Kuvan voimauttava ja innostava pedagoginen käyttö (5op)
Toteutuksen tunnus: 1L00FH43-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 21.04.2020 - 26.05.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 27.05.2020 - 31.08.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Verkossa tapahtuva opiskelu
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Päivi Lehtonen
- Vastuuhenkilö
- Päivi Lehtonen
- Ryhmät
-
VAPAAVapaasti valittavat opinnot
- Opintojakso
- 1L00FH43
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Osallistujat perehtyvät kuvan voimauttaviin ja innostaviin käyttömahdollisuuksiin opetustyössä. Tavoitteena on kehittää erilaisten kuvien kuten kuvituskuvan, valokuvan, videokuvan ja taidekuvan innostavia sekä voimavaraistavia pedagogisia mahdollisuuksia ja ymmärtää kuvakokemusta sekä myös saada ideoita ja näkemystä käytettävissä olevien pääosin valmiiden kuvamateriaalien hyödyntämiseen. Emme opiskele kuvaustekniikoita.
Sisältö (Opintojakso)
Aloitustehtävä: Osallistujat varaavat ensimmäiseen tapaamiseen itselleen merkityksellisen kuvan, jonka pystyy näyttämään verkossa.
Lähiopetuksen aiheita
1. kohtaus: Itselle merkityksellinen kuva. Kuvamer-kitysten kokeminen. Voimautuminen kuvasta.
Kuva-analyysin mahdollisuuksia.
2. kohtaus: Päähenkilöt esiin. Omakuva ja ”omakuva”. Minä itse kuvan aiheena (selfie, muotokuva yms.). Tällaisena haluan tulla kuva-tuksi.
Ajassa kulkeva kuva. Vanhat kuvat, digitalisaa-tio.
3. kohtaus: Ohjaaja puuttuu peliin. Videoavustei-nen ohjaus; voimauttava video.
4. kohtaus: Tilanne alkaa selvitä. Taidekuva kokemuksena. Virtuaalinen taidemuseokäynti.
5. kohtaus: The End. Opintojakson tuotosten tarkastelua. Pohdintaa.
Aika ja paikka
Webinaarit ZOOMissa klo 14.00–16.30: ke 27.5., ke 3.6, ke 10.6., ke 17.6. ja ti 30.6.2020.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttimismahdollisuutta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointimenetelminä asiantuntija-arviointi, itsearvointi ja vertaisarvointi.
Webinaareissa on osallistumisvelvollisuus - sairauden tai muun pakottavan esteen sattuessa tehdään ns. korvaavia tehtäviä.
Opintojakso on hyväksytty, kun kaikki seuraavat ehdot täytttyvät:
Opiskelijalla ei ole korvaamattomia ja hyväksymättömiä poissaoloja webinaareista.
Opiskelija on työstänyt annetut yksilö- ja pienryhmätehtävät opintojaksolla edellytetyllä ja sovitulla tavalla.
Opiskelija on yhdessä pienryhmänsä kanssa esittänyt taustoitetun ja perustellun suunnitelman pedagogisesta sovelluksesta, opettaja on hyväksynyt suunnitelman ja pienryhmä on suunnitelman edellyttämällä tavalla tuottanut Moodleen ryhmän ideoinnin pohjalta oman pedagogisen sovelluksensa.
Pienryhmän oma sovellus on mahdollisuuksien mukaan myös esitelty toisille osallistujille.
Mahdollisesta koko opintojakson tai opintojakson osasuorituksen osalta yksin tekemisestä on neuvoteltava opettajan kanssa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Webinaarit ZOOMissa, mahdollisuus vuorovaikutteisuuteen. Keskustelut koko ryhmän kanssa, työskentely pienryhmissä, valittujen aiheiden esittelyt Moodlessa ja webinaareissa, itsenäinen työskentely ja pienryhmätyöskentely muulloin kuin oppituntien aikaan, mahdollisesti virtuaalinen opintokäynti, Moodlen sekä mahdollisesti muiden some- ja verkkovälineiden käyttö sekä yhteiskirjoittamisen alustojen käyttö.
