Skip to main content

Public Health Nursing of Pregnant families (4 cr)

Code: 7K00BK62-3007

General information


Enrolment period
19.12.2020 - 17.01.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
18.01.2021 - 21.02.2021
Implementation has ended.
Credits
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Public Health Nursing
Teachers
Mari Laaksonen
Jenna Rintakuusi
Paula Pajunen
Elisa Airikkala
Irmeli Nieminen
Person in charge
Irmeli Nieminen
Course
7K00BK62

Objectives (course unit)

• master family-centred health care and guidance related to normal pregnancies and puerperium in prenatal care, recognise risk factors related to pregnancy and delivery, are able to prevent risks, and can consult and refer clients to follow-up treatment
• recognise expectant mothers’ acute need for care and are able to make nursing decisions
• nurse and guide mothers with prenatal diseases treated in primary health care
• evaluate and support family relationships (couple relationship, parenthood, growing as a mother and father, early interaction with children)
• prevent infectious diseases in pregnancies and counsel in case and refer clients to follow-up treatment

Content (course unit)

- family-centred public health nursing in pregnant families
- working methods for early interaction and support of couple relationships and parenthood
- medical studies

Prerequisites (course unit)

Clinical professional studies of the degree programme and anatomy and physiology (135 cr)

Location and time

tammi-toukokuu 2021

Exam schedules

Diagnostinen koe moodlessa, koe suoritettava ennen orientaatiotuntia, hyväksytty/hylätty
1.koe 10..2.
2.koe . 10.5. alkaen examissa koronarajoitusten vuoksi.
Usinnat tarvittaessa elokuun alussa examissa.
3. parisuhteesta, tehtävä
4. tarkastuksista tehtävä

uusinnat exam

Assessment methods and criteria

Laajuus: 4 op
1 osa 3 op lastaodottavan perheen terveydenhoitajatyö
2 osa 1 op perhekeskeinen moniammatillinen työ
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
osallistuminen opetukseen
diagnostinen koe kurssin alussa, hyväksytty/ hylätty
1 koe,numeraalinen arviointi
2. koe numeraalinen arviointi
työpaja hyväksytty / hylätty
pienryhmätyöskentely , tehtävien tekeminen, pakollinen läsnäolo
parisuhde tehtävä hyväksytty/hylätty

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Opetusmenetelmät:
- luennot
- opetuskeskustelu, pienryhmätyöskentely
- teemapajat
- ryhmätyöt,simulaatio
- tehtävä parisuhteesta
-neuvolakäynneistä matriisi
- itsenäinen työskentely

Learning materials

Opetusmateriaali:
kertaus- / alkukoe moodlessa , suoritus ennen orientaatioita, hyväksytty/hylätty
Eskola & Hytönen (uusin painos) Nainen hoitotyön asiakkaana
(raskaus ja synnytys)+ perustason muistiinpanot
1. Ensimmäinen koe 10..2.2021
Klemetti, Hakulinen-Viitanen (toim.) 2013 Äitiysneuvolaopas, suosituksia äitiysneuvolatoimintaan Opas 29, Thl
Terveysportti/lääkärin tietokanta:
- Raskaushoitoketju Pirkanmaalla (PSHP)
- Äitiysneuvola ja erikoissairaanhoito: konsultaatio,
lähetteet, hoitolinjat /Jukka Uotila
- Äitiysneuvolatarkastukset ja neuvolassa annettu hoito/ Jukka Uotila
- Sikiön kromosomipoikkeavuuksien seulonta/Riitta Salonen ja Pekka Taipale
- Leipälä, Hänninen, Saalahti-Koskinen, Mäkelä.2009 Kuinka kertoa sikiön poikkeavuuksien seulonnasta- opas äitiyshuollon työntekijöille. Yliopistopaino
- Käypähoito: raskausdiabetes

2.koe loppukoe 12.5. 2021
Sinkkonen, Kalland ym (2011) Varhaislapsuuden tunnesiteet ja niiden suojeleminen. Luvut 3-5, 7-12. WSOY
Parisuhteen roolikartta: http://www.vslk.fi/index.php?id=20
Vanhemmuuden roolikartta: http://www.vslk.fi/index.php?id=19
Viinikka A. Toim. 2014. Mentalisaatio perheiden kohtaaminen: Luku 1: kiintymyssuhdeteoria - mentalisaatio ja dialogisuus s.17-23, luvut 2-5.

