Ohjausosaaminen ja sähköinen viestintä (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00EV73-3010
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 15.09.2021 - 14.10.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 26.10.2021 - 15.12.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Essi Ylistalo
- Päivi Suominen-Tontti
- Vastuuhenkilö
- Milla Hiitti
- Ryhmät
-
20SH2BSairaanhoitajan tutkinto-ohjelma 20SH2B
- Opintojakso
- 7K00EV73
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- ymmärtää hoitotyön ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
- osaa käyttää tilanteeseen sopivia asiakaslähtöisiä ohjaus- ja opetusmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa huomioiden eri-ikäiset asiakkaat ja heidän läheisensä
- osaa käyttää ja suunnitella sähköisiä ohjausmenetelmiä ja materiaaleja hoitotyön ohjaustilanteisiin
- osaa arvioida eri ohjaus- ja opetusmenetelmien vaikutusta hoitotyössä.
Sisältö (Opintojakso)
- erilaiset ohjaus- ja opetusfilosofiat hoitotyössä
- hoitotyön ohjaus- ja opetusprosessi
- ohjaus erilaisissa hoitotyön kohtaamistilanteissa erilaisilla menetelmillä
- ohjaus ja viestintä hoitotyössä tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäen
- toteutuneen hoitotyön ohjauksen arviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija
- tunnistaa hoitotyön ohjausosaamiseen ja sähköiseen viestintään liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa hoitotyön ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän teoreettiset perusteet ja osaa soveltaa niitä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoperustaa
- analysoi ja soveltaa näyttöön perustuvaa ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoa ja osaa soveltaa sitä yksilö- ja perhekeskeisesti
Aika ja paikka
Orientaatiotunnilla tehdään pienryhmäjako, annetaan ohjeistus ryhmätyöhön ja kerrataan läsnäolovelvollisuutta vaativat tilaisuudet.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei erillistä tenttiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osa 1:
Ryhmätyö 1: Digitaalisten ohjausmateriaalien etsiminen hyväksytty/ hylätty
Ryhmätyö 2: Ohjausmateriaalin tuotos, esittäminen (50%). Ryhmäraportti (50%).
Arvosana 0-5
Vertaisarviointi:hyväksytty/hylätty
Osa2:
Kirjoitusviestinnän paja: Hyväksytty/hylätty
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätyöskentely, harjoitukset, toiminnalliset menetelmät, seminaari.
Ainakin osa oppitunneista on etäopetuksessa (zoom - ks. lukujärjestys) ja osa lähiopetuksessa. Lukujärjestykseen on merkattu tieto tästä jokaisen oppitunnin osalta. Koronarajoituksista johtuvat muutokset voivat olla mahdollisia.
Oppimateriaalit
Vänskä, K., Lahtinen-Väänänen, S, Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2011. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita: Helsinki.
Helminen, J. (toimi.) 2017. Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Edita: Helsinki. Saatavilla myös e-kirjana.
Vehviläinen, S. Ohjaustyön opas : yhteistyössä kohti toimijuutta . Helsinki: Gaudeamus, 2014. Print. Saatavilla myös e-kirjana
Erilaiset ajankohtaiset, sähköiset ohjausalustat. Terveyskylä, Mielenterveystalo, ODA-hankkeen sisällöt, Sairaanhoitajaliiton sähköisten palveluiden strategia
Muut ajankohtaiset digitaaliset ohjausalustat, materiaalit ja artikkelit aiheesta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osa 1 teoria lähiopetus 18h ja 61h itsenäistä opiskelua
Osa 2 kirjoitusviestintä 2h
Sisällön jaksotus
Osa 1: Teoria ja ryhmätyöt
Toteutuksen aloitusluennolla, ryhmätöiden purkutunnilla ja loppuseminaarissa on läsnäolovelvollisuus.
Ryhmätyö 1: Digitaalisten ohjausmateriaalien etsiminen. Ohjausmateriaalien esittelytunnin poissaolo korvataan tekemällä ryhmätyö yksilösuorituksena.
Ryhmätyö 2: Digitaalisen ohjausmateriaalin suunnittelu, tekeminen, esittäminen esitysseminaarissa ja vertaisarviointi. Esitysseminaarissa läsnäolovelvollisuus. Poissaolo esitysseminaarista korvataan joko osallistumalla toisen toteutuksen esitysseminaariin tai kirjallisella vertaisarvioinnilla niiden ryhmien töistä, jotka jäi seminaarissa näkemättä. Poissaoloa kummastakin seminaariesityspäivästä ei voi korvata korvaavalla tehtävällä. Ohjaustehtävästä tehdään esseemuotoinen ryhmäraportti - tätä samaa esseetä työstetään kirjoitusviestinnän pajoissa.
Osa 2: Kirjoitusviestintä
Kirjoitusviestintä -workshop: Raportti, jonka tulee olla workhop:iin osallistuessa lähes valmiina, otetaan mukaan workshop:iin. Läsnäolovelvollisuus. Poissaolo korvataan toiseen workshopiin osallistumisella.
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutuksen aloitusluennolla, kirjoitusviestinnän pajassa, ryhmätöiden purkutunneilla ja loppuseminaarissa on läsnäolovelvollisuus. Tieto läsnäolovelvollisista ajankohdista löytyy lukujärjestyksestä.
Toteutuksen tiedot voivat päivittyä ennen toteutuksen alkua.