Siirry suoraan sisältöön

Kansainvälinen myyntityö (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3H00EA01-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

09.06.2023 - 30.08.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Juha Ikonen
  • Markus Jähi
  • Pauliina Airaksinen-Aminoff

Vastuuhenkilö

Pauliina Airaksinen-Aminoff

Ryhmät

  • 21ALITA
    Liiketalouden tutkinto-ohjelma 2021, Monimuoto, Myyntiosaaminen

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija ymmärtää kansainvälisen myyntityön erityispiirteet ja on valmis työskentelemään kansainvälisessä myyntityössä.

Opiskelija
- tietää yrityksen kansainvälistymisstrategiat
- tuntee kansainvälisen uusasiakashankinnan prosessin
- ymmärtää tärkeimpien vienti- ja tuontimaiden kulttuureiden erityispiirteet
- osaa soveltaa myyntiprosessia ja myyntitekniikoita eri kulttuurien erityispiirteiden mukaisesti.

Sisältö (OJ)

Minkälaisia strategioita tulee tehdä kansainvälistymispäätökseen liittyen?
Miten kansainvälinen liiketoiminta käynnistetään ja miten sitä kehitetään?
Miten suunnitellaan ja toteutetaan kansainvälistä uusasiakashankintaa?
Miten myyntiprosessia ja myyntitekniikoita sovelletaan eri kulttuureihin sopiviksi?

Esitietovaatimukset (OJ)

1. ja 2. vuoden opintojaksot tai vastaavat tiedot ja taidot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija osaa kansainvälisen myyntityöhön liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija hallitsee kansainvälisen myyntityöhön liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät. Opiskelija osaa pohtia aihealueeseen liittyviä käytännön haasteita ja perustella ratkaisunsa. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa kansainvälisiin uusasiakashankintatilanteisiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija hallitsee kansainvälisen myyntityöhön liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät. Opiskelija pystyy analysoimaan aihepiiriin liittyviä käytännön ongelmia. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti. Opiskelija osaa tarvittaessa myös itse etsiä tietoa ja suunnitella ratkaisuvaihtoehtoja kansainvälisiin uusasiakashankintatilanteisiin.

Aika ja paikka

Perjantai 1.9.2023 KAMPUKSELLA (Juha Ikonen ja Pauliina Airaksinen-Aminoff)
Perjantai 22.9.2023 KAMPUKSELLA (Pauliina Airaksinen-Aminoff)
Perjantai 26.10.2023 KAMPUKSELLA (Juha Ikonen)
Perjantai 3.11.2023 ETÄNÄ (Juha Ikonen)

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kurssilla ei suoriteta tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin aikana arvioidaan 2 tehtävää, joista toisen arvioi lehtori Juha Ikonen (50 %) ja toisen lehtori Pauliina Airaksinen-Aminoff (50 %). Arviointiasteikko on 0-5.
Tarkemmat arviointikriteerit kuvattu toteutuksen Moodlessa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetusmenetelminä sekä interaktiiviset luennot että työskentely pienryhmissä. Lisäksi itsenäinen työskentely. Opetus tapahtuu sekä lähiopetuksena että videon välityksellä (lisätietoa kurssikohtaisesta Moodlesta). Tästä syystä kurssille osallistuminen vaatii toimiva videoyhteyttä. Videota ei tarvitse pitää koko aikaa päällä vaan aina tarvittaessa.

Oppimisen tukena luennoilla käytetään myös draamapedagogisia harjoitteita.

Oppimateriaalit

Kurssilla luetaan 1 kirja: Vahvaselkä, Irma: Kansainvälinen liiketoiminta ja markkinointi (2009):Edita Publishing Oy

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

kurssin voi korvata aiemmalla työkokemuksella, jolloin opiskelijan on haettava korvaavuutta. Korvaavuuden saamiseksi opiskelijalla tulee olla työtodistus nykyiseltä työnantajaltaan tai aiemmalta työnantajaltaan, CV sekä lyhyt kuvaus siitä, miksi hakee korvaavuutta. Kokemuksen lisäksi on luettava kurssilla annettu kirja, sekä tehtävä siitä reflektoiva kirjareferaatti. Lisäksi on annatteva näyttö, josta sovitaan opettajan kanssa erikseen (mm. presentaation teko ja sen esittäminen tms.)