Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalialan ammatilliset työmenetelmät I (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7S00EL50-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2020 - 15.09.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2020 - 07.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Minna Putous
Sanna Keskikuru
Riikkaelina Susipolku-Jensen
Tuija Landström
Vastuuhenkilö
Riikkaelina Susipolku-Jensen
Ryhmät
20SO
Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Opintojakso
7S00EL50

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

- tuntee dialogisen kohtaamisen prosessin ja keinoja sen edistämiseen prosessin eri vaiheissa
- tuntee ohjaustyön keskeisiä teoreettisia perusteita
- osaa suunnitella ja toteuttaa ohjaustyötä tavoitteellisesti dialogisuuden periaatteita soveltaen erilaisissa ohjaustilanteissa yksilöiden ja ryhmien kanssa
- ymmärtää tiedonhallinnan ja kirjaamisen merkityksen asiakastyössä
- saa käsityksen digitaalisten palveluiden mahdollisuuksista sosiaalialan työssä

Sisältö (Opintojakso)

- tarinallisuus, reflektoiva kuuntelu
- oma viestintä ja jämäkkyys
- voimavara- ja ratkaisusuuntautunut työskentely
- ryhmädynamiikan perusteet ohjaustyön näkökulmasta
- kriisissä olevan asiakkaan kohtaaminen ja tukeminen
- palveluohjauksellinen työote
- varhainen puuttuminen
- kirjaaminen
- digitaaliset palvelut

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

- osaa tunnistaa ja määritellä peruskäsitteistön. Osaaminen on kuvailevaa ja toteavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

- jäsentää keskeisten käsitteiden ja ilmiöiden välisiä suhteita
- osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti
- reflektoi omaa kokemustaan ja oppimistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

- ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita
- yhdistää ja analysoi tietoa ammatilliseen kontekstiin
- osoittaa oman ajattelunsa sekä sosiaalialan ammatillisen kentän perusteltua ja kehittävää osaamista

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

Hylätty (0)

Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain. Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista ja/tai virheellistä. Suhde tietoon on lainaava.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

25.11 klo8-12, RYHMÄTENTTI Moodlessa (kirjat)

7.12 klo13-14 Tenttipalaute (Pakollinen, ETÄ)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Läsnäolokerrat pakollisia (Kaikki poissaolot korvattava: jos et saa opetuksessa sopimaan oman ryhmän aikaa, tule toisen ryhmän ajalle. Ensisijaisesti kuitenkin yritä järjestellä oman ryhmän aika sopivaksi)
- Ryhmätentti (0-5)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- luennot, alustukset, etätyöskentely
- flipped learning, ennakkotehtävät
- harjoitukset
- videointi
- yhteistoiminnallinen oppiminen, ryhmätyöskentely
- reflektointi
- Kirjallisuuteen perehtyminen

Oppimateriaalit

-Mönkkönen K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.Tallinna. (HUOM! Tenttiin eivät tule luvut 7-8)
- Näkki P., Sayed T. 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Edita Publishing (Oy)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 tuntia
Opetuskerrat + tentti: 36h
Ennakkotehtävät ja harjoitukset: 20
Tenttikirjallisuuden opiskelu: 79

Sisällön jaksotus

KAIKKI: 8.9 klo16.15-17 Aloitusinfo (ETÄ)

A&B: 8.9 klo13-16 Asiakastyö sosiaalialan kontekstissa (ETÄ)
C&D: 10.9 klo13-16 Asiakastyö sosiaalialan kontekstissa (ETÄ)

A: 17.9 klo 13-16 Ryhmädynamiikan perusteet ryhmänohjauksen näkökulmasta (ETÄ)
B: 14.9 klo13-16 Ryhmädynamiikan perusteet ryhmänohjauksen näkökulmasta (ETÄ)
C: 18.9 klo9-12 Ryhmädynamiikan perusteet ryhmänohjauksen näkökulmasta (ETÄ)
D: 21.9 klo9-12 Ryhmädynamiikan perusteet ryhmänohjauksen näkökulmasta (ETÄ)

A: 5.10 klo9-12 Validoiva työote (ETÄ)
B: 6.10 klo13-16 Validoiva työote (ETÄ)
C: 5.10 klo13-16 Validoiva työote (ETÄ)
D: 6.10 klo9-12 Validoivat työote (ETÄ)


A: 20.10 klo13-16 Ammatillinen vuorovaikutus, yhteistyösuhteen luominen (LÄHI + ETÄ)
B: 19.10 klo13-16 Ammatillinen vuorovaikutus, yhteistyösuhteen luominen (LÄHI + ETÄ)
C: 21.10 klo13-16 Ammatillinen vuorovaikutus, yhteistyösuhteen luominen (LÄHI + ETÄ)
D: 22.10 klo13-16 Ammatillinen vuorovaikutus, yhteistyösuhteen luominen (LÄHI + ETÄ)


A: 26.10 klo13-16 Voimavarasuuntautunut lähestymistapa (ETÄ)
B: 29.10 klo 9-12 Voimavarasuuntautunut lähestymistapa (ETÄ)
C: 27.10 klo9-12 Voimavarasuuntautunut lähestymistapa (ETÄ)
D: 30.10 klo9-12 Voimavarasuuntautunut lähestymistapa (ETÄ)


A: 2.11 klo13-16 Kriisissä olevan asiakkaan kohtaaminen (ETÄ)
B: 3.11 klo13-16 Kriisissä olevan asiakkaan kohtaaminen (ETÄ)
C: 5.11 klo13-16 Kriisissä olevan asiakkaan kohtaaminen (ETÄ)
D: 3.11 klo9-12 Kriisissä olevan asiakkaan kohtaaminen (ETÄ)


A: 10.11 klo13-16 Minä viestintä ja oma hyvinvointi (LÄHI + ETÄ)
B: 9.11 klo13-16 Minä viestintä ja oma hyvinvointi (LÄHI + ETÄ)
C: 11.11 klo13-16 Minä viestintä ja oma hyvinvointi (LÄHI+ ETÄ)
D: 12.11 klo13-16 Minä viestintä ja oma hyvinvointi (LÄHI+ ETÄ)


A&B: 11.11 klo9-12 Palveluohjauksellinen työote ja varhainen puuttuminen 1 (ETÄ)
C&D: 10.11 klo 9-12 Palveluohjauksellinen työote ja varhainen puuttuminen 1 (ETÄ)


A: 17.11 klo13-16 Palveluohjauksellinen työote ja varhainen puuttuminen 2 (ETÄ)
B: 18.11 klo 9-12 Palveluohjauksellinen työote ja varhainen puuttuminen 2 (ETÄ)
C: 18.11 klo 3-16 Palveluohjauksellinen työote ja varhainen puuttuminen 2 (ETÄ)
D: 19.11 klo9-12 Palveluohjauksellinen työote ja varhainen puuttuminen 1 (ETÄ)

A&B: 24.11 klo13-16 Digitalisaatio ja sosiaalinen media asiakastyössä (ETÄ)
C&D: 25.11 klo 13-16 Digitalisaatio ja sosiaalinen media asiakastyössä (ETÄ)


25.11 klo8-12, RYHMÄTENTTI Moodlessa (kirjat)

7.12 klo13-14 Tenttipalaute (Pakollinen, ETÄ)

Siirry alkuun