Siirry suoraan sisältöön

Digimyynti ja -markkinointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3H00DP14-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.06.2023 - 25.08.2023

Ajoitus

24.08.2023 - 12.12.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Niina Syrjälä
  • Miina Kivelä

Vastuuhenkilö

Miina Kivelä

Ryhmät

  • 22ALITAV
    Liiketalouden tutkinto-ohjelma 2022, Monimuoto, Virrat

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla perehdytään digitaaliseen markkinointiin ja sisällöntuotantoon eri kanavissa.

Opiskelija
- osaa tehdä perusteltuja kanavavalintoja digimarkkinoinnin suunnittelussa
- osaa suunnitella ja toteuttaa monipuolista sisältömarkkinointia
- osaa hyödyntää digitaalisuutta myyntiprosessin eri vaiheissa.

Sisältö (OJ)

Miten valitaan yrityksen markkinointiin sopivimmat digitaaliset markkinointikanavat?
Miten tuotetaan mielenkiintoista sisältöä digitaalisiin kanaviin?
Miten tehdään onnistunutta digitaalista markkinointia?
Mitkä ovat verkon välityksellä osittain tai kokonaan tapahtuvan myynnin erityispiirteitä?
Miten digitaalisten kanavien kävijätietoja voidaan hyödyntää segmentointiin ja markkinoinnin kohdistamiseen?

Esitietovaatimukset (OJ)

1. vuoden opintojaksot tai vastaavat tiedot ja taidot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tuntee erilaisia digitaalisia alustoja ja -työkaluja sekä osaa nimetä erilaisia sisältötyyppejä. Opiskelija tietää, mitä digitaalisen markkinointiin tai myyntiin liittyvän kampanjan suunnittelussa ja toteutuksessa pitää ottaa huomioon. Opiskelija osaa määritellä digitaaliseen myyntiin ja markkinointiin liittyvät yleisimmät käsitteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa toimia erilaisissa digitaalisissa alustoissa ja tuottaa yleisimpiä digitaalisia sisältöjä itse käyttäen erilaisia digityökaluja. Opiskelija osaa suunnitella yksinkertaisen digitaalisen markkinoinnin tai myynnin kampanjan ennalta määriteltyjen kohderyhmien ja tavoitteiden perusteella sekä mitata sen vaikutuksia. Opiskelija osaa määritellä digitaaliseen myyntiin ja markkinointiin liittyvät käsitteet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa toimia erilaisissa digitaalisissa alustoissa itsenäisesti sekä ottaa haltuun uusia. Opiskelija osaa tuottaa monipuolisesti ja tavoitteellisesti erilaisia digitaalisia sisältöjä hyödyntäen digitaalisia työkaluja. Opiskelija osaa suunnitella ja mitata digitaalista markkinointia ja myyntiä menestyksekkäästi ottaen huomioon kohderyhmät. Opiskelija osaa määritellä digitaaliseen myyntiin ja markkinointiin liittyviä käsitteitä laajasti.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija ei ole osoittanut osaamistaan opintojakson tavoitteiden osoittamalla tavalla.

Aika ja paikka

25.08.2023 14.00 - 17.00 Lähitapaaminen Virroilla
15.09.2023 14.00 - 17.00 Etäopetus: Zoom
13.10.2023 14.00 - 17.00 Etäopetus: Zoom
16.11.2023 08.00 - 11.00 Etäopetus: Zoom
12.12.2023 12.00 - 15.00 Lähitapaaminen Virroilla

Zoom-linkki: https://tuni.zoom.us/j/67983372697

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojaksolla on yksi verkkotentti, jonka saa suorittaa omaan tahtiin deadlineen mennessä. Mikäli opiskelija ei suorita tenttiä ajoissa, pitää uusinta-ajankohta sopia opettajan kanssa erikseen.

Ryhmätehtäviä ei ole mahdollista uusia tai korottaa, jos niistä on saanut hyväksytyn arvosanan

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan kahden lähitapaamisen ja kolmen webinaarin avulla. Tämän lisäksi tehdään Moodle-alustalla yksilö- ja ryhmätehtäviä, jotka etenevät kurssin aiheiden mukaisesti.

Opetusmenetelmiä ovat:
luennot (vuorovaikutteiset webinaarit ja lähitapaamiset)
pienryhmätyöskentely - tiimioppiminen
itsenäinen opiskelu
dialogiharjoitukset ja muut tehtävät
reflektointi

Oppimateriaalit

Kurssilla on oppimateriaaliksi tarjolla webinaarien lisäksi materiaalilista, jolta voi valita e-kirjoja, kirjoja, videomateriaaleja ja podcasteja. Materiaalit on pääosin ohjeistettu tehtäväkohtaisesti. Lisäksi opintojaksolla on käytössä kurssikirja.

Kurssikirja:
Digimarkkinointi. 2022, Kirjoittajat: Niko Lahtinen, Kimmo Pulkka, Heikki Karjaluoto ja Joel Mero. (Alma Talent)
Kirja löytyy Andorista: https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/1j3mh4m/alma9911293053805973

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä

Sisällön jaksotus

1. Aloitus: Johdanto digimyyntiin ja markkinointiin, Miten tehdään onnistunutta digitaalista markkinointia?
2. Digimarkkinointi: Miten valitaan yrityksen markkinointiin sopivimmat digitaaliset markkinointikanavat? Miten digitaalisten kanavien kävijätietoja voidaan hyödyntää segmentointiin ja markkinoinnin kohdistamiseen?
3. Digimyynti: Mitkä ovat verkon välityksellä kokonaan tai osittain tapahtuvan myynnin erityispiirteitä? HubSpot (kokonaisvaltainen inbound-markkinointiin, myyntiin ja
asiakaspalveluun suunniteltu järjestelmä) Miten digitaalisuutta voidaan hyödyntää myyntiprosessin eri vaiheissa?
4. Sisällöntuotanto: Miten tuotetaan mielenkiintoista sisältöä digitaalisiin kanaviin?
5. Lopputöiden esittely

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kurssin voi suorittaa aiemman osaamisen perustuvan hyväksllukemisen kautta (HyväHot,Pakki).
Hakemus pitää tehdä viimeistään 2 viikkoa ennen kurssin alkamista eli 11.8.2022. Arvioitava näyttö annetaan ennen 23.8.2023. Arvioitavan näytön tarkempi ohjeistus annetaan hakemuksen käsittelyn jälkeen.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Osan opintojaksolla tehtävistä harjoituksista voi yhdistää työelämäcaseihin.

Kansainvälisyys

Osa oppimateriaaleista on englanniksi.

Lisätietoja opiskelijoille

Ennen opintojakson ensimmäistä tapaamista on Moodlessa tehtäväksi ennakkotehtävä.