Siirry suoraan sisältöön

Kehittämistyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: 1L00FO92-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
20.04.2021 - 31.08.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
20.05.2021 - 31.12.2022
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Päivi Lehtonen
Katariina Hakala
Vastuuhenkilö
Päivi Lehtonen
Ryhmät
21OPKOU
Ammatillinen opettajankoulutus
Opintojakso
1L00FO92

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Kehittämistyössä opiskelija työskentelee tavoitteellisesti pedagogisen toiminnan, oppimisympäristöjen tai käytäntöjen kehittämiseksi oppilaitoksessa tai osana koulutuksen kehittämishanketta. Kehittämistyön voi tehdä yksin tai parityönä
Opintojakson tavoitteet
Opettajaopiskelija
• käyttää ja kehittää omaa ammatillista osaamistaan kehittämistyön tekemisessä
• kuvaa ja arvioi kehittämistyön tuloksia ja johtopäätöksiä kirjallisessa raportissa
• arvioi kehittämisprosessia, omaa tutkimis- ja kehittämisosaamistaan sekä omaa oppimistaan.

Sisältö (Opintojakso)

• Pedagoginen kehittämistoiminta oppilaitoksessa tai organisaatiossa
• Kehittämisen suunnittelu, toteutus, raportointi ja arviointi ohjatusti

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

Opettajaopiskelija
• yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa kehittämisestä
• suunnittelee, toteuttaa ja raportoi pedagogisen kehittämisprojektin
• reflektoi omaa toimintaansa sekä arvioi ja analysoi kehittämisprojektin onnistumista ja omaa oppimistaan.

Aika ja paikka

Syyslukukausi 2021 - kevätlukukausi 2022
Tapaamiset järjestetään verkossa.
Kehittämistyön ideaseminaari tiistaina 31.8.2021 klo 15.30-17. Jokaiselle nimetään vertaisarvioija tämän seminaarin yhteydessä.
Tiistaina 5.10. 2021 klo 16-17.30 väliseminaari/tsekkauspiste
Maanantaina 25.10.2021 klo 15.30-17 seminaari, jossa voi esitellä oman työn alustavan idean, tilannekatsauksen tai mahdollisesti jo valmiin työn.
Keskiviikkona 1.12.2021 klo 16-18 seminaari, jossa voi esitellä oman työn alustavan idean, tilannekatsauksen tai mahdollisesti jo valmiin työn.
Maanantaina 24.1.2022 klo 15.30-17.00 seminaari, jossa voi esitellä oman työn alustavan idean, tilannekatsauksen tai mahdollisesti jo valmiin työn.
Maanantaina 21.3.2022 klo 15.30-17 ja maanantaina 28.3.2022 klo 15.30-17 kehittämistyöseminaarit, joissa esitellään valmiit työt 30 min./esitys.
Maanantaina 28.3.2022, joissa esitellään valmiit työt 30 min./esitys.
Tiistaina 26.4.2022, , joissa esitellään valmiit työt 30 min./esitys.
Muut mahdolliset yhteiset ohjaus- ja seminaariajat sovitaan ryhmän kanssa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

ei tenttejä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi kohdistuu prosessiin ja työn esittämiseen. Työtä arvioivat opettaja, opiskelija itse sekä vertainen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kehittämistyötä ohjaavat alustukset
Teoriatietoon tutustuminen, pedagoginen kehittämistyö, raportointi ja esittäminen, vertaisarviointi

Oppimateriaalit

Sovitaan seminaari tapaamisissa, myös mahdollisesti Moodlessa sekä omaa aihetta tukeva teoreettinen kirjallisuus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste on n. 27 h opiskelijan työtä.
Kehittämistyö tehdään pääasiassa itsenäisenä tai parin/pienryhmän kanssa tehtävänä työskentelynä.
Lähi-/etäopetus koostuu kurssin aloituksesta, ohjaustilanteista ja esityksistä, yhteensä n. 10 h.

Sisällön jaksotus

Syyslukukausi 2021 - kevätlukukausi 2022
Tapaamiset järjestetään verkossa.
Kehittämistyön ideaseminaari tiistaina 31.8.2021 klo 15.30-17. Jokaiselle nimetään vertaisarvioija tämän seminaarin yhteydessä.
Tiistaina 5.10. 2021 klo 16-17.30 väliseminaari/tsekkauspiste
Maanantaina 25.10.2021 klo 15.30-17 seminaari, jossa voi esitellä oman työn tilannekatsauksen tai mahdollisesti jo valmiin työn.
Maanantaina 21.3.2022 klo 15.30-17 ja maanantaina 28.3.2022 klo 15.30-17 kehittämistyöseminaarit, joissa esitellään valmiit työt 30min./esitys.
Muut mahdolliset yhteiset ohjaus- ja seminaariajat sovitaan ryhmän kanssa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Aiemmin tai muulla tavalla hankittu osaaminen osoitetaan:
Opettajaopiskelija osoittaa, että on tehnyt vastaavan kehittämistyön, jossa hän on täyttänyt opintojakson osaamistavoitteet. Hän esittää siitä tehdyt dokumentit ja pyytää organisaatiosta lausunnon kehittämistyön toteutuksesta tai osoittaa muulla tavoin kehittämistyön merkityksen organisaatiolle.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kehittämistyön voi integroida harjoitteluun, omalla työpaikalla tehtävään kehittämiseen tai TAMKin hankkeessa tehtävään kehittämiseen.

Kansainvälisyys

Opiskelijan aiheen mukaan. Kehittämistyö voidaan esim. tehdä TAMKin kansainvälisessä hankkeessa

Lisätietoja opiskelijoille

Voi kysyä Päivi Lehtoselta.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opettajaopiskelija
• yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa kehittämisestä
• suunnittelee, toteuttaa ja raportoi pedagogisen kehittämisprojektin
• reflektoi omaa toimintaansa sekä arvioi ja analysoi kehittämisprojektin onnistumista ja omaa oppimistaan.
Arvionnissa sovelletaan TAMKin opinnäytetöiden arviointikriteereitä kuitekin huomioiden, että työn laajuus on vain 5 op
https://content-webapi.tuni.fi/proxy/public/2021-05/intra_opinnaytetyoamk_arviointikriteerit_100521.docx

Siirry alkuun