Skip to main content

Empowering and Inspiring Use of Images in Teaching and Facilitation (5cr)

Code: 1L00FH43-3001

General information


Enrolment period
21.04.2020 - 26.05.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
27.05.2020 - 31.08.2020
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Online learning
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Teachers
Päivi Lehtonen
Person in charge
Päivi Lehtonen
Course
1L00FH43

Objectives (course unit)

Osallistujat perehtyvät kuvan voimauttaviin ja innostaviin käyttömahdollisuuksiin opetustyössä. Tavoitteena on kehittää erilaisten kuvien kuten kuvituskuvan, valokuvan, videokuvan ja taidekuvan innostavia sekä voimavaraistavia pedagogisia mahdollisuuksia ja ymmärtää kuvakokemusta sekä myös saada ideoita ja näkemystä käytettävissä olevien pääosin valmiiden kuvamateriaalien hyödyntämiseen. Emme opiskele kuvaustekniikoita.

Content (course unit)

Aloitustehtävä: Osallistujat varaavat ensimmäiseen tapaamiseen itselleen merkityksellisen kuvan, jonka pystyy näyttämään verkossa.

Lähiopetuksen aiheita

1. kohtaus: Itselle merkityksellinen kuva. Kuvamer-kitysten kokeminen. Voimautuminen kuvasta.
Kuva-analyysin mahdollisuuksia.
2. kohtaus: Päähenkilöt esiin. Omakuva ja ”omakuva”. Minä itse kuvan aiheena (selfie, muotokuva yms.). Tällaisena haluan tulla kuva-tuksi.
Ajassa kulkeva kuva. Vanhat kuvat, digitalisaa-tio.
3. kohtaus: Ohjaaja puuttuu peliin. Videoavustei-nen ohjaus; voimauttava video.
4. kohtaus: Tilanne alkaa selvitä. Taidekuva kokemuksena. Virtuaalinen taidemuseokäynti.
5. kohtaus: The End. Opintojakson tuotosten tarkastelua. Pohdintaa.

Location and time

Webinaarit ZOOMissa klo 14.00–16.30: ke 27.5., ke 3.6, ke 10.6., ke 17.6. ja ti 30.6.2020.

Exam schedules

Ei tenttimismahdollisuutta.

Assessment methods and criteria

Arviointimenetelminä asiantuntija-arviointi, itsearvointi ja vertaisarvointi.
Webinaareissa on osallistumisvelvollisuus - sairauden tai muun pakottavan esteen sattuessa tehdään ns. korvaavia tehtäviä.
Opintojakso on hyväksytty, kun kaikki seuraavat ehdot täytttyvät:
Opiskelijalla ei ole korvaamattomia ja hyväksymättömiä poissaoloja webinaareista.
Opiskelija on työstänyt annetut yksilö- ja pienryhmätehtävät opintojaksolla edellytetyllä ja sovitulla tavalla.
Opiskelija on yhdessä pienryhmänsä kanssa esittänyt taustoitetun ja perustellun suunnitelman pedagogisesta sovelluksesta, opettaja on hyväksynyt suunnitelman ja pienryhmä on suunnitelman edellyttämällä tavalla tuottanut Moodleen ryhmän ideoinnin pohjalta oman pedagogisen sovelluksensa.
Pienryhmän oma sovellus on mahdollisuuksien mukaan myös esitelty toisille osallistujille.
Mahdollisesta koko opintojakson tai opintojakson osasuorituksen osalta yksin tekemisestä on neuvoteltava opettajan kanssa.

Assessment scale

Pass/Fail

Teaching methods

Webinaarit ZOOMissa, mahdollisuus vuorovaikutteisuuteen. Keskustelut koko ryhmän kanssa, työskentely pienryhmissä, valittujen aiheiden esittelyt Moodlessa ja webinaareissa, itsenäinen työskentely ja pienryhmätyöskentely muulloin kuin oppituntien aikaan, mahdollisesti virtuaalinen opintokäynti, Moodlen sekä mahdollisesti muiden some- ja verkkovälineiden käyttö sekä yhteiskirjoittamisen alustojen käyttö.

