Tutkimuksellinen seminaarityo (4 op)
Toteutuksen tunnus: 7S-45-3015
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 11.05.2020 - 31.07.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2020 - 11.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Minna Putous
- Eija Lähteenmäki
- Marja-Liisa Timperi
- Opintojakso
- 7S-45
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- laajentaa tietopohjaansa suunnitelmallisen tiedonhankinnan avulla
- osaa laatia kirjallisen tutkielman käyttäen tutkimuksellista otetta
- osaa esitellä tutkielman kokonaisuuden ja keskeisen sisällön suullisesti käyttäen havaintovälineitä
Sisältö (Opintojakso)
- Aiempaan tutkimukseen tutustuminen valitusta asiakasryhmästä, työorientaatiosta tai yhteiskunnallisesta ilmiöstä.
- Opiskelija paneutuu itseään kiinnostavaan ilmiöön, joka liittyy sosionomin työhön.
- Tutkielman laatiminen ko. aihepiiristä noudattaen Tamkin opinnäytetyön kirjallisen raportin oheistusta.
- Osallistuminen tiedonhankinnan opetukseen etsimällä kirjaston tietokannoista ajantasaisia tiedonlähteitä
- Lastentarhaopettajan kelpoisuuden hankkivat tekevät tutkielmansa varhaiskasvatuksen teemoista.
Aika ja paikka
Zoom-opetus 14.5.2020
Ohjaus Teamsissa 26.5. klo 16.15-17.15 ja lähiviikon yhteydessä 2.9. klo 16.15-17.15.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Valmiin seminaarityön arviointi (0-5)
Seminaarityön palautus tabulan palautuskansioon. Palautukselle kaksi vaihtoehtoa:
-palautus viimeistään 11.9. mennssä (arviointi 2.9. mennessä eli kolmen viikon sisällä viimeisestä palautuspäivästä).
- palautus viimeistään 30.10.mennessä (arviointi 20.11. mennessä elikolmen viikon sisällä viimeisestä palautuspäivästä).
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- Seminaarityön ohjeistus 14.5. 2020 liittyen sisältöön, kieleen ja raportin ulkoasuun
- tiedonhankinnan opetus (kaksi mahdollista aikaa tarjolla: 14.5. ja 2.9., jotka näkyvät lukujärjestyksessä)
- itsenäinen työskentely
- ohjaus, johon kaikilla mahdollisuus, Teamsissa 26.5. klo 16.15-17.15 ja lähiviikon yhteydessä 2.9. klo 16.15-17.15.
Oppimateriaalit
Seminaarityön tarkemmat ohjeet opintojakson Tabulassa
Tutustuminen opinnäytetyön ohjeisiin ja arviointikriteereihin kts. intaranet opinnäytetyön raportointiohje, opinäytetyön ariviointikriteerit tai Tabula-sivu Oppinnäytyö sosiaalialalla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työaika 4 x 27 = 108 tuntia.
Info ja ohjeistus, ohjaus 6 h
Tiedonhankinta 2h
Itsenäinen työskentely 100h
Sisällön jaksotus
14.5. 2019 klo 9.00 -11.00 Ohjeistus seminaarityöhön ja äidinkielen ja raportin kirjoittamisen ohjeistus (Minna ja äidinikielen opettaja)
-Tiedonhankintaopetus (kirjasto) M-L Timperi. On hyvä, että aihe (tai ainakin aihealue) on selvillä ennen tiedonhankintaopetukseen osallistumista. 14.5. ja 2.9.
Valmiin seminaarityön palautus Tabulaan 11.9. tai 30.10.
Seminaarityöstä ei ole suullista esitystä. Työtä hyödynnetään opinnäytetyön ideapaperin (Opinnäytetyöseminaari 1) tekemiseen.
Lisätietoja opiskelijoille
Tutkimuksellinen seminaarityö integroidaan opinnäytetyöhön. Seminaarityö kannattaa tehdä samasta aiheesta kuin tuleva opinnäytetyö. Seminaarityön puitteissa voi paneutua aiheeseen ja selvittää lähdeaineistoa.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- työn sisältö liian suppea
- raportti ei ole kirjoitettu ohjeiden mukaisesti - paljon virheitä ja puutteita
- rajaus epäselvä,
- otsikointi ei vastaa luvun sisältöä
- kielelliseen ilmaiosuun liittyviä ongelmia paljon
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- tehtävän rajaus ja tavoitteen määrittely on epäselvä
- lähdemateriaalin käyttö - vähäistä, yksipuolista
- aiheen käsittely jää yleiselle, pinnalliselle tasolla
- pohdinta kuvailevaa ja kytkentä ammatillisuuteen niukkaa
- raportoinnissa on noudatettu puutteellisesti TAMKin ohjeita. Tekstissä on ymmärrystä haittaavia
kielivirheitä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- tehtävän rajaus ja tavoitteen määrittely ovat selkeitä
- lähdemateriaalin käyttö - suhteellisen monipuolista ja laadukasta
- sisältö monipuolinen ja jäsentynyt
- pohdinnassa työn keskeiset käsitteet liitetään ammatilliseen kontekstiin
- raportti on hyvää asiatekstiä ja kirjoitettu TAMKin ohjeiden mukaan
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- tehtävän rajaus ja tavoitteen määrittely selkeä ja perusteltu
- lähdemateriaalin käyttö - monipuolista, lähteet käyvät dialogia, lähdeaineisto kattava
- sisältö perusteellinen ja tyyliltään eheä