Siirry suoraan sisältöön

Elämänkulun ja kehityksen psykologia (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7S00EL30-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 31.07.2022

Ajoitus

02.09.2022 - 31.12.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Avoin AMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Sosionomin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Hanna-Liisa Puskala

Vastuuhenkilö

Hanna-Liisa Puskala

Ryhmät

  • 22AVOSOVAKA
    Varhaiskasvatuksen opintoja 60 op, S2022

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa tarkastella elämänkulkua jatkumona sekä psyykkisenä, fyysisenä ja sosiaalisena synteesinä huomioiden eri elämänvaiheet ja elämäntapahtumat.
- osaa selittää kiintymyssuhdemallit ja niiden syntymisen sekä tarkastella niiden merkitystä ihmisen elämänkulussa.
- osaa kuvailla tunne-elämän kehittymistä ja sen merkitystä eri elämänvaiheissa
- osaa selittää seksuaalisen kehityksen ja seksuaalikasvatuksen merkityksen huomioiden psyykkisen, fyysisen ja sosiaalisen ulottuvuuden.

Sisältö (OJ)

- Psykologista tietoa eri elämänvaiheista
- Tietoa kiintymysuhteista ja tunne-elämän merkityksestä eri elämänvaiheissa.
- Traumatietoa
- Tietoa elämänkulun eri mahdollisuuksista ihmisen psyykkisen eheytymisen kannalta
- Seksuaalinen kehitys ja seksuaalikasvatus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa kuvailla tavoitteisiin liittyvät ilmiöt, teorian ja määritellä peruskäsitteistön. Valintoja, ratkaisuja ja näkökulman rajauksia ei ole perusteltu teoreettisesti tai teoreettinen perustelu on suoraviivaista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Osaa soveltaa teoriaa ja käsitteitä sekä jäsentää asioita suhteessa toisiinsa. Osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja. Osaa arvioida asioita ja tarkastella niitä eri näkökulmista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Osaa analysoida tietoa ja toimintaa sekä yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin. Osaa etsiä kehittämismahdollisuuksia ja perustella erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja. Osaa luoda uusia ratkaisutapoja tai yhdistellä jo olemassa olevia luovasti.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty: Tavoitteisiin liittyviä ilmiöitä, teoriaa ja peruskäsitteistöä ei ole määritelty ja kuvattu riittävästi tai se on virheellistä. Sisällönhallinta epäjohdonmukaista ja puutteellista tai virheellistä. Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kirjallisuustentti:
-Saukola, K., Laine, T. 2017. Näe sydämellä. Luo arvostava yhteys lapseen
-Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

-Kirjallisuustentti (0-5)
-Kasvun prosessitehtävä: Minun sukujuureni ja elämäni tarinani: Minä ihmisenä (Hyväksytty - Täydennettävä - Hylätty)
-Seksuaalisuustehtävä: Seksuaalisuuskasvatus ja seksuaalisuuden monimuotoisuus -tehtävä (Hyväksytty - Täydennettävä - Hylätty). Kiitettävällä voi korottaa kirjallisuustentin arvosanaa

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

-Luennot
-Kirjallisuus
-Aktivoivat tehtävät
-Reflektointi
-Ryhmätyöskentely
-Elokuva
-Aidot oppimisympäristöt
-Itsenäinen tehtävä
-Oman minuuden ja elämänkokemuksen soveltaminen

Oppimateriaalit

-Saukola, K., Laine, T. 2017. Näe sydämellä. Luo arvostava yhteys lapseen
-Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op=135 tuntia
Opetus ja ryhmätyöskentely
Tenttikirjallisuuden opiskelu
Itsenäiset tehtävät

Sisällön jaksotus

Pe 30.9 klo 15.15-18.45 Aloitus ja Johdanto lapsen kehitykseen kiintymyssuhdenäkökulmasta
la 1.10. klo 9-11.45 Lapsen kognitiivinen kehitys ja sosiaalinen ympäristö
la 1.10. klo 12.30-15.15 Traumatisoituneen lapsen kohtaaminen päivähoidossa
la 29.10. klo 9-12.45 Lapsuuden kehitys tunne-elämän jatkumona


Itsenäiset ja ryhmätehtävät:

Ks. aikataulut ja ohjeistus Moodlesta

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tamkin yleinen arviointikehikko löytyy Moodlesta