Kehittämistyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: 1L00FO92-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 20.04.2021 - 31.08.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 20.05.2021 - 31.12.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Päivi Lehtonen
- Katariina Hakala
- Vastuuhenkilö
- Päivi Lehtonen
- Ryhmät
-
21OPKOUAmmatillinen opettajankoulutus
- Opintojakso
- 1L00FO92
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Kehittämistyössä opiskelija työskentelee tavoitteellisesti pedagogisen toiminnan, oppimisympäristöjen tai käytäntöjen kehittämiseksi oppilaitoksessa tai osana koulutuksen kehittämishanketta. Kehittämistyön voi tehdä yksin tai parityönä
Opintojakson tavoitteet
Opettajaopiskelija
• käyttää ja kehittää omaa ammatillista osaamistaan kehittämistyön tekemisessä
• kuvaa ja arvioi kehittämistyön tuloksia ja johtopäätöksiä kirjallisessa raportissa
• arvioi kehittämisprosessia, omaa tutkimis- ja kehittämisosaamistaan sekä omaa oppimistaan.
Sisältö (Opintojakso)
• Pedagoginen kehittämistoiminta oppilaitoksessa tai organisaatiossa
• Kehittämisen suunnittelu, toteutus, raportointi ja arviointi ohjatusti
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Opettajaopiskelija
• yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa kehittämisestä
• suunnittelee, toteuttaa ja raportoi pedagogisen kehittämisprojektin
• reflektoi omaa toimintaansa sekä arvioi ja analysoi kehittämisprojektin onnistumista ja omaa oppimistaan.
Aika ja paikka
Syyslukukausi 2021 - kevätlukukausi 2022
Tapaamiset järjestetään verkossa.
Kehittämistyön ideaseminaari tiistaina 31.8.2021 klo 15.30-17. Jokaiselle nimetään vertaisarvioija tämän seminaarin yhteydessä.
Tiistaina 5.10. 2021 klo 16-17.30 väliseminaari/tsekkauspiste
Maanantaina 25.10.2021 klo 15.30-17 seminaari, jossa voi esitellä oman työn alustavan idean, tilannekatsauksen tai mahdollisesti jo valmiin työn.
Keskiviikkona 1.12.2021 klo 16-18 seminaari, jossa voi esitellä oman työn alustavan idean, tilannekatsauksen tai mahdollisesti jo valmiin työn.
Maanantaina 24.1.2022 klo 15.30-17.00 seminaari, jossa voi esitellä oman työn alustavan idean, tilannekatsauksen tai mahdollisesti jo valmiin työn.
Maanantaina 21.3.2022 klo 15.30-17 ja maanantaina 28.3.2022 klo 15.30-17 kehittämistyöseminaarit, joissa esitellään valmiit työt 30 min./esitys.
Maanantaina 28.3.2022, joissa esitellään valmiit työt 30 min./esitys.
Tiistaina 26.4.2022, , joissa esitellään valmiit työt 30 min./esitys.
Muut mahdolliset yhteiset ohjaus- ja seminaariajat sovitaan ryhmän kanssa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
ei tenttejä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi kohdistuu prosessiin ja työn esittämiseen. Työtä arvioivat opettaja, opiskelija itse sekä vertainen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kehittämistyötä ohjaavat alustukset
Teoriatietoon tutustuminen, pedagoginen kehittämistyö, raportointi ja esittäminen, vertaisarviointi
Oppimateriaalit
Sovitaan seminaari tapaamisissa, myös mahdollisesti Moodlessa sekä omaa aihetta tukeva teoreettinen kirjallisuus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste on n. 27 h opiskelijan työtä.
Kehittämistyö tehdään pääasiassa itsenäisenä tai parin/pienryhmän kanssa tehtävänä työskentelynä.
Lähi-/etäopetus koostuu kurssin aloituksesta, ohjaustilanteista ja esityksistä, yhteensä n. 10 h.
Sisällön jaksotus
Syyslukukausi 2021 - kevätlukukausi 2022
Tapaamiset järjestetään verkossa.
Kehittämistyön ideaseminaari tiistaina 31.8.2021 klo 15.30-17. Jokaiselle nimetään vertaisarvioija tämän seminaarin yhteydessä.
Tiistaina 5.10. 2021 klo 16-17.30 väliseminaari/tsekkauspiste
Maanantaina 25.10.2021 klo 15.30-17 seminaari, jossa voi esitellä oman työn tilannekatsauksen tai mahdollisesti jo valmiin työn.
Maanantaina 21.3.2022 klo 15.30-17 ja maanantaina 28.3.2022 klo 15.30-17 kehittämistyöseminaarit, joissa esitellään valmiit työt 30min./esitys.
Muut mahdolliset yhteiset ohjaus- ja seminaariajat sovitaan ryhmän kanssa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Aiemmin tai muulla tavalla hankittu osaaminen osoitetaan:
Opettajaopiskelija osoittaa, että on tehnyt vastaavan kehittämistyön, jossa hän on täyttänyt opintojakson osaamistavoitteet. Hän esittää siitä tehdyt dokumentit ja pyytää organisaatiosta lausunnon kehittämistyön toteutuksesta tai osoittaa muulla tavoin kehittämistyön merkityksen organisaatiolle.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kehittämistyön voi integroida harjoitteluun, omalla työpaikalla tehtävään kehittämiseen tai TAMKin hankkeessa tehtävään kehittämiseen.
Kansainvälisyys
Opiskelijan aiheen mukaan. Kehittämistyö voidaan esim. tehdä TAMKin kansainvälisessä hankkeessa
Lisätietoja opiskelijoille
Voi kysyä Päivi Lehtoselta.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opettajaopiskelija
• yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa kehittämisestä
• suunnittelee, toteuttaa ja raportoi pedagogisen kehittämisprojektin
• reflektoi omaa toimintaansa sekä arvioi ja analysoi kehittämisprojektin onnistumista ja omaa oppimistaan.
Arvionnissa sovelletaan TAMKin opinnäytetöiden arviointikriteereitä kuitekin huomioiden, että työn laajuus on vain 5 op
https://content-webapi.tuni.fi/proxy/public/2021-05/intra_opinnaytetyoamk_arviointikriteerit_100521.docx