Oppimateriaalit
Selviävät tunneilla ja Moodlen kautta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaisaika on 133 tuntia, josta webinaariopetusta on 13 tuntia. Tämän lisäksi annetaan tarvittaessa ohjausta. Itsenäisen ja/tai pienryhmän kanssa tehtävän oppituntien ulkopuolisen työn sekä ohjauksen osuudeksi jää siten 120 tuntia.
Sisällön jaksotus
Eri lähiopetuskerroille tulee erilaisia pääteemoja seuraavien tavoitteiden saavuttamiseksi:
Osallistujat
- tuntevat erilaisten kuvien kuten taidekuvan, videokuvan, valokuvan tms. innostavia ja voimavaraistavia pedagogisia mahdollisuuksia
- tuntevat kuvan kautta voimautumisen teoriaa
- osaavat käyttää kuvia innostavasti opetustyössä
- osaavat ottaa käyttöön erilaista kuvallista opetusmateriaalia
- rohkaistuvat sosiaalisen median työkalujen käyttöön.
1. kohtaus: Itselle merkityksellinen kuva. Kuvamerki-tysten kokeminen. Voimautuminen kuvasta.
Kuva-analyysin mahdollisuuksia.
2. kohtaus: Päähenkilöt esiin. Omakuva ja ”omakuva”. Minä itse kuvan aiheena (selfie, muotokuva yms.). Tällaisena haluan tulla kuvatuksi. Ajassa kulkeva kuva. Vanhat kuvat, digitalisaatio.
3. kohtaus: Ohjaaja puuttuu peliin. Videoavusteinen ohjaus; voimauttava video.
4. kohtaus: Tilanne alkaa selvitä. Taidekuva kokemuksena. Virtuaalinen taidemuseokäynti.
5. kohtaus: The End. Opintojakson tuotosten tarkastelua. Pohdintaa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tätä opintojaksoa ei voi suorittaa muulla tavoin. Mahdollisista hankaluuksista osallistua kaikkiin webinaareihin on neuvoteltava opettajan kanssa ja sovittavan tapauskohtaisesti opettajan kanssa. Webinaarit on tarkoitetu vuorovaikutteisiksi, ja siksi niihin osalllistuminen on tärkeää. Mahdollinen jonkun kerran poissaolo on kompensoitava jollain tavalla, ja siksi siitä on erikseen sovittava opettajan kanssa.
Opettaja Päivi Lehtonen (etunimi.sukunimi@tuni.fi)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tähän opintojaksoon ei varsinaisesti kuulu harjoittelua tai työelämäyhteistyötä.
Lisätietoja opiskelijoille
Jos opintojaksosta on kysyttävää, niin opettajaan voi ottaa yhteyttä: Päivi Lehtonen, puh. 050 373 0418 (etunimi.sukunimi@tuni.fi)
Ilmoittautuminen opintojaksolle on pakollista, ja se on tehtävä viimeistään 20.5.2020 klo12 mennessä. Jos joku olisi tulossa opintojaksolle ilmoittautumisajan päätyttyä, niin se voisi ehkä olla mahdollista. Yhteydenotot tällöin suoraan opettajaan.
Osallistujamäärä 40 - 45. Opintojakso soveltuu parhaiten opettajaksi opiskeleville tai sosionomeille, mutta mikäli paikkoja jää yli, kurssille otetaan muitakin opiskelijoita. Opintojaksolle hakeutuvien opettajaopiskelijoiden on hyvä lähettää opettajalle varsinaisen ilmoittautumisensa lisäksi sähköpostilla tieto, että kurssille hakeutuva opiskelija suorittaa opettajaopintoja.
Opintojakso käynnistetään vain, jos opiskelijoita ilmoittautuu tarpeeksi.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Suoritukset arvioidaan asteikolla: hyväksytty - täydennettävä - uusittava. Hyväksytty suoritus edellyttää osaamistasoa soveltava osaaminen, koska tämä on opettajankoulutuksen opintoja (EQ taso 7).
Ks. kohta arviointimenetelmät ja arviointiperusteet.