Sosiaalialan ammatilliset työmenetelmät II (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL58-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2020 - 25.01.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2021 - 25.05.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Minna Putous
- Anniina Vauhkonen
- Riikkaelina Susipolku-Jensen
- Tuija Landström
- Vastuuhenkilö
- Minna Putous
- Ryhmät
-
20ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
- Opintojakso
- 7S00EL58
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
-osaa arvioida eri asiakasryhmien palvelutarpeita sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan palveluprosessin
- osaa soveltaa perusteltuja menetelmiä vaativissa elämäntilanteissa olevien yksilöiden, perheiden, ryhmien ja yhteisöjen ohjauksessa ja kuntoutuksessa
- Osaa soveltaa dokumentoinnin periaatteita asiakastyössä
- osaa jäsentää asiakastyömenetelmien vaikuttavuutta selvittävien tutkimusten tuloksia ja hyödyntää tietoa omassa toiminnassaan
- osaa soveltaa palveluohjauksen sekä moniammatillisen verkostotyön menetelmiä aidoissa tilanteissa
- osaa soveltaa ja hyödyntää digitalisaatiota asiakkaitten ja yhteisöjen osallisuutta edistäen.
Sisältö (Opintojakso)
- Palvelutarpeen arviointi, asiakassuunnitelmat
- Traumatisoituneen ihmisen tunnistaminen, kohtaaminen ja tukeminen
- Motivoiva haastattelu, ratkaisukeskeinen ohjaus, uusien näkökulmien ja toimintarakenteiden koettelu ohjauskeskustelussa
- Palveluohjaus
- Sosiaalialan tietojärjestelmä asiakastyön dokumentoinnissa
- Perheenjäsenten keskinäisten suhteiden tukeminen
- Moniammatillisuus ja verkostotyön menetelmät, kokemusasiantuntijuus
- Etsivä, jalkautuva ja yhteisöllinen työote
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
- osaa tunnistaa ja määritellä peruskäsitteistön. Osaaminen on kuvailevaa ja toteavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
- jäsentää keskeisten käsitteiden ja ilmiöiden välisiä suhteita
- osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti
- reflektoi omaa kokemustaan ja oppimistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
- ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita
- yhdistää ja analysoi tietoa ammatilliseen kontekstiin
- osoittaa oman ajattelunsa sekä sosiaalialan ammatillisen kentän perusteltua ja kehittävää osaamista
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Hylätty (0)
Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain. Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista ja/tai virheellistä. Suhde tietoon on lainaava.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti: 22.4 klo 8-12 (ryhmätentti moodlessa)
Tentin palaute (pakollinen): 25.5 Klo 9-10
- Ohjauskeskustelutehtävän palautus suljettuun omaan ryhmän keskusteluryhmään 24.3.
- Oman ryhmän ohjauskeskusteluiden vertaisarviointi tabulan ohjeiden mukaan suljetuissa ryhmissä 29.3 mennessä.
- Liitä ohjauskeskustelutehtävän loppuun kaikilta saamasi palautteet ja oma yhteenvetosi oppimastasi. Palautaa tämä KOKO ohjauskeskustelutehtävä sille tarkoitettuun palautuskansioon 1.4 mennessä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Ryhmätentti (arviointi: 0-5)
- Opetuskerrat pakollisia (Kaikki poissaolot korvataan)
¨- Dialoginen ohjauskeskustelutehtävä (Hyväksytty/Hylätty, kiitettävä korottaa arvosanaa)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- luennot, etätyöskentely
- flipped learning, ennakkotehtävät
- työelämäyhteys, autenttiset oppimisympäristöt
- harjoitukset, aktivoivat tehtävät
- yhteistoiminnallinen oppiminen, ryhmätyöskentely
- reflektointi
- kirjallisuus
Oppimateriaalit
Tenttiin:
- Särkelä, A. (2001). Välittäminen ammattina.
Ohjauskeskustelutehtävää varten:
ENSISIJAINEN: De Jong, P., Berg, I.K., Furman, B. & Mattila, A. 2012. Ratkaisukeskeisen terapian oppikirja. Helsinki: Lyhytterapiainsituutti (vaihtoehtoisesti
Tarvittassa: Koski-Jännes, A., Riittinen, L., Saarnio, P. 2008. Kohti muutosta. Motivointimenetelmä päihde- ja käyttäytymisongelmiin.)
Dokumentaation ennakkotehtävää varten (lainataan ryhmittäin):
- Törrönen Marita, 2016, Vastavuoroinen sosiaalityö, dokumentaatioon liittyvä kappale
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työtuntimäärä: 135h
- Opetuskerrat: 32h
- Ennakkotehtävät opetuskerroille 10h
- Dialoginen ohjauskeskustelutehtävä ja siihen valmistautuminen 66h
- Tentti ja siihen valmistautuminen 27h
Sisällön jaksotus
25.1. klo 13-13.30 Koko ryhmä: Info
Klo13.30-16 Ryhmä1: Dialoginen ohjaus (Minna)
Klo13.30-16 Ryhmä 2: Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta 2 (Riikkaelina)
28.1 Klo9-12
Ryhmä 2: Dialoginen ohjaus (Minna)
Ryhmä 1: Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta 2 (Riikkaelina)
22.2 Klo13-16
Ryhmä 1: Tarinallisuus osana asiakastyötä (Minnna)
Ryhmä 2: Välireflektio (Riikkaelina)
23.2 Klo 13-16
Ryhmä 1: Asiakastyönmenetelmien harjoituksia (Minna)
25.2 Klo9-12
Ryhmä 2: Tarinallisuus osana asiakastyötä (Minna)
Ryhmä 1: Välireflektio (Riikkaelina)
26.2 Klo 9-12
Ryhmä 2: Asiakastyönmenetelmien harjoituksia (Minna)
22.3. Klo13-16
Ryhmä 1: Dokumentaatio (Tuija)
Ryhmä 2: Syventävä traumatyö (Riikkaelina)
23.3. Klo13-16
Ryhmä 2: Dokumentaatio (Tuija)
Ryhmä 1: Syventävä traumatyö (Riikkaelina)
25.3 klo 9-16
Koko ryhmä: Yhteisötyö (Tuija)
19.4 Klo9-12
Ryhmä 1: Verkostotyö
19.4 Klo13-16
Ryhmä 2: Verkostotyö
22.4 klo 8-12
Tentti
25.5 Klo 9-10
Tenttipalaute (Kaikki opettajat)
25.5 klo10-16
Ohjauskeskustelutehtävien palaute (Kaikki opettajat)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ohjauskeskustelutehtävä on linkitetty työelämään.