjauksen orientaatiot ja dilemmat. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/vehvilainen-2020_ohjauksen-orientaatiot-ja-dilemmat.pdfLuettu 3.2.21
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan hopsissa vahvistettu tapa
Sisällön jaksotus
- Teeman yhteinen käsittely 21.3. ja 26.5.2023 koulutuspäivissä, asiantuntijaluennot ja yhteinen työskentely
- Dialoginen ohjaussuhde ja -vuorovaikutus, ohjaustallennetehtävä: oman ohjaustyön reflektointi ja ohjaustallenne ja sen analysointi, palautus 27.8.2023
- Dialoginen ohjaussuhde ja -vuorovaikutus, ohjaustallenteiden ja niiden analysoinnin yhteisöllinen purku 31.8.2023 webinaarissa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijan hopsissa vahvistettu tapa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Omaan ohjaustyöhön liittyvä ohjausharjoittelu ja sen analysointi.
Kansainvälisyys
Ei ennalta sovittua tähän toteutukseen
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Uraohjauksen erikoistumiskoulutuksen opetussuunnitelmassa 2021.