Siirry suoraan sisältöön

Opiskelijan terveydenhoitajatyö (2 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00FA46-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

11.05.2022 - 07.08.2022

Ajoitus

08.08.2022 - 18.09.2022

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Maija Korpikoski
  • Anna Aikasalo

Vastuuhenkilö

Ida Nikkola

Ryhmät

  • 19TH
    Terveydenhoitajakoulutus 19TH

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida opiskelijan terveyden, hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn seurantaa yhteistyössä opiskelijan ja tarvittaessa hänen läheistensä kanssa
- osaa ohjata ja tukea opiskelijaa terveyttä edistäviin valintoihin ja elämänhallintaan
- osaa ohjata ja tukea opiskelijaa opiskelukyvyn ylläpitämisessä
- osaa vastata opiskelijoiden yleisimpiin sairaanhoidollisiin tarpeisiin
- osaa arvioida opiskelijan erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen yhteistyössä opiskelijan ja tarvittaessa monialaisen opiskeluhuoltoryhmän kanssa
- osaa ylläpitää ja edistää yhteistyössä opiskelijoiden, heidän läheistensä ja muiden toimijoiden kanssa opiskeluympäristön terveellisyyttä ja hyvinvointia

Sisältö (OJ)

- nuorten ja nuorten aikuisten psykososiaalinen kehitys
- opiskelijan terveydenhoitajatyö
- opiskelijoiden määräaikaiset terveystarkastukset
- opiskelijan terveysneuvonta (yksilö- ja ryhmätasolla)
- opiskelijoiden yleisimmät terveysongelmat (nuorisolääketiede)
- mielenterveyshäiriöiden varhainen toteaminen, hoito ja jatkohoitoon ohjaus
- päihdeongelmien varhainen toteaminen, hoito ja jatkohoitoon ohjaus
- opiskelijan seksuaaliterveyden edistäminen
- opiskeluhuolto osana terveydenhoitajatyötä
- työmenetelmät: mini-interventio, ennakointidialogit (monialainen työskentely)

Esitietovaatimukset (OJ)

Sairaanhoitajavaiheen kliinisten opintojen ja anatomian ja fysiologian suorittaminen (135 op).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- hallitsee opiskelijoiden määräaikaisten terveystarkastusten keskeiset sisällöt
- osaa oikeaa tietoa, mutta asiat irrallisia, toteavalla tasolla ja perustelut ovat puutteellisia
- tarkastelee opiskelijan terveyttä rajoittuneesti vain tietystä näkökulmasta
- hahmottaa yksittäisen opiskelijan erityistarpeet puutteellisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa käyttää tutkittua tietoa ja osaa perustella asioita monesta eri näkökulmasta
- osaa käyttää asiakasnäkökulmaa monipuolisesti
- osaa tunnistaa keskeisimpiä opiskelijan erityistarpeita
- ymmärtää opiskeluhuollon osana terveydenhoitajatyötä
- ymmärtää opiskelijoiden hyvinvoinnin tarkastelun merkityksen opiskeluyhteisön hyvinvoinnin näkökulmasta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa tarkastella opiskelijan tilannetta kokonaisvaltaisesti tutkittuun tietoon pohjautuen ja osoittaa valmiuksia opiskelijan yksilölliseen tukemiseen laaja-alaisesti
- osaa tunnistaa erityistarpeita ja osoittaa laajoja valmiuksia erityistarpeiden seurantaan ja jatkohoitoon
- osaa laajasti työmenetelmien hallinnan
- osaa hyödyntää moniammatillista otetta
- osaa tarkastella laaja-alaisesti opiskelijoiden hyvinvointia opiskeluyhteisön hyvinvoinnin näkökulmasta

Aika ja paikka

Orientaatiotunti 17.9.22

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

16.9 klo 10.15
Uusintatentin ajankohta ilmoitetaan myöhemmin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi koostuu tentistä (hyl-5) ja pienryhmä (S)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opintojakson yksityiskohdat tarkentuvat orientaatiotuntiin mennessä.

Oppimateriaalit

*Tuovila, Seilo, Kunttu 2021. Opiskeluterveydenhuollon opas. STM:n julkaisuja 2021:14. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162957 LUVUT 2-7 ja 9

* Haravuori ym. 2016. Mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät opiskeluterveydenhuollossa. Opas arviointiin, hoitoon ja käytäntöihin. THL Ohjaus 20 http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/131873/URN_ISBN_978-952-302-722-0.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Opiskeluhuollon lait
Opintojaksolla jaettava materiaali ja luennot

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2x27 h

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ulkopuoliset luennoitsijat (Sinuiksi ry, Setlementti)
Yhteistyö sosionomikoulutuksen kanssa

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- hallitsee opiskelijoiden määräaikaisten terveystarkastusten keskeiset sisällöt
- osaa oikeaa tietoa, mutta asiat irrallisia, toteavalla tasolla ja perustelut ovat puutteellisia
- tarkastelee opiskelijan terveyttä rajoittuneesti vain tietystä näkökulmasta
- hahmottaa yksittäisen opiskelijan erityistarpeet puutteellisesti

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa käyttää tutkittua tietoa ja osaa perustella asioita monesta eri näkökulmasta
- osaa käyttää asiakasnäkökulmaa monipuolisesti
- osaa tunnistaa keskeisimpiä opiskelijan erityistarpeita
- ymmärtää opiskeluhuollon osana terveydenhoitajatyötä
- ymmärtää opiskelijoiden hyvinvoinnin tarkastelun merkityksen opiskeluyhteisön hyvinvoinnin näkökulmasta

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa tarkastella opiskelijan tilannetta kokonaisvaltaisesti tutkittuun tietoon pohjautuen ja osoittaa valmiuksia opiskelijan yksilölliseen tukemiseen laaja-alaisesti
- osaa tunnistaa erityistarpeita ja osoittaa laajoja valmiuksia erityistarpeiden seurantaan ja jatkohoitoon
- osaa laajasti työmenetelmien hallinnan
- osaa hyödyntää moniammatillista otetta
- osaa tarkastella laaja-alaisesti opiskelijoiden hyvinvointia opiskeluyhteisön hyvinvoinnin näkökulmasta