Go to Market – tuotteen monikanavainen lanseeraus (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3H00FE37-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
23.11.2022 - 19.01.2023
Ajoitus
19.01.2023 - 26.05.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 30
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hanna Saraketo
- Kirsi Tanner
Vastuuhenkilö
Kirsi Tanner
Ryhmät
-
21ALITAMLiiketalouden tutkinto-ohjelma 2021, monimuoto, Mänttä-Vilppula
Tavoitteet (OJ)
Tällä opintojaksolla toteutetaan uuden tai uudistetun tuotteen tai palvelun lanseeraaminen.
Opiskelija osaa
- toteuttaa yrityksen toimeksiannon tai oman idean pohjalta uuden tai uudistetun tuotteen tai palvelun lanseeraamisen suunnittelun ja toteutuksen.
Sisältö (OJ)
Mitä onnistunut lanseeraaminen käsittää?
Miten lanseeraamistoimet toteutetaan?
Esitietovaatimukset (OJ)
Edellisten moduulien tai vastaavat tiedot ja taidot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa suunnitella yksinkertaisen kampanjan ja toteuttaa sen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa suunnitella lanseerausprojektin ja toteuttaa sen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa (laadittujen tavoitteiden mukaan arvioiden) onnistuneen lanseerausprojektin ja tuoda uuden tai uudistetun tuotteen tai palvelun markkinoille. Hän pystyy arvioimaan lanseerauksen tulokset ja määrittelemään kehityskohteet.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija ei osaa suunnitella tai toteuttaa lanseerausprojektia käytännössä.
Aika ja paikka
Itsenäistä opiskelua + kontaktipäivät Teamsissa ja lukkarissa ilmoitetun mukaisesti.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Perinteistä tenttiä ei ole. Projektista palautetaan suunnitelma ja raportti, ja se myös esitellään ryhmälle.
Mahdolliset uusinnat ja rästisuoritukset sovittava tapauskohtaisesti vuoden sisällä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivisuus/läsnäolo - vaikutus kokonaisarvosanaan +/-1
Ennakkotehtävä hyväksytty - hylätty
Projektisuunnitelma hyväksytty - hylätty
Projektiraportti 0 - 5
Projektin esittäminen (opit) - vaikutus kokonaisarvosanaan +/-1
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Go to market -kokonaisuus yhdistää asiakasprofiloinnin, markkinoinnin strategiset linjaukset, digitaalisuuden hyödyntämisen tuotteen tai palvelun lanseeraamisessa. Kevään aikana toteutetaan projekti, jossa uusi tai uudistettu tuote tai palvelu julkaistaan markkinoille. Oppimisen menetelmiä ovat
-luennot, tietoiskut, sparraukset
-tehtävien tekeminen itsenäisesti tai ryhmässä
-kirjallisuuteen perehtyminen ja muu tiedonhankinta
-projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi.
Oppimateriaalit
Vinkkejä jaetaan Moodlessa ja kerrotaan kontakteissa; aikaisemman projektinhallinnan kurssin materiaalit hyödynnettävissä uudelleen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Jokainen op = 27 h opiskelijan työtä eli 5 op = 135 h. Se jakautunee seuraavasti:
- 10 h kontaktipäivissä yhteistä oppimista
- 10 h projektisuunnitelma
- 100 h projektissa työskentely (tuotteesta ja palvelusta riippuen esimerkiksi valokuvausta, markkinointitekstien kirjoittamista, some-kanavissa julkaisemista ja julkaisujen seuraamista, asiakaskyselyjä, palautteita)
- 10 h raportin kirjoittaminen ja esittämiseen valmistautuminen
- 5 h sparrausta ja oppimisen reflektointia
Sisällön jaksotus
Tammikuu: aloitus, projekti-ideat
Helmikuu: projektisuunnitelma
Maalis- ja huhtikuu: projektin toteutusta
Toukokuu: projektin raportointi ja esittäminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisista suoritustavoista on neuvoteltava etukäteen valmentajien kanssa.
Jos sinulla on aiempaa osaamista tuotelanseerausprojektista, tee Pakin Hyvähotissa hakemus mahdollisuudesta osaamisen näyttöön. Osoita hakemus Hannalle tai Kirsille. Jos hakemus hyväksytään, saat tarkemmat ohjeet raportointiin ja esittämiseen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Projekti on työelämälähtöinen, mahdollisesti omaan yritystoimintaan kytkeytyvä.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole osallistunut kontaktipäiviin. Hän ei ole palauttanut vaadittavia tehtäviä hyväksyttävästi. Projekti on teoreettinen eikä sitä ole toteutettu käytännössä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on yksin tai yhdessä muiden kanssa suunnitellut, toteuttanut ja raportoinut lanseerausprojektin. Oppimistulokset ovat vähäisiä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on yksin tai yhdessä muiden kanssa suunnitellut, toteuttanut ja raportoinut lanseerausprojektin ja osoittaa oppineensa niiden tekemisestä lanseeraamisessa ja projektityöskentelyssä tarvittavia tietoja ja taitoja; ks. OPS. Työ on tehty huolellisesti ja teoriatiedolla perustellen.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on yksin tai yhdessä muiden kanssa suunnitellut, toteuttanut ja raportoinut lanseerausprojektin ja osoittaa oppineensa niiden tekemisestä lanseeraamisessa ja projektityöskentelyssä tarvittavia tietoja ja taitoja; ks. OPS. Työ on tehty huolellisesti ja tosissaan, toimet on perusteltu kattavasti eri lähteistä peräisin olevalla tutkimustiedolla. Opit ovat realistisisa ja oivaltavia.