Siirry suoraan sisältöön

Kuvan voimauttava ja innostava pedagoginen käyttö (5op)

Opintojakson tunnus: 1L00FH43

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Osallistujat perehtyvät kuvan voimauttaviin ja innostaviin käyttömahdollisuuksiin opetustyössä. Tavoitteena on kehittää erilaisten kuvien kuten kuvituskuvan, valokuvan, videokuvan ja taidekuvan innostavia sekä voimavaraistavia pedagogisia mahdollisuuksia ja ymmärtää kuvakokemusta sekä myös saada ideoita ja näkemystä käytettävissä olevien pääosin valmiiden kuvamateriaalien hyödyntämiseen. Emme opiskele kuvaustekniikoita.

Sisältö

Aloitustehtävä: Osallistujat varaavat ensimmäiseen tapaamiseen itselleen merkityksellisen kuvan, jonka pystyy näyttämään verkossa.

Lähiopetuksen aiheita

1. kohtaus: Itselle merkityksellinen kuva. Kuvamer-kitysten kokeminen. Voimautuminen kuvasta.
Kuva-analyysin mahdollisuuksia.
2. kohtaus: Päähenkilöt esiin. Omakuva ja ”omakuva”. Minä itse kuvan aiheena (selfie, muotokuva yms.). Tällaisena haluan tulla kuva-tuksi.
Ajassa kulkeva kuva. Vanhat kuvat, digitalisaa-tio.
3. kohtaus: Ohjaaja puuttuu peliin. Videoavustei-nen ohjaus; voimauttava video.
4. kohtaus: Tilanne alkaa selvitä. Taidekuva kokemuksena. Virtuaalinen taidemuseokäynti.
5. kohtaus: The End. Opintojakson tuotosten tarkastelua. Pohdintaa.

Lisätiedot

Koulutukseen sisältyy 5 webinaaria ja tehtäviä tutkivan oppimisen lähestymistapaa soveltaen. Opintojakson suorittaminen edellyttää osallistumis-ta webinaareihin sekä työskentelyä muuna aikana yksin ja pienryhmässä (verkossa). Opintojaksolla käytetään Digma-verkko-oppimisalustaa. Opintojak-son aikana tuotetaan yksilö- ja pienryhmätöinä oman ideoinnin pohjalta pedagogisia sovelluksia, joita esitellään ja opetetaan toisille osallistujille.

Siirry alkuun