Siirry suoraan sisältöön

Go to Market – tuotteen monikanavainen lanseeraus (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3H00FE37-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
23.11.2022 - 19.01.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
19.01.2023 - 26.05.2023
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
15 - 30
Koulutus
Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettajat
Hanna Saraketo
Kirsi Tanner
Vastuuhenkilö
Kirsi Tanner
Ryhmät
21ALITAM
Liiketalouden tutkinto-ohjelma 2021, monimuoto, Mänttä-Vilppula
Luokittelu
BLENDED
Opintojakso
3H00FE37

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Tällä opintojaksolla toteutetaan uuden tai uudistetun tuotteen tai palvelun lanseeraaminen.

Opiskelija osaa
- toteuttaa yrityksen toimeksiannon tai oman idean pohjalta uuden tai uudistetun tuotteen tai palvelun lanseeraamisen suunnittelun ja toteutuksen.

Sisältö (Opintojakso)

Mitä onnistunut lanseeraaminen käsittää?
Miten lanseeraamistoimet toteutetaan?

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Edellisten moduulien tai vastaavat tiedot ja taidot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija osaa suunnitella yksinkertaisen kampanjan ja toteuttaa sen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija osaa suunnitella lanseerausprojektin ja toteuttaa sen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa (laadittujen tavoitteiden mukaan arvioiden) onnistuneen lanseerausprojektin ja tuoda uuden tai uudistetun tuotteen tai palvelun markkinoille. Hän pystyy arvioimaan lanseerauksen tulokset ja määrittelemään kehityskohteet.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

Opiskelija ei osaa suunnitella tai toteuttaa lanseerausprojektia käytännössä.

Aika ja paikka

Itsenäistä opiskelua + kontaktipäivät Teamsissa ja lukkarissa ilmoitetun mukaisesti.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Perinteistä tenttiä ei ole. Projektista palautetaan suunnitelma ja raportti, ja se myös esitellään ryhmälle.
Mahdolliset uusinnat ja rästisuoritukset sovittava tapauskohtaisesti vuoden sisällä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivisuus/läsnäolo - vaikutus kokonaisarvosanaan +/-1
Ennakkotehtävä hyväksytty - hylätty
Projektisuunnitelma hyväksytty - hylätty
Projektiraportti 0 - 5
Projektin esittäminen (opit) - vaikutus kokonaisarvosanaan +/-1

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Go to market -kokonaisuus yhdistää asiakasprofiloinnin, markkinoinnin strategiset linjaukset, digitaalisuuden hyödyntämisen tuotteen tai palvelun lanseeraamisessa. Kevään aikana toteutetaan projekti, jossa uusi tai uudistettu tuote tai palvelu julkaistaan markkinoille. Oppimisen menetelmiä ovat
-luennot, tietoiskut, sparraukset
-tehtävien tekeminen itsenäisesti tai ryhmässä
-kirjallisuuteen perehtyminen ja muu tiedonhankinta
-projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi.

Oppimateriaalit

Vinkkejä jaetaan Moodlessa ja kerrotaan kontakteissa; aikaisemman projektinhallinnan kurssin materiaalit hyödynnettävissä uudelleen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Jokainen op = 27 h opiskelijan työtä eli 5 op = 135 h. Se jakautunee seuraavasti:
- 10 h kontaktipäivissä yhteistä oppimista
- 10 h projektisuunnitelma
- 100 h projektissa työskentely (tuotteesta ja palvelusta riippuen esimerkiksi valokuvausta, markkinointitekstien kirjoittamista, some-kanavissa julkaisemista ja julkaisujen seuraamista, asiakaskyselyjä, palautteita)
- 10 h raportin kirjoittaminen ja esittämiseen valmistautuminen
- 5 h sparrausta ja oppimisen reflektointia

Sisällön jaksotus

Tammikuu: aloitus, projekti-ideat
Helmikuu: projektisuunnitelma
Maalis- ja huhtikuu: projektin toteutusta
Toukokuu: projektin raportointi ja esittäminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaisista suoritustavoista on neuvoteltava etukäteen valmentajien kanssa.

Jos sinulla on aiempaa osaamista tuotelanseerausprojektista, tee Pakin Hyvähotissa hakemus mahdollisuudesta osaamisen näyttöön. Osoita hakemus Hannalle tai Kirsille. Jos hakemus hyväksytään, saat tarkemmat ohjeet raportointiin ja esittämiseen.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Projekti on työelämälähtöinen, mahdollisesti omaan yritystoimintaan kytkeytyvä.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole osallistunut kontaktipäiviin. Hän ei ole palauttanut vaadittavia tehtäviä hyväksyttävästi. Projekti on teoreettinen eikä sitä ole toteutettu käytännössä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on yksin tai yhdessä muiden kanssa suunnitellut, toteuttanut ja raportoinut lanseerausprojektin. Oppimistulokset ovat vähäisiä.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on yksin tai yhdessä muiden kanssa suunnitellut, toteuttanut ja raportoinut lanseerausprojektin ja osoittaa oppineensa niiden tekemisestä lanseeraamisessa ja projektityöskentelyssä tarvittavia tietoja ja taitoja; ks. OPS. Työ on tehty huolellisesti ja teoriatiedolla perustellen.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on yksin tai yhdessä muiden kanssa suunnitellut, toteuttanut ja raportoinut lanseerausprojektin ja osoittaa oppineensa niiden tekemisestä lanseeraamisessa ja projektityöskentelyssä tarvittavia tietoja ja taitoja; ks. OPS. Työ on tehty huolellisesti ja tosissaan, toimet on perusteltu kattavasti eri lähteistä peräisin olevalla tutkimustiedolla. Opit ovat realistisisa ja oivaltavia.

Siirry alkuun