Kansainvälinen myyntityö (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3H00EA01-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
09.06.2023 - 30.08.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Juha Ikonen
- Markus Jähi
- Pauliina Airaksinen-Aminoff
Vastuuhenkilö
Pauliina Airaksinen-Aminoff
Ryhmät
-
21ALITALiiketalouden tutkinto-ohjelma 2021, Monimuoto, Myyntiosaaminen
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija ymmärtää kansainvälisen myyntityön erityispiirteet ja on valmis työskentelemään kansainvälisessä myyntityössä.
Opiskelija
- tietää yrityksen kansainvälistymisstrategiat
- tuntee kansainvälisen uusasiakashankinnan prosessin
- ymmärtää tärkeimpien vienti- ja tuontimaiden kulttuureiden erityispiirteet
- osaa soveltaa myyntiprosessia ja myyntitekniikoita eri kulttuurien erityispiirteiden mukaisesti.
Sisältö (OJ)
Minkälaisia strategioita tulee tehdä kansainvälistymispäätökseen liittyen?
Miten kansainvälinen liiketoiminta käynnistetään ja miten sitä kehitetään?
Miten suunnitellaan ja toteutetaan kansainvälistä uusasiakashankintaa?
Miten myyntiprosessia ja myyntitekniikoita sovelletaan eri kulttuureihin sopiviksi?
Esitietovaatimukset (OJ)
1. ja 2. vuoden opintojaksot tai vastaavat tiedot ja taidot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija osaa kansainvälisen myyntityöhön liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija hallitsee kansainvälisen myyntityöhön liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät. Opiskelija osaa pohtia aihealueeseen liittyviä käytännön haasteita ja perustella ratkaisunsa. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa kansainvälisiin uusasiakashankintatilanteisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija hallitsee kansainvälisen myyntityöhön liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät. Opiskelija pystyy analysoimaan aihepiiriin liittyviä käytännön ongelmia. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti. Opiskelija osaa tarvittaessa myös itse etsiä tietoa ja suunnitella ratkaisuvaihtoehtoja kansainvälisiin uusasiakashankintatilanteisiin.
Aika ja paikka
Perjantai 1.9.2023 KAMPUKSELLA (Juha Ikonen ja Pauliina Airaksinen-Aminoff)
Perjantai 22.9.2023 KAMPUKSELLA (Pauliina Airaksinen-Aminoff)
Perjantai 26.10.2023 KAMPUKSELLA (Juha Ikonen)
Perjantai 3.11.2023 ETÄNÄ (Juha Ikonen)
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kurssilla ei suoriteta tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin aikana arvioidaan 2 tehtävää, joista toisen arvioi lehtori Juha Ikonen (50 %) ja toisen lehtori Pauliina Airaksinen-Aminoff (50 %). Arviointiasteikko on 0-5.
Tarkemmat arviointikriteerit kuvattu toteutuksen Moodlessa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetusmenetelminä sekä interaktiiviset luennot että työskentely pienryhmissä. Lisäksi itsenäinen työskentely. Opetus tapahtuu sekä lähiopetuksena että videon välityksellä (lisätietoa kurssikohtaisesta Moodlesta). Tästä syystä kurssille osallistuminen vaatii toimiva videoyhteyttä. Videota ei tarvitse pitää koko aikaa päällä vaan aina tarvittaessa.
Oppimisen tukena luennoilla käytetään myös draamapedagogisia harjoitteita.
Oppimateriaalit
Kurssilla luetaan 1 kirja: Vahvaselkä, Irma: Kansainvälinen liiketoiminta ja markkinointi (2009):Edita Publishing Oy
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
kurssin voi korvata aiemmalla työkokemuksella, jolloin opiskelijan on haettava korvaavuutta. Korvaavuuden saamiseksi opiskelijalla tulee olla työtodistus nykyiseltä työnantajaltaan tai aiemmalta työnantajaltaan, CV sekä lyhyt kuvaus siitä, miksi hakee korvaavuutta. Kokemuksen lisäksi on luettava kurssilla annettu kirja, sekä tehtävä siitä reflektoiva kirjareferaatti. Lisäksi on annatteva näyttö, josta sovitaan opettajan kanssa erikseen (mm. presentaation teko ja sen esittäminen tms.)