Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö (4 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00BK62-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 19.12.2020 - 17.01.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 18.01.2021 - 21.02.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Mari Laaksonen
- Jenna Rintakuusi
- Paula Pajunen
- Elisa Airikkala
- Irmeli Nieminen
- Vastuuhenkilö
- Irmeli Nieminen
- Opintojakso
- 7K00BK62
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Tavoitteet
- osaa normaalin raskaana olevan ja lapsivuoteisen perhekeskeisen hoidon ja ohjauksen, tunnistaa raskauteen ja synnytykseen liittyviä riskitekijöitä ja osaa toimia niiden ehkäisemiseksi ja osaa konsultoida ja ohjata jatkohoitoon
- osaa tunnistaa raskaana olevan akuutin hoidon tarpeen ja osaa tehdä hoitopäätöksiä
- osaa hoitaa ja ohjata perusterveydenhuollossa hoidettavia raskaudenaikaisia sairauksia
- osaa arvioida ja tukea perheen vuorovaikutusta (parisuhdetta, vanhemmuutta, isänä ja äitinä kasvua ja varhaista vuorovaikutusta lapsen kanssa)
- osaa ehkäistä raskaana olevan tarttuvia tauteja ja ohjata niiden hoidossa ja hoitoon ohjauksessa
Sisältö (Opintojakso)
- lasta odottavan perheen perhekeskeinen terveydenhoitotyö
- varhainen vuorovaikutus ja parisuhteen ja vanhemmuuden tukeminen työmenetelmät
- lääketieteelliset opinnot
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Sairaanhoitajavaiheen kliiniset opinnot ja anatomia ja fysiologia suoritettuna (135 op)
Aika ja paikka
tammi-toukokuu 2021
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Diagnostinen koe moodlessa, koe suoritettava ennen orientaatiotuntia, hyväksytty/hylätty
1.koe 10..2.
2.koe . 10.5. alkaen examissa koronarajoitusten vuoksi.
Usinnat tarvittaessa elokuun alussa examissa.
3. parisuhteesta, tehtävä
4. tarkastuksista tehtävä
uusinnat exam
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Laajuus: 4 op
1 osa 3 op lastaodottavan perheen terveydenhoitajatyö
2 osa 1 op perhekeskeinen moniammatillinen työ
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
osallistuminen opetukseen
diagnostinen koe kurssin alussa, hyväksytty/ hylätty
1 koe,numeraalinen arviointi
2. koe numeraalinen arviointi
työpaja hyväksytty / hylätty
pienryhmätyöskentely , tehtävien tekeminen, pakollinen läsnäolo
parisuhde tehtävä hyväksytty/hylätty
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetusmenetelmät:
- luennot
- opetuskeskustelu, pienryhmätyöskentely
- teemapajat
- ryhmätyöt,simulaatio
- tehtävä parisuhteesta
-neuvolakäynneistä matriisi
- itsenäinen työskentely
Oppimateriaalit
Opetusmateriaali:
kertaus- / alkukoe moodlessa , suoritus ennen orientaatioita, hyväksytty/hylätty
Eskola & Hytönen (uusin painos) Nainen hoitotyön asiakkaana
(raskaus ja synnytys)+ perustason muistiinpanot
1. Ensimmäinen koe 10..2.2021
Klemetti, Hakulinen-Viitanen (toim.) 2013 Äitiysneuvolaopas, suosituksia äitiysneuvolatoimintaan Opas 29, Thl
Terveysportti/lääkärin tietokanta:
- Raskaushoitoketju Pirkanmaalla (PSHP)
- Äitiysneuvola ja erikoissairaanhoito: konsultaatio,
lähetteet, hoitolinjat /Jukka Uotila
- Äitiysneuvolatarkastukset ja neuvolassa annettu hoito/ Jukka Uotila
- Sikiön kromosomipoikkeavuuksien seulonta/Riitta Salonen ja Pekka Taipale
- Leipälä, Hänninen, Saalahti-Koskinen, Mäkelä.2009 Kuinka kertoa sikiön poikkeavuuksien seulonnasta- opas äitiyshuollon työntekijöille. Yliopistopaino
- Käypähoito: raskausdiabetes
2.koe loppukoe 12.5. 2021
Sinkkonen, Kalland ym (2011) Varhaislapsuuden tunnesiteet ja niiden suojeleminen. Luvut 3-5, 7-12. WSOY
Parisuhteen roolikartta: http://www.vslk.fi/index.php?id=20
Vanhemmuuden roolikartta: http://www.vslk.fi/index.php?id=19
Viinikka A. Toim. 2014. Mentalisaatio perheiden kohtaaminen: Luku 1: kiintymyssuhdeteoria - mentalisaatio ja dialogisuus s.17-23, luvut 2-5.
ehkäisyyn liittyvää materiaalia. käypähoito
työpajoissa työstetty materiaali
-1. kokeen materiaali
Armanto & Koistinen toim.(2007) Neuvolatyön käsikirja. Tammi
(äitiysneuvolaosio)
Syödään yhdessä- ruokasuositukset lapsiperheille
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-599-8
Asetuksen (380/2009) perustelut ja soveltamisohjeet. STM julk. 2009:20
http://www.lasinenlapsuus.fi/
Thl sivusto, lomakkeet
https://www.thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/tyon_tueksi/lomakkeet/lomakkeet_neuvolatyohon
http://www.thl.fi/fi_FI/web/neuvoa-antavat-fi/paihdeongelmaisen-hoitoonohjaus-neuvolassa
Päihteideongelmaisen hoitoonohjaus neuvolassa.
http://www.thl.fi/fi_FI/web/neuvoa-antavat-fi/paihdeongelmaisen-hoitoonohjaus-neuvolassa
Terveysportti/Lääkärin tietokannat:
-Lääkkeiden käyttö raskauden aikana/Heli Malm
-Raskaana oleva päihdekäyttäjä
-Toistuva keskenmeno/Eero Varila
-Uhkaava ennenaikainen synnytys
-Synnytyksen hoito sairaalan ulkopuolella
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan ajankäyttö
4 op 4x 27 tuntia on 108
lähiopetusta
2.tutorlähtökohtaa
työpajatyöskentely yht. 38 tuntia
itsenäistä työskentelyä 70 tuntia
simulaatiot
Sisällön jaksotus
Sisältö:
- lasta odottavan perheen perhekeskeinen terveydenhoitotyö:
- raskauden kulku
- äitiyshuollon palvelujärjestelmä
- raskaanaolevan perheen raskaudenaikainen ja jälkeinen( äiti,sikiö,isä)terveydentilan seuranta,ohjaus ja tukeminen
- raskaanaolevan perheen elintapohjaus
- varhainen vuorovaikutus
- parisuhteen, vanhemmuuden tukeminen ja perhesuunnittelu
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole valinnaisia suoritustapoja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kokonaisuuteen liittyy 7 viikon harjoittelu jatkumoneuvoloissa
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
luennoilla ei 100% läsnäolopakkoa, mutta osallistuminen suotavaa tavoitteiden saavuttamiseksi
pienryhmätyöskentely pakollinen
työpajat ja simulaatiot pakollisia
erityisasiantuntijoiden luennot pakollisia
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jos arviointi hyväksytty /hylätty Tällöin hyväksytyn suorituksen osaaminen tulee olla H3
Arviointikriteerit Hylätty suoritus
Opiskelija ei tee sovittuja kirjallisia tehtäviä palautuspäivämääriin mennessä sovitulla tavalla
Opiskelija ei osallistu harjoituksiin
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Arviointikriteerit 1-2
Opiskelijan osoittama tieto on oikeaa, mutta asiat irrallisia, toteavalla tasolla ja perustelut puuttellisia
Opiskelija tarkastelee ilmiötä rajoittuneesti vain tietystä näkökulmasta
Opiskelijan osoittama perhe- ja asiakasnäkökulma puutteellista
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan osoittama osaaminen perustuu tutkittuun tietoon, esitystapa johdonmukainen ja opiskelija pystyy perustelemaan asiat monesta eri näkökulmasta Osaamisessa näkyy asiakas- ja perhenäkökulma.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tarkastella odottavan perheen tilannetta kokonaisvaltaisesti tutkittuun tietoon pohjautuen ja osoittaa valmiuksia perheen yksilölliseen tukemiseen. Osaaminen monipuolista ja perusteltua.