Digimyynti ja -markkinointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3H00DP14-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
07.06.2023 - 25.08.2023
Ajoitus
24.08.2023 - 12.12.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Niina Syrjälä
- Miina Kivelä
Vastuuhenkilö
Miina Kivelä
Ryhmät
-
22ALITAVLiiketalouden tutkinto-ohjelma 2022, Monimuoto, Virrat
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla perehdytään digitaaliseen markkinointiin ja sisällöntuotantoon eri kanavissa.
Opiskelija
- osaa tehdä perusteltuja kanavavalintoja digimarkkinoinnin suunnittelussa
- osaa suunnitella ja toteuttaa monipuolista sisältömarkkinointia
- osaa hyödyntää digitaalisuutta myyntiprosessin eri vaiheissa.
Sisältö (OJ)
Miten valitaan yrityksen markkinointiin sopivimmat digitaaliset markkinointikanavat?
Miten tuotetaan mielenkiintoista sisältöä digitaalisiin kanaviin?
Miten tehdään onnistunutta digitaalista markkinointia?
Mitkä ovat verkon välityksellä osittain tai kokonaan tapahtuvan myynnin erityispiirteitä?
Miten digitaalisten kanavien kävijätietoja voidaan hyödyntää segmentointiin ja markkinoinnin kohdistamiseen?
Esitietovaatimukset (OJ)
1. vuoden opintojaksot tai vastaavat tiedot ja taidot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tuntee erilaisia digitaalisia alustoja ja -työkaluja sekä osaa nimetä erilaisia sisältötyyppejä. Opiskelija tietää, mitä digitaalisen markkinointiin tai myyntiin liittyvän kampanjan suunnittelussa ja toteutuksessa pitää ottaa huomioon. Opiskelija osaa määritellä digitaaliseen myyntiin ja markkinointiin liittyvät yleisimmät käsitteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa toimia erilaisissa digitaalisissa alustoissa ja tuottaa yleisimpiä digitaalisia sisältöjä itse käyttäen erilaisia digityökaluja. Opiskelija osaa suunnitella yksinkertaisen digitaalisen markkinoinnin tai myynnin kampanjan ennalta määriteltyjen kohderyhmien ja tavoitteiden perusteella sekä mitata sen vaikutuksia. Opiskelija osaa määritellä digitaaliseen myyntiin ja markkinointiin liittyvät käsitteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa toimia erilaisissa digitaalisissa alustoissa itsenäisesti sekä ottaa haltuun uusia. Opiskelija osaa tuottaa monipuolisesti ja tavoitteellisesti erilaisia digitaalisia sisältöjä hyödyntäen digitaalisia työkaluja. Opiskelija osaa suunnitella ja mitata digitaalista markkinointia ja myyntiä menestyksekkäästi ottaen huomioon kohderyhmät. Opiskelija osaa määritellä digitaaliseen myyntiin ja markkinointiin liittyviä käsitteitä laajasti.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija ei ole osoittanut osaamistaan opintojakson tavoitteiden osoittamalla tavalla.
Aika ja paikka
25.08.2023 14.00 - 17.00 Lähitapaaminen Virroilla
15.09.2023 14.00 - 17.00 Etäopetus: Zoom
13.10.2023 14.00 - 17.00 Etäopetus: Zoom
16.11.2023 08.00 - 11.00 Etäopetus: Zoom
12.12.2023 12.00 - 15.00 Lähitapaaminen Virroilla
Zoom-linkki: https://tuni.zoom.us/j/67983372697
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojaksolla on yksi verkkotentti, jonka saa suorittaa omaan tahtiin deadlineen mennessä. Mikäli opiskelija ei suorita tenttiä ajoissa, pitää uusinta-ajankohta sopia opettajan kanssa erikseen.
Ryhmätehtäviä ei ole mahdollista uusia tai korottaa, jos niistä on saanut hyväksytyn arvosanan
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan kahden lähitapaamisen ja kolmen webinaarin avulla. Tämän lisäksi tehdään Moodle-alustalla yksilö- ja ryhmätehtäviä, jotka etenevät kurssin aiheiden mukaisesti.
Opetusmenetelmiä ovat:
luennot (vuorovaikutteiset webinaarit ja lähitapaamiset)
pienryhmätyöskentely - tiimioppiminen
itsenäinen opiskelu
dialogiharjoitukset ja muut tehtävät
reflektointi
Oppimateriaalit
Kurssilla on oppimateriaaliksi tarjolla webinaarien lisäksi materiaalilista, jolta voi valita e-kirjoja, kirjoja, videomateriaaleja ja podcasteja. Materiaalit on pääosin ohjeistettu tehtäväkohtaisesti. Lisäksi opintojaksolla on käytössä kurssikirja.
Kurssikirja:
Digimarkkinointi. 2022, Kirjoittajat: Niko Lahtinen, Kimmo Pulkka, Heikki Karjaluoto ja Joel Mero. (Alma Talent)
Kirja löytyy Andorista: https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/1j3mh4m/alma9911293053805973
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopistettä
Sisällön jaksotus
1. Aloitus: Johdanto digimyyntiin ja markkinointiin, Miten tehdään onnistunutta digitaalista markkinointia?
2. Digimarkkinointi: Miten valitaan yrityksen markkinointiin sopivimmat digitaaliset markkinointikanavat? Miten digitaalisten kanavien kävijätietoja voidaan hyödyntää segmentointiin ja markkinoinnin kohdistamiseen?
3. Digimyynti: Mitkä ovat verkon välityksellä kokonaan tai osittain tapahtuvan myynnin erityispiirteitä? HubSpot (kokonaisvaltainen inbound-markkinointiin, myyntiin ja
asiakaspalveluun suunniteltu järjestelmä) Miten digitaalisuutta voidaan hyödyntää myyntiprosessin eri vaiheissa?
4. Sisällöntuotanto: Miten tuotetaan mielenkiintoista sisältöä digitaalisiin kanaviin?
5. Lopputöiden esittely
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kurssin voi suorittaa aiemman osaamisen perustuvan hyväksllukemisen kautta (HyväHot,Pakki).
Hakemus pitää tehdä viimeistään 2 viikkoa ennen kurssin alkamista eli 11.8.2022. Arvioitava näyttö annetaan ennen 23.8.2023. Arvioitavan näytön tarkempi ohjeistus annetaan hakemuksen käsittelyn jälkeen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Osan opintojaksolla tehtävistä harjoituksista voi yhdistää työelämäcaseihin.
Kansainvälisyys
Osa oppimateriaaleista on englanniksi.
Lisätietoja opiskelijoille
Ennen opintojakson ensimmäistä tapaamista on Moodlessa tehtäväksi ennakkotehtävä.