Yhteisöllisyys ja opettajuuden kehittyminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2X00ER53-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.06.2019 - 17.12.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 07.01.2020 - 30.04.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Musiikki
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 6 - 50
- Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
- Opettajat
- Sirpa Levo-Aaltonen
- Vastuuhenkilö
- Sirpa Levo-Aaltonen
- Ryhmät
-
19MUPEMusiikkipedagogi
- Opintojakso
- 2X00ER53
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Kehyksenä kaikille osaamistavoitteille ovat opettajan työn ydinosaamisalueet, joita ovat arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, opetus- ja ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen ja hyvinvointiosaaminen.
Opiskelija
- osaa toimia erilaisten yhteisöjen jäsenenä ja ymmärtää toimintakulttuurin merkityksen
- tunnistaa koulutuksellisen tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden periaatteita
- ymmärtää verkostojen merkityksen opettajan työssä ja hallitsee vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja
- ymmärtää hyvinvoinnin merkityksen laajasti ja toimii sen mukaisesti
- tunnistaa erilaisten kulttuurien omaleimaisuuden opetustyössä
- ymmärtää mediakasvatuksen merkityksen
- omaa valmiudet jatkuvaan oppimiseen ja opettajaidentiteetin kehittymiseen
- osaa reflektoida omaa opetustaan ja käyttää opettajan työssään tutkivaa ja kehittävää työotetta
- osaa käyttää opettajuuden käsikirjaa opettajuutta kokoavana koosteena
Sisältö (Opintojakso)
Keskeisenä asiana opintojakson opinnoissa on osallistava pedagogiikka ja opiskelijan identiteettityön tukeminen.
- Mitä tarkoittaa oppilaitoksen toimintakulttuuri ja miten se suuntaa opettajan työtä?
- Millä perusteella musiikkipedagogi on yhteiskunnallinen vaikuttaja?
- Minkälaisia yhteistoiminnan ja yhteisöllisyyden muotoja ylläpidetään?
- Miten oppilaitoksen toimintakäytänteet ovat yhteydessä hyvinvointiin, työssä jaksamiseen ja opintoihin kiinnittymiseen?
- Miten opettaja pystyy huolehtimaan omasta ja oppilaitoksen toimijoiden hyvinvoinnista?
- Millaista on rakentava vuorovaikutus sekä verkostoissa toimiminen?
- Minkälainen on oppilaitos eri-ikäisten ja eri kulttuuritaustaisten oppijoiden toimintaympäristönä?
- Miten ammatti-identiteettisi ja osaamisesi musiikkipedagogina on kehittynyt?
- Millaisia tulevaisuuden kehittämistavoitteita asetat itsellesi?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Osaamisen arvioinnissa ja itsearvioinnissa käytetään kolmiportaista osaamistasoa: kuvaileva osaaminen, soveltava osaaminen ja integroitunut osaaminen. Osaamista arvioidaan suhteessa osaamistavoitteisiin.
Arviointiasteikko
0-5
Lisätiedot
Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä lähipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä.