Sosiaalialan ammatilliset työmenetelmät I (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL50-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2020 - 15.09.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2020 - 07.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Minna Putous
- Sanna Keskikuru
- Riikkaelina Susipolku-Jensen
- Tuija Landström
- Vastuuhenkilö
- Riikkaelina Susipolku-Jensen
- Ryhmät
-
20SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
- Opintojakso
- 7S00EL50
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
- tuntee dialogisen kohtaamisen prosessin ja keinoja sen edistämiseen prosessin eri vaiheissa
- tuntee ohjaustyön keskeisiä teoreettisia perusteita
- osaa suunnitella ja toteuttaa ohjaustyötä tavoitteellisesti dialogisuuden periaatteita soveltaen erilaisissa ohjaustilanteissa yksilöiden ja ryhmien kanssa
- ymmärtää tiedonhallinnan ja kirjaamisen merkityksen asiakastyössä
- saa käsityksen digitaalisten palveluiden mahdollisuuksista sosiaalialan työssä
Sisältö (Opintojakso)
- tarinallisuus, reflektoiva kuuntelu
- oma viestintä ja jämäkkyys
- voimavara- ja ratkaisusuuntautunut työskentely
- ryhmädynamiikan perusteet ohjaustyön näkökulmasta
- kriisissä olevan asiakkaan kohtaaminen ja tukeminen
- palveluohjauksellinen työote
- varhainen puuttuminen
- kirjaaminen
- digitaaliset palvelut
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
- osaa tunnistaa ja määritellä peruskäsitteistön. Osaaminen on kuvailevaa ja toteavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
- jäsentää keskeisten käsitteiden ja ilmiöiden välisiä suhteita
- osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti
- reflektoi omaa kokemustaan ja oppimistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
- ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita
- yhdistää ja analysoi tietoa ammatilliseen kontekstiin
- osoittaa oman ajattelunsa sekä sosiaalialan ammatillisen kentän perusteltua ja kehittävää osaamista
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Hylätty (0)
Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain. Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista ja/tai virheellistä. Suhde tietoon on lainaava.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
25.11 klo8-12, RYHMÄTENTTI Moodlessa (kirjat)
7.12 klo13-14 Tenttipalaute (Pakollinen, ETÄ)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Läsnäolokerrat pakollisia (Kaikki poissaolot korvattava: jos et saa opetuksessa sopimaan oman ryhmän aikaa, tule toisen ryhmän ajalle. Ensisijaisesti kuitenkin yritä järjestellä oman ryhmän aika sopivaksi)
- Ryhmätentti (0-5)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- luennot, alustukset, etätyöskentely
- flipped learning, ennakkotehtävät
- harjoitukset
- videointi
- yhteistoiminnallinen oppiminen, ryhmätyöskentely
- reflektointi
- Kirjallisuuteen perehtyminen
Oppimateriaalit
-Mönkkönen K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.Tallinna. (HUOM! Tenttiin eivät tule luvut 7-8)
- Näkki P., Sayed T. 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Edita Publishing (Oy)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 tuntia
Opetuskerrat + tentti: 36h
Ennakkotehtävät ja harjoitukset: 20
Tenttikirjallisuuden opiskelu: 79
Sisällön jaksotus
KAIKKI: 8.9 klo16.15-17 Aloitusinfo (ETÄ)
A&B: 8.9 klo13-16 Asiakastyö sosiaalialan kontekstissa (ETÄ)
C&D: 10.9 klo13-16 Asiakastyö sosiaalialan kontekstissa (ETÄ)
A: 17.9 klo 13-16 Ryhmädynamiikan perusteet ryhmänohjauksen näkökulmasta (ETÄ)
B: 14.9 klo13-16 Ryhmädynamiikan perusteet ryhmänohjauksen näkökulmasta (ETÄ)
C: 18.9 klo9-12 Ryhmädynamiikan perusteet ryhmänohjauksen näkökulmasta (ETÄ)
D: 21.9 klo9-12 Ryhmädynamiikan perusteet ryhmänohjauksen näkökulmasta (ETÄ)
A: 5.10 klo9-12 Validoiva työote (ETÄ)
B: 6.10 klo13-16 Validoiva työote (ETÄ)
C: 5.10 klo13-16 Validoiva työote (ETÄ)
D: 6.10 klo9-12 Validoivat työote (ETÄ)
A: 20.10 klo13-16 Ammatillinen vuorovaikutus, yhteistyösuhteen luominen (LÄHI + ETÄ)
B: 19.10 klo13-16 Ammatillinen vuorovaikutus, yhteistyösuhteen luominen (LÄHI + ETÄ)
C: 21.10 klo13-16 Ammatillinen vuorovaikutus, yhteistyösuhteen luominen (LÄHI + ETÄ)
D: 22.10 klo13-16 Ammatillinen vuorovaikutus, yhteistyösuhteen luominen (LÄHI + ETÄ)
A: 26.10 klo13-16 Voimavarasuuntautunut lähestymistapa (ETÄ)
B: 29.10 klo 9-12 Voimavarasuuntautunut lähestymistapa (ETÄ)
C: 27.10 klo9-12 Voimavarasuuntautunut lähestymistapa (ETÄ)
D: 30.10 klo9-12 Voimavarasuuntautunut lähestymistapa (ETÄ)
A: 2.11 klo13-16 Kriisissä olevan asiakkaan kohtaaminen (ETÄ)
B: 3.11 klo13-16 Kriisissä olevan asiakkaan kohtaaminen (ETÄ)
C: 5.11 klo13-16 Kriisissä olevan asiakkaan kohtaaminen (ETÄ)
D: 3.11 klo9-12 Kriisissä olevan asiakkaan kohtaaminen (ETÄ)
A: 10.11 klo13-16 Minä viestintä ja oma hyvinvointi (LÄHI + ETÄ)
B: 9.11 klo13-16 Minä viestintä ja oma hyvinvointi (LÄHI + ETÄ)
C: 11.11 klo13-16 Minä viestintä ja oma hyvinvointi (LÄHI+ ETÄ)
D: 12.11 klo13-16 Minä viestintä ja oma hyvinvointi (LÄHI+ ETÄ)
A&B: 11.11 klo9-12 Palveluohjauksellinen työote ja varhainen puuttuminen 1 (ETÄ)
C&D: 10.11 klo 9-12 Palveluohjauksellinen työote ja varhainen puuttuminen 1 (ETÄ)
A: 17.11 klo13-16 Palveluohjauksellinen työote ja varhainen puuttuminen 2 (ETÄ)
B: 18.11 klo 9-12 Palveluohjauksellinen työote ja varhainen puuttuminen 2 (ETÄ)
C: 18.11 klo 3-16 Palveluohjauksellinen työote ja varhainen puuttuminen 2 (ETÄ)
D: 19.11 klo9-12 Palveluohjauksellinen työote ja varhainen puuttuminen 1 (ETÄ)
A&B: 24.11 klo13-16 Digitalisaatio ja sosiaalinen media asiakastyössä (ETÄ)
C&D: 25.11 klo 13-16 Digitalisaatio ja sosiaalinen media asiakastyössä (ETÄ)
25.11 klo8-12, RYHMÄTENTTI Moodlessa (kirjat)
7.12 klo13-14 Tenttipalaute (Pakollinen, ETÄ)