Elämänkulun ja kehityksen psykologia (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL30-3013
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 31.07.2022
Ajoitus
02.09.2022 - 31.12.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Avoin AMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hanna-Liisa Puskala
Vastuuhenkilö
Hanna-Liisa Puskala
Ryhmät
-
22AVOSOVAKAVarhaiskasvatuksen opintoja 60 op, S2022
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa tarkastella elämänkulkua jatkumona sekä psyykkisenä, fyysisenä ja sosiaalisena synteesinä huomioiden eri elämänvaiheet ja elämäntapahtumat.
- osaa selittää kiintymyssuhdemallit ja niiden syntymisen sekä tarkastella niiden merkitystä ihmisen elämänkulussa.
- osaa kuvailla tunne-elämän kehittymistä ja sen merkitystä eri elämänvaiheissa
- osaa selittää seksuaalisen kehityksen ja seksuaalikasvatuksen merkityksen huomioiden psyykkisen, fyysisen ja sosiaalisen ulottuvuuden.
Sisältö (OJ)
- Psykologista tietoa eri elämänvaiheista
- Tietoa kiintymysuhteista ja tunne-elämän merkityksestä eri elämänvaiheissa.
- Traumatietoa
- Tietoa elämänkulun eri mahdollisuuksista ihmisen psyykkisen eheytymisen kannalta
- Seksuaalinen kehitys ja seksuaalikasvatus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa kuvailla tavoitteisiin liittyvät ilmiöt, teorian ja määritellä peruskäsitteistön. Valintoja, ratkaisuja ja näkökulman rajauksia ei ole perusteltu teoreettisesti tai teoreettinen perustelu on suoraviivaista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Osaa soveltaa teoriaa ja käsitteitä sekä jäsentää asioita suhteessa toisiinsa. Osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja. Osaa arvioida asioita ja tarkastella niitä eri näkökulmista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Osaa analysoida tietoa ja toimintaa sekä yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin. Osaa etsiä kehittämismahdollisuuksia ja perustella erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja. Osaa luoda uusia ratkaisutapoja tai yhdistellä jo olemassa olevia luovasti.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty: Tavoitteisiin liittyviä ilmiöitä, teoriaa ja peruskäsitteistöä ei ole määritelty ja kuvattu riittävästi tai se on virheellistä. Sisällönhallinta epäjohdonmukaista ja puutteellista tai virheellistä. Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kirjallisuustentti:
-Saukola, K., Laine, T. 2017. Näe sydämellä. Luo arvostava yhteys lapseen
-Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
-Kirjallisuustentti (0-5)
-Kasvun prosessitehtävä: Minun sukujuureni ja elämäni tarinani: Minä ihmisenä (Hyväksytty - Täydennettävä - Hylätty)
-Seksuaalisuustehtävä: Seksuaalisuuskasvatus ja seksuaalisuuden monimuotoisuus -tehtävä (Hyväksytty - Täydennettävä - Hylätty). Kiitettävällä voi korottaa kirjallisuustentin arvosanaa
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
-Luennot
-Kirjallisuus
-Aktivoivat tehtävät
-Reflektointi
-Ryhmätyöskentely
-Elokuva
-Aidot oppimisympäristöt
-Itsenäinen tehtävä
-Oman minuuden ja elämänkokemuksen soveltaminen
Oppimateriaalit
-Saukola, K., Laine, T. 2017. Näe sydämellä. Luo arvostava yhteys lapseen
-Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op=135 tuntia
Opetus ja ryhmätyöskentely
Tenttikirjallisuuden opiskelu
Itsenäiset tehtävät
Sisällön jaksotus
Pe 30.9 klo 15.15-18.45 Aloitus ja Johdanto lapsen kehitykseen kiintymyssuhdenäkökulmasta
la 1.10. klo 9-11.45 Lapsen kognitiivinen kehitys ja sosiaalinen ympäristö
la 1.10. klo 12.30-15.15 Traumatisoituneen lapsen kohtaaminen päivähoidossa
la 29.10. klo 9-12.45 Lapsuuden kehitys tunne-elämän jatkumona
Itsenäiset ja ryhmätehtävät:
Ks. aikataulut ja ohjeistus Moodlesta
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tamkin yleinen arviointikehikko löytyy Moodlesta