Siirry suoraan sisältöön

Erityispedagogiikan perusteet (5op)

Toteutuksen tunnus: 1L00FO49-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
19.04.2021 - 03.06.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
19.05.2021 - 17.08.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Sissi Huhtala
Minna Seppälä
Vastuuhenkilö
Minna Seppälä
Opintojakso
1L00FO49

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- yhdistää erityispedagogiikan osaksi kasvatustieteitä ja nimeää erityispedagogiikan lähitieteet
- tuntee erityiskasvatuksen historialliset vaiheet ja osaa määritellä erityispedagogiikan keskeiset käsitteet
- osaa kuvata Suomen erityisopetusjärjestelmän ja lainsäädännön kaikenikäisten oppijoiden osalta
- soveltaa erityispedagogiikan uusinta tutkimustietoa työssään.

Sisältö (Opintojakso)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Millainen on erityispedagogiikka tieteenalana?
- Miten erityiskasvatuksen historialliset vaiheet vaikuttavat nykyisyyteen?
- Mitkä säädökset ja ohjeet vaikuttavat oppimisen tuen järjestämiseen ja miten?
- Miten erityispedagogiikan tutkimustietoa voi hyödyntää opetus- ja kasvatusalan työssä?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

- yhdistää erityispedagogiikan osaksi kasvatustieteitä ja nimeää erityispedagogiikan lähitieteet
- tuntee erityiskasvatuksen historialliset vaiheet ja osaa määritellä erityispedagogiikan keskeiset käsitteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

- yhdistää erityispedagogiikan osaksi kasvatustieteitä ja nimeää erityispedagogiikan lähitieteet
- tuntee erityiskasvatuksen historialliset vaiheet ja osaa määritellä erityispedagogiikan keskeiset käsitteet
- osaa kuvata Suomen erityisopetusjärjestelmän ja lainsäädännön kaikenikäisten oppijoiden osalta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

- yhdistää erityispedagogiikan osaksi kasvatustieteitä ja nimeää erityispedagogiikan lähitieteet
- tuntee erityiskasvatuksen historialliset vaiheet ja osaa määritellä erityispedagogiikan keskeiset käsitteet
- osaa kuvata Suomen erityisopetusjärjestelmän ja lainsäädännön kaikenikäisten oppijoiden osalta
- soveltaa erityispedagogiikan uusinta tutkimustietoa työssään.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kurssin oppimateriaalien pohjalta tehdään harjoitustentit ja sähköinen lopputentti Moodlessa opiskelijan oman aikataulun mukaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin oppimateriaalien pohjalta tehdään harjoitustentit ja lopputentti.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Tampereen yliopiston kanssa.Opintojakso toteutetaan itsenäisesti verkkokurssina TUNI Moodlessa.

Oppimateriaalit

Jahnukainen, M. (toim.) 2012. Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa. Tampere: Vastapaino. (Saatavilla verkossa) Tenttialue: Osa 1 Johdanto ja Osa 4 Erityishuollon ja –opetuksen kysymyksiä 

Moberg, S., Hautamäki, J., Kivirauma, J., Lahtinen, U., Savolainen, H. & Vehmas, S. 2015. Erityispedagogiikan perusteet. Jyväskylä: PS-kustannus. 

Takala, M., Äikäs, A. & Lakkala, S. 2020 (toim.) Mahdoton inkluusio? Tunnista haasteet ja mahdollisuudet. Jyväskylä: PS-kustannus. Tenttialue: Osa 1 Tausta ja lähtökohdat, Osa 2 Inklusiivisen kasvatuksen edistäminen ja Osa 3 Yhdessä eteenpäin 

Vehmas, S. (2005 tai uudempi) (toim.) Vammaisuus: johdatus historiaan, teoriaan ja etiikkaan (1. painos tai uudempi). 

Kirjallisuuden lisäksi oppimateriaaleina ovat verkkokurssilla olevat luennot ja muu materiaali.

Lisätiedot

Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Tampereen yliopiston kanssa.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- yhdistää erityispedagogiikan osaksi kasvatustieteitä ja nimeää erityispedagogiikan lähitieteet

- tuntee erityiskasvatuksen historialliset vaiheet ja osaa määritellä erityispedagogiikan keskeiset käsitteet

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- yhdistää erityispedagogiikan osaksi kasvatustieteitä ja nimeää erityispedagogiikan lähitieteet

- tuntee erityiskasvatuksen historialliset vaiheet ja osaa määritellä erityispedagogiikan keskeiset käsitteet

- osaa kuvata Suomen erityisopetusjärjestelmän ja lainsäädännön kaikenikäisten oppijoiden osalta

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- yhdistää erityispedagogiikan osaksi kasvatustieteitä ja nimeää erityispedagogiikan lähitieteet

- tuntee erityiskasvatuksen historialliset vaiheet ja osaa määritellä erityispedagogiikan keskeiset käsitteet

- osaa kuvata Suomen erityisopetusjärjestelmän ja lainsäädännön kaikenikäisten oppijoiden osalta

- soveltaa erityispedagogiikan uusinta tutkimustietoa työssään

Siirry alkuun