Erityispedagogiikan perusteet (5op)
Toteutuksen tunnus: 1L00FO49-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 19.04.2021 - 03.06.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 19.05.2021 - 17.08.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Verkossa tapahtuva opiskelu
- Yksikkö
- Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- yhdistää erityispedagogiikan osaksi kasvatustieteitä ja nimeää erityispedagogiikan lähitieteet
- tuntee erityiskasvatuksen historialliset vaiheet ja osaa määritellä erityispedagogiikan keskeiset käsitteet
- osaa kuvata Suomen erityisopetusjärjestelmän ja lainsäädännön kaikenikäisten oppijoiden osalta
- soveltaa erityispedagogiikan uusinta tutkimustietoa työssään.
Sisältö (Opintojakso)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Millainen on erityispedagogiikka tieteenalana?
- Miten erityiskasvatuksen historialliset vaiheet vaikuttavat nykyisyyteen?
- Mitkä säädökset ja ohjeet vaikuttavat oppimisen tuen järjestämiseen ja miten?
- Miten erityispedagogiikan tutkimustietoa voi hyödyntää opetus- ja kasvatusalan työssä?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
- yhdistää erityispedagogiikan osaksi kasvatustieteitä ja nimeää erityispedagogiikan lähitieteet
- tuntee erityiskasvatuksen historialliset vaiheet ja osaa määritellä erityispedagogiikan keskeiset käsitteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
- yhdistää erityispedagogiikan osaksi kasvatustieteitä ja nimeää erityispedagogiikan lähitieteet
- tuntee erityiskasvatuksen historialliset vaiheet ja osaa määritellä erityispedagogiikan keskeiset käsitteet
- osaa kuvata Suomen erityisopetusjärjestelmän ja lainsäädännön kaikenikäisten oppijoiden osalta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
- yhdistää erityispedagogiikan osaksi kasvatustieteitä ja nimeää erityispedagogiikan lähitieteet
- tuntee erityiskasvatuksen historialliset vaiheet ja osaa määritellä erityispedagogiikan keskeiset käsitteet
- osaa kuvata Suomen erityisopetusjärjestelmän ja lainsäädännön kaikenikäisten oppijoiden osalta
- soveltaa erityispedagogiikan uusinta tutkimustietoa työssään.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kurssin oppimateriaalien pohjalta tehdään harjoitustentit ja sähköinen lopputentti Moodlessa opiskelijan oman aikataulun mukaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin oppimateriaalien pohjalta tehdään harjoitustentit ja lopputentti.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Tampereen yliopiston kanssa.Opintojakso toteutetaan itsenäisesti verkkokurssina TUNI Moodlessa.
Oppimateriaalit
Jahnukainen, M. (toim.) 2012. Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa. Tampere: Vastapaino. (Saatavilla verkossa) Tenttialue: Osa 1 Johdanto ja Osa 4 Erityishuollon ja –opetuksen kysymyksiä
Moberg, S., Hautamäki, J., Kivirauma, J., Lahtinen, U., Savolainen, H. & Vehmas, S. 2015. Erityispedagogiikan perusteet. Jyväskylä: PS-kustannus.
Takala, M., Äikäs, A. & Lakkala, S. 2020 (toim.) Mahdoton inkluusio? Tunnista haasteet ja mahdollisuudet. Jyväskylä: PS-kustannus. Tenttialue: Osa 1 Tausta ja lähtökohdat, Osa 2 Inklusiivisen kasvatuksen edistäminen ja Osa 3 Yhdessä eteenpäin
Vehmas, S. (2005 tai uudempi) (toim.) Vammaisuus: johdatus historiaan, teoriaan ja etiikkaan (1. painos tai uudempi).
Kirjallisuuden lisäksi oppimateriaaleina ovat verkkokurssilla olevat luennot ja muu materiaali.
Lisätiedot
Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Tampereen yliopiston kanssa.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- yhdistää erityispedagogiikan osaksi kasvatustieteitä ja nimeää erityispedagogiikan lähitieteet
- tuntee erityiskasvatuksen historialliset vaiheet ja osaa määritellä erityispedagogiikan keskeiset käsitteet
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- yhdistää erityispedagogiikan osaksi kasvatustieteitä ja nimeää erityispedagogiikan lähitieteet
- tuntee erityiskasvatuksen historialliset vaiheet ja osaa määritellä erityispedagogiikan keskeiset käsitteet
- osaa kuvata Suomen erityisopetusjärjestelmän ja lainsäädännön kaikenikäisten oppijoiden osalta
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- yhdistää erityispedagogiikan osaksi kasvatustieteitä ja nimeää erityispedagogiikan lähitieteet
- tuntee erityiskasvatuksen historialliset vaiheet ja osaa määritellä erityispedagogiikan keskeiset käsitteet
- osaa kuvata Suomen erityisopetusjärjestelmän ja lainsäädännön kaikenikäisten oppijoiden osalta
- soveltaa erityispedagogiikan uusinta tutkimustietoa työssään