Skip to main content

Basics of Special Needs Pedagogy (5cr)

Code: 1L00FO49-3001

General information


Enrolment period
19.04.2021 - 03.06.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
19.05.2021 - 17.08.2021
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Online learning
Unit
Pedagogical Innovations and Culture
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Teachers
Sissi Huhtala
Minna Seppälä
Person in charge
Minna Seppälä
Course
1L00FO49

Objectives (course unit)

After completing the study unit, the student is able to
- connect special needs pedagogy to pedagogy and education and is able to name the fields close to special needs pedagogy
- know the historical phases of special needs pedagogy and define its key concepts
- describe Finland’s special needs education system and legislation for students of all ages
- apply the latest research data in special needs pedagogy to their work.

Content (course unit)

During the study unit, we will seek to answer the following questions:
- What is special needs pedagogy like as a field of study?
- How do the historical developments of special needs pedagogy affect the present?
- Which regulations and instructions affect the arrangement of learning support, and how?
- How can you use research data in special needs pedagogy when working in the teaching and education field?

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

To receive the grade ‘Satisfactory’ (1–2), the student must be able to
- connect special needs pedagogy to pedagogy and education and is able to name the fields close to special needs pedagogy
- know the historical phases of special needs pedagogy and define its key concepts.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

To receive the grade ‘Good’ (3–4), the student must be able to
- connect special needs pedagogy to pedagogy and education and is able to name the fields close to special needs pedagogy
- know the historical phases of special needs pedagogy and define its key concepts
- describe Finland’s special needs education system and legislation for students of all ages.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

To receive the grade ‘Very good’ (5), the student must be able to
- connect special needs pedagogy to pedagogy and education and is able to name the fields close to special needs pedagogy
- know the historical phases of special needs pedagogy and define its key concepts
- describe Finland’s special needs education system and legislation for students of all ages
- apply the latest research data in special needs pedagogy to their work.

Exam schedules

Kurssin oppimateriaalien pohjalta tehdään harjoitustentit ja sähköinen lopputentti Moodlessa opiskelijan oman aikataulun mukaan.

Assessment methods and criteria

Kurssin oppimateriaalien pohjalta tehdään harjoitustentit ja lopputentti.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Tampereen yliopiston kanssa.Opintojakso toteutetaan itsenäisesti verkkokurssina TUNI Moodlessa.

Learning materials

Jahnukainen, M. (toim.) 2012. Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa. Tampere: Vastapaino. (Saatavilla verkossa) Tenttialue: Osa 1 Johdanto ja Osa 4 Erityishuollon ja –opetuksen kysymyksiä 

Moberg, S., Hautamäki, J., Kivirauma, J., Lahtinen, U., Savolainen, H. & Vehmas, S. 2015. Erityispedagogiikan perusteet. Jyväskylä: PS-kustannus. 

Takala, M., Äikäs, A. & Lakkala, S. 2020 (toim.) Mahdoton inkluusio? Tunnista haasteet ja mahdollisuudet. Jyväskylä: PS-kustannus. Tenttialue: Osa 1 Tausta ja lähtökohdat, Osa 2 Inklusiivisen kasvatuksen edistäminen ja Osa 3 Yhdessä eteenpäin 

Vehmas, S. (2005 tai uudempi) (toim.) Vammaisuus: johdatus historiaan, teoriaan ja etiikkaan (1. painos tai uudempi). 

Kirjallisuuden lisäksi oppimateriaaleina ovat verkkokurssilla olevat luennot ja muu materiaali.

Further information

Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Tampereen yliopiston kanssa.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- yhdistää erityispedagogiikan osaksi kasvatustieteitä ja nimeää erityispedagogiikan lähitieteet

- tuntee erityiskasvatuksen historialliset vaiheet ja osaa määritellä erityispedagogiikan keskeiset käsitteet

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- yhdistää erityispedagogiikan osaksi kasvatustieteitä ja nimeää erityispedagogiikan lähitieteet

- tuntee erityiskasvatuksen historialliset vaiheet ja osaa määritellä erityispedagogiikan keskeiset käsitteet

- osaa kuvata Suomen erityisopetusjärjestelmän ja lainsäädännön kaikenikäisten oppijoiden osalta

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- yhdistää erityispedagogiikan osaksi kasvatustieteitä ja nimeää erityispedagogiikan lähitieteet

- tuntee erityiskasvatuksen historialliset vaiheet ja osaa määritellä erityispedagogiikan keskeiset käsitteet

- osaa kuvata Suomen erityisopetusjärjestelmän ja lainsäädännön kaikenikäisten oppijoiden osalta

- soveltaa erityispedagogiikan uusinta tutkimustietoa työssään

Go back to top of page