Siirry suoraan sisältöön

Ohjausosaaminen ja sähköinen viestintä (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00EV73-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
15.09.2021 - 14.10.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
26.10.2021 - 15.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Essi Ylistalo
Päivi Suominen-Tontti
Vastuuhenkilö
Milla Hiitti
Ryhmät
20SH2B
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma 20SH2B
Opintojakso
7K00EV73

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- ymmärtää hoitotyön ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
- osaa käyttää tilanteeseen sopivia asiakaslähtöisiä ohjaus- ja opetusmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa huomioiden eri-ikäiset asiakkaat ja heidän läheisensä
- osaa käyttää ja suunnitella sähköisiä ohjausmenetelmiä ja materiaaleja hoitotyön ohjaustilanteisiin
- osaa arvioida eri ohjaus- ja opetusmenetelmien vaikutusta hoitotyössä.

Sisältö (Opintojakso)

- erilaiset ohjaus- ja opetusfilosofiat hoitotyössä
- hoitotyön ohjaus- ja opetusprosessi
- ohjaus erilaisissa hoitotyön kohtaamistilanteissa erilaisilla menetelmillä
- ohjaus ja viestintä hoitotyössä tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäen
- toteutuneen hoitotyön ohjauksen arviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija
- tunnistaa hoitotyön ohjausosaamiseen ja sähköiseen viestintään liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa hoitotyön ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän teoreettiset perusteet ja osaa soveltaa niitä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoperustaa
- analysoi ja soveltaa näyttöön perustuvaa ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoa ja osaa soveltaa sitä yksilö- ja perhekeskeisesti

Aika ja paikka

Orientaatiotunnilla tehdään pienryhmäjako, annetaan ohjeistus ryhmätyöhön ja kerrataan läsnäolovelvollisuutta vaativat tilaisuudet.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei erillistä tenttiä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1:
Ryhmätyö 1: Digitaalisten ohjausmateriaalien etsiminen hyväksytty/ hylätty
Ryhmätyö 2: Ohjausmateriaalin tuotos, esittäminen (50%). Ryhmäraportti (50%).
Arvosana 0-5
Vertaisarviointi:hyväksytty/hylätty

Osa2:
Kirjoitusviestinnän paja: Hyväksytty/hylätty

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, ryhmätyöskentely, harjoitukset, toiminnalliset menetelmät, seminaari.

Ainakin osa oppitunneista on etäopetuksessa (zoom - ks. lukujärjestys) ja osa lähiopetuksessa. Lukujärjestykseen on merkattu tieto tästä jokaisen oppitunnin osalta. Koronarajoituksista johtuvat muutokset voivat olla mahdollisia.

Oppimateriaalit

Vänskä, K., Lahtinen-Väänänen, S, Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2011. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita: Helsinki.

Helminen, J. (toimi.) 2017. Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Edita: Helsinki. Saatavilla myös e-kirjana.

Vehviläinen, S. Ohjaustyön opas : yhteistyössä kohti toimijuutta . Helsinki: Gaudeamus, 2014. Print. Saatavilla myös e-kirjana

Erilaiset ajankohtaiset, sähköiset ohjausalustat. Terveyskylä, Mielenterveystalo, ODA-hankkeen sisällöt, Sairaanhoitajaliiton sähköisten palveluiden strategia
Muut ajankohtaiset digitaaliset ohjausalustat, materiaalit ja artikkelit aiheesta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Osa 1 teoria lähiopetus 18h ja 61h itsenäistä opiskelua
Osa 2 kirjoitusviestintä 2h

Sisällön jaksotus

Osa 1: Teoria ja ryhmätyöt
Toteutuksen aloitusluennolla, ryhmätöiden purkutunnilla ja loppuseminaarissa on läsnäolovelvollisuus.

Ryhmätyö 1: Digitaalisten ohjausmateriaalien etsiminen. Ohjausmateriaalien esittelytunnin poissaolo korvataan tekemällä ryhmätyö yksilösuorituksena.

Ryhmätyö 2: Digitaalisen ohjausmateriaalin suunnittelu, tekeminen, esittäminen esitysseminaarissa ja vertaisarviointi. Esitysseminaarissa läsnäolovelvollisuus. Poissaolo esitysseminaarista korvataan joko osallistumalla toisen toteutuksen esitysseminaariin tai kirjallisella vertaisarvioinnilla niiden ryhmien töistä, jotka jäi seminaarissa näkemättä. Poissaoloa kummastakin seminaariesityspäivästä ei voi korvata korvaavalla tehtävällä. Ohjaustehtävästä tehdään esseemuotoinen ryhmäraportti - tätä samaa esseetä työstetään kirjoitusviestinnän pajoissa.

Osa 2: Kirjoitusviestintä
Kirjoitusviestintä -workshop: Raportti, jonka tulee olla workhop:iin osallistuessa lähes valmiina, otetaan mukaan workshop:iin. Läsnäolovelvollisuus. Poissaolo korvataan toiseen workshopiin osallistumisella.

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutuksen aloitusluennolla, kirjoitusviestinnän pajassa, ryhmätöiden purkutunneilla ja loppuseminaarissa on läsnäolovelvollisuus. Tieto läsnäolovelvollisista ajankohdista löytyy lukujärjestyksestä.

Toteutuksen tiedot voivat päivittyä ennen toteutuksen alkua.

Siirry alkuun