Siirry suoraan sisältöön

Tutkimuksellinen seminaarityo (4 op)

Toteutuksen tunnus: 7S-45-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
11.05.2020 - 31.07.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2020 - 11.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
4 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Minna Putous
Eija Lähteenmäki
Marja-Liisa Timperi
Opintojakso
7S-45

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- laajentaa tietopohjaansa suunnitelmallisen tiedonhankinnan avulla
- osaa laatia kirjallisen tutkielman käyttäen tutkimuksellista otetta
- osaa esitellä tutkielman kokonaisuuden ja keskeisen sisällön suullisesti käyttäen havaintovälineitä

Sisältö (Opintojakso)

- Aiempaan tutkimukseen tutustuminen valitusta asiakasryhmästä, työorientaatiosta tai yhteiskunnallisesta ilmiöstä.
- Opiskelija paneutuu itseään kiinnostavaan ilmiöön, joka liittyy sosionomin työhön.
- Tutkielman laatiminen ko. aihepiiristä noudattaen Tamkin opinnäytetyön kirjallisen raportin oheistusta.
- Osallistuminen tiedonhankinnan opetukseen etsimällä kirjaston tietokannoista ajantasaisia tiedonlähteitä
- Lastentarhaopettajan kelpoisuuden hankkivat tekevät tutkielmansa varhaiskasvatuksen teemoista.

Aika ja paikka

Zoom-opetus 14.5.2020
Ohjaus Teamsissa 26.5. klo 16.15-17.15 ja lähiviikon yhteydessä 2.9. klo 16.15-17.15.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Valmiin seminaarityön arviointi (0-5)
Seminaarityön palautus tabulan palautuskansioon. Palautukselle kaksi vaihtoehtoa:
-palautus viimeistään 11.9. mennssä (arviointi 2.9. mennessä eli kolmen viikon sisällä viimeisestä palautuspäivästä).
- palautus viimeistään 30.10.mennessä (arviointi 20.11. mennessä elikolmen viikon sisällä viimeisestä palautuspäivästä).

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- Seminaarityön ohjeistus 14.5. 2020 liittyen sisältöön, kieleen ja raportin ulkoasuun
- tiedonhankinnan opetus (kaksi mahdollista aikaa tarjolla: 14.5. ja 2.9., jotka näkyvät lukujärjestyksessä)
- itsenäinen työskentely
- ohjaus, johon kaikilla mahdollisuus, Teamsissa 26.5. klo 16.15-17.15 ja lähiviikon yhteydessä 2.9. klo 16.15-17.15.

Oppimateriaalit

Seminaarityön tarkemmat ohjeet opintojakson Tabulassa
Tutustuminen opinnäytetyön ohjeisiin ja arviointikriteereihin kts. intaranet opinnäytetyön raportointiohje, opinäytetyön ariviointikriteerit tai Tabula-sivu Oppinnäytyö sosiaalialalla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työaika 4 x 27 = 108 tuntia.
Info ja ohjeistus, ohjaus 6 h
Tiedonhankinta 2h
Itsenäinen työskentely 100h

Sisällön jaksotus

14.5. 2019 klo 9.00 -11.00 Ohjeistus seminaarityöhön ja äidinkielen ja raportin kirjoittamisen ohjeistus (Minna ja äidinikielen opettaja)
-Tiedonhankintaopetus (kirjasto) M-L Timperi. On hyvä, että aihe (tai ainakin aihealue) on selvillä ennen tiedonhankintaopetukseen osallistumista. 14.5. ja 2.9.
Valmiin seminaarityön palautus Tabulaan 11.9. tai 30.10.
Seminaarityöstä ei ole suullista esitystä. Työtä hyödynnetään opinnäytetyön ideapaperin (Opinnäytetyöseminaari 1) tekemiseen.

Lisätietoja opiskelijoille

Tutkimuksellinen seminaarityö integroidaan opinnäytetyöhön. Seminaarityö kannattaa tehdä samasta aiheesta kuin tuleva opinnäytetyö. Seminaarityön puitteissa voi paneutua aiheeseen ja selvittää lähdeaineistoa.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- työn sisältö liian suppea
- raportti ei ole kirjoitettu ohjeiden mukaisesti - paljon virheitä ja puutteita
- rajaus epäselvä,
- otsikointi ei vastaa luvun sisältöä
- kielelliseen ilmaiosuun liittyviä ongelmia paljon

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- tehtävän rajaus ja tavoitteen määrittely on epäselvä
- lähdemateriaalin käyttö - vähäistä, yksipuolista
- aiheen käsittely jää yleiselle, pinnalliselle tasolla
- pohdinta kuvailevaa ja kytkentä ammatillisuuteen niukkaa
- raportoinnissa on noudatettu puutteellisesti TAMKin ohjeita. Tekstissä on ymmärrystä haittaavia
kielivirheitä.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- tehtävän rajaus ja tavoitteen määrittely ovat selkeitä
- lähdemateriaalin käyttö - suhteellisen monipuolista ja laadukasta
- sisältö monipuolinen ja jäsentynyt
- pohdinnassa työn keskeiset käsitteet liitetään ammatilliseen kontekstiin
- raportti on hyvää asiatekstiä ja kirjoitettu TAMKin ohjeiden mukaan

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- tehtävän rajaus ja tavoitteen määrittely selkeä ja perusteltu
- lähdemateriaalin käyttö - monipuolista, lähteet käyvät dialogia, lähdeaineisto kattava
- sisältö perusteellinen ja tyyliltään eheä

Siirry alkuun