Learning materials

Selviävät tunneilla ja Moodlen kautta.

Student workload

Kokonaisaika on 133 tuntia, josta webinaariopetusta on 13 tuntia. Tämän lisäksi annetaan tarvittaessa ohjausta. Itsenäisen ja/tai pienryhmän kanssa tehtävän oppituntien ulkopuolisen työn sekä ohjauksen osuudeksi jää siten 120 tuntia.

Content scheduling

Eri lähiopetuskerroille tulee erilaisia pääteemoja seuraavien tavoitteiden saavuttamiseksi:
Osallistujat
- tuntevat erilaisten kuvien kuten taidekuvan, videokuvan, valokuvan tms. innostavia ja voimavaraistavia pedagogisia mahdollisuuksia
- tuntevat kuvan kautta voimautumisen teoriaa
- osaavat käyttää kuvia innostavasti opetustyössä
- osaavat ottaa käyttöön erilaista kuvallista opetusmateriaalia
- rohkaistuvat sosiaalisen median työkalujen käyttöön.
1. kohtaus: Itselle merkityksellinen kuva. Kuvamerki-tysten kokeminen. Voimautuminen kuvasta.
Kuva-analyysin mahdollisuuksia.
2. kohtaus: Päähenkilöt esiin. Omakuva ja ”omakuva”. Minä itse kuvan aiheena (selfie, muotokuva yms.). Tällaisena haluan tulla kuvatuksi. Ajassa kulkeva kuva. Vanhat kuvat, digitalisaatio.
3. kohtaus: Ohjaaja puuttuu peliin. Videoavusteinen ohjaus; voimauttava video.
4. kohtaus: Tilanne alkaa selvitä. Taidekuva kokemuksena. Virtuaalinen taidemuseokäynti.
5. kohtaus: The End. Opintojakson tuotosten tarkastelua. Pohdintaa.

Completion alternatives

Tätä opintojaksoa ei voi suorittaa muulla tavoin. Mahdollisista hankaluuksista osallistua kaikkiin webinaareihin on neuvoteltava opettajan kanssa ja sovittavan tapauskohtaisesti opettajan kanssa. Webinaarit on tarkoitetu vuorovaikutteisiksi, ja siksi niihin osalllistuminen on tärkeää. Mahdollinen jonkun kerran poissaolo on kompensoitava jollain tavalla, ja siksi siitä on erikseen sovittava opettajan kanssa.
Opettaja Päivi Lehtonen (etunimi.sukunimi@tuni.fi)

Practical training and working life cooperation

Tähän opintojaksoon ei varsinaisesti kuulu harjoittelua tai työelämäyhteistyötä.

Further information

Jos opintojaksosta on kysyttävää, niin opettajaan voi ottaa yhteyttä: Päivi Lehtonen, puh. 050 373 0418 (etunimi.sukunimi@tuni.fi)
Ilmoittautuminen opintojaksolle on pakollista, ja se on tehtävä viimeistään 20.5.2020 klo12 mennessä. Jos joku olisi tulossa opintojaksolle ilmoittautumisajan päätyttyä, niin se voisi ehkä olla mahdollista. Yhteydenotot tällöin suoraan opettajaan.
Osallistujamäärä 40 - 45. Opintojakso soveltuu parhaiten opettajaksi opiskeleville tai sosionomeille, mutta mikäli paikkoja jää yli, kurssille otetaan muitakin opiskelijoita. Opintojaksolle hakeutuvien opettajaopiskelijoiden on hyvä lähettää opettajalle varsinaisen ilmoittautumisensa lisäksi sähköpostilla tieto, että kurssille hakeutuva opiskelija suorittaa opettajaopintoja.
Opintojakso käynnistetään vain, jos opiskelijoita ilmoittautuu tarpeeksi.

Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Suoritukset arvioidaan asteikolla: hyväksytty - täydennettävä - uusittava. Hyväksytty suoritus edellyttää osaamistasoa soveltava osaaminen, koska tämä on opettajankoulutuksen opintoja (EQ taso 7).
Ks. kohta arviointimenetelmät ja arviointiperusteet.

Go back to top of page