ehkäisyyn liittyvää materiaalia. käypähoito
työpajoissa työstetty materiaali
-1. kokeen materiaali
Armanto & Koistinen toim.(2007) Neuvolatyön käsikirja. Tammi
(äitiysneuvolaosio)
Syödään yhdessä- ruokasuositukset lapsiperheille
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-599-8

Asetuksen (380/2009) perustelut ja soveltamisohjeet. STM julk. 2009:20
http://www.lasinenlapsuus.fi/
Thl sivusto, lomakkeet
https://www.thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/tyon_tueksi/lomakkeet/lomakkeet_neuvolatyohon
http://www.thl.fi/fi_FI/web/neuvoa-antavat-fi/paihdeongelmaisen-hoitoonohjaus-neuvolassa
Päihteideongelmaisen hoitoonohjaus neuvolassa.
http://www.thl.fi/fi_FI/web/neuvoa-antavat-fi/paihdeongelmaisen-hoitoonohjaus-neuvolassa
Terveysportti/Lääkärin tietokannat:
-Lääkkeiden käyttö raskauden aikana/Heli Malm
-Raskaana oleva päihdekäyttäjä
-Toistuva keskenmeno/Eero Varila
-Uhkaava ennenaikainen synnytys
-Synnytyksen hoito sairaalan ulkopuolella

Student workload

Opiskelijan ajankäyttö
4 op 4x 27 tuntia on 108
lähiopetusta
2.tutorlähtökohtaa
työpajatyöskentely yht. 38 tuntia
itsenäistä työskentelyä 70 tuntia
simulaatiot

Content scheduling

Sisältö:
- lasta odottavan perheen perhekeskeinen terveydenhoitotyö:
- raskauden kulku
- äitiyshuollon palvelujärjestelmä
- raskaanaolevan perheen raskaudenaikainen ja jälkeinen( äiti,sikiö,isä)terveydentilan seuranta,ohjaus ja tukeminen
- raskaanaolevan perheen elintapohjaus
- varhainen vuorovaikutus
- parisuhteen, vanhemmuuden tukeminen ja perhesuunnittelu

Completion alternatives

Ei ole valinnaisia suoritustapoja

Practical training and working life cooperation

Kokonaisuuteen liittyy 7 viikon harjoittelu jatkumoneuvoloissa

International connections

-

Further information

luennoilla ei 100% läsnäolopakkoa, mutta osallistuminen suotavaa tavoitteiden saavuttamiseksi
pienryhmätyöskentely pakollinen
työpajat ja simulaatiot pakollisia
erityisasiantuntijoiden luennot pakollisia

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Jos arviointi hyväksytty /hylätty Tällöin hyväksytyn suorituksen osaaminen tulee olla H3
Arviointikriteerit Hylätty suoritus
Opiskelija ei tee sovittuja kirjallisia tehtäviä palautuspäivämääriin mennessä sovitulla tavalla
Opiskelija ei osallistu harjoituksiin

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Arviointikriteerit 1-2
Opiskelijan osoittama tieto on oikeaa, mutta asiat irrallisia, toteavalla tasolla ja perustelut puuttellisia
Opiskelija tarkastelee ilmiötä rajoittuneesti vain tietystä näkökulmasta
Opiskelijan osoittama perhe- ja asiakasnäkökulma puutteellista

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelijan osoittama osaaminen perustuu tutkittuun tietoon, esitystapa johdonmukainen ja opiskelija pystyy perustelemaan asiat monesta eri näkökulmasta Osaamisessa näkyy asiakas- ja perhenäkökulma.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Osaa tarkastella odottavan perheen tilannetta kokonaisvaltaisesti tutkittuun tietoon pohjautuen ja osoittaa valmiuksia perheen yksilölliseen tukemiseen. Osaaminen monipuolista ja perusteltua.

Go back to top of page