Basics of Special Needs Pedagogy (5cr)
Code: 1L00FO49-3001
General information
- Enrolment period
- 19.04.2021 - 03.06.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 19.05.2021 - 17.08.2021
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Online learning
- Unit
- Pedagogical Innovations and Culture
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
Objectives (course unit)
After completing the study unit, the student is able to
- connect special needs pedagogy to pedagogy and education and is able to name the fields close to special needs pedagogy
- know the historical phases of special needs pedagogy and define its key concepts
- describe Finland’s special needs education system and legislation for students of all ages
- apply the latest research data in special needs pedagogy to their work.
Content (course unit)
During the study unit, we will seek to answer the following questions:
- What is special needs pedagogy like as a field of study?
- How do the historical developments of special needs pedagogy affect the present?
- Which regulations and instructions affect the arrangement of learning support, and how?
- How can you use research data in special needs pedagogy when working in the teaching and education field?
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
To receive the grade ‘Satisfactory’ (1–2), the student must be able to
- connect special needs pedagogy to pedagogy and education and is able to name the fields close to special needs pedagogy
- know the historical phases of special needs pedagogy and define its key concepts.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
To receive the grade ‘Good’ (3–4), the student must be able to
- connect special needs pedagogy to pedagogy and education and is able to name the fields close to special needs pedagogy
- know the historical phases of special needs pedagogy and define its key concepts
- describe Finland’s special needs education system and legislation for students of all ages.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
To receive the grade ‘Very good’ (5), the student must be able to
- connect special needs pedagogy to pedagogy and education and is able to name the fields close to special needs pedagogy
- know the historical phases of special needs pedagogy and define its key concepts
- describe Finland’s special needs education system and legislation for students of all ages
- apply the latest research data in special needs pedagogy to their work.
Exam schedules
Kurssin oppimateriaalien pohjalta tehdään harjoitustentit ja sähköinen lopputentti Moodlessa opiskelijan oman aikataulun mukaan.
Assessment methods and criteria
Kurssin oppimateriaalien pohjalta tehdään harjoitustentit ja lopputentti.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Tampereen yliopiston kanssa.Opintojakso toteutetaan itsenäisesti verkkokurssina TUNI Moodlessa.
Learning materials
Jahnukainen, M. (toim.) 2012. Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa. Tampere: Vastapaino. (Saatavilla verkossa) Tenttialue: Osa 1 Johdanto ja Osa 4 Erityishuollon ja –opetuksen kysymyksiä
Moberg, S., Hautamäki, J., Kivirauma, J., Lahtinen, U., Savolainen, H. & Vehmas, S. 2015. Erityispedagogiikan perusteet. Jyväskylä: PS-kustannus.
Takala, M., Äikäs, A. & Lakkala, S. 2020 (toim.) Mahdoton inkluusio? Tunnista haasteet ja mahdollisuudet. Jyväskylä: PS-kustannus. Tenttialue: Osa 1 Tausta ja lähtökohdat, Osa 2 Inklusiivisen kasvatuksen edistäminen ja Osa 3 Yhdessä eteenpäin
Vehmas, S. (2005 tai uudempi) (toim.) Vammaisuus: johdatus historiaan, teoriaan ja etiikkaan (1. painos tai uudempi).
Kirjallisuuden lisäksi oppimateriaaleina ovat verkkokurssilla olevat luennot ja muu materiaali.
Further information
Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Tampereen yliopiston kanssa.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- yhdistää erityispedagogiikan osaksi kasvatustieteitä ja nimeää erityispedagogiikan lähitieteet
- tuntee erityiskasvatuksen historialliset vaiheet ja osaa määritellä erityispedagogiikan keskeiset käsitteet
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- yhdistää erityispedagogiikan osaksi kasvatustieteitä ja nimeää erityispedagogiikan lähitieteet
- tuntee erityiskasvatuksen historialliset vaiheet ja osaa määritellä erityispedagogiikan keskeiset käsitteet
- osaa kuvata Suomen erityisopetusjärjestelmän ja lainsäädännön kaikenikäisten oppijoiden osalta
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- yhdistää erityispedagogiikan osaksi kasvatustieteitä ja nimeää erityispedagogiikan lähitieteet
- tuntee erityiskasvatuksen historialliset vaiheet ja osaa määritellä erityispedagogiikan keskeiset käsitteet
- osaa kuvata Suomen erityisopetusjärjestelmän ja lainsäädännön kaikenikäisten oppijoiden osalta
- soveltaa erityispedagogiikan uusinta tutkimustietoa